Ofschoon de weersomstandigheden deze keer niet de spelbreker waren, kreeg tijdens de paasraces op het circuit van Assen met name de Superstock wedstrijd een wat onverwachte uitslag. Nadat de wedstrijd ten gevolge van diverse valpartijen voor de derde keer was onderbroken, besloot de wedstrijdleiding de race in deze klasse definitief af te breken. De laatste onderbreking was een gevolg van een schuiver met ongelukkige afloop voor Marc v.d. Bulk, die na interventie door de trauma helikopter, per ambulance is vervoerd naar het ziekenhuis in Groningen. Op het moment van het verschijnen van dit verslag is zijn toestand stabiel, maar nog steeds kritiek.
John Bakker van het Lowlands Racing team, gestart vanaf een 2e plaats, miste over de drie fasen (lees: drie starts) twee maal de raketstart van twee weken geleden.
Uiteindelijk mocht Rob Menzen zich winnaar noemen van deze wedstrijd, die halve waardering van kampioenschapspunten kreeg, aangezien slechts 50% van het aantal wedstrijdronden was verreden.
John behoudt in het kampioenschap met 30½ punt zÕn voorsprong van 2½ punt op naaste belager Wim Theunissen.
Nadat twee weken geleden de thermometer op Assen nog winterse temperaturen aangaf en er een krachtige wind stond, was het op de trainingszaterdag dit weekend niet veel beter. Wel enkele graden warmer, maar nog steeds teisterde een bries overheersende wind de Drentse hei en daarmee de prestaties van de coureurs.
Op de Suzuki wist John de eerste training af te sluiten met een 2e tijd (1min.26.3sec.). Op een provisional pole stond Robert de Vries, eveneens met een Suzuki. Aan de tijden was al meteen te merken dat enkele graden temperatuur verschil een hoop uitmaken. John had echter na deze eerste training, net zoals twee weken geleden, weer behoorlijk last van opgepompte onderarmen, een kwaal die zich vaker manifesteert bij coureurs.
Bij de middagsessie kwam de zon wat doorzetten en het was in deze tweede sessie dat de tijden van twee weken geleden sneuvelden. Nu moest John ook weer genoegen nemen met een tweede beste tijd (1min.25.08sec.) en zag Wim Theunissen de plaats voor hem op eisen met een tijd van 1min.24.7sec. John heeft dus wel duidelijk zÕn tijd weten te verbeteren t.o.v. twee weken geleden, toen hij in de Superstock race als klasse beste een tijd liet noteren van 1min.25.7sec.
De eerste startrij wordt tenslotte gecompleteerd door Bob Withag en John zÕn stalgenoot, de belg Koen Vleugels. Met John en Koen had de stal van Van Mol (B) twee piloten op de eerste startrij staan!
Gegeven het onderarmen probleem zag John de resultaten van de training positief in:ÓKijk het zal knokken worden voorin, ik hoop dat ik niet in aanvaring kom met Koen, want dat zou wel erg sneu zijn, maar we rijden ieder onze eigen race. Ik hoop weer zoÕn fantastische start als twee weken terug te kunnen maken en zal dan wel doorbijten tot aan de finish, mocht ik nog last hebben van mÕn armen. De race is maar tien ronden nu en we hebben dit weekend geen warm-up en dat scheelt weer in de belastingÓ.
Een stralende tweede paasdag vormde het decor voor deze paasraces. Voor dat echter de Superstock klasse van start ging moest er nog even wat worden recht gezet door het team, of eigenlijk beter gezegd door Koen Vleugels. De afvaardiging van de KNMV was er op aangesproken dat Koen en John een n-tweetje zouden vormen, waarbij het de bedoeling zou zijn om een andere rijder in de tang te nemen (Theunissen?). Op een wel zeer ongelukkig moment, amper 5 minuten voor de start, werd Koen ontboden bij de KNMV om tekst en uitleg te geven. Vreemd genoeg werd John Bakker hierin niet betrokken. John had overigens wel een duidelijke reactie, nadat hem het verhaal ter ore was gekomen: ÒEr zou een gerucht gaan dat Koen andere rijders moet afhouden, of erger nog. Dit is ronduit belachelijk. Zowel Koen als ik rijden voor onze eigen punten en we rijden in verschillende teams, die dan toevallig allebei op motoren van Van Mol rijden. Trouwens wie reed mij vorige race net voor de finish voorbij? Koen toch. Is de concurrentie nou zo bang? Het seizoen is in elk geval nog lang genoeg en ik heb ook niet het idee dat het aan concurrentie zal ontbreken, maar ik kan prima, op een faire wijze, mÕn eigen plan trekken!Ó.
Het overvolle programma en de geluidsbeperkingen opgelegd door de overheid, waren er de oorzaak van dat dit weekend, t.o.v. twee weken terug, korter kon worden getraind, er geen warm-up was op zondagochtend en daarmee ook de mogelijkheid ontbrak om alles aan een laatste check te onderwerpen. De race kreeg qua lengte het niveau van een clubrace, slecht 10 ronden resteerden om strijd te voeren. Je kunt je afvragen of dit nog ONK waardig is natuurlijkÉÉÉÉÉÉÉÉ
Bij de eerste doorkomst in de race moest John genoegen nemen met een derde plaats, aangezien hij met de start niet het huzarenstukje van vorige race had weten opvoeren. In de derde ronde ging echter de rode vlag erin en was het einde race. Ofschoon enkele rijders, waaronder John, reeds aan hun derde ronde waren begonnen, zaten reglementair ook nog rijders in ronde twee en dat is in zoÕn geval bepalend voor het officieel aantal afgelegde ronden. Dit hield ook in dat de race opnieuw gestart werd en weer over de volle 10 ronden ging.
John zat nu na de eerste ronde op een eerste plaats, maar zakte per ronde een stukje terug tot plaats vijf. Later zou blijken dat de eerder genoemde onderarmen weer spelbreker waren. In ronde vijf weer een schuiver en aangezien ambulance ondersteuning werd gevraagd, nu weer een rode vlag. John dus geklasseerd op een 5e plaats. Aangezien echter nog geen tweederde van de 10 ronden was verreden, volgde nu een nieuwe race over eveneens vijf ronden en zouden later de resultaten uit deze twee ÒdeelracesÓ worden samengevoegd.
John kreeg nog even een paardenmiddel in de vorm van een blessurespray en vertrok, bij inmiddels dus de derde start, als de bekende pijl uit de boog. Na zÕn eerste doorkomst op de 1e plek was het definitief over en uit. Het ongeval met Marc v.d. Bulk in De Bult liet zich al snel zo ernstig aanzien dat besloten werd de race definitief te stoppen.
Uiteindelijk waren er in dit tweede gedeelte van de race weer te weinig ronden gereden om mee te tellen voor de klassering en werd de uitslag van de tweede start dus ook de einduitslag.
John:ÓJa dit kan gebeuren met racen, dat weten we. Hopelijk loopt het voor Marc allemaal goed af. Wat betreft de uitslag is die nu louter door reglementair doorrekenen tot stand gekomen, maar ook dat hoort bij racen. Ik heb zo in de eerste race mÕn tweede plaats om kunnen zetten nadat Koen (1e plaats, red.) werd gediskwalificeerd. Gelukkig geeft het maar halve punten voor het kampioenschap en ik ga nog aan de leiding. Maar ik zal scherp moeten blijven want ik voel de hete adem van de concurrentie al in de nek. Hopelijk verloopt het in Hengelo weer allemaal een beetje normaal en kunnen we de strijd echt op de baan uitvechtenÓ.
Het volgende optreden van Lowlands Racing coureur John Bakker staat gepland voor 10/11 mei a.s. in Hengelo (Gld.).