De Nederlandse wegrace topper van toen: Swen Ahnendorp

5148
swen-ahnendorp
Swen Ahnendorp - ONK wegraces Oss 2009 | foto© Henk Teerink

De Nederlandse wegracetopper van weleer, waar is hij gebleven, wat doet hij tegenwoordig en hoe kijkt hij tegen de huidige wegracesport aan. Wekelijks stellen we een Nederlandse wegrace topper van weleer aan jullie voor in de rubriek ‘De Nederlands wegracetopper van toen’ en we stellen hun allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: Swen Ahnendorp.

Wie is Swen Ahnendorp?







  • Naam: Swen Ahnendorp
  • Bijnaam: – geen
  • Geboren op:19-5-1984
  • Woonplaats: Ulft
  • Partner: geen, dochter 4 jaar Candice Ivy
  • Start wegrace carrière: 1997
  • Actief geweest in: IDM & ONK & EK
  • Aantal titels: 1
  • Einde wegrace carrière: 2009
  • Huidige beroep: tuner Ahnendorp tuning
  • Facebook: Swen Ahnendorp
  • Twitter: Ahnendorp tuning
  • Instagram: Ahnendorp tuning

Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?

Via mijn vader, hij reed destijds Ducati Clubraces voor de fun. Hierdoor raakte ik ook besmet met het racevirus.

Met welke coureur heb je mooiste gevechten gehad op de baan?

Dat waren er wel meerdere. Raymond Schouten, Joan Veijer, Tage Solberg, Arie Vos, Roy ten Napel, Kervin Bos, Marcel van Nieuwenhuizen om er zo maar een aantal te noemen.

Beste motorfiets waar je op gereden hebt en waarom?

Yamaha R6 2007 in combinatie met Pirelli banden. Ik kwam van een Honda voorzien van Bridgestone banden, hetgeen voor mij nooit echt lekker werkte. Dus toen ik overstapte op een Yamaha voorzien van Pirelli banden ging er een wereld voor me open.

Wat is je meest favoriete circuit waar je gereden hebt en waarom?

Zonder twijfel Spa-Francorchamps. Dit vanwege de lay-out, de snelheid en de vele hoogte verschillen. Een geweldig circuit om te rijden.

Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?

Dat zijn er veel, sterker nog dat zijn er velen die ik nooit zal vergeten. Eén ervan is: Een weekend in de regen op Spa Francorchamps. We stonden als Supersport coureurs allemaal in een pitbox te wachten om de baan op te mogen. De 250cc coureurs kwamen op dat moment na hun sessie binnen, en die moesten door een pitbox naast ons heen rijden. Maar de coating van deze pitbox was extreem glad dus binnen twee minuten lagen er meerdere coureurs op de grond die vervolgens probeerden zo snel als mogelijk weer overeind te komen en hun motor probeerden op te pakken, dit was echt heel grappig om te zien. Ongeveer 30 minuten later stuurde ik ook effe stoer dezelfde pitbox in en realiseerde me op dat moment effe niet dat het wel eens glad kon zijn ….Kortom, daar lag ik al samen met nog drie anderen. Nu waren wij het die als een schildpad op zijn rug probeerden weer overeind te komen en zo snel als mogelijk onze motor weer op wilden pakken. Nu waren het de Superbike jongens die aan de andere kant van het hek stonden te lachen.

Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?

Mooie herinneringen, veel vrienden en natuurlijk mijn bedrijf waarmee ik nog altijd actief ben binnen de sport.

Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?

Race – en circuit motoren gaan bouwen en tunen voor teams en andere rijders waaronder Raymond Schouten, Bob Withag, Arie Vos en vele andere bekende en minder bekende coureurs.

Ben je nog op de een of andere manier betrokken bij de sport?

Yes, door mijn werk als tuner en bouwer van race- en circuitmotoren.

Welke huidige coureur heb je veel respect voor en waarom?

Eigenlijk voor iedereen die op zijn of haar manier en met hun beschikbare budget en mogelijkheden het maximale uit hun zelf proberen te halen.

Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent in Nederland en waarom?

Michael van der Mark, Bo Bendsneyder en Zonta van den Goorbergh voor het feit dat zij ieder op hun eigen hoge niveau mee kunnen doen. Hun level is dusdanig hoog, zelfs als ze een keer een iets minder goed resultaat weten te behalen hebben ze nog steeds extreem hard moeten rijden met een machine die op dat moment misschien wel niet helemaal optimaal was. We onderschatten dit met ons allen veel te vaak.

Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige racerij, zowel nationaal als ook internationaal?

Moeilijk, ik baal er soms van dat veel toch met geld en het beschikbare budget te maken heeft. De meest grote talenten komen soms niet verder, of moeten voor het voorbestaan van hun carrière soms minder goede keuzes maken om alleen maar te kunnen blijven rijden. Het is en blijft de mooiste sport op deze wereld die ik me kan bedenken, maar helaas ook een hele dure sport die niet altijd voor iedereen mogelijk is om te beoefenen.

Woensdag 22-12-2021: De Nederlandse wegracetopper van toen: Nog niet bekend.

Suggesties?
Heeft u een suggestie over een ‘wegracetopper van toen’ welke volgens u perfect zou passen in deze categorie (Voormalig Nederlands kampioen, Grand Prix – of WorldSBK coureur of deelnemer aan de bv. de Dutch TT). Laat het ons weten via [email protected] In deze mail graag de naam van de coureur en de contactgegevens waar en hoe we deze ‘wegracetopper van toen’ kunnen bereiken.



Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter