Afgelopen weekend was er voor het team van Lowlands Racing n om weer snel te vergeten. Dacht men na de tests van een week geleden en de voortgang bij de aansluitende race in Assen nu eindelijk van de problemen verlost te zijn, in Lausitz (D) sloeg de pechduivel dubbelhard toe. Een nog steeds onwillige motor en twee valpartijen op de kop toe. John kwam er gelukkig zonder kleerscheuren af, maar de schade aan de Ducati 998S laat zich raden.
De race op zondag duurde voor Bakker slechts tot aan de eerste bocht en daarna restte het team alleen nog het likken van de wonden.
Onder behoorlijk natte omstandigheden werd op vrijdagochtend de vrije training afgewerkt. Toen al openbaarde zich hetgeen waarmee het team met regelmaat het hele seizoen worstelt: het te pas en te onpas uitvallen van de motor. Om levensgevaarlijke situaties ten gevolge hiervan te vermijden trok het team zich veertien dagen geleden terug voor de race op Silverstone (GB). Tests op Zolder en een wedstrijd op Assen hadden inmiddels uitgewezen dat het euvel zich niet meer aandiende en vol goede moed werd uitgekeken naar Lausitz. John behaalde in deze natte training slechts een 24e plaats.
Voor alle zekerheid ook was afgelopen week het reserve motorblok nog een keer volledig gecheckt op toleranties etc. Dit om elke mogelijkheid uit te sluiten dat de storing vanuit het blok kwam, hetgeen theoretisch mogelijk zou zijn. Besloten werd na de eerste training het motorblok te vervangen door het extra gecontroleerde exemplaar. Door Ducati Corse werden verschillende computers ter beschikking gesteld om verder te testen (de eerste Corse CPU was inmiddels al een keer vervangen in Valencia, red.). Verder werden nog een aantal vitale sensoren vervangen, evenals de benzinepomp met toebehoren.
De tweede training op vrijdag moest bevestigen of het vervangen van het motorblok zin had gehad.
Echter wederom bleek de storing nog steeds aanwezig en John kwam op een inmiddels redelijk droge baan niet verder dan een 29e kwalificatietijd. ÒOm gek van te worden. Ik zou niet meer weten wat we nu nog moeten vervangen. Om elke twijfel weg te nemen bij Ducati Corse hebben we afgelopen week het blok nog eens uit elkaar gehad en gecontroleerd. Maar je ziet het, het is nog steeds hetzelfde. Hopelijk hebben ze bij Ducati nog een idee, want wij weten het zo langzamerhand niet meerÓ, aldus een geslagen John Bakker.
Aangezien er op zaterdag nog een herkansing zou zijn werd tot laat in de avond alles nog maar eens nagelopen. Enkele details werden nog gewijzigd, waaronder vervanging van de relais, en je weet maar nooit waar het goed voor is. ÒInmiddels is zowat alles aan de motor vervangen dat in relatie staat tot de aansturing van het elektrisch en brandstof circuit, andere teams werden geraadpleegd, maar als ze ook bij Ducati Corse al geen concrete aanwijzing meer kunnen geven dan houdt het voor ons ook opÓ, het commentaar van de teamleiding. ÒMorgen maar eens een goed gesprek aangaan met het management van Corse. Dan leveren we de fiets af in Bologna en mogen hun het probleem lokaliserenÓ.
De tweede training was weer van het hetzelfde laken een pak. De baan lag nog nat en uitvallen van de motor had nu tot gevolg dat John de motorrem niet kon benutten (bij een tweecilinder gaat veel remmend vermogen uit van de motor, red.). Gevolg, hij moest de voorrem maximaal gebruiken en remde daarmee het voorwiel onderuit, met als resultaat een spectaculaire buiteling van de motor en een aanzienlijke schade. John mankeerde gelukkigerwijs niets. ÒDit kan zo niet doorgaan. Met alle kennis die hier rondloopt zijn we niet in staat het probleem boven water te krijgen. Als alles goed had gedraaid dan had deze crash niet gehoeven, ofschoon ik ook hoorde dat er op die plek veel afgegaan zijn en er misschien iets op de baan lag. Vlaggen waren er in elk geval nietÓ, het commentaar van Bakker op deze training.
Einde training voor Bakker dus en een nieuwe uitdaging voor het team om voor de racedag alles aan de motor weer in toonbare staat te krijgen. De zaterdag werd dus tot laat in de avond gevuld met herstel werkzaamheden.
Op zondag stond de motor er weer behoorlijk fris bij. Tijd voor de warm-up. Reeds bij het warmdraaien van de motor, je kunt het al raden, weer het uitvallen van de Ducati 998S.
Tegen beter weten in nog enkele zaken vervangen aan de motor en nu op hoop van zege de race in. ÒKijken hoe de verkennings- en opwarmronde verlopen, bij uitvallen van de motor direct binnenkomen en niet startenÓ, was de instructie naar John toe. Wonder boven wonder gaf de Duc in deze twee ronden geen klap verkeerd en John melde zich dus na terugkomst van de opwarmronde op de 29e startplaats op de grid.
Bakker startte goed en koos voor de eerste linker bocht de buitenkant om zo het gewoel aan de binnenzijde te omzeilen. Het mocht echter niet baten en het noodlot sloeg wederom toe. Door de strijd aan de binnenzijde kwam een rijder ten val en ramde daarbij John aan de linker zijde. Einde wedstrijd voor Bakker.
John na afloop: ÒHet enige positieve aan dit weekend is dat ik er zelf zonder noemenswaardige schade vanaf ben gekomen, maar verder is dus echt alles fout gegaan wat maar fout kon gaan: een slechte klassering in de training door een onwillige motor, twee schuivers die niet nodig waren geweest en een seizoen dat nu echt kapot isÓ.
Het teammanagement vult verder aan: ÒHet is zaak dat we de kop niet laten hangen en je zult zien dat de storing aan de motor dadelijk een kleinigheidje is. Belangrijk is nu dat we John zÕn vertrouwen op kunnen vijzelen. We weten waartoe hij in staat is en het mag niet zo zijn dat zÕn kwaliteiten niet naar voren kunnen komen door technische mankementen. Wij zijn mede bepalend voor zÕn verder carri¬re in de motorsport. Hij is meer gemotiveerd dan ooit en we hebben fans en sponsoren die in hem geloven en aan hen willen we zo langzamerhand ook eens wat laten zien. Komend weekend in Raalte (ONK race) komt John in elk geval niet aan de start. Alles wordt nu op alles gezet om de Ducati over 14 dagen weer gezond aan de start te hebben in Misano (I). Misschien worden we al eerder uitgenodigd bij Ducati Corse (voor verder analyse, red.), want dit is natuurlijk voor hen ook geen reclameÓ.