De 25e editie van de Ducati clubraces op Assen. Het jaarlijks terugkerende spektakel is na de TT en het WK Superbike het meest aansprekende wegrace evenement dat Nederland kent en staat altijd weer borg voor een mooi programma met motoren van allerlei kaliber, zolang ze maar 2 cilinders hebben en bij voorkeur ook nog uit Europa komen. Trainingen gaan er heet aan toe voor John Bakker De eerste twee trainingen van de International Sound of Thunder, eindigden vroegtijdig voor John. Een plotseling oplopende watertemperatuur zorgde er in beide sessies voor dat de Zeeuw de gelegenheids Ducati 999S, beschikbaar gesteld door tuner Ducati Store Herzele (B), vroegtijdig in de pitbox moest parkeren. Door het late tijdstip waarop enkele speciale onderdelen binnen waren bij de tuner, ging het geplande trainingsprogramma de mist in. We mochten al van geluk spreken dat vrijdagavond laat de motor in Assen arriveerde.
In de eerste sessie wist John tot het uitvallen in de 10e ronde de leiding in handen te houden. De laatste ronde ging Gisbert van Ginhoven, ONK en EK rijder op eveneens op een Ducati 999S, onder de tijd van John en nam de provisional pole van John over.
De tweede kwalificatie gaf eigenlijk hetzelfde beeld. Eerst weer de pole voor John totdat hij nu in ronde 9 binnen kwam. Het koelwater liep tot over de voetsteun, terwijl de temperatuur weer aardig opliep. Verder rijden was niet meer verantwoord en John parkeerde de 999S dan ook resoluut in de garage. In deze sessie ging wederom Van Ginhoven met de pole aan de haal, waarbij John ook nog werd voorbijgestreefd door de Duitser Stelzer met een Aprilla.
John: ÒJa,dit is natuurlijk shit, maar dat risico zat er in doordat we totaal niets hebben kunnen testen. Aangezien ik vandaag voor het eerst op deze motor kruip, weet je dat je nog wat fijnafstellingen moet doen tijdens de trainingen. Daar kwam nu dus weinig van doordat ik de motor in twee sessies vroegtijdig aan de kant heb moeten zetten. De snelheid en wendbaarheid van de 999S zijn zeer behoorlijk. De temperatuur van het water baart me meer zorgen en de motor lijkt tamelijk arm te staan, geen goede zaak dus. Misschien kunnen we nog wat aan het motormanagement wijzigen voor de derde sessie eind van de dag. Verder is het nog een beetje zoeken naar de goede set-up van de vering. We begonnen vandaag bij 0 en maken langzaam progressie. Is dus eigenlijk ook weer een gevolg van onvoldoende testen vooraf. Ik sta op dit moment op de eerste startrij, maar het is natuurlijk afwachten of de laatste sessie daarin nog verandering brengt. Een toptijd kan ik voorlopig wel vergeten, we zullen de derde sessie gebruiken om te kijken of we de temperatuur nu onder controle hebbenÓ.
De derde en laatste training gaf niet de verwachte verbetering. De set-up van het rijwielgedeelte gaf John een goed gevoel, maar het temperatuurprobleem bleef. Voor de monteurs is er dus nog werk aan de winkel (of zoals je wilt aan de Ducati). In de opstelling van de eerste startrij voor de race van zondag kwam geen verandering meer door deze sessie: 1e Van Ginhoven, 2e Stelzer en Bakker 3e.
ÒDoordat we de ECU (motormanagement unit, red.) hebben vervangen loopt de machine wat eerder in de toerenbegrenzer en moet de gearing nu wel worden aangepast. Verder loopt de Ducati nu wat soepeler en de laatste afstelling aan de vering geeft al een veel beter gevoel. Ik hoop dat ze vanavond de oorzaak van de te hoge watertemperatuur vinden, want anders ziet het er toch somber uit voor morgen. De cilinderkoppen gaan nu los, om zeker te stellen dat er geen koppakking lek is. We wachten afÓ, aldus John na afloop van een enigszins teleurstellende trainingsdag.
Teammanagement: ÓGezien alle perikelen van vandaag en in de wetenschap dat John voor het eerst op deze 999S reed en dat slechts 20 rondjes, mogen we absoluut niet ontevreden zijn met zÕn derde plaats. We hebben er vertrouwen in dat de mannen van Herzele het ÒlekÓ boven water krijgen vanavond. Morgen is Raceday, dan worden de kaarten geschudÓ.
Warm-up
De warm-up verliep zonder problemen en de reparatie van gisteren bleek dus gelukkig succesvol. Een iets lekkende koppakking bleek de veroorzaker van alle temperatuurellende van gisteren. Voor alle zekerheid werd een wat tammere ECU geønstalleerd, om zo een herhaling van gisteren te voorkomen. John draaide in deze warm-up een tweede snelste tijd.
Race 1
Het uur van de waarheid is aangebroken. John heeft weer zÕn inmiddels befaamde raketstart en duikt als eerste de Nationale bocht in. Gisbert van Ginhoven weet John echter op snelheid te overtroeven en zit bij de eerste doorkomst v__r John. De Duitser Stelzer bezette inmiddels een derde plek. Bij het afvlaggen van deze race na twaalf ronden was de volgorde ongewijzigd: Van Ginhoven, Bakker en Stelzer, respectievelijk met Ducati, Ducati en Aprilia.
John: ÒWe wisten bij aanvang dat we wat aan snelheid tekort zouden komen op Gisbert, doordat we voor een minder extreme ECU hebben gekozen en daardoor komt de Duc nu ook wat toeren tekort. Ook was de voorbereiding zoals die gisteren verliep nou niet bepaald ideaal. Ik heb kunnen consolideren en denk dan ook tevreden te moeten zijn met mÕn tweede plek, zeker als ik dat bij de tweede race vanmiddag zo nog een keer over kan doenÓ.
Het team: ÓWe zijn ontzettend blij met de tweede plaats, we hadden er wel op gehoopt maar niet verwacht. De tijd van John vorig jaar met onze Superstock 998S uit 2002 (1min.24.853sec.) lag zelfs nog een fractie onder de beste ronde van Gisbert in deze race: 1min.24.858sec., dat zegt genoeg.
We hebben het zekere voor het onzekere genomen, met de wetenschap dat het een podiumplaats kon kosten. Er staat hier vandaag geen kampioenschap op het spel, maar je wilt toch een prestatie neerzetten voor het publiek en de club. Daarin is John, gegeven alles wat we mee gemaakt hebben dit weekend, toch prima geslaagd vinden weÓ.
Race 2
De tweede race leek een pracht vervolg te worden van race 1. Als tweede de Nationale bocht in en weer was het Van Ginhoven die zuiver op snelheid voorbij ging op het rechte stuk, maar John kon nu volgen. Na drie ronden sloeg het noodlot definitief toe. De versnellingsbak weigerde verdere dienst en John kon de pitbox opzoeken. Hebben we zoÕn probleem ook niet in 2003 gehadÉÉÉÉ
Dat er gereden werd op het scherpst van de snede blijkt uit de snelste rondetijd: Gisbert 1min.24.5 sec. en John 1min.24.7 sec.
Van Ginhoven kon de overwinning in race 2 aan zÕn palmares toevoegen. Tweede werd Stelzer en derde Saelens (B).
ÒEen andere afloop van de tweede race was mooi geweest, zeker nu ik behoorlijk kon aanhaken bij Gisbert. Ik moest met mÕn technisch mindere machine (standaard vering, standaard kituitlaat en ECU, red.) alles uit de kast halen, maar had er wel lol aan. Dan begint de bak te haperen en weet je dat het over en uit is. Ik betrapte Gisbert op een paar foutjes en als alles heel was gebleven dan zou ik nog niet zo zeker weten hoe deze race zou zijn afgelopenÓ.
Tuner Jackie Rogier (Herzele, B) wist zÕn deelname aan de Desmodue klasse met een pracht tweede plaats af te sluiten. Proficiat.