Met 20 procent minder mensen, 20 procent minder lang rijden op het TT-circuit. En dat voor 25 euro extra. De KNMV-cupraces zijn zwaar getroffen door nieuwe maatregelen om binnen de geluidsnormen te blijven. De bijna tweehonderd motorracers die zaterdag meededen, morren: ”Wij vinden dit een ramp.”

Gretig en roekeloos. Dat zijn de motorliefhebbers die deze zaterdag meedoen aan de KNMV-cupraces op het TT-circuit. Alle tijd die ze nog hebben om te rijden, willen ze ten volle benutten. Twee keer een kwartiertje trainen en dan nog acht rondjes tijdens de wedstrijd. Dat is alles wat ze nog hebben. En dan snoepen een paar flinke regenbuien ook nog minuten van hun kostbare rijminuten af.

Twee weken geleden werd organisator van de races, het Circuit Rijvaardigheidstraingen (CRT) voor het blok gezet, zo vertelt Hennie Lentink van CRT:

”Het was voor ons slikken of stikken. We moesten 40 procent terug in geluid, of de races gingen niet door.”

Het werd slikken. CRT besloot het aantal motorrijders terug te brengen van 240 naar 190. Bovendien werd besloten de trainingstijd tien minuten korter te maken en het aantal wedstrijdrondjes terug te brengen van tien naar acht. En of het allemaal nog niet genoeg was ging het inschrijfgeld omhoog: van 140 naar 165 euro.

”We betalen meer geld voor minder lol”, vat Henri van Hasselaar uit Veenendaal het probleem compact samen. ”En dat terwijl de overschrijding van de geluidsnormen niet onze schuld is. Het komt door de veranderingen op het circuit, dat heeft Jos Vaessen zelf toegegeven.”

Theo Neuteboom uit Tolkamer, vlakbij Lobith, sluit zich daarbij aan:

”De motorsportliefhebber is de dupe. Wij vinden dit een ramp. De tijd is gewoon te kort. In een kwartiertje rijden moet je nu een goede tijd neerzetten. Je merkte het vanmorgen al: dan neemt iedereen meer risico’s. Het gas gaat er vol op. Het wordt zo steeds gevaarlijker.”

Volgens Lentink is de rek er bijna uit.

”We staan met de rug tegen de muur. We zaten al op het minimum dat nodig was om races te kunnen organiseren. Daar zitten we nu onder. De rek is eruit. Het is voor ons bijna einde verhaal.”