HomeNationaalONKDSB: Super Baker en de Van Mol Suzuki verkeren in bloedvorm

DSB: Super Baker en de Van Mol Suzuki verkeren in bloedvorm

Op Hemelvaartsdag werd door SME, vooruitlopend op de ONK races van dat weekend, voor een aantal ONK klassen een extra wedstrijd georganiseerd. Ook de Superstock klasse kwam aan de bak. Het was deze dag een beperkt veld, waarbij wel bijna de hele top uit de nationale Superstock klasse aanwezig was, inclusief koploper uit het klassement John Bakker en tweede man Wim Theunissen. Was het voor de meeste rijders bedoeld als extra training voor de ONK race, al snel bleek na een tweetal kwalificatie trainingen dat de directe confrontatie van de top zou plaats hebben en daarmee de krachtsverhoudingen voor de race van zondag konden worden gemeten. Voor John een belangrijke training aangezien hij afgelopen twee jaar verstek moest laten gaan in Eemshaven wegens verplichtingen in het EK Superstock.

In de eerste training eiste John de provisional pole voor zich op met een tijd van 1min.30.8sec, met als tweede man Rob Mentzen. De tweede training op het zonovergoten en immer gezellige Eemshaven was eveneens voor Bakker, nu met een tijd van 1min.30.2sec. Pole dus voor Lowlands Racing coureur John Bakker, met z’n door Dirk van Mol geprepareerde Suzuki GSX-R1000, een tweede plaats voor Theunissen (1.30.9) en een derde plek voor Withag (1.31.1).

De wedstrijd bracht aan de kop inderdaad datgene wat iedereen verwacht had: een uiterst spannende strijd tussen de nummers ŽŽn en twee uit het kampioenschap: Bakker en Theunissen. Nadat Withag de snelste start had gemaakt, dook Bakker als tweede richting het spoor en wist Withag daar al gelijk te verschalken. Theunissen bracht zichzelf binnen enkele ronden in tweede stelling en maakte zich op voor een aanval op de koploper. In een uitrem-actie, nadat hij uit de slipstream van John kon komen aan het einde van het rechte stuk bij start/finish, verslikte Theunissen zich enigszins in de Havenbocht en zo kon John z’n koppositie consolideren.
Bakker wist deze race te winnen, maar nu wel met een Theunissen hijgend in z’n nek, getuige het minimale verschil van 0.2 sec. aan de meet! Theunissen wist in de race met 1min.29.7sec. de snelste ronde op z’n naam te zetten. Als derde bereikte Withag de finish. De uitslag van deze race beloofde dus nog het nodige voor het ONK van zondag.
John na afloop:”Het ging lekker vandaag. Vˆ_ˆ_r deze wedstrijd hebben we wel de gearing aangepast, maar die moet weer terug naar de standaard verhouding. Nu is de motor veel te nerveus en ik moet bij het accelereren uit de bochten veel te lang wachten om weer op het gas te gaan. Zondag zullen we zien hoe het verder gaat”.

ONK wedstrijden Eemshaven 3 mei/1 juni 2003
De eerste ONK training leverde een provisional pole op voor Wim Theunissen met een tijd van
1 min.29.898sec., terwijl John Bakker een voorlopige tweede plaats op z’n naam schreef met 1min.29.931sec. Een verschil dus van slechts 0.033seconden. Derde trainingssnelste was Bob Withag met 1min.30.3sec. Uit het minimale verschil blijkt dus weer hoe close de competitie is, in elk geval in de top van de vaderlandse Superstock.

In de tweede training werden de tijden nog wat scherper gesteld. John liet nu een tijd van 1min.29.5sec. klokken, maar ook Theunissen verbeterde z’n tijd uit de eerste kwalificatie en was nog 0.2 seconden sneller dan Bakker.
De eerste startrij voor de race op zondag: 1) Theunissen, 2) Bakker en 3) Withag.

” Het was mooi geweest wanneer ik de pole had kunnen rijden, maar Wim bleek een fractie sneller. Belangrijker is het om op de eerste rij te staan morgen en dat is gelukt. Dirk van Mol heeft na de 200 miles van vorige week in enkele dagen alles weer piekfijn klaar gezet en m’n team en ik hebben de accu met de snellader op moeten laden. Het is nog twee weken aanpoten maar dan hebben we na 6 race weekends weer eens een weekend vrij, ook wel eens lekker”, John z’n commentaar na afloop van de kwalificaties.

Vertokken vanaf een tweede plaats had John in de eerste bocht de koppositie al te pakken. Naaste belager en polestarter, Wim Theunissen, zat in de tang van de kopgroep. Zakte later nog enkele plaatsen af en moest uiteindelijk in ronde 9 opgeven met machinepech. John bouwde gestaag z’n voorsprong uit en vergrote het gat op tweede man Bob Withag per ronde met ongeveer een seconde. Aan de finish van de race, die in de 12e ronde vroegtijdig werd afgevlagd wegens een ongeval, had Bakker weer eens een riante voorsprong opgebouwd van ruim 10 seconden!

Als tweede finishte Bob Withag uit Borne en derde man werd Rob Mentzen uit Barger-Compascuum.
Met deze overwinning en het uitvallen van Theunissen, is de voorsprong van John in de ONK tussenstand verder gegroeid naar 105.5, een voorsprong van 30 punten op tweede man Bob Withag.
In de race reed John een beste ronde van 1min.29.38, slechts 0.04 seconden langzamer dan Theunissen in de kwalificatietraining. John zette daarmee wel een nieuw baanrecord neer, aangezien de snelste tijd in de wedstrijd bepalend is en niet de snelste trainingstijd. In het verleden liet meestal de Supersport klasse de snelste overall tijd noteren, maar net als in Hengelo dit jaar ging dit weekend ook in Eemshaven die eer naar de Superstock.

Gewoon gas geven
John Bakker na afloop:”Ja, eigenlijk een makkie. Jammer dat de race nu niet de volledige afstand bedroeg, want ik had de bedoeling ook de trainingstijd van Wim (Theunissen, 1min.29.3sec, red.) aan gort te rijden. Aangezien ik zeer constant reed met rondetijden in de 1min.29 had dat ook makkelijk moeten lukken. Het offici‘le ronderecord staat nu in elk geval voorlopig op mijn naam. Je wordt wel doodziek van het gemekker over de legaliteit van mijn motor. Er zou zelfs een speciale CDI op zitten (computer, red.) en daarom zou mijn Suzuki veel sneller zijn dan de rest. Ik kan iedereen gerust stellen, onze motoren zijn opgezet volgens de FIM regels voor de Superstock en ik hoop eigenlijk dat ze een keer een protest indienen, dan weten ze gelijk waar ze aan toe zijn. In de trainingen bleek al dat wanneer ik geen gebruik kan maken van iemand zÕn slipstream, ik op snelheid niet inloop op een voorganger. Dat zegt toch genoeg lijkt me. Ik doe mÕn voordeel met het bochtenwerk en souplesse bij het rijden. Natuurlijk moet technisch alles 100% kloppen, incl. de remmen, smering, uitlaatsysteem etc., daar zorgen Dirk van Mol en mÕn team voor, maar ook moeten verder alle details in orde zijn zoals het logistiek, timing en PR. Uit dit alles halen wij waarschijnlijk net dat beetje extra wat mij in staat stelt om wedstrijden te winnen. Als ik hoor dat er mensen zijn in onze klasse die denken een heel weekend, inclusief een extra racedag op Hemelvaartsdag, te kunnen rijden met ŽŽn set banden, ja dan kun je niet direct verwachten voorop te staan. Ze moeten gewoon minder zeuren en wat meer gas geven.
Ander goed nieuws is dat ik bij de KNMV kandidaat ben voor een wild-card voor de Superbikes in september in Assen. Gewoon fantastisch, maar nu moeten we alleen zien dat we het materieel en financieel rond krijgen natuurlijk. Volgende week in Oss gaan we er weer tegenaan en ik verwacht dan best wel wat belangstelling, aangezien Oss zelfs vanuit het Zeeuwse goed is aan te reizen”.

ÒWe zijn wederom super gelukkig met de prestatie van John dit weekend. We waren afgelopen jaren al overtuigd van zÕn kunnen en zijn daarom een eigen team begonnen, Lowlands Racing. Na alle pech van vorig jaar komt nu misschien de kroon op het werkÓ, aldus Anja van Eekelen, teammanager.

Op pinkstermaandag dus het vervolg van de Bakker show op het circuit de Elzenburg in Oss.
Binnen de gelederen van Lowlands Racing en Moto’s Dirk van Mol hoopt men daar weer een klein feestje te kunnen gaan bouwen natuurlijk.

Gerelateerde berichten
Gerelateerd

Winkelwagen0
Er zijn nog geen producten aanwezig