Afgelopen weekend was het START-team uit Nieuwleusen afgereisd naar het door Normaal bezongen ÔHengelse zaandÕ. Gelukkig hebben ze daar ook mooi asfalt in de vorm van Ôde VarsselringÕ, waar de HAMOVE tekende voor de prima organisatie van de 3e O.N.K.-wedstrijd. Voor de uit Ulft afkomstige START-coureur Swen Ahnendorp een thuisrace, waarin hij graag punten wilde scoren. Na de trainingen waren de vooruitzichten daarop goed, maar toch moest onze jongeling in de race in het stof bijten.
Trainingen
In Hengelo mochten de coureurs op zaterdagmorgen eerst de baan op voor een vrije training van 10 minuten. Voor Swen, als nieuweling, een prima gelegenheid om Ôde VarsselringÕ te leren kennen. En ook kon de motor vast afgesteld worden voor de kwalificatie. Swen lag het racen op dit stratencircuit wel; al zaten er volgens hem wel een paar lastige bochtjes in. Kwam hij in de vrije training uit op een rondetijd van 2.03, in de eerste sessie ging Swen al een flink stuk harder. Ondanks het feit dat hij nog erg bezig was met het zoeken naar het rijden van de juiste lijnen, schaarde hij zich met een tijd van 1:59,47 op een voorlopige 21e startplaats.
Tijdens het vorige raceweekend in Assen was Swen veel te gespannen in de training, maar nu zat Ôie lekker in zÕn vel. Hij was er dan ook van overtuigd, dat er in de tweede sessie nog een hele hap van de tijd af kon. Samen met monteur Albert de Bruin werd makkelijk afstemming gevonden over de juiste gearing en setting van de vering. En na enkele rij-adviezen van mentor en medecoureur Torleif Hartelman, ging Swen vol vertrouwen de afsluitende kwalificatie-sessie in. Al direct in het begin kwam er een 1:58 op de klok. Maar hij was natuurlijk niet de enige die harder ging en zodoende bleef hij lang hangen rond de 20e starttijd. Aan het eind van de training nam Swen wat gas terug, om zodoende even wat ruimte voor zichzelf te creren. Vervolgens ging hij er nog n keer goed voor zitten. En dit resulteerde in een laatste geklokte ronde van 1:56,30, waarmee hij plotsklaps doorschoof naar de 15e stek op de starting-grid. Een prachtige uitgangspositie dus voor het scoren van n of meer puntjes.
Raceday
In de warming-up gaf Swen het thuispubliek vast een voorproefje van zijn plannen met een 5e tijd. Nu zegt dat natuurlijk niet alles, omdat in zoÕn warm-up niet iedereen voluit gaat. Maar toch knabbelde hij weer n tiende van zijn trainingstijd af.
In de eerste twee races liet Swen al zien dat hij geen problemen heeft met het starten. Ook nu was hij weer goed weg bij het doven van de rode startlichten. Hij had gelijk 3 man te pakken en kwam na n ronde als 12e man door de Molenbocht. Bij de tweede doorkomst was dit een 11e positie en ging Swen op jacht naar Jeroen Turkstra. Na 4 ronden lukte het nog niet echt om veel dichterbij Turkstra te komen, maar was er wel een gaatje geslagen naar de 12e man, de Belg Marc Fissette. De rondetijden van Swen zagen er wel veelbelovend uit. Met een 1:55,89 kwam hij in ieder geval flink op stoom. Swen wilde zo graag naar die 10e positie, dat hij zichzelf echter in de 6e ronde overschatte. Hij was zo aan het ÔpushenÕ om het gat naar Turkstra dicht te rijden, dat hij letterlijk en figuurlijk over het randje ging. Hij ging veel te hard de Veldermansbocht in, waardoor hij bij het uitkomen iets naast het asfalt kwam. Swen probeerde de baan weer op te sturen, zette het gas er echter te vroeg op, waardoor hij de motor onderuit trok. Gelukkig kwam hij er zonder kleerscheuren af, maar het was natuurlijk een flinke teleurstelling voor Swen en zijn teamleden. Toch geven de prestaties in de trainingen, het team veel vertrouwen voor de volgende race. Op 25 mei gaat Swen er weer voor op het circuit van Assen.
De race werd voor de derde opeenvolgende keer gewonnen door Barry Veneman. De andere podiumplaatsen waren voor de sterk rijdende Ron van Steenbergen en Michel van Kleef. Helaas wist ook Torleif niet te scoren in zijn achtertuin; door technische problemen moest hij zijn motor aan de kant zetten.