DSB: Dutch Superbike Racers zetten tandje bij op Rizla Racing Day

53

Zeven punten, tien punten, twaalf punten. Dat zijn de onderlinge verschillende tussen de koplopers in de snelste motorwegraceklasse van Nederland; respectievelijk Arie Vos en zijn directe belagers Danny de Boer en Bob Withag.

De top drie van Nederland zal tijdens de RIZLA Racing Day&nbsp; een tandje bij moeten zetten nu uit de top van het drukbezette Duitse IDM kampioenschap zich enkele zeer snelle combinaties hebben aangemeld, waaronder, naast gelegenheidsrijder voor RT Motorsports Russel Holland, Barry Veneman, Ghisbert van Ginhoven en Werner Daemen op de BMW S1000RR, Alex Verleye, Matej Smrz en meervoudig kampioen Martin Bauer en Stefan Nebel van het KTM Superbike Team Germany op de fabrieks KTM RC8R.&nbsp;<strong><br /> <br /> Gratis toegang</strong><br /> Toegang tot Neerlands grootste gecombineerde auto-, motor- en kartevenement is al 11 jaar lang GRATIS op vertoon van een RIZLA actievloeiboekje. Het actievloeiboekje is geldig op zondag 8 augustus 2010 en biedt toegang tot de buitenring van het circuit inclusief alle tribunes. Voor mensen die geen RIZLA actievloeiboekje wisten te bemachtigen was daar uiteraard het uit te knippen ‘Free Ticket’ dat onder meer verscheen in de Pioneer Free Ticket Flyer in het TT programma, RTLGP magazine en een reeks aan lokale kranten. Online was het ‘Free Ticket’ te downloaden via Rizla.nl en diverse andere websites.<br /> <br /> <strong>Indrukwekkende namen</strong><br /> Het IDM Superbike staat bekend om zijn competitieve startveld en ook dit jaar blijkt uit de deelnemerslijst weer dat de lat hoog ligt. Didier van Keymeulen, Jörg Teuchert, Barry Veneman, Gabor Rizmayer, Karl Muggeridge, Vesa Kallio en Matej Smrz (broers van respectievelijk de GP- en de Superbikecoureur) en Werner Daemen; jongens die al op WK-niveau reden en daar gaat het hard! Met de professionele inbreng van de BMW en KTM teams lijkt het Superbike kampioenschap van onze Oosterburen alleen maar sterker te worden. Veel van de IDM-coureurs rijders benutten de Rizla Racing Day met het oog op de race over twee weken. Dan slaat het Duitse kampioenschap IDM haar vleugels uit op het TT Circuit.<br /> <br /> <strong>Veneman terug op Assen</strong><br /> "Ik moet gewoon winnen", antwoordt Barry Veneman resoluut wanneer hem gevraagd wordt, hoe hij denkt over de Superbikerace. "Ik rijd heel veel kilometers in Duitsland en het gaat daar erg goed. Dan denk ik dat ik in Assen mee vooraan kan rijden." Het is alweer een poos geleden dat Barry Veneman in een wedstrijd voor het Nederlands kampioenschap op het TT acteerde. Reden dat hij nauwelijks meer op het TT Circuit Assen te vinden is, houdt verband met zijn overstap naar het Internationale Duitse Kampioenschap IDM. De Nederlander tekende een tweejarig contract bij het Team Alpha Technik-van Zon-BMW om naast Werner Daemen de kleuren te gaan verdedigen van de Duitse motorenfabrikant in het sterk bezette Duits wegracekampioenschap. Mede omdat Veneman nog veel Nederlandse sponsors heeft (onder andere Pioneer) en ook omdat er over twee weken een IDM-race op het TT Circuit wordt gehouden, is hij actief bij deze Rizla Racing Day. "Het is een geweldig evenement. De combinatie autosport en motorsport spreekt mij bijzonder aan, maar ook de gasten van mijn sponsor Pioneer. Ik denk dat wij rond de honderd gasten hebben bij de Rizla Racing Day."<br /> <br /> De BMW-equippe van Veneman staat momenteel bovenaan in het Duits kampioenschap na een dubbeloverwinning van teamgenoot Werner Daemen.De eerste startrij voor de race op de Salzburgring begin juli tekent de merkencompetitiviteit van het IDM: BMW (Werner Daemen), KTM (Stefan Nebel), Ducati (Dario Giuseppetti) en Honda (Karl Muggeridge).<br /> <br />







<strong>Arie Vos: "Ook Rossi valt weleens"</strong><br /> "Tja, dat is racen", zegt Arie Vos, wanneer hem gevraagd wordt naar de val tijdens de laatste ONK-race, begin juli op het circuit van Oschersleben. Vos kwam door deze val niet aan de finish en leverde daardoor fiks wat punten in voor het ONK. "Ik kwam over de witte lijn en daarna op kunstgras of gladde curbstones en viel er toen af." Vos werd vervolgens met de ambulance afgevoerd naar het medisch centrum, maar het viel gelukkig allemaal erg mee voor de onfortuinlijke Ten Kate Honda-coureur. Maar Vos is eerlijk: "Als je gaat racen, moet je gewoon op de baan blijven, dan was er niets aan de hand geweest. Ach, ook Rossi valt weleens", voegt hij er lachend aan toe.<br /> <br /> Vos is overigens nog steeds lijstaanvoerder, hoewel zijn suprematie in het verleden weleens groter is geweest. "Dat klopt, maar de concurrentie is gewoon zwaarder geworden. Kijk eens naar Danny de Boer en Bob Withag. We zijn alle drie kanshebber voor de titel en dat maakt de strijd voor het kampioenschap mooi." Over zijn machine is Vos tevreden. "Deze loopt goed en ik vertrouw erop dat tijdens de Rizla Racing Day de motor ook perfect is. Ik wil natuurlijk goed voor de dag komen, want het is een prachtig evenement. Er komt veel publiek op af en er zitten veel fans op de tribune."<br /> <br /> <strong>De Boer: "Voor Vos en Withag blijven"</strong><br /> Voor Danny de Boer is het duidelijk wat hij wil tijdens de Rizla Racing Day. "Ik moet voor Arie Vos en Bob Withag blijven", laat de Staphorster vastberaden weten. "Er zijn nog vijf races voor het ONK te gaan en de titelstrijd is nog helemaal open. Ik ga er voor." Verleden jaar stond Danny de Boer na het seizoen op de 22-ste plek in de eindstand van het ONK Superbike, maar nu prijkt de 20-jarige Honda-rijder op de tweede plaats. "Ik reed verleden jaar naast het ONK ook het Europees Kampioenschap Superstock 1000 en dat is eigenlijk niet te combineren. Je moet een aantal ONK-races laten vallen, vandaar dat ik niet een volledig seizoen heb gereden en dat is terug te vinden in het eindresultaat. Voor Danny de Boer is de Rizla Racing Day toch een bijzondere dag in vergelijking met de andere ONK-wedstrijden. "We hebben dan onze sponsordag waarop we de sponsors Tempo Team Uitzendbureau en Dekatel Telecom uitnodigen. Het is dus wel iets speciaals, omdat we zeker goed voor de dag willen komen voor onze sponsoren. Daarnaast zitten de tribunes bij de Rizla Racing Day altijd vol en het is natuurlijk geweldig om voor veel publiek te rijden."<br /> <br /> <strong>Laatste RIZLA Racing Day voor Withag</strong><br /> De Boer voelt in de tussenstand trouwens de hete adem van Bob Withag in zijn nek. Tot aan de laatste wedstrijd had Withag één podiumplek veroverd, maar dat was wel de beste. Hij wist de race in Hengelo winnend af te sluiten, maar verder kon de man uit Borne geen potten breken. Tot de race in Oschersleben. Toen kwam de glans op zijn gelaat weer terug, want Withag reed daar opnieuw naar winst. Voor Bob Withag is dit overigens zijn laatste optreden bij een Rizla Racing Day. De man uit Borne hangt zijn helm aan de wilgen.<br /> <br /> In zijn laatste seizoen als actief wegracecoureur heeft Bob Withag uit Borne in Oschersleben laten zien weer volledig terug te zijn in de top. Daar greep Withag de winst. Hij toonde aan dat de lelijke blessure Ð een ruggenwervelbreuk Ð hem nauwelijks tot geen parten meer speelt. "Het vormt geen belemmering meer voor mij", zegt Withag, wanneer hem wordt gevraagd naar de stand van zaken. In maart van dit jaar liep de 30-jarige coureur deze breuk op tijdens trainingen op het circuit Albacete in Spanje. "We zitten nu heel dicht bij elkaar met drie man. Arie Vos en Danny de Boer zijn zeker nog door mij in te halen, maar dan moet ik wel optimaal scoren. Het zal trouwens een prachtige racedag worden, want ik heb gehoord dat er ook een aantal buitenlandse rijders komt. Ik denk dat we misschien wel tien kanshebbers hebben om de winst zondag te pakken."<br /> <br /> <strong>Veijer op grote achterstand</strong><br /> Joan Veijer uit Staphorst staat op een teleurstellende tiende plaats in de tussenstand. "Ik heb inderdaad weleens hoger gestaan", erkent de Honda-rijder met een lach. "Als ik het moet samenvatten is het zo, dat het totaalpakket van de motor niet vergelijkbaar is met het pakket zoals we dat in 2009 hadden. Daarnaast waren er aanpassingsproblemen." Maar het tij keert volgens Veijer. "Sinds de laatste race op Assen in juni, rijd ik met andere banden. De rondetijden zijn weer sneller geworden en het voelt allemaal lekkerder aan. In Oschersleben reed ik zelfs de snelste raceronde, een teken dat de motor weer op het oude niveau zit."<br /> <br /> <strong>Bertus Folkertsma: "In parc fermé de kriebels"</strong><br /> Of hij op zijn thuiscircuit gespannen is voor een groots publieksevenement als de Rizla Racing Day? "Niet meer zo erg als vroeger. Pas in het parc fermé, wanneer je daar met de motoren staat opgesteld, begint het bij mij te kriebelen", zegt Bertus Folkertsma. De Assenaar klimt tijdens de Rizla Racing Day weer op de motor, nadat hij de wedstrijd in Oschersleben moest laten schieten vanwege een hernia. "Ik kreeg er tijdens de opbouw van ons verblijf op het rennerskwartier tijdens de TT last van. Daarom heb ik die ONK-race tijdens de TT niet meegedaan. En ook Oschersleben moet ik laten schieten, maar nu durf ik het wel weer aan."<br /> <br /> <strong>Rintje Ritsma zorgde voor impuls</strong><br /> Nu de laatste fase van het seizoen ingaat wil Folkertsma wel even terugkijken: "Ik ben best tevreden, zoals het gaat. Verleden jaar, toen Rintje Ritsma bij ons in het team kwam, kregen we echt weer een boost. Toen hadden we zoiets van "we gaan er voor". Misschien was die impuls even noodzakelijk. Het hele team heeft zich er aan opgetrokken en nu zitten we allemaal goed op schema. Het is natuurlijk altijd goed om mensen te ontvangen bij races waar de tribunes mooi vol zitten. De gehele entourage bij de Rizla Racing Day spreekt ons aan."<br /> <br /> De 11e editie van Neerlands grootste gecombineerde auto-, motor- en kartrace-evenement vindt plaats op zondag 8 augustus, TT Circuit Assen.<br />