Ook in een raceweekend kan het soms raar lopen. Zaterdag in de trainingen ging het helemaal niet lekker. En dan toch de volgende dag je eerste ONK-punt binnenhalen. Dat overkwam Rik afgelopen weekend in Eemshaven. Onder het oog van de vele START-supporters, die de wind in het hoge noorden trotseerden, reed Rik naar een prachtige 15e positie.
Trainingen
Vanaf de Waddenzee raasde zaterdag een harde noordenwind over het stratencircuit in Eemshaven. Af en toe viel er ook een buitje, maar dat bleef de Supersport-600-coureurs in beide trainingen gelukkig bespaard. Vorig jaar in de Cupraces had Rik hier al eens gereden, dus Eemshaven was voor hem geen onbekend terrein. Met die wetenschap begon Rik vol vertrouwen aan de eerste training. De eerder opgedane circuitkennis vertaalde zich echter niet naar goede tijden. De harde wind maakte het er natuurlijk niet makkelijker op, maar Rik gaf aan dat de wind niet eens de grootste moeilijkheidsfactor was. Het probleem was dat Ôie voor een paar bochten Ôte vroeg in de ankersÕ ging. Vooral het knikje voor de spoorwegovergang en de twee bochten voorafgaand aan de hairpin leverden veel problemen op. Hier liet Rik veel liggen en kwam daardoor met 1:36,30 niet verder dan de 18e tijd. Qua positie niet eens zo heel slecht maar wel met een gat van twee seconden naar de mannen voor hem.
Voor de tweede sessie werd de ÔgearingÕ veranderd en de motor iets meer Ôop zÕn kopÕ gezet. Dit voelde wel beter aan, maar een behoorlijke verbetering van de tijd leverde dat nog niet op. Rik was waarschijnlijk zo ÔgefocustÕ op zÕn rempunten en het terugschakelen, dat het daardoor eerder minder dan beter ging. Door ook nog een beetje pech met een langzamere rijder, bleef Rik steken op 1:35,86. Dit betekende dat Ôie terugzakte naar de 20e startpositie en dat was voor Rik een flinke tegenvaller. ÔHet liep vandaag gewoon voor geen meterÕ, was RikÕs korte commentaar.
Raceday
Met het advies om gewoon lekker relaxed te gaan rijden, vertrok Rik voor de race over 15 ronden. In de eerste bocht was het een flink gedrang en Rik probeerde buitenom een paar plaatsjes goed te maken. Dit pakte echter helemaal verkeerd uit, want Rik werd de berm ingedrongen en ging bijna onderuit. Hierdoor moest hij helemaal aan de staart van het veld aan een opmars beginnen. Maar dit bezorgde Rik een dermate adrenalinestoot dat hij in het eerste rondje al drie man te pakken had. In de volgende ronde keken nog eens drie man in de uitlaat van de blauwe START-Yamaha. En door een val van Marco Opheij schoof Rik door naar de 17e plaats en ging op jacht naar de voor hem rijdende Bas Winkel. Dat was een behoorlijk gat en Rik moest zich ook nog eens Gian van Zandbeek van het lijf zien te houden. Hij wist zich echter vrij snel los te rijden van Van Zandbeek en de 17e plaats werd automatisch een 16e doordat Mile Pajic zijn Kawa onderuit trok. Ondertussen kreeg hij Bas steeds beter in het vizier en zette ook prima rondetijden op de klok; ruim 2 seconden sneller dan in de training. Voor het achterhalen van Bas was de race net iets te kort, maar met nog twee ronden te gaan, kreeg Rik toch de 15e plaats in de schoot geworpen. Arie Vos moest namelijk zijn machine met pech aan de kant zetten. En dit leverde Rik zijn eerste ONK-punt op. En daar was Ôie dolblij mee; Ôdat had ik echt nooit verwacht, dat ik dit weekend in de punten zou rijden. Ik ben hier hartstikke blij mee. En ook nog een mooi verjaardagscadeau voor mijn moederÕ.
De overwinning ging naar de Zweed Jan Hanson, met ruim 6 seconden voorsprong op Barry Veneman. De derde podiumplaats was voor Jeroen Turkstra, die na een geweldige strijd met o.a. Van Steenbergen en Janssen aan het langste eind trok.
Tijdens de Pinksterdagen zijn we present op het nieuwe circuit Vorstengrafdonk in Oss, met de trainingen op Eerste en de race op Tweede Pinksterdag.