HomeNationaalONKDSB: Duntep team op meedere fronten actief

DSB: Duntep team op meedere fronten actief

Verslag ONK Eemshaven en NK 50cc Valkenswaard. Het seizoen begint al aardig te vorderen. Het Noord Groningse Eemshaven was het toneel voor alweer de 5e ONK van het seizoen 2004. Arno en Joan hadden vorige week nog een goed verlopen testdag in Francorchamps afgewerkt en hadden dus volop goede moed voor aanvang. De opzet van de nieuwsbrief word iets ander, u leest wat meer uit de mond van de coureur. Hij kan toch het beste verwoorden wat er gebeurt is en het is voor de lezer wat aantrekkelijker.

Tijdtraining 1 Ð Arno.
De eerste training eindigde voor mij net als het begon, met problemen. Bij de technische keuring gaf de Honda al tekenen van elektronische haperingen. Nadat dit euvel snel was opgelost leek er geen vuiltje aan de lucht.
Na een aantal ronden het circuit te hebben verkend, en om het gevoel op te pikken, merkte ik al snel dat de fiets moelijk een bocht in te sturen was. Zodoende besloot ik de pits op te zoeken waar na kort overleg tussen mijn monteurs en de veringspecialist van WP enige veranderingen aan de voorvering uitgevoerd werden. Maar na anderhalve ronde gaf de Honda de geest waardoor de rest van mijn eerste training letterlijk in rook op ging.
Positief aan deze training was dat mijn tijd 1.33.607 bijna drie seconden sneller was dan vorig jaar.
Een 12de plaats als resultaat.

Tijdtraining 1 Ð Joan.
De eerste training gebruikte ik om even weer even in het ritme te komen .Ik had gekozen om voor en achter op medium compounds Pirelli´s te vertrekken . Vooraf hadden we besloten om de fiets aan de achterkant lager te zetten dan gebruikelijk om aan het achterwiel meer grip te verkrijgen . Deze verandering was zeer effectief maar zoals zovaak gaat het ten koste van de voorkant. Ook deze keer werd het insturen behoorlijk minder en ging erg zwaar. Toch kon ik tot een 11de tijd komen met een 1.33.56 dit was al 3 sec sneller dan vorig jaar!

Tijdtraining 2 Ð Arno.
Omdat de problemen van de eerste training niet tijdig opgelost konden worden besloten we dat ik op de reservemotor de 2e training zou gaan rijden. Wat overigens ook nog het nodige werk opleverde omdat ik zou gaan rijden met de voor en achtervering uit mijn eigen motor om hierdoor zoveel mogelijk afstellingen mee naar de reservefiets te nemen.
Vrijwel direct merkte ik dat deze fiets motorisch beter liep, omdat deze motor toch nog behoorlijk anders aanvoelde duurde het een aantal ronden voordat ik aan de tijden zat van de ochtendtraining.
Na wat aanpassingen aan de voorrem gingen de tijden dan ook iedere ronde naar beneden. Nu had ik nog een probleempje met het aanremmen waardoor de achterkant erg ging stuiteren op het moment van insturen, maar dit kon tijdens de training niet opgelost worden gezien de weinige tijd die er over was. Een snelste tijd van 1.33.488 resulteerde in een 16e startplaats.
Vooruitkijkend naar morgen denk ik dat er met een goede start nog veel valt te winnen.

Tijdtraining 2 Ð Joan.
Voor de 2de training hadden we besloten om de gearing iets langer te zetten om iets meer topsnelheid te krijgen. De achterkant werd weer 1.5 mm hoger gezet omdat ik dacht harder te kunnen met een fiets die wel hard insturen wil maar met iets minder grip aan het achterwiel .
Daarom besloten wij (mijn monteurs en ik) om halverwege binnen te komen voor een zachte achterband om wel de grip te krijgen die nodig is om hard een hoek uit te komen. Na nog wat kleine aanpassingen aan de vering hadden we een goeie set-up gevonden.
Nadat ik binnen gekomen was en een zachte achterband in had laten zetten door de monteurs kon ik er voor gaan zitten. Met nog een minuut of 10 op de klok moest het nu gebeuren.
Het eerste rondje werd al iets sneller dus het was effectief, het tweede was weer een paar tiende sneller en het derde rondje moest het gebeuren. De hele ronde ging perfect tot de laatste bocht voor startfinish. Ik remde iets te laat waardoor ik erg laat kon insturen, dit koste me wat tijd maar dit was wel het snelste rondje.
Met nog 2 minuten te gaan had ik nog 2 rondjes om het nogmaals te proberen maar werd er code rood gegeven wegens een valpartij van RenŽ Winkel.
Tja, er had misschien iets meer ingezeten maar met een 1.32.64 op een 13 plaats ben ik niet echt ontevreden.
Er word in ieder geval vooruitgang geboekt want een blik in het archief leert ons dat we 4 seconden harder rijden dan vorig jaar.

De racedag.
Weer een organisatie die het niet nodig vind om tijd vrij te maken voor een warming up training. Dit blijft toch jammer, vooral als je ziet dat de voorgaande dagen tijdens de trainingen en KNMV cup races er s´morgens om 09.00 uur begonnen word terwijl de racedag pas om 11.00 uur aanvangt. Lijkt me dat er dan genoeg tijd is om elke klasse wat opwarm tijd te gunnen.

Raceverslag Joan.
De start was niet helemaal 100%. Ik kwam zo rond de 15e positie uit de eerste bocht maar kon toen wel direct aanpikken. Op de 13e plek rijdend ging Mile Pajic vlak voor me onderuit en moest ik helemaal door de berm om hem te ontwijken. Meteen kwam me een man of vier voorbij waaronder Arno. Ik kon wel vrij vlot weer naar hun toe rijden en kon wat leuke gevechten leveren. Er viel nog twee man tussen Arno en mij weg en zo konden we samen de race uitrijden. Ik ben nu als 11e ge‘indigd waar ik best tevreden mee kan zijn. Ik heb vooral lekker gereden en kon mijn snelste rondetijd nog weer scherper zetten. We hadden een goede bandenkeus gemaakt en dat was onderweg goed te merken. De Pirelli´s deden het perfect. We rijden hier nu ca 4 seconden sneller dan vorig jaar en dat stemt tot tevredenheid. De 10e en 11e plaats leveren weer wat broodnodige punten die we in de tussenstand goed kunnen gebruiken.

Raceverslag Arno.
Ik was benieuwd hoe de race zou verlopen. De reservefiets was wel zover mogelijk afgesteld naar mijn wensen maar het is toch afwachten hoe dit uitpakt in de wedstrijd.
De start ging wat schokkerig. Hij klom me een paar keer in de ketting maar ik verloor hierdoor niet veel. Na enige ronden, ik was toen Joan al voorbij die last had van de crash van Pajic, kon ik echt goed in het ritme komen en mijn race rijden. Het was de eerste keer dat ik de speedshifter in de race kon gebruiken en dat werkte perfect. Joan gaf ook aan dat hij me met het uitaccelereren niet kon volgen. Op een gegeven moment was ik op de 10e plaats aanbeland en had toen helaas een gat voor me naar de 9e man. Ik kwam nog wel wat dichterbij maar het gat was te groot en de race te kort om nog iets te klimmen. Toch ben ik bijzonder tevreden met dit weekend. Ondanks de pech in de trainingen is de race best goed verlopen. De 6 punten kan ik goed gebruiken.

Uitslag ONK supersport Eemshaven:
1 Jan Hanson Honda
2 Barry Veneman Suzuki
3 Jeroen Turkstra Honda
10 Arno Veijer Honda
11 Joan Veijer Honda

Het Duntep supersport team heeft slechts 1 weekje rust omdat de volgende krachtmeting op 2e pinksterdag in Oss op het programma staat. Er word voor de eerste keer gereden op een splinternieuwe baan en Arno en Joan hopen hier de opwaartse lijn nu eindelijk eens te kunnen doorzetten. Aan hun zelf zal het niet liggen!

Verslag NK 50cc Valkenswaard.
Het Duntep 50cc team had zaterdag de mogelijkheid om hun trainingsuren wat op te vijzelen in Valkenswaard. Reinold en Julian besloten af te reizen naar het Brabantse, ook omdat Julian er een dag later toch zijn race zou rijden in de formule klasse. Al met al waren beide jongelingen goed te spreken over de trainingsdag. Julian kon naar eigen zeggen een goede set-up vinden voor de wedstrijd terwijl Reinold helemaal lyrisch was over de WP vering in zijn Honda NSR. ÒIk kende de machine niet weer!Ó, zo vertelde Reinold. ÒFantastisch zoals hij nu stuurt en veert. De mannen van SO products hebben echt wonderen verrichtÓ.
Helaas ontbrak enig contact op de racedag wegens communicatie problemen. We kregen nog wel door dat Julian als 5e getraind had en dat de race als 4e was afgesloten. Door dit resultaat kan Julian met veel vertrouwen uitzien naar de thuiswedstrijd in Staphorst, volgende week maandag.
Doordat het supersport team en het 50cc team nu allebei op 2e pinksterdag moeten racen zaten we met een dilemma, hoe gaan we dit oplossen? Besloten is dat teameigenaar Roelof Bloemhof en ondergetekende in Staphorst zullen blijven, ook omdat we, gezien het verleden, toch een groot aantal relaties, sponsors en clubleden in Staphorst verwachten.
Helaas kunnen we dus niet de trailer en hospitality tent gebruiken om de gasten te ontvangen. Toch mag ik eenieder uitnodigen om even langs te komen in het rennerskwartier. Zoals altijd is de entree gratis en de sfeer optimaal!
Hopelijk tot ziens op 2e pinksterdag.

Henk Haasjes

Gerelateerde berichten
Gerelateerd

Winkelwagen0
Er zijn nog geen producten aanwezig