De Ôverhalen, geruchten en roddelsÕ uit Brno

39

#CzechGP – De Tsjechische Grand Prix is vaak de Grand Prix waar de eerste verhalen, geruchten en roddels de ronde doet als het gaat om transfers en veranderingen voor het komende seizoen. In onderstaand verslag een aantal van deze ÔgossipsÕ.

<p><strong>Moto3 </strong><br /> Als je wint dan heb je vrienden en klassementsleider Danny Kent was in Brno dan ook een veel besproken coureurs als het gaat om de toekomst van de talentvolle Brit. Zo heeft Kent inmiddels een aanbieding op zak van het Octo Pramac Ducati Team om de komende drie jaar voor het team uit te komen in de koningsklasse. Of Kent op deze aanbieding in zal gaan is nog maar de vraag aangezien er ook een mogelijkheid bestaat om met zijn huidige team de overstap te maken naar de Moto2 klasse. Het is algemeen bekend dat de huidige Leopard Racing teameigenaren vanaf 2016 ook actief willen zijn in de Moto2 klasse. Zo zijn de verantwoordelijke mensen binnen het team nog steeds in gesprek met het momenteel in problemen verkerende Forward Racing voor een &lsquo;gedeeltelijke&rsquo; overname. Wat wel zo goed als zeker is dat Kent het komende seizoen de Moto3 klasse zal verlaten, of het een overstap zal worden naar de Moto2 klasse of dat Kent, net als Jack Miller, direct de overstap zal maken naar de MotoGP klasse zal de komende weken duidelijk worden.</p> <p><br /> </p> Nu het duidelijk is dat Kent het komende seizoen niet meer actief is in de Moto3 klasse wordt de naam van Fabio Quartararo steeds nadrukkelijker in verband gebracht als mogelijke opvolger van Kent binnen Leopard Racing.<br /> <br /> De belangstelling van Quartararo bij andere teams is bij zijn huidige team Estrella Galicia 0,0 ook niet onopgemerkt gebleven. Zo heeft het Spaanse Moto3 team inmiddels Brad Binder een interessante aanbieding gedaan om vanaf 2016 de plaats van Quartararo over te nemen. De Zuid Afrikaan zou inmiddels een driejarige aanbieding op zak hebben van het team waarin hij in 2016 nog uit zal komen in de Moto3 klasse om vervolgens in 2017 en 2018 voor het team van start te gaan in de Moto2 klasse.<br /> <br /> Naast het vertrek van Kent zal ook Efren Vazquez vanaf 2016 niet meer actief zijn in de Moto3 klasse vanwege het bereiken van de maximale leeftijd voor deze categorie. Leopard Racing heeft de opvolger voor Vazquez echter al in huis aangezien het zo goed als zeker lijkt dat de momenteel voor het team in het FM CEV Repsol Moto3 Junior World Championship uitkomende Joan Mir deze plaats in gaat nemen en de overstap gaat maken naar de Moto3 klasse van het MotoGP wereldkampioenschap.<br /> <br /> <p> Naast Vazquez is het ook zeker dat Alexis Masbou na dit seizoen om dezelfde redenen de Moto3 klasse zal verlaten en niet meer uit zal komen voor Saxoprint RTG. Wie deze plek over zal nemen is echter nog onduidelijk.</p> <p><br /> </p> <p>Naast het winnen van Kent in de Moto3 klasse is er natuurlijk ook de Nederlander Bo Bendsneyder die van zich doet spreken in de Red Bull MotoGP Rookies Cup, een klasse waaruit in het verleden al veel talenten de overstap maakten naar de Moto3 klasse. De Nederlander kan inmiddels ook op de nodige belangstelling rekenen maar ondanks het winnen van zes van de acht wedstrijden in de Red Bull MotoGP Rookies Cup klasse blijft het MotoGP paddock gewoon een keiharde business met af en toe flinke, onverwachte en gemene hobbels.</p> <p><br /> </p> <p>Sentimenten tellen hier immers niet. Alles zal nu grotendeels afhangen van mensen om hem heen die het zakelijke gedeelte goed, zorgvuldig en beheerst af kunnen handelen binnen het MotoGP paddock. Dat Bendsneyder talent heeft en goed zal passen in het rijtje Moto3 coureurs moge duidelijk zijn gezien zijn optredens dit seizoen, of de mensen om hem heen in staat zullen zijn om dit alles te vertalen in een goede zakelijke deal en een Moto3 start op het hoogste niveau zal de komende tijd dus moeten blijken. De eerste stappen zijn inmiddels afgelopen weekend in Brno gezet, nu het vervolg waarbij naast het zakelijke en sportieve deel ook nog een heel veel politiek bij komt kijken. Politieke spelletjes waarin we de afgelopen jaren als Nederlanders zeker niet uitgeblonken hebben, sterker nog waarop in het verleden al een aantal Nederlandse talenten gesneuveld zijn in de keiharde wereld die MotoGP heet.</p> <p><br /> </p> <p><strong> Moto2</strong> <br /> In deze klasse werden de namen van Sam Lowes, Johann Zarco en Tito Rabat veelvuldig genoemd. Zo zou Lowes inmiddels al een voorcontract hebben getekend om komend seizoen naast Alvaro Bautista de tweede plaats in te gaan nemen bij Aprilia Racing Team Gresini in de MotoGP klasse. Zarco is er ook veel aangelegen om na dit seizoen de overstap te maken naar de koningsklasse, ook de Fransman zou in gesprek zijn met Octo Pramac Racing. Het Ducati satelliet team heeft hem vooralsnog echter te kennen gegeven dat Kent hun eerst keuze is.</p> <p><br /> </p> <p> Tito Rabat is ook voornemens om vanaf 2016 actief te zijn in de MotoGP klasse. De Spanjaard werd in Brno gelinkt aan het Aspar MotoGP Team en aan zijn huidige Estrella 0,0 Marc VDS team. </p>







<p><strong>MotoGP</strong><br /> Aangezien de fabrieksteams van Honda, Yamaha, Suzuki en Ducati hun bezetting voor het komende seizoen al rond hebben beperken de geruchten in de koningsklasse zich tot de overige teams.</p> <p><br /> </p> <p> Inmiddels heeft Yamaha ook het contract met Pol Espargar&oacute; verlengd. De Spanjaard zal door de Japanse motorenfabrikant in 2016 opnieuw ondergebracht worden bij het Monster YamahaTech 3 team. De verwachting is tevens dat het team binnen afzienbare tijd ook bekend gaat maken dat Bradley Smith zijn verblijf bij het Franse MotoGP team met minimaal een jaar zal verlengen. </p> <p> <br /> Wat er bij het CWM LCR Honda Team gaat gebeuren is vooralsnog nog erg onduidelijk. Net als bij Forward Racing heeft ook LCR Honda teambaas Lucio Cecchinello de nodige kopzorgen vanwege het in opspraak raken van titelsponsor CWM. Zo is het nog maar de vraag hoelang de naam van de Britse financi&euml;le dienstverlener nog op de kuipen van de machines zal prijken aangezien men nog niet het volledige sponsorbedrag heeft ontvangen en het ook nog onduidelijk is of dit &uuml;berhaupt nog gaat gebeuren gezien de ontstane situatie. Het afgelopen weekend werden de geruchten dan ook steeds sterker dat het team voor de eerstvolgende Grand Prix, de British Grand Prix op het circuit van Silverstone, weleens een gedaante wisseling kan ondergaan en Castrol de rest van het seizoen als titelsponsor aan het team verbonden zal zijn. In Brno doken zelfs de eerste tekeningen al op waarin de machines van Cal Crutchlow en Jack Miller te zien waren in de bekende &nbsp;&lsquo;Castrol Honda&rsquo; kleuren. Voor Cechinello hangt echter veel af van deze sponsorperikelen. De Italiaanse teambaas liet al duidelijk weten als de problemen met CWM niet opgelost zullen worden hij vanaf 2016 slechts &eacute;&eacute;n machine in zal zetten. Deze machine zal dan bemand worden door Cal Crutchlow, hetgeen inhoudt dat Jack Miller op zoek moet naar een nieuw team. Aangezien Miller een contract met Honda heeft zal dit niet het grootste probleem zijn, de Japanners zullen in dit geval de Australi&euml;r onderbrengen bij het Aspar MotoGP team.&nbsp;<br /> <br /> Bij Aprilia lijken, zoals eerder vermeld, de kaarten al redelijk geschud te zijn. Bautista blijft en zal volgens nog niet bevestigde bronnen gezelschap krijgen van Sam Lowes. Zolang dit nieuws nog niet officieel is zal ook Stefan Bradl, sinds kort de vervanger van de opgestapte Marco Melandri binnen het team, zich blijven aandienen als mogelijke kandidaat. De Duitser richt zijn pijlen daarentegen niet alleen op Aprilia maar loopt inmiddels net als vele anderen ook de deur plat bij Octo Pramac Racing om daar zijn diensten aan te bieden.<br /> <br /> Octo Pramac Ducati liet op vrijdag in Brno echter weten dat komend seizoen sowieso Danilo Petrucci bij het team zal blijven en dat men Kent een driejarig contract had aangeboden. Dit nieuws houdt automatisch in dat Yonny Hernandez moet vrezen voor zijn plaats binnen het team. De Colombiaan hoeft vanwege zijn afkomst echter niet zoveel te vrezen voor zijn toekomst in de koningsklasse, het lijkt dan ook al zo goed als zeker dat de Columbiaan vanaf 2016 voor Avintia Racing uit zal komen. Naast Kent, werden de namen van Zarco, Bradl, Barbera ook veelvuldig genoemd als potenti&euml;le kandidaten voor een plaats binnen Octo Pramac Racing.&nbsp;<br /> <br /> Bij het Aspar MotoGP team lijken ook de nodige verschuivingen plaats te gaan vinden. Zo lijkt het einde in zicht van de MotoGP carri&egrave;re van Nicky Hayden. De Amerikaan lijkt na dit seizoen de overstap te gaan maken naar het World Superbike kampioenschap waar zijn naam inmiddels in verband wordt gebracht met Aprilia. Zelf zegt de Amerikaan meerdere opties te hebben voor 2016 binnen het op productiemachines gebaseerde wereldkampioenschap.<br /> <br /> Het vertrekt van Hayden houdt in dat Jorge Martinez voor komend seizoen sowieso &eacute;&eacute;n plaats beschikbaar heeft. De namen die hiervoor afgelopen weekend de ronde deden waren zoals eerder al genoemd Jack Miller en Tito Rabat. Of laatstgenoemde daadwerkelijk deze overstap zal maken lijkt uiterst onzeker nu sponsor Estrella Galicia 0,0 en HRC zich hard lijken te maken dat Rabat met zijn huidige team de overstap zal maken naar de koningsklasse. Binnen het team zal Rabat dan de plaats over moeten nemen van Scott Redding aangezien het geduld van HRC op begint te raken als het gaat om de prestatie van de Brit. De Brit daarentegen heeft voor komend seizoen nog een overeenkomst met zijn huidige team. Teammanager Michael Bartolemy liet in Brno aan de media weten dat deze situatie helemaal nieuw voor hem is en hij nog niets gehoord heeft van de plannen van Estrella Galicia 0,0 en HRC. Mochten deze plannen daadwerkelijk zo zijn dan kan het ook nog zomaar zijn dat het Belgische team &nbsp;zowel in de Moto2 klasse als ook in de MotoGP klasse met twee coureurs aan de start zal verschijnen. Het team zal dan de start over kunnen nemen van het Tsjechische AB Motoracing dat al te kennen heeft gegeven er na dit seizoen mee te zullen stoppen. Grote vraag blijft dan natuurlijk, wie van de twee coureurs krijgt de beschikking over de fabrieks Honda RC213V en wie zal het moeten doen met de Honda productie racer.&nbsp;<br /> <br /> Dan is er tot slot nog de onzekerheid over het voortbestaan van Forward Racing. In Brno maakte het in problemen geraakte team bekend dat men op dit moment de zekerheid heeft voor deelname aan drie Grand Prix weekenden (Brno, Silverstone en Misano). Hoe het vervolgens verder zal gaan is nog uiterst onduidelijk, wel werd in Brno duidelijk dat als men in 2016 van de partij zal zijn dan zal Yamaha zo goed als zeker niet meer kunnen rekenen op materiaal en steun van Yamaha.<br /> <br /> Bovenstaande geruchten, verhalen zijn een momentopname en kunnen de komende dagen, weken zomaar weer heel anders zijn. Wat wel duidelijk werd in Brno is dat er de komende tijd weer veel te schrijven zal zijn voor de motorsport gerelateerde media.&nbsp;<br /> <br /> <br /> Wordt ongetwijfeld vervolgd&hellip;.</p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>