De Nederlandse wegrace topper van toen: Randy Gevers

1627
Gevers-Marco.Simoncelli-Dutchtt-2006
Randy Gevers (68) achter Marco Simoncelli (58)- Dutch TT 2006 | foto© Marcel Renders

De Nederlandse wegracetopper van weleer, waar is hij gebleven, wat doet hij tegenwoordig en hoe kijkt hij tegen de huidige wegracesport aan. In de rustige wintermaanden zonder races stellen we twee keer per week een Nederlandse wegrace topper van weleer aan jullie voor in de rubriek ‘De Nederlands wegracetopper van toen’ en we stellen hun allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: Randy Gevers.

Wie is Randy Gevers?







  • Naam: Randy Gevers
  • Bijnaam: Rennus
  • Geboren op: 03-01-1981
  • Woonplaats: Heeswijk-Dinther
  • Partner: Yente Gevers
  • Start wegrace carrière: 1998 SOBW wielerbaan Nijmegen
  • Actief geweest in: 50cc – 125cc – 250cc – Dutch Supersport – Dutch Superbike\
  • Aantal titels: 1 (250cc 2007)
  • Einde wegrace carrière: 2013
  • Huidige beroep: Ondernemer in de fijnmechanische rondslijp techniek
  • Facebook: Randy Gevers | Facebook
  • Linkedin: Randy Gevers | LinkedIn
  • Instagram: Randy Gevers (@randygevers)

Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?

Door al op jonge leeftijd te zijn opgegroeid op de circuits doordat mijn vader actief was als coureur.

Met welke coureur heb je mooiste gevechten gehad op de baan?

Dat zijn zonder meer meerdere rijders in verschillende klasse geweest, maar zonder twijfel zijn dat zeker Kevin Bos en Raymond Schouten in het seizoen 2010 in de Dutch Supersport klasse.

Beste motorfiets waar je op gereden hebt en waarom?

Dat is toch de Aprilia RSW 250 geweest, dit mede vanwege de geweldige techniek wat er in deze motor verborgen zit.

Wat is je meest favoriete circuit waar je gereden hebt en waarom?

Het oude TT Circuit Assen met de bekende Strubben bocht. Gelukkig heb ik deze nog enkele jaren mee mogen maken tijdens mijn 250cc wildcard optredens gedurende de Dutch TT.

Wat is het meeste bijzonder moment wat je hebt meegemaakt in de racerij?

Mijn meest bijzonder moment is toch wel in 2002 geweest. Als tweedejaars 125cc coureur won ik in Oss (oude locatie) de wedstrijd. SBS6 maakte destijds nog opnames voor het programma “Sport in zicht”, Toen ik na afloop van de race op het podium stond werd mij medegedeeld door de speaker dat ik voor later dat seizoen een wildcard voor de Dutch TT Assen had ontvangen van Dorna. Tevens kwam ik door mijn overwinning in die race aan de leiding in de tussenstand van het kampioenschap. Nou ik kan je zeggen dat dit wel enkele weken heeft geduurd voordat ik het allemaal besefte en doorhad wat er gaande was.

 

Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?

Meest vreemde is dat we een keer s ’morgens in Assen wakker werden en er sneeuw lag. Het meest hilarische is ongetwijfeld in 2006 tijdens de 250cc kwalificatie van de Dutch TT. Boet van Dulmen, die dat seizoen samen met Jan de Rooy vanuit de toren het commentaar verzorgde, had namelijk gezien dat ik te lang stond met mijn gearing. Boet bedacht zich geen moment, hij liet het commentaar tijdens de kwalificatie even over aan Jan de Rooy om vervolgens de telefoon te pakken en te bellen met mijn sponsor van “De Arend” in de pitstraat om dit te melden zodat we dat nog tijdens de kwalificatie aan konden passen. Dat maak je niet alle dagen mee natuurlijk zo’n voorval.

Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?

Een bijzondere ervaring welke we samen met het team al die jaren beleefd hebben.

Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?

Ik ben mijn eigen bedrijf gestart, genaamd GRT-Tech. Bij GRT-Tech voorzien we bedrijven van precisieonderdelen doormiddel van rondslijpen en vlakslijpen. Dit bedrijf run ik samen met mijn vader, eigenlijk net zoals we ook destijds onze passie voor de sport deelden.

Ben je nog op de een of andere manier betrokken bij de sport?

Een aantal jaren terug hebben we nog wel eens enkele onderdelen gemaakt voor enkele Moto3 teams die actief zijn in het MotoGP wereldkampioenschap. De laatste jaren brengen we met vrienden eens per jaar een bezoek aan steeds weer een verschillend MotoGP circuits, dit als een mannen weekend en ik moet zeggen dat dit vaak erg gezellig is en ons nog steeds erg goed bevalt. Alleen dit jaar was het helaas een ander verhaal!

Welke huidige coureur heb je veel respect voor en waarom?

Van de coureurs wie ik de laatste jaren gevolgd heb is dat Bo Bendsneyder. Het was knap om te zien hoe hij zich in dit huidige Moto2 veld staande wist te houden en tevens opgewassen bleek te zijn tegen alle reacties die de mensen over hem plaatsten op met name de social media. Er zijn meerder coureurs geweest die hierdoor toch beïnvloed werden, iets wat uiteindelijk de prestaties niet ten goede kwam.

Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent in Nederland en waarom?

Ben niet zo thuis in de huidige opkomende generatie jonge coureurs, maar wat ik natuurlijk wel zie is dat Zonta van den. Goorbergh het netjes voor elkaar heeft en goede resultaten weet te behalen. Ik denk dat we in de toekomst nog wel wat van hem gaan horen.

Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige racerij, zowel nationaal als ook internationaal?

Om heel eerlijk te zijn, nationaal is het de laatste jaren helaas ver achteruitgegaan.
In 2001 reed ik mijn eerste 125cc wedstrijd in Assen en toen had je nog een A- en een B groep omdat er zich 85 coureurs hadden ingeschreven. Dat heb je gewoon nodig om te leren en je te verbeteren. Dit soort deelnemersaantallen is nu ondenkbaar, maar daardoor is het niveau de laatste jaren wel hard achteruitgegaan in zowel nationaal als internationale kampioenschappen. In de Grand Prix zie je de startvelden ook steeds kleiner worden, al is het momenteel wel zo dat er veel nieuwe talenten uit de Moto2 klasse zijn doorgestroomd naar de koningsklasse en het daar heel erg goed doen.

Woensdag 27-01-2021: De Nederlandse wegracetopper van toen: Henny Boerman



Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App