De Nederlandse wegrace topper van toen: Jeffry de Vries

8088
jeffry-de-vries
Jeffry de Vries - WK Superbike Assen 1996 | foto© Henk Teerink

De Nederlandse wegracetopper van weleer, waar is hij gebleven, wat doet hij tegenwoordig en hoe kijkt hij tegen de huidige wegracesport aan. In de rustige wintermaanden zonder races stellen we wekelijks een Nederlandse wegrace topper van weleer aan jullie voor in de rubriek ‘De Nederlands wegracetopper van toen’ en we stellen hun allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: Jeffry de Vries.

Wie is Jeffry de Vries?

  • Naam: Jeffry de Vries
  • Bijnaam: IJskonijn
  • Geboren op: 04-09-1964
  • Woonplaats: Heerenveen
  • Partner: Maria
  • Start wegrace carrière: 1985
  • Actief geweest in: Formule 1, STD 750 klasse, WK Superbike, WK Supersport, Thunderbikes, Suzuka 8 Hours (2015)
  • Aantal titels: 7 X Nederlands kampioen
  • Einde wegrace carrière: 1997
    Huidige beroep: MXGP Technical supervisor bij Yamaha motor Europe
  • Facebook: Geen
  • Twitter: Geen
  • Instagram: Geen

Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?

Mijn broer Dennis was actief in de Yamaha RD350 cup, ik was zijn monteur. Toen Dennis stopte ben ik gaan racen.

Met welke coureur heb je mooiste gevechten gehad op de baan?

Wilco Zeelenberg, Stefan Mertens, Udo Mark, Christer Lindholm, Ruben Xaus.

Beste motorfiets waar je op gereden hebt en waarom?

Suzuka 8 uren Yamaha YZFR1M en de FZ 750 Superbike.

Wat is je meest favoriete circuit waar je gereden hebt en waarom?

Zijn er veel: Barcelona, Suzuka, Jerez, Donington Park, Eastern Creek, Muggelo. Dit zijn technische circuits waar een bepaalde flow in zit en je een groot hart moet hebben.

Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?

In de WK Superbike tijd, veel megemaakt, shoppen in Amsterdam met Rob Phillis, Aaron Slight, Ruben Xaus en Scott Russel. Scott geeft z’n vriendin een briefje van duizend gulden om te shoppen, was natuurlijk onmogelijk om daar mee te betalen, hilarische dag gehad.
WSBK in Sugo Japan, na de trainingen zaten we te wachten in de bus die ons naar het hotel zou brengen, duurde iets te lang. Terry Rymer gaat achter het stuur zitten en rijdt met de bus – zonder buschauffeur – weg naar het hotel.
Ook in Japan, alle WSBK-rijders met staff uitgenodigd om te eten in een restaurant. Iedereen moest z’n schoenen uitdoen in het restaurant, mijn monteur en vriend Barend samen met Fabrizio Pirovano vervolgens onder het eten alle schoenen verstopt.

Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?

Mijn baan bij Yamaha motor Europe, ik ben daar Cees v.d. Hoeven en Kumasaka san eeuwig dankbaar voor.

Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?

Na seizoen 1996 werd ik gevraagd om test rijder te worden bij Yamaha Motor Europe, heb dat toen nog 1 jaar uit kunnen stellen. Ben in december 1997 begonnen als testrijder, hoofdzakelijk voor productie motoren bij Yamaha, heb dit 20 jaar lang met veel plezier gedaan waarvan de laatste 4 jaar samen met Raymond Schouten. Raymond heeft mijn baan overgenomen en ik zou het technische gedeelte gaan doen bij ons WorldSBK Team.
Dit liep allemaal iets anders dan verwacht. Heb er toen voor gekozen om een technische functie te gaan doen in het wereldkampioenschap Motocross. Ben de technische man die de contacten onderhoud met Japan en USA en alles wat hierbij komt kijken.

Ben je nog op de een of andere manier betrokken bij de sport?

Niet in de wegrace maar hoor natuurlijk alles van collega’s over de wegrace. Ben volledig met motocross bezig.

Welke huidige coureur heb je veel respect voor en waarom?

Niet zo zeer een coureur maar had altijd veel respect voor Rainey, Schwantz en Lawson op de Superbikes.

Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent in Nederland en waarom?

Wat Michael van der Mark heeft gepresteerd is ongekend, WorldSBK-overwinningen en 3 of 4 keer de Suzuka 8H winnen.
Over jongere talenten; de zoon van Jurgen van den Goorbergh doet het echt goed en heeft natuurlijk begeleiding van z’n vader die heel goed weet hoe het wel en niet moet.

Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige racerij, zowel nationaal als ook internationaal?

Kan hier niet echt een objectief antwoord op geven omdat ik er niet echt bij betrokken ben.

Woensdag 17-03-2021: De Nederlandse wegracetopper van toen: Mile Pajic

Vanwege het enorme succes van deze rubriek hebben we als Racesport.nl redactieteam besloten om ook na 1 maart door te gaan met ‘De Nederlandse wegracetopper van toen’ . Wel zullen we vanaf maart de rubriek beperken tot 1 keer per week en deze alleen nog op woensdag publiceren zodat deze straks niet ondersneeuwen in de drukke raceweekenden.


Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter