Doorgaan Phillip Island Grand Prix in oktober hoogst onzeker

274
phillip-island
Phillip Island Grand Prix Circuit | foto© Russell Colvin

De uitbraak van het coronavirus bepaalt momenteel grotendeels ons leven, en dus ook de verschillende motorsport kalenders. Ondanks dat er momenteel geen enkel motorsport evenement georganiseerd wordt werkt Dorna Sports achter de schermen hard aan een alternatieve kalender, een MotoGP kalender vanaf augustus met races zonder publiek, pers, gasten maar met uitsluitend een minimale teambezetting, marshalls en een tv-crew.

Met name landen als Italië en Spanje zijn keihard getroffen door de uitbraak van het coronavirus. Uitgerekend deze twee landen zijn hofleveranciers van teams, coureurs en medewerkers binnen het MotoGP wereldkampioenschap, terwijl ook MotoGP promotor Dorna gehuisvest is in Spanje (Barcelona en Madrid).

Dorna Sports werkt achter de schermen hard aan een plan om het MotoGP wereldkampioenschap vanaf augustus van start te laten gaan en nog een negental Grand Prix weekenden te organiseren zonder publiek. Een prachtig initiatief, maar hoe realistisch is dit plan. Een Grand Prix weekend organiseren is één, maar de mensen van over de gehele wereld naar een bepaald circuit te laten reizen is twéé.

In Australië – waar in het weekend van 23 t/m 25 oktober op het Phillip Island Grand Prix Circuit de Australische Grand Prix op het programma staat – is men er echter nog allerminst zeker van dat het plan van Dorna realiseerbaar is. Ten eerste omdat de Australische coureurs zoals het nu lijkt dit jaar niet meer vanuit Australië naar Europa mogen reizen en ten tweede omdat er zoals het nu lijkt dit jaar geen sportevenementen meer georganiseerd mogen worden waarbij er meer dan 500 mensen aanwezig zullen zijn. (Een Grand Prix weekend zonder publiek betekend altijd nog dat er tussen de 1500 en 2000 mensen nodig zijn om dit te kunnen organiseren).

Onderstaand een uitleg van de huidige situatie in Australië door onze eigen Racesport.nl fotograaf en verhaaltjesmaker in Australië, Russell Colvin;

Motorsport in de wacht – voor nu
Dit zijn unieke tijden die we doormaken als gevolg van COVID-19, ook wel bekend als de coronaviruspandemie. Deze pandemie heeft een pauze ingelast in ons dagelijks, met inbegrip van professionele sporten en, meer specifiek, motorraces die niet alleen in Australië, maar wereldwijd zijn uitgesteld of zijn verplaatst.

Australië werd pas op 25 januari getroffen door het coronavirus, toen het eerste geval van een COVID-19-besmetting werd gemeld, dat van een Chinese burger die op 19 januari vanuit Guangzhou in Melbourne aankwam. Toch was het erg vroeg voor het virus om te beginnen met het beïnvloeden van het land, als het leven, en de sport in het algemeen vooralsnog normaal doorging.

Op het gebied van motorraces en motorsport heeft Australië in ieder geval enige vorm van actie gezien, dit in tegenstelling tot Europa. Eind januari vond op het Phillip Island Grand Prix Circuit de 27e editie van de International Island Classic plaats, waarbij Alex Phillis (zoon van Robbie Phillis) winnaar werd van de Ken Wootton Perpetual Trophy, voor Jed Metcher en de Amerikanen Josh Hayes.

Het volgende ‘grote’ motorsport evenement op de 2020 kalender in Oz was midden februari, de openingsronde van het Virgin Australia Supercars Championship – Superloop Adelaide 500 in Zuid-Australië. Toch zijn er geen problemen met dat evenement. Het volgende weekend op het ‘eiland’ vond tot nu toe één van de twee WK motorraces van dit jaar plaats die tot nu toe zijn verreden (ronde één voor de Moto 3 & 2 vond plaats in Qatar), het gecombineerde Motul FIM Superbike World Championship (WorldSBK) en het Mi-Bike Insurance Australian Superbike Championship (ASBK), die samen werden verreden.

In deze periode werd Australië feitelijk ook voor het eerst echt getroffen door het eerste slachtoffer van het coronavirus. Australië meldde op 1 maart het eerste sterfgeval door het virus: een 78-jarige West-Australische man, die één van de passagiers was van het cruiseschip Diamond Princess.

Eén van de grootste motorsport evenementen die niet plaats kon vinden in Australië was de openingsronde van het FIA-wereldkampioenschap Formule 1 in Melbourne, welke in het tweede weekend van maart op het programma stond. Victoria alleen al bevestigde negen nieuwe gevallen, waarvan één het eerste geval van mens-op-mens besmetting in de staat was. Zoals de meesten van ons allemaal zullen weten, ook een McLaren F1-teamlid testte positief. In Victoria bracht dit het totaal op 36 en het nationale op 175 besmettingen.

Op 23 maart nam de Australische regering de eerste stap om de verspreiding van het virus te vertragen. Eén van de regels die werden ingesteld – Geen ‘niet’ essentiële bijeenkomsten van meer dan 500 mensen buiten of meer dan 100 mensen binnen. Dit was in principe het begin van het afgelasten van de meeste motorsport evenementen – samen met vele andere sportevenementen – in Australië.

Wat betreft de motorraces in Australië – hoewel sommigen niet wegrace gerelateerd zijn, zullen er enkele grote Australische races die in 2020 als gevolg van de huidige regels helemaal niet plaatsvinden.  Zo zijn de Australische Four-Day Enduro (A4DE) en zelfs de Finke Desert Race, die sinds 44 jaar elk jaar plaatsvindt, al afgelast.

De tweede ronde van het Australische Superbike-kampioenschap, dat van 27t/m 29 maart in Wakefield Park in New South Wales zou plaatsvinden, en de derde ronde in The Bend Motorsport Park in Zuid-Australië in het tweede weekend van mei zijn beide voorlopig uitgesteld. Ook de vierde ronde voor de Superbike categorie, die volgend weekend op de Barbagallo Raceway in West-Australië plaats zou vinden samen met een race voor het Supercars Championship, gaat niet door.

Voorlopig heeft het Australische Superbike-kampioenschap alleen nog races gepland staan op Morgan Park in Queensland, Winton Motor Raceway en Phillip Island. Deze race staat op de kalender in augustus, september en oktober.

Op dit moment hebben Queensland, Zuid-Australië, Noordelijk Territorium, West-Australië en Tasmanië allemaal hun grenzen gesloten, wat betekent dat alle mensen die de staat binnenkomen gedurende 14 dagen na aankomst in zelfquarantaine worden geplaatst, met uitzondering van essentiële reizigers, die zijn hiervan vrijgesteld. New South Wales, Australian Capital Territory en Victoria zijn de enige regio’s die de grenzen nog niet hebben afgesloten.

Hoe zit het met Australië? Kunnen mensen nog steeds naar Australië reizen? Nou, het korte antwoord is nee. Vanaf 20 maart kunnen alleen nog Australische burgers, inwoners en directe familieleden naar Australië reizen.

Dit brengt ons meteen tot het volgende onderwerp – de Australische ronde van het MotoGP-wereldkampioenschap. Hoewel er nog steeds sprake is dat Dorna Sports vanaf augustus graag weer enige MotoGP-actie zou willen zien en er alles aan doet om dit mogelijk te maken – races zonder publiek, zonder pers, zonder sponsors maar uitsluiten met een minimale bezetting van coureurs, essentiële monteurs, marshalls en tv-crew – lijkt het doorgaan van de Australische ronde zeer twijfelachtig. Tenzij er een wonder gebeurt en de situatie op korte termijn verbetert. Laten we echter eerlijk naar elkaar toe zijn, in Australië zal er in 2020 zo goed als zeker geen enkele internationale race te zien zijn, zowel op twee als op vier wielen…

Zelfs het doorgaan van de 2021 WorldSBK ronde op Phillip Island is op dit moment nog een groot vraagteken. In dit stadium moeten ALLE reizigers die in Australië aankomen door de lucht of over zee, op enkele uitzonderingen na, 14 dagen lang worden geïsoleerd in een verplichte quarantaine-accommodatie.

Deze eisen zullen worden beheerd en afgedwongen door staats- en gebiedsregeringen met steun van de Australische regering, onder andere van de Australische Defensie en de Australische Douane.

U zult in quarantaine worden geplaatst in de stad waar u aankomt voor 14 dagen, zelfs als u daar normaal gesproken niet woont of van plan bent om van daaruit naar een andere plaats in Australië te reizen. Alleen al die eis zou het moeilijk maken voor internationale teams en rijders om de Australische ronde van de MotoGP te doen, en zelfs de WorldSBK, als deze regel begin volgend jaar nog steeds wordt gehandhaafd.

Een andere vraag is als de MotoGP of de WorldSBK wel van start gaat, laten we zeggen in juni of juli, of de Australische coureurs Australië überhaupt wel kunnen verlaten en naar Europa kunnen reizen, zoals Pramac Racing coureur Jack Miller, die op dit moment thuis in Townsville in Queensland aan het trainen is op crossmotoren?

Op 24 maart kondigde de premier van Australië namelijk een verbod aan op het reizen van Australiërs overzee in het kader van de Biosecurity Act 2015. Dit zal moeten helpen voorkomen dat reizigers terugkeren naar Australië met het coronavirus. Er wordt geadviseerd dat Australiërs op dit moment niet overzee reizen. Het adviesniveau ligt momenteel op niveau 4 van 4, wat het hoogste adviesniveau is in Australië.

Victoria’s Chief Health Officer Brett Sutton heeft via theage.com.au, een belangrijke toonaangevende krant in Victoria, laten weten dat voor de Victorianen grote sportevenementen zoals voetbal en cricket waarschijnlijk gesloten blijven voor toeschouwers tot ten minste 2021, en de grenzen van Australië gesloten blijven totdat een COVID-19 vaccin is verkregen.

De staat Victoria bevindt zich momenteel in de derde fase van de beperkingen. Professor Sutton is van mening dat grote sportevenementen te riskant zijn totdat er een vaccinatie is gevonden of tenzij er een politiek besluit wordt genomen om af te zien van het huidige plan om de verspreiding van het virus te beperken en “het te laten gaan” door de gemeenschap.

Met een voortgezet internationaal reisverbod zullen grote internationale sportevenementen, zoals de Australische ronde van het MotoGP wereldkampioenschap in oktober, zeer onwaarschijnlijk worden. Het zal echter nog ten goede kunnen veranderen, maar het is op dit moment nog steeds zeer onwaarschijnlijk dat dit zal gebeuren.

De motorsport, zowel internationaal als hier in Australië, heeft dit soort situaties nog nooit eerder meegemaakt en het zal veruit de zwaarste beproeving ooit worden. Er zullen natuurlijk kostenreducties in de sport zijn – zelfs de AFL (Australian Football League) heeft 80 procent van zijn personeel ontslagen, maar als dit nog zes maanden lang zo doorgaat, zal het niet alleen de motorsport verwoesten, maar elke sport.

Om eerlijk te zijn, ik zie voorlopig nog geen herstel hier. Ik denk steeds, ja, het zal beter worden en herstellen, maar om terug te keren naar zoals het voorheen was is nog een hele lange weg. Ik weet zeker dat we mensen en teams uit de sport zullen verliezen die nooit meer terugkomen, het zal een lange en heel langzame wederopbouw worden.

Met dank aan: Russell Colvin

 



Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App