De Nederlandse wegrace topper van toen: Wim Theunissen

3884
wim-theunissen
Wim Theunissen - ONK Oss 2012 | foto© Henk Teerink

De Nederlandse wegracetopper van weleer, waar is hij gebleven, wat doet hij tegenwoordig en hoe kijkt hij tegen de huidige wegracesport aan. In de rustige wintermaanden zonder races stellen we wekelijks een Nederlandse wegrace topper van weleer aan jullie voor in de rubriek ‘De Nederlands wegracetopper van toen’ en we stellen hun allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: Wim Theunissen.

Wie is Wim Theunissen?







  • Naam: Wim Theunissen
  • Bijnaam:
  • Geboren op: 24-05-1966
  • Woonplaats: Horssen
  • Partner:
  • Start wegrace carrière: 1991
  • Actief geweest in:
    1991 – Kawasaki KR1 250 cup
    1992 – 125cc race klasse (Honda)
    1993 – 2002 Supersport 600 (Kawasaki 93-98, Yamaha 99-00, Honda 01-02)
    2003 – NK Superbike (Yamaha R1)
    2010, 2011 – 3 landen cup (Kawasaki ZX10R Superbike)
    2012 – 2013 NK Superbike (Honda CBR1000RR)
  • Aantal titels: Geen titels wel meestal bij de top 5 van een NK, tiende in Europees kampioenschap Supersport 600 van 1997 (huidige World Supersport 600).
  • Einde wegrace carrière: 2013
    Huidige beroep: Technisch specialist. Het op maat maken van intercoolers en radiateurs voor o.a. Dakar racetrucks en circuits auto’s, het maken van uitlaatsystemen voor Dakar trucks, algemeen constructiewerk, aluminium reparatie laswerk van versnellingsbakken en motoronderdelen. Technisch onderhoud en aanpassingen bij diverse industriële machines.
  • Facebook: wim.theunissen66 (niet heel erg actief)
  • Twitter: –
  • Instagram: –

Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?

Via een motorzaak in Druten waar ik toen werkzaam was. Daarvoor ben ik in 1987-89 zijspan bakkenist geweest in de motorcross.

Met welke coureur heb je mooiste gevechten gehad op de baan?

Gerard van der Wal (helaas overleden), Mile Pajic en Harry van Beek.

Beste motorfiets waar je op gereden hebt en waarom?

Met de Kawasaki mooie resultaten behaald in 1993-1998 maar de beste balans met de Ten Kate Honda in 2001-2002

Wat is je meest favoriete circuit waar je gereden hebt en waarom?

Donington Park, veel lastige, uitdagende blinde bochten en hoogteverschillen.

Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?

Na een val op het TT Circuit Assen direct naar het ziekenhuis, maar door rode vlag één ronde voor de finish en op dat moment de koppositie in te hebben genomen toch de overwinning behaald zonder op het podium te hebben gestaan.

Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?

Zakelijke contacten en veel leuke uitdagende werkzaamheden

Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?

Ondernemer met veel specialistisch werk.

Ben je nog op de een of andere manier betrokken bij de sport?

Een aantal jaren Jolanda van Westrenen begeleid en in 2017 BenJan Racing geholpen in het FIM Supersport 300 World Championship.

Welke huidige coureur heb je veel respect voor en waarom?

Valentino Rossi, op relatief hoge leeftijd in de sport nog steeds heel goed presteren.

Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent in Nederland en waarom?

Eerlijk gezegd volg ik de sport niet heel erg intensief op dit moment. Er zijn een aantal goede coureurs, maar ik zie te weinig om dat goed te kunnen beoordelen.

Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige racerij, zowel nationaal als ook internationaal?

Nationaal te weinig mogelijkheden om jezelf goed te ontwikkelen met beperkte rijmogelijkheden (geluidsnormen). Internationaal is de World Super Sport 300 een goed begin maar niet voor iedereen financieel weggelegd. De RedBull MotoGP Rookies Cup is ook een mooie opstartklasse om jong talent naar een hoger niveau te brengen.

Woensdag 17-02-2021: De Nederlandse wegracetopper van toen: Ernst Dubbink



Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App