De Nederlandse wegrace topper van toen: Hans Koopman

7351
hans-koopman
Hans Koopman - seizoen 1992 | foto© Ad Kievit

De Nederlandse wegracetopper van weleer, waar is hij gebleven, wat doet hij tegenwoordig en hoe kijkt hij tegen de huidige wegracesport aan. Wekelijks stellen we een Nederlandse wegrace topper van weleer aan jullie voor in de rubriek ‘De Nederlands wegracetopper van toen’ en we stellen hun allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: Hans Koopman.

Wie is Hans Koopman?

  • Naam: Hans Koopman
  • Bijnaam: Glimmie
  • Geboren op: 28 april 1959
  • Woonplaats: Heino
  • Partner: Anna
  • Start wegrace carrière: 1980
  • Actief geweest in: 50cc, 80cc,125cc en 250cc
  • Aantal titels: 1 Nederlands Kampioen 125cc
  • Einde wegrace carrière: 1999
  • Huidige beroep: geen
  • Facebook: Hans Koopman
  • Twitter:
  • Instagram: 

Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?

De eerste keer naar de Dutch TT in Assen geweest met mijn vader, dat was in 1965.

Met welke coureur heb je mooiste gevechten gehad op de baan?

Te veel om op te noemen zeg maar, maar de gevechten met o.a. Bert Smit, Gerrie Gevers, Stefan Kurfiss, Ralf Waldmann en Ernie Sala zijn me wel het meeste bijgebleven.

Beste motorfiets waar je op gereden hebt en waarom?

Ziegler 80cc eigenbouw en de RS125cc Honda.

Wat is je meest favoriete circuit waar je gereden hebt en waarom?

Mijn meest favoriete circuits zijn: de Hungaroring, Spa Francorchamps en Jarama.

Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?

Veel teveel om allemaal op te noemen maar één van de dingen die me vooral is bijgebleven is dat Wim de Jong een keer op het TT Circuit Assen arriveerde en er daar vervolgens achter kwam dat hij zijn motor was vergeten.

Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?

De vele vriendschappen, heb nog dagelijks contact met heel veel oud coureurs.

Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?

Mijn zoon Dennis gaan begeleiden in de motorsport. 

Ben je nog op de een of andere manier betrokken bij de sport?

Nee, eigenlijk niet meer. Ik kijk de MotoGP etc. nog wel.

Welke huidige coureur heb je veel respect voor en waarom?

Bertje Smit en Aalt Toersen, dit omdat ze beiden nog steeds actief zijn in de racewereld en nog onwijs hard rondgaan, en dat ondanks hun leeftijd.

Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent in Nederland en waarom?

Moeilijk te zeggen, ik volg daarvoor de Nederlandse jeugd te weinig om te kunnen oordelen. Wel zijn er een aantal rijders die een goede kans krijgen. Ik hoop dat ze daar ook gebruik van maken.

Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige racerij, zowel nationaal als ook internationaal?

Vroeger was het racen allemaal wat makkelijker, dan kon je acht zaterdagen in Assen rijden bij Motorclub Assen en dat kostte je dan 50 gulden in het jaar. Tegenwoordig ben je voor één dag trainen al ongeveer 240 euro kwijt, en dat alleen voor de inschrijving. Inschrijf kosten voor wedstrijden bestonden destijds niet, je kreeg zelfs startgelden. Internationaal gezien is het erg moeilijk om aan de top te komen, en dan praat ik alleen nog maar over het budgettaire deel. Wat ik wel erg goed vind van Dorna is dat ze onlangs de minimale leeftijdgrenzen in een flink aantal raceklassen hebben verhoogd.

Woensdag 12-01-2022: De Nederlandse wegracetopper van toen: Jos Schurgers.

Suggesties?
Heeft u een suggestie over een ‘wegracetopper van toen’ welke volgens u perfect zou passen in deze categorie (Voormalig Nederlands kampioen, Grand Prix – of WorldSBK coureur of deelnemer aan de bv. de Dutch TT). Laat het ons weten via [email protected] In deze mail graag de naam van de coureur en de contactgegevens waar en hoe we deze ‘wegracetopper van toen’ kunnen bereiken.



Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter