Het is Jarno ÒKipjeÓ Boesveld afgelopen weekend niet gelukt om een ongelukkige 9e startpositie om te buigen in een beter wedstrijdresultaat. Op het vernieuwde en natte circuit van Assen kwam hij na een slechte start en een verkeerde bandenkeuze niet verder dan de 10e plaats. Archieffoto
Evenals bij de openingsrace in Hengelo Gld. vorig weekend waren ook ditmaal de weersomstandigheden wisselvallig op de trainingszaterdag. De eerste kwalificatietraining werd in de regen verreden en leek een kopie van die van vorige week gezien JarnoÕs voorlopige 4e trainingstijd op het geheel nieuwe doch natte TT-circuit. In verband met de relatief lage temperatuur en de opdrogende baan werd Õs middags vlak voor de definitieve kwalificatietraining een slick voor, en een opgesneden slick achter gemonteerd. Een goede keuze bleek al snel want op het droge spoor zette Kipje spoedig een 2e tijd neer. Naarmate de baan droger werd kwam de concurrentie opzetten en moest Kipje enige plaatsen prijsgeven, toen in verband met een valpartij de rode vlag uitging stond hij op een voorlopige 5e positie. Toen na lang wachten de heren coureurs het inmiddels volledig droge circuit weer opkonden maakte Jarno een cruciale fout door als n van de laatsten de pitstraat uit te rijden. Er bleek nog slechts tijd te zijn voor 3 a 4 kwalificatieronden waardoor het Jarno niet lukte een snelle ronde te rijden gezien de vele langzamere rijders die hij steeds voorbij moest. Dit laatste lukte veel concurrenten wel waardoor Kipje kelderde naar een schamele 9e plek op de derde startrij. Jarno; ÒHet was achteraf gewoon hartstikke stom van mij om zo laat de pits uit te rijden want het lag voor de hand dat iedereen in die laatste ronden een snelle tijd ging zetten. Ik heb nog wel ontzettend veel jongens ingehaald maar het lukte me daardoor gewoon niet meer om een snel rondje te maken. Wel klote want nu moet ik morgen een superstart hebben, iets wat me tot op heden nog niet zo goed wilde lukkenÓ.
De warming-up werd op zondagochtend weer eens in de regen verrreden en ondanks een bijzonder korte versie (er konden slechts 5 ronden worden gereden, red.) wist Jarno een officieuze 5e tijd te zetten als opwarmer voor de wedstrijd. Hoewel het Õs middags voor de start om 15.10 uur droog was op de Drentse heide, bleek het circuit nog duidelijk te nat voor slicks waardoor een keuze moest worden gemaakt tussen 2 verschillende typen regenbanden. Omdat met een nieuw type regenband nog niet getest was besloot Jarno met het ÒvertrouwdeÓ type te gaan rijden. De gekruisde vingers van het team voorkwamen niet dat ook ditmaal de start weer volledig mis ging voor de Dremptenaar, aanvankelijk leek JarnoÕs reactie goed maar na een meter of 5 begon te Yamaha tegen te sputteren en zag Jarno diverse rijders langszij komen. Bij de eerste doorkomst lag Kipje op een 18e (!) plaats en bevond zich achter een grote groep veelal langzamere rijders.
Het inhalen van deze groep zou echter een helse klus worden op de natte versie van het nog redelijk ÒonbekendeÓ nieuwe circuit. Het lukte Jarno in de resterende 13 ronden om 8 rijders voorbij te steken waardoor hij als 10e over de eindstreep kwam. Na afloop werd duidelijk dat hij nog een paar spannende momenten had meegemaakt tijdens zijn inhaalpogingen. Jarno; Òik had achteraf voor een ander type achterband moeten kiezen want deze bood veel te weinig grip. In de Nationale bocht hing ik een keer volledig boven mijn eigen motor en was hem daarbij bijna kwijt. Nog een mazzel dat ik de streep heb gehaald. De start is het bekende verhaal, wat ik ook probeer, ik kom gewoon niet goed weg met de Yamaha. Jaap Hoogeveen (ook Yamaha, red.) had overigens hetzelfde probleem en viel zelfs nog verder terug! Hopelijk is het volgende week in Eemshaven nu eens een keer droog. Laten we deze wedstrijd maar snel vergetenÓ, aldus Jarno.
Henk v/d Lagemaat won de wedstrijd, Harrevelder Hans Smees werd knap 6e.
Tussenstand Open Nederlands Kampioenschap 250cc 2002;
1. Henk v/d Lagemaat Aprilia 50
2. Patrick Lakerveld Aprilia 40
3. Peter Politiek Honda 27
4. Gert Pieper Aprilia 20
5. Jarno Boesveld Yamaha 19
6. Bram Appelo Honda 17
7. Jan Blok Honda 16
8. Emiel Litjes Honda 14