Racen met een dikke 1000 cc valt niet mee, dat bleek wel het afgelopen weekend, tijdens de eerste race van het seizoen om het Nederlands Kampioenschap SuperStock 2003. Rob van der Klooster die voor het eerst met een viertakt rijdt, kwalificeerde zich als 30e en werd 25e in de race en Marc van den Bulk komende van af de 15e plek scoorde zijn eerste NK punten door keurig als zevende te eindigen, net achter de Kampioen van vorig jaar. In een startveld van bijna 40 deelnemers is dit een heel behoorlijk resultaat en is het debuut van onze coureurs geslaagd en veel belovend te noemen.
De trainingen:
Koud en guur, heel veel wind en dus erg koud asfalt zijn niet bepaald de ingredinten voor een prettig raceweekend, op hagelnieuwe motoren met zoÕn 150 pk aan het achterwiel.
Eigenlijk was alles nieuw voor de beide coureurs van het MotoPort Rockanje Racing Team. De motoren, de banden, de vering, de samenstelling van het team, kortom wennen was de Supertroef. Vooral wennen aan het vermogen bleek voor de nog jeugdige Rob een probleem. Het vinden van een goede set-up bleek echter het grootste probleem.
Rob leek wel aan een rodeo in Texas mee te doen in plaats van aan een wegrace. Maar niet op 1 wild paard, nee ruim 150 paarden tegelijk probeerden hem eraf te gooien.
Gevaarlijk rollend en deinend kwam hij zowel in training 1 als 2 voorbij start/finish.
Uiteraard werden er per training veranderingen doorgevoerd, met de opzet die in de warming-up, zondagmorgen, te testen, maar die duurde slechts twee ronden door een rode vlag situatie ten gevolge van een valpartij.
Onzeker moest Rob dus vanaf een dertigste plek aan de race beginnen.
Marc trainde zichtbaar behoedzaam. Ronde voor ronde zag je hem echter beter in zijn ritme komen. Marc die al veel ervaring heeft met een viertakt, wist stapje voor stapje zijn motor wel naar een goede set-up te krijgen. En trainde zich bij de eerste 15 op de grid.
De race:
Gelukkig was de wind veel minder hard, koud was het nog wel. De race over 16 ronden ging rond half drie van start. Rob wilde proberen middels een goede start een paar plekjes te winnen en dan, gedurende de toch wel lange race, naar voren in het veld te rijden.
De verschillen in rondetijden met zijn directe concurrenten zou zoÕn strategie rechtvaardigen. De start verliep echter dramatisch slecht voor Rob, de sterke SHS/Bryony.nl Yamaha tilde direct zijn voorwiel omhoog en herhaalde dit nog eens drie keer. Weg startpositie en slechts als een na laatste mocht Rob de Nationale bocht ingaan!
Ook bleek het al hele weekend aanwezige afstellingprobleem nog steeds aanwezig te zijn. Gevaarlijk schuddend passeerde hij voor onze ogen staand in de pitsstraat. Zo erg dat ondergetekende verwachte dat hij wel zou afstappen.
Dit deed hij echter niet en knap bleef hij de Yamaha toch de baas. Hoewel É Als 25e wist hij te eindigen ondanks alles. Teleurgesteld melde hij zich bij zijn team. ÒNiet normaal, zag je het, lijkt wel een dolle stier, voor het eerst was ik echt bangÓ zei hij veelzeggend. Veel later weer onderweg naar Rockanje, relativeerde hij laconiek Ó eigenlijk wel een mooie manier om je motor te leren kennenÓ Bedenkelijk fronste ik m,n wenkbrauwen, ik had al lang afgestaptÉÉÉ.maar ja, ik ben geen coureur.
Marc startte goed en behield redelijk zijn startpositie.
Ronden lang wist hij per ronde het tempo op te voeren en het voordeel van de Michelin banden uit te benutten. De banden die op het koude asfalt (10 graden) echt warm moeten worden om snel te zijn, houden echter een zeer hoog tempo erg lang vol.
Testen in Frankrijk leerde Marc dat al.
Knap wist hij direct achter de Kampioen van vorig seizoen zijn ronden te draaien en als 7e te finishen met slechts een fractie van een seconde verschil met plaats 6. Marc vertelde Ò het zeer naar zijn zin te hebben gehad Ò en kijkt ook al uit naar de volgende race.
Volgende race wederom te Assen, hopen dat het beter weer is
We houden u op de hoogte
Met vriendelijke groet,