De Nederlandse wegrace topper van toen: Henk van der Mark

9801
henk-van-der-mark
Henk van der Mark | foto© Raymond Grob

De Nederlandse wegracetopper van weleer, waar is hij gebleven, wat doet hij tegenwoordig en hoe kijkt hij tegen de huidige wegracesport aan. Wekelijks stellen we een Nederlandse wegrace topper van weleer aan jullie voor in de rubriek ‘De Nederlands wegracetopper van toen’ en we stellen hun allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: Henk van der Mark.

Wie is Henk van der Mark?







  • Naam: Henk van der Mark
  • Bijnaam:
  • Geboren op: 10-02-1957
  • Woonplaats: Rotterdam
  • Partner: Anouck Pauwels
  • Start wegrace carrière: 1976
  • Actief geweest in: Superbike, 500cc Grand Prix, Endurance
  • Aantal titels: drie keer Nederlands kampioen (1981-1986-1987)
  • Einde wegrace carrière: 1988 gestopt – 2002 weer gestart met Classic Endurance
  • Huidige beroep: Transportondernemer
  • Facebook: Henk van der Mark
  • Twitter:
  • Instagram: –

Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?

Ik reed twee keer mijn motorfiets total-loss op de openbare weg. Beide keren wel buiten mijn schuld om. Toen dacht ik, zo komt het niet goed nu moet ik maar mijn racelicentie gaan halen en alleen op het circuit gaan rijden. Helemaal om dat we in die jaren maar slechts één gasstand kenden: en dat was volgas natuurlijk.

Met welke coureur heb je mooiste gevechten gehad op de baan?

Dat is ongetwijfeld met Gérard Coudray, dit was tijdens de Le Mans 24H race in 1984 welke we uiteindelijk wisten te winnen. Daarnaast heb ik in de 500cc fantastische gevechten gehad met de Zweed Peter Linden. Het bijzondere is, ik kom hem nu opnieuw tegen tijdens de Classic Endurance races waar we weer als vanouds met elkaar de strijd aangaan.

Beste motorfiets waar je op gereden hebt en waarom?

Nico Bakker Suzuki, we konden daar het balhoofd van verstellen en in combinatie met de Proflex vering en de geventileerde remschijven (uniek voor die tijd) hadden we geweldig pakket tot onze beschikking.

Wat is je meest favoriete circuit waar je gereden hebt en waarom?

Spa- Francorchamps en Assen. Beiden hebben veel hoge snelheidsbochten en die lagen me destijds wel. Overigens heeft Michael nu hetzelfde, dat heeft ie dus van zijn vader J

Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?

Dat zijn er eigenlijk teveel om op te noemen. Maar om er eentje te noemen. Na onze overwinning in Le Mans (1984) werden we uitgenodigd door Hideo Yoshimura – de bekende Japanse tuner – om op zijn kosten deel te nemen aan de bekende Suzuka 8H. We hoefden alleen onze spullen mee te nemen, uitgezonderd het motorblok want daar zorgde hij voor. Zo gezegd zo gedaan. We kregen van de KLM extra kilo’s bagage aangeboden waarna wij onze motorfiets helemaal uit elkaar hebben gehaald, alle onderdelen in gewone reiskoffers gepakt hebben en zo gingen we op reis. In Japan aangekomen werden we bij de douane tegengehouden, onze documenten klopten namelijk niet want dat hadden ze nog nooit meegemaakt een complete motor in onderdelen verdeeld over een aantal reiskoffers. De Japanse douane heeft ons daar 24 uur vastgehouden, maar uiteindelijk kwam alles gelukkig nog op tijd goed om naar Suzuka te reizen. Een belevenis om nooit te vergeten, en dit ondanks dat we in race uitvielen vanwege technische problemen.

Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?

Mensenkennis, doorzettingsvermogen en nooit opgeven. Daar heb ik nu elke dag als ondernemer nog plezier van.

Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?

Transportbedrijf overgenomen, een familiebedrijf dat inmiddels honderd jaar bestaat.

Ben je nog op de een of andere manier betrokken bij de sport?

Ja, ik heb in het begin van zijn carrière mijn zoon Michael lesgegeven en begeleidt. Inmiddels ben ik zelf weer actief in de Classic Endurance.

Welke huidige coureur heb je veel respect voor en waarom?

Valentino Rossi. Met name om hetgeen hij nog steeds presteert op zijn leeftijd. Wat veel mensen waarschijnlijk niet weten is dat hij momenteel harder rijdt dan ooit maar doordat het huidige niveau in de MotoGP zo hoog is valt dit niet iedereen op. Klasse dat hij zich zo staande weet te houden in dit veld en dat hij de afgelopen jaren alle veranderingen binnen de sport heeft weten te doorstaan. Als ze in de MotoGP terug zouden gaan naar het materiaal van pakweg een tiental jaar terug dan staat hij meteen weer op het podium na afloop van een race, daar ben ik van overtuigd.

Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent in Nederland en waarom?

Ja, dat is mijn eigen zoon Michael. Als ik zie wat hij er allemaal voor doet, hoe hij zich op kan laden voor een training of een race dat is gewoon fantastisch om te zien en van dichtbij mee te mogen maken. Daarnaast heeft hij de gave om een motor goed af te kunnen stellen en kan hij zijn gevoel over de motor tijdens een training of een race goed overbrengen naar zijn crew.

Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige racerij, zowel nationaal als ook internationaal?

In mijn tijd hadden we soms raceweekenden waarin de klasse op basis van rondetijd verdeeld moest worden in twee of soms wel drie verschillende races, dit omdat er zoveel inschrijvingen waren. Dat is helaas al lang niet meer zo en dat is jammer. Vroeger spaarde je als tiener je zakgeld en verdiende salaris van een bijbaantje op als je wilde gaan racen. Dat kon toen ook nog omdat je pas mocht gaan racen als je in het bezit was van een motorrijbewijs. Tegenwoordig moet je al veel eerder beginnen met racen als je verder wilt komen binnen de sport. Hierdoor ben je als beginnend coureur wel afhankelijk van je ouders die het moeten, willen, kunnen bekostigen. Daarnaast beginnen er ook veel minder jongeren met racen, tegenwoordig kopen ze liever een computerspelletje waar ze zich vervolgens dagen mee kunnen vermaken en uren per dag achter een beeldscherm doorbrengen. Hierdoor is het nationaal allemaal wel minder geworden, los van de kosten hebben we ook niet de faciliteiten zoals men die in landen als Italië en Spanje wel heeft. Internationaal gezien denk ik dat we twee ontzettend mooie wereldkampioenschappen hebben, met name de huidige techniek spreekt mij erg aan.

Woensdag 28-07-2021: De Nederlandse wegracetopper van toen: n.n.b. 

Vanwege het enorme succes van deze rubriek hebben we als Racesport.nl redactieteam besloten om ook na 1 maart door te gaan met ‘De Nederlandse wegracetopper van toen’. Wel zullen we vanaf maart de rubriek beperken tot 1 keer per week en deze alleen nog op woensdag publiceren zodat deze straks niet ondersneeuwen in de drukke raceweekenden.

Handige links Prosecco DOC Dutch Round:

Tijdschema en volledige uitslagen (WorldSBK)
Tijdschema en volledige uitslagen (WK zijspannen)
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter