De Nederlandse wegrace topper van toen: Peter den Heijer

5708
peter-den-heijer
Peter den Heijer - ONK Tolbert 1992 | foto© Ad Kievit

De Nederlandse wegracetopper van weleer, waar is hij gebleven, wat doet hij tegenwoordig en hoe kijkt hij tegen de huidige wegracesport aan. Regelmatig stellen we een Nederlandse wegrace topper van weleer aan jullie voor in de rubriek ‘De Nederlands wegracetopper van toen’ en we stellen hun allemaal een serie (dezelfde) vragen. Vandaag: Peter den Heijer.

Wie is Peter den Heijer?







  • Naam: Peter den Heijer
  • Bijnaam: De GLIJER
  • Geboren op: 21-07-1968
  • Woonplaats: Spijkenisse
  • Partner: Mareille den Heijer – Nolen
  • Start wegrace carrière: 1989
  • Actief geweest in: 125cc NK & EK, Ducados Spaans Open en Brits H.E.A.T Championship
  • Aantal titels:
  • Einde wegrace carrière: 1998
  • Huidige beroep: eigenaar organisatie Circuitschool en oprichter Larsson.nl, de werkplaatspartner
  • Facebook: circuitschool.nl
  • Twitter: –
  • Instagram: #CircuitschoolHolland

Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?

Mijn vader was 50cc NMB-rijder en in 1973 winnaar samen met Gerrit Zijderveld van de 24uur van Oss op een Honda 350cc. M.a.w. het is vanuit de opvoeding meegekregen.

Met welke coureur heb je mooiste gevechten gehad op de baan?

Eigenlijk best wel veel uiteraard, van Gerard Rike tot en met mijn mentor en goede vriend Jos van Dongen. Daarnaast was ik zonder Jos nooit zover gekomen als ik nu ben.

Beste motorfiets waar je op gereden hebt en waarom?

Honda RS125R met de tuning van de old master Cees van Dongen, een wereldse motorfiets.

Wat is je meest favoriete circuit waar je gereden hebt en waarom?

Brands Hatch, de lange baan en natuurlijk de oude Grand Prix baan van het TT Circuit Assen, de mooiste baan die er helaas niet meer is.

Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?

Veel heel veel…. Ik hou zelf wel van een geintje maar samen met Jos van Dongen Europa intrekken was heel erg leuk en zeker als we dan in Jerez even boodschappen gingen doen op de Honda pitscooter en onderweg een pak melk verliezen dat vervolgens geplet wordt door een auto. En natuurlijk veel Grand Prix publiek treffen daar bij het zebrapad. Ook het tikjes geven op het zitje van een andere 125cc rijder als jezelf net niet genoeg snelheid had om erlangs te komen, dat is ook altijd nog wel een leuke om te delen met oud coureurs.

Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?

Mijn werk, ik heb echt van mijn hobby mijn beroep kunnen maken, circuitdagen met de circuitschool.nl organiseren en daarbij een echt mooie groothandel voor B2B op kunnen zetten met Larsson.nl, de werkplaats partner.

Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?

Door het racen bij Continental banden groep in de buitendienst gaan werken, met daarbij het organiseren van Trackdays op Zolder. Ook het mooie Conti-Dealer Event organiseren in Hannover, Nog even met Martin van Soest bij Pirelli gewerkt en daarna volledig zelfstandig gegaan met de circuitschool.nl en Larsson.nl

Ben je nog op de een of andere manier betrokken bij de sport?

Met het organiseren van circuitdagen kom je in contact met talenten, van een Livio Loi tot nu vandaag de dag een Owen van Trigt en een Delano Greven.

Welke huidige coureur heb je veel respect voor en waarom?

Elke coureur die het hoogst haalbare wil halen heeft respect, het is een zeer dure sport die je met veel geld kan realiseren en daarbij moet het kwartje op het juiste moment de goede kant op vallen… alleen dan zou het kunnen lukken om de TOP te halen (wil niet zeggen dat je dan kampioen wordt) m.a.w. diepe respect voor elke coureur die het probeert zo hoog en zo ver mogelijk te komen.

Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent in Nederland en waarom?

Buiten Michael v.d. Mark en Bo Bendsneyder die echt hun top hebben behaald. Ik ben onder de indruk van Owen van Trigt, zo’n jong ventje die samen met z’n vader in Spanje probeert zijn doel/droom te verwezenlijken, een bodemloze put waar met passie alles voor gelaten wordt. Hopelijk komt hij net zo ver als Bo of Michael.

Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige racerij, zowel nationaal als ook internationaal?

National mist ik echt de KNMV die weer het voortouw in handen moet nemen voor nationale wedstrijden en deze zou moeten organiseren eventueel met partners, ik weet ook wel dat dit nu niet makkelijk te realiseren is maar als Duitsland, Nederland, België nu eens dezelfde doelen zouden stellen zoals een kampioenschap in de Motorsport als in Engeland incl. TV-rechten etc. dan zou er toch wat te realiseren zijn. Internationaal is het super, hopelijk gaan ze niet zo gek doen als bij de formule -1 want dat zou met de rare straffen van de laatste tijd echt jammer zijn voor de sport.

Vrijdag 31-12-2021: De Nederlandse wegracetopper van toen: Dirk Alblas.

Ja u leest het goed, vrijdag 31 december is al de volgende ‘De Nederlandse wegracetopper van toen’. I.v.m. de feestdagen en de rustige periode in de wegracesport zullen we vanaf eerste kerstdag een aantal dagen aaneengesloten deze rubriek publiceren. Bekende namen als Jarno Janssen, Harry van Beek, Rudi Markink, Jos van Dongen, Torleif Hartelman en nog enkele andere verrassende namen en ‘toppers’ van toen zullen de komende dagen hun verhaal doen in deze rubriek. 

Suggesties?
Heeft u een suggestie over een ‘wegracetopper van toen’ welke volgens u perfect zou passen in deze categorie (Voormalig Nederlands kampioen, Grand Prix – of WorldSBK coureur of deelnemer aan de bv. de Dutch TT). Laat het ons weten via [email protected] In deze mail graag de naam van de coureur en de contactgegevens waar en hoe we deze ‘wegracetopper van toen’ kunnen bereiken.



Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter