Voor de 4e race in het O.N.K. Supersport 600 vertrok het START-team op Koninginnedag naar het Gelderse Hengelo. Voor Rik een nieuw hoofdstuk in een spannend raceboek. De kennismaking met de Varsselring verliep uitstekend en Rik liet zien op een stratencircuit ook goed uit de voeten te kunnen. Hij liet gedurende het weekend een enorme progressie zien en kwam dicht bij het eerste ONK-puntje in de buurt. De HAMOVE tekende overigens weer voor een prima organisatie in dit sfeervolle raceweekend.
Trainingen
De vrije training was voor Rik een echte verkenningstocht. Als je hier nog nooit eerder hebt gereden, is zoÕn training natuurlijk een uitkomst. Maar ook de meer ervaren coureurs juichen dit toe. Eigenlijk zou in elk raceweekend, en met name op een stratencircuit, een vrije training in het schema moeten zitten. De eerste kilometers op de Varsselring maakten op Rik veel indruk: Ôwow, wat wordt het hier smal, als je hard gaatÕ.
In de eerste kwalificatie zag je ook duidelijk dat Rik zÕn draai nog moest vinden. De rondetijden varieerden nogal en dat is natuurlijk niet verwonderlijk op deze lastige baan. Hij vond het niet eenvoudig de juiste lijnen en rempunten te vinden. Toch wist Ôie een acceptabele 1:58,69 op de klok te zetten; een voorlopig 22e tijd.
In de tweede sessie liep het al een stuk beter en dus sneller. Vooral aan het eind van de training ging Rik er goed voor zitten en zette hij een paar snelle tijden neer. Na het laatste rondje, op de 4878 meter nieuw asfalt, kon de stopwatch ingedrukt worden op een prima tijd van 1:56,98. Deze flinke verbetering betekende plaats 18 op de starting-grid. Een mooie uitgangspositie, maar wel met veel werk aan de winkel, want de mannen vlak voor hem in het startveld waren beduidend sneller.
Raceday
Op de wedstrijddag was het jammer genoeg over met het mooie weer. Donkere wolken pakten zich af en toe samen, maar gelukkig bleef het droog. Bij de start was het dringen geblazen en het lukte Rik niet om goed weg te komen. Hij verloor zelfs een paar plaatsen en kwam na de eerste passage van de Molenbocht als 20e door. In het knikje naar links na start-finish stak Rik brutaal binnendoor, met een flinke touch als gevolg, maar wel een plaatsje winst. Na nog twee concurrenten achter zich te hebben gelaten, en inmiddels dus op de 17e stek, ging Rik op jacht naar Stefan Scholten. Door een paar foutjes in de altijd lastige Molenbocht, liep Scholten steeds verder van hem weg. Wel wist Rik afstand te nemen van zijn achtervolgers, Bert Vos en de Belg Ulrich de Neef, en kwam hierdoor min of meer alleen te rijden. Uit het achterveld kwam echter Pascal Pronk opzetten. Die was beduidend sneller en zat in de 9e ronde bij Rik aan het achterwiel. Rik probeerde er voor te blijven maar ging er in ronde 11 bijna af door een ÔhighsiderÕ in de Veldermansbocht. Cowboy Rik bleef met veel geluk in het zadel zitten, maar werd wel door Pronk gepasseerd. De 18e plaats werd automatisch al snel weer een 17e door het uitvallen van Arie Vos. Het lukte Rik helaas niet om aan te pikken bij Pronk. En na 14 ronden, met bijna een halve minuut voorsprong op zijn achtervolgers, werd hij als 17e afgevlagd.
Eerst overheerste bij Rik nog even de teleurstelling dat Ôie Pronk niet voor had weten te blijven, maar was aan de andere kant weer blij dat Ôie er op was blijven zitten. En gezien de mooie constante tijden van laag in de Õ56, en na de Ôrodeo-actieÕ zelfs nog een 1:55,62, was het team zeer tevreden. Rik komt steeds dichter in de buurt van de puntjes, dus kijken we al weer met spanning uit naar het volgende hoofdstuk. Racen tussen de Groningse windmolens in Eemshaven op 23 mei.
De race werd een prooi voor de Kobutex-mannen; Hanson en Van Steenbergen n en twee; de derde plaats was voor Barry Veneman.
Op zaterdag 15 mei is het START-team aanwezig op de Vrijwilligersmarkt in Nieuwleusen. Hier presenteren verenigingen, sportclubs en andere organisaties zich aan het publiek. Deze ÔmarktÕ vindt plaats op de parkeerplaats bij sporthal De Schakel, van 12.00 tot 17.00 uur. Dus kom gezellig even langs voor een praatje.