DSB: MotorPort Rockanje Racing Team rijdt goed op het TT-circuit van Assen

117

Op een zonovergoten TT-circuit reden de MotoPort Rockanje Racing Team coureurs Rob van der Klooster (Rockanje) en Johan Fredriks (Goes) een uitstekende race in de 250 cc en de 125 cc klasse. Rob ging als 13e over de finish en Johan als 12e. In de 250 cc reden er bovendien 3 zeer sterke EK rijders uit Finland mee die helaas de puntjes op zoÕn moment wel afsnoepen. Als toetje mocht Rob door zijn goede prestatie wel deelnemen aan de Speed Trophy waar hij de 250 rijder Gert Pieper achter zich wist te houden en Jaap Hoogeveen in de allerlaatste ronde net voor moest laten gaan. Kortom geweldigenoten

De trainingen







Assen nog een paar weken, de laatste zaterdag van juni (29 e) 100.000 bezoekers en rijden er dewereldtoppers als Valetino Rossi en Jurgen van den Goorbergh over hetzelfde asfalt als onze jonge coureurs van het MotoPort Rockanje Racing Team.
Vandaag minder bezoekers maar wel zon en iets te veel wind.
Gelukkig wel zwart droog asfalt deze keer.

Rob van der Klooster onze 250 piloot, was als eerste aan de beurt, om 07.00 uur rinkelde de wekker al op zaterdagmorgen, warm draaien, technische keuring, bandenwarmers een uur voor de tijd erop en strategie bepalen.

Valetino Meijer onze technische man heeft de afgelopen week weer uitstekende
zaken verricht met onze Bryony/SHS Honda dus eerst maar eens wennen aan het extra vermogen. Daarna het gas er op. Hoewel er drie Finnen hadden ingeschreven voor dit ONK wist Rob zich in training 1 op een prettige 13e plek te rijden, helaas de extreem Noordelingen voor hem.

Voor Assen helemaal niet slecht en met tijden van 1.30 rond hoopgevend voor

training 2.

Johan Fredriks, VWO student te Goes onze 125 coureur, had wat moeite om de ochtend op gang te krijgen.

Tijdens de lessen Biologie van gisteren stond het onderwerp ÒbedwelmingÓ op het programma. De gehele klas werd geacht de daad bij de les te voegen en als trouw en volgzaam studentje slokte Johan, welke overigens zelden drinkt, de nodige gerstenatpotjes uitgedeeld door de leerkracht, door het kennelijk gortdroge keelgat.

In ieder geval heeft Johan nu geleerd dat drinken kan en mag maar dan zeker niet op een nuchtere maag! Met tijden van rond de 1.32.8 wist Johan T1 af te sluiten als 16e.

Training 2

Nog meer zon, wel een erg hoge luchtdruk, wat weer de nodige afstel aandacht vergt.

Rob was wederom als eerste aan de beurt.

Inzet van deze training was om onder de 1.30 min te komen.

En dat lukte, 1.29.0 zelfs, meer dan een volle seconden eraf.
Kijk dat gaat de goede kant op. Een verbetering van zijn persoonlijk record om precies te zijn.

Kuipen aan de grond gereden, zelfs de sticker van Hemmes&Langeland uit Coevorden is nu beschadigd en de gele van Stolk uit Oostvoorne ook.

Maar ongetwijfeld vinden deze trouwe sponsors dit een ondergeschikte kwestie als het op deze wijze gebeurd.

Idee‘n om de kuip aan te passen zijn er al en Edwin de broer van onze monteur JW zal er zeker wat aan gaan doen. Rob mag morgen vanaf plekje 14 vertrekken, vriend Jan Blok drukte zich ertussen, zover naar voren op de grid te Assen heeft Rob trouwens nog nooit in de 250 gestaan.

Bedenk daarbij de drie Finnen en de EK rijders Filart en van de Lagemaat met hun bloedsnelle ApriliaÕs dan mogen we zeker niet ontevreden zijn.

Van de Lagemaat vertrekt trouwens van pole met daarnaast Kalio een Fin en Rob Filart.

De tweede rij wordt gevormd door Lausletho uit Finland, Jarno Boesveld en Politiek. Bram Appelo, Haarala (Fin) Jan Blok en Gert Pieper, Smees en Stuart Voskamp staan net voor Rob de verschillen zijn echter zeer kleinÉ.

Dus spanning gegarandeerd in de race.

Duidelijk merkbaar waren de EK meters van vorig weekeinde en vader Ruud Fredriks was zichtbaar verheugd.

Altijd nauwkeurig de data uitlezend leerde hem dat de Tovami Honda nog scherper kon. Vico welke als trouwe monteur veel goed werk verricht luistert, dan aandachtig en voert de veranderingen vakkundig door.

Randy Gevers staat pole samen met van Leeuwen en de Haan.

Warm up

Zwaaiende Rockanjenaren naar het vogeltje
Zondagochtend wakker worden, een beetje eten en een warming up rijden moet
zoÕn beetje het mooiste zijn wat er isÉÉals je een motorliefhebber bent tenminste. Liefhebbers vandaag voldoende ook uit Rockanje en omgeving.

Al vroeg meldden zich de eerste fans en familieleden. ZoÕn warm-up is eigenlijk een moeilijk iets.

Wat doe je, ga je het rustig aan doen en geen risico nemen en gewoon een paar rondjes rijden? Of gebruik je het als extra training? Dit laatste zou het voor Rob worden.

De laatste keer Assen immers waren er nog problemen zat met de versnellingsbak van de 250 racer en het weer van toen hielp ook niet om het nieuwe gedeelte echt te leren kennen. Nu is het droog, wel een heftig windje tegen. Rob ging er voor zitten maar kon geen snellere tijd zetten dan gisteren.

Eigenlijk was dat ook onze schuld, omdat we de gearing op meer snelheid hadden gezet, iets wat met te veel wind tegen niet werkt uiteraard.

Johan verbeterde zich ook niet, maar was daar kennelijk ook niet echt op uit getuige zijn reactie, dat hij in de race pas voluit wilde gaan.

De race

De inzet van deze wedstrijd was wel zeer bijzonder te noemen.

Ten eerste er zijn nog wild cards te verdelen voor de EK tijdens de TT eind juni.
En ten tweede de beste 10 rijders van de 250, de supersport en de superstock mogen aan het eind van deze dag tegen elkaar rijden.

Een geweldig initiatief van organisator SMA om het publiek nog meer te bieden. Later vertel ik er meer overÉÉ!

Rob startte vanaf plek 14 en had volgens de fans op de tribune een wereld startÉÉen kwam na ronde 1 als 9e door.

Jaap Hoogeveen en Gert Pieper de nummers 2 en 3 van het vorige seizoen(!) achter hem aanjagend.

Verbazend wekkend lang hield Rob dit vol en slechts door meer ervaring wisten beiden Rob uiteindelijk te passeren. In het meest snelle bochtige deel van Assen stak eerst Jaap Hoogeveen (11e ) er voorbij en een ronde later ook Gert Pieper (DNF).

Liggende op plekje 11 moest hij nu de rijders Velthuizen (12), Sinke(14) en Litjens(DNF) achter zich zien te houden. Emiel Litjes kwam ten val in die strijd en de drie moesten het maar onderling uitknokken.

Met tempo 1.29.1 min. liepen ze echter ook snel in op menig langzamere deelnemer.
Al snel kwamen die helaas in beeld.
Tot drie keer toe is Rob zwaar gehinderd door zoÕn achterblijver.
Behalve door Gert Jan van der Belt(27) die altijd keurig oplet en het enige juiste doet,
namelijk ruimte geven aan de snellere coureurs. Complimenten GJ!

En juist daar profiteerden de medestrijders uit zijn groepje van.
Net iets brutaler glipten ze langs de SHS/Bryony Honda en moest Rob weer opnieuw aan de bak.

Dit lukte prima en tot twee keer toe wist hij heel knap sturend zijn opgelopen achterstand weer dicht te rijden.

Bij de derde rijdende hinderlaag lukte het om wel Rafael Sinke weer achter zich te rijden maar Mike, was net te ver weg en finishte met 1 seconde voorsprong op Rob.

Resultaat een 13e plek en dus alweer punten.

De drie Finse EK rijders scoorden ook prima, twee van hen vulden het podium naast Henk van de Lagemaat(1) die de wedstrijd won.

Dus feitelijk als 10e Nederlander kwam Rob zich met een blij gezicht melden bij zijn team welke overigens wederom uitstekend werk hebben verzet om dit resultaat neer te zetten.

125 cc

Johan had eveneens een prima start en kwam na ronde twee als 9e door.
In een behoorlijk groot groepje met kansen dus om naar voren te rijden.
De Tovami Honda liep zichtbaar prima en ook het rijwielgedeelte waar in Hongarije veel aan was gedaan functioneerde goed.

Strijdend in een groepje om de plaatsen 8 tot en met 14 gaat het af en toe er dan ook niet zachtzinnig aan toe.

Maar dat hoort erbij een goede eind klassering krijg je nooit cadeau.

Wel kun je op zoÕn moment vaak wel wat geluk gebruiken, immers alle bewegingen van de coureurs zijn niet altijd vooraf bedacht en berekend.

Een zwieper in de GT bocht bracht Johan zodanig uit evenwicht dat het gas er echt af moest of vallen.

Meer opties had hij niet.
Helaas wachten de medestrijders vervolgens niet op je, zo van; Òeven wachten mannen, Johan lag er haast afÉÉja we kunnen weerÓ!

Direct gevolg een terugval naar plekje 16 in de race.

Het gashandel moest nu dus echt flink open om nog punten te kunnen gaan halen.

Knap wist hij zich naar uiteindelijk de 12e plaats te knokken,
net achter Perdon (10) en Bosman (11) en neemt zodoende weer ONK punten mee naar Goes.

In de tussenstand staat Johan nu op een gedeelde 17e plaats.

Rob staat trouwens op een gedeelde 15e plaats in het kampioenschap net voor Litjens.

Kortom het gaat uitstekend met de nog jonge MR2T coureurs welke steeds beter beginnen te rijden.

Volgende race Raalte, 14 juni trainen en op de 15e de race.