De Nederlandse wegrace topper van toen: Henk de Vries

7854
henk-de-vries
Henk de Vries | foto© Toon Kannekens

De Nederlandse wegracetopper van weleer, waar is hij gebleven, wat doet hij tegenwoordig en hoe kijkt hij tegen de huidige wegracesport aan. Wekelijks stellen we een Nederlandse wegrace topper van weleer aan jullie voor in de rubriek ‘De Nederlands wegracetopper van toen’ en we stellen hun allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: Henk de Vries.

Wie is Henk de Vries?







  • Naam: Henk de Vries
  • Bijnaam: geen
  • Geboren op: 07-12-1955
  • Woonplaats: Lelystad
  • Partner: Sjoukje
  • Start wegrace carrière: 1974
  • Actief geweest in: Wegrace, Sportklasse 600, 350 cc, 500 cc, Formule 1
  • Aantal titels: 4 Nationale titels, 350 cc in 1977, Formule 1 klasse in 1985,1986 en 1987
  • Einde wegrace carrière: 1988
  • Huidige beroep: Ondernemer
  • Facebook: Ja
  • Twitter: nee
  • Instagram: nee

Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?

Vanaf mijn 14 de had ik al interesse om te gaan racen. Ik was een grote fan van Jarno Saarinen. Mijn Batavette, en even later mijn Kreidler opvoeren …..Op mijn 18e met mijn standaard Honda CB500F  gaan racen in de Sportklasse tot 600 cc. (Toentertijd moest je eerst je rijbewijs halen voordat je bij de KNMV een startbewijs kon halen)

Met welke coureur heb je mooiste gevechten gehad op de baan?

Assen en Raalte begin jaren 80 met Boet van Dulmen, Jack Middelburg en Raymond Roche.

Beste motorfiets waar je op gereden hebt en waarom?

Suzuki RGB 500 uit 1982, een superfijne en goed sturende racer. En natuurlijk de Bakker- Yamaha FZ750 Formule 1 motor in de periode 1985-1987

Wat is je meest favoriete circuit waar je gereden hebt en waarom?

Ik heb meerdere favoriete circuits: Assen zoals het was in de jaren tachtig. In 1979 had ik de unieke ervaring om voor het eerst tijdens de TT door een muur van toeschouwers te rijden die zo dicht op de baan zaten!  Silverstone 1979 en1980. Zo breed en supersnel circuit. Internationale races in Raalte om samen met de wereldtoppers uit de GP 500 te mogen rijden met onder andere: Barry Sheene, Graziano Rossi, Raymond Roche en Steve Baker.

Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?

Silverstone 1979 GP500, het eerste jaar dat ik enkele GP’s in de 500 cc reed. Ondanks dat ik geen start had ben ik op de gok toch naar Silverstone gegaan. Daar aangekomen lukte het om mij in te schrijven. Een nieuw circuit, meer dan 20 meter breed en daardoor ontzettend snel. (ruim 200 km p/uur gemiddeld). Het duurde even voordat ik de ideale lijnen had gevonden maar de Suzuki RG500 liet mij helaas tijdens 2 trainingen in de steek door vastlopers. Hierdoor had ik mij niet gekwalificeerd! Ik was natuurlijk niet helemaal naar Engeland gekomen om te kijken. Toen de rijders voor de 500 cc klasse werden opgeroepen voor de race ben ik gewoon naar het Parc Ferme gegaan waar het een drukte van jewelste was, zo’n 48 rijders, helpers, pitspoezen en pers stonden daar te wachten. Zonder dat ik mij gekwalificeerd en een startplek had heb ik mijn motor het startveld opgereden waar uiteraard geen bordje lag met mijn startnummer erop. Er stonden toentertijd 6 rijders op een startrij en ik zette mijn motor brutaal als zevende op de laatste rij. Het was heel hectisch op het startveld, verschillende officials haalden de bordjes weg en in de drukte en commotie viel het niet op dat er 7 rijders op de startrij stonden en dat er bij mij geen bordje met rijnummer lag. Transponders waren gelukkig nog niet uitgevonden en ik eindigde de race als zeventiende.

Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?

Heel veel ervaringen opgedaan en mensen leren kennen in binnen – en buitenland.

Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?

Ik ben na mijn actieve race carrière in 1989 een eigen raceteam begonnen in het NK in de standaard 750 klasse en een team begonnen in het WK Superbike met Jeffry de Vries die toen begon aan zijn succesvolle race carrière waarin hij 7 x Nederlands Superbike kampioen werd. Vanaf 1989 t/m/ 1995 reden we met Yamaha OW01- YZF 750 R in het WK Superbike. In 1995 en 1996 behaalden we met Jeffry in de nieuwe Thunderbike klasse grote internationale successen waaronder de winst tijdens de TT in 1996 op de Yamaha YZF 600 R.
Vanaf 1992 ben ik vanuit mijn motorzaak in Lelystad begonnen met circuittrainingen op het TT Circuit Assen. CRT opgericht en in 1998 de KNMV-Cup gestart met o.a. standaard cup klasses zoals de Yamaha TZR 125 Juniorcup, de Aprilia RS 250 Challenge, de Yamaha R6 Cup, Suzuki SV 650 Vobis Cup en Damen Leathers Cup

Ben je nog op de een of andere manier betrokken bij de sport?

Nee, dat niet. Maar zou het wel leuk vinden.

Welke huidige coureur heb je veel respect voor en waarom?

Dat zijn er meerdere: Net gestopt maar natuurlijk: “The Legend” Valentino Rossi. Marc Marquez, voor zijn enorme talent, inzet en doorzettingsvermogen. Francesco (Pecco) Bagnaia, jong talent, strak sturend en constant rijdend. Michael van der Mark, die vanuit de KNMV Cup & Yamaha TZR 125 Junior klasse op het hoogste niveau in het WK Superbike terecht is gekomen.

Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent in Nederland en waarom?

Zonta van der Goorbergh. Met zo’n ervaren vader en persoonlijke begeleiding moet het goed komen in de Moto2. Ondanks dat hij nog heel jong is vind ik het een goede stap om de Moto3 over te slaan.

Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige racerij, zowel nationaal als ook internationaal?

In begrijp niet dat onze Nationale bond, de KNMV, al jaren geen wegrace kampioenschap meer organiseert. Internationaal gezien ben ik voorstander van racen op technisch gelijkwaardige en betaalbare motoren. De nieuwe Yamaha R7 Cup die internationaal van start gaat is daar een mooi voorbeeld van. Belangrijk is wel dat de kosten en technische controles op de reglementen streng worden nageleefd.

Woensdag 15-12-2021: De Nederlandse wegracetopper van toen: Nog niet bekend.

Suggesties?
Heeft u een suggestie over een ‘wegracetopper van toen’ welke volgens u perfect zou passen in deze categorie (Voormalig Nederlands kampioen, Grand Prix – of WorldSBK coureur of deelnemer aan de bv. de Dutch TT). Laat het ons weten via [email protected] In deze mail graag de naam van de coureur en de contactgegevens waar en hoe we deze ‘wegracetopper van toen’ kunnen bereiken.



Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter