De Supermono wedstrijd tijdens de Race of the Champions in Assen was een race van hoogstaande kwaliteit. De echte ÔmonofreaksÕ konden hun hartje ophalen want met name de buitenlanders en ook Evert van de Beek en diverse andere sterke landgenoten lieten zien dat Supermono racen prachtig kan zijn! Het was echter de Brit WK Endurance ster Mike Edwards die de zaak delegeerde en met een imposante voorsprong de afsluitende wedstrijd voor het ONK en het Europese Kampioenschap op zijn naam schreef.
VOL BEZET
Al tijdens de trainingen bleek er zŽŽr veel animo te zijn voor de ŽŽncilinders want maar liefst 47 rijders namen aan de trainingen deel. Van Nederlandse zijde ontbraken nog de geblesseerde Lambert van Gompel en Winfred Reinbergen (sleutelbeenbreuk), en ook Harry Imanse was nog niet hersteld van zijn zware blessure die hij in Oss opliep. Er mochten echter maar 42 rijders starten dus iedereen zette zijn beste beentje voor. Het was de snelle ESA titel pretendent en ÔallrounderÕ Benny Jerzenbeck die de privŽ Pami-GRC van de Duitse eigenaar Gottlieb Michels naar de pole stuurde. Met zijn grootste concurrent Mark Lawes op de tweede plaats en daarnaast Mark George en Evert van de Beek was de eerste rij vol. Op de tweede rij Jamie Hitter, Mike Edwards, Fernando Mendes en Jon Good en daarmee waren op voorhand al de beste uitgangsposities hoofdzakelijk voor de buitenlanders. Pas op de 3e rij weer 3 landgenoten met Rob Hakvoort, Marco Winkelaar en Dennis Verschuren op de machine van eigenaar Jan Schaper.
Helaas ontbrak op het appÂŽl Stefan Meiners. Naast Lawes en Jerzenbeck was hij de 3e kandidaat die nog Europees kampioen had kunnen worden maar Meiners crashte toen tijdens de 2e training het gas van zijn Yamaha bleef openstaan voor de GT-bocht en hij niets anders kon doen dan zich voortijdig van de machine werpen. Meiners hield er o.a. 2 gebroken ribben aan over en vele kneuzingen en schaafwonden. Hij wilde toch graag rijden maar gaf zelf op zondagochtend toe dat dit uitgesloten was.
Zodoende ging het hele veld zonder hem van start en het waren vooral Jerzenbeck en Van de Beek die goed wegkwamen. Toch was het bij de eerste doorkomst direct Edwards die verrassend vanaf de tweede startrij het initiatief had genomen en de meute aanvoerde voor Jerzenbeck, George, Van de Beek en Mendes. Maar ook Marco Winkelaar en Rob Hakvoort zaten mee bij de eerste 8 dus dat beloofde nog wat. De grieperige Jerzenbeck reed een minder hoog tempo dan in de trainingen en hoefde zich enkele te concentreren op Lawes. Onwetend was hij daar snel mee klaar want al in de eerste ronde ging de Gallina van Lawes stuk en was Jerzenbeck kampioen. De dekselse Edwards trok dusdanig fel van leer dat niemand daarop een antwoord had. Het Team James zag het allemaal apetrots aan. Eerder was Edwards namelijk gediskwalificeerd na de trainingen omdat de fonkelnieuwe GRC Honda met 450cc krachtbron, bij de weging slechts 89 kg i.p.v. de vereiste 95kg op de schaal bracht. En Team James coureur Bert Robinson, een dakdekker die de box met Edwards deelde, wist uitkomst. Hij maakte van lood een ballast van 6 kg en daarna voldeed de minimono aan de gewichtseisen. Edwards had al heel wat meegemaakt want 2 weken eerder al was hij voor niets naar Laguna Seca gevlogen om op de Ducati van Alan Cathcart te mogen rijden. Cathcart kwam toen niet opdagen en dat was ook weer in Assen het gevalÉ Dankzij Gary Cotterell kon Edwards dus rijden op zijn experimentele minimono. Jerzenbeck liet George naar de 2e plaats doorschuiven. George reed ook al een fonkelnieuwe TGR 450 waarmee hij een week eerder won op Mallory Park. Van de Beek had het erg druk met Mendes, een Brit met een zeker niet Britse naam. Maar Van de Beek werd hem uiteindelijk de baas en reed een perfecte wedstrijd. Na 12 ronden kwam Edwards als winnaar over de meet, op ruim 20 tellen gevolgd door George en weer 6 sec later volgde 3e man Jerzenbeck die de ESA titel op zak had. Van de Beek legde prachtig als 4e aan, 3 sec na Jerzenbeck. Hij had Mendes weer 9 sec los gereden. Prima presteerde in zijn eerste EK wedstrijd ook de Italiaan Enrico Cairo. De Romein had een prachtige eigenbouw mono bij zich waarbij zelfs de carters uit ŽŽn stuk gefreesd waren. Dat dit noeste stukje huisvlijt ook nog eens erg snel was ondervond Jon Good. De matig vertrokken 2e Team James rijder wist wel Marco Winkelaar en Rob Hakvoort te passeren maar voor Cairo was de tijd nŽt niet toereikend. Richard Cutts reed eigenlijk ook in dit groepje maar kreeg 20 sec straf vanwege een jumpstart. Naast de voortreffelijke prestaties van Hakvoort en Winkelaar deed ook Jarno Onstenk het mŽŽr dan goed. Hij haalde keurig op naar een 10e plaats en dat was een flinke opsteker na alle pech en tegenslag dit seizoen voor de geplaagde coureur uit Eefde. Onstenk streed met o.a. de jonge Dennis Verschuren die als 11e over de finish kwam nipt voor Ulrich Meckfessel en Herbert Robinson. Henk From en Marko Struijk werden beloond met 2 en respectievelijk 1 punt. Iemand die zeker ook goed voor de dag kwam was Christian van der Velden. Hij vocht zich op de tweede Hovi machine naar een plaats die vet punten op zou leveren maar anderhalve ronde voor tijd maakte een gat in het carter een einde aan zijn aspiraties.
Gary Cotterell en Joseph Grauwmans waren de laatste rijders in dezelfde ronde als Edwards en daarnaast werden nog geklasseerd in volgorde Koen de Wit, Martin Bakker, Ron Hand, Henk Aanstoot, Willem Jongejans, Erik de Wit, de afscheid nemende Jan Korevaar en Pieter Berkhout. Ted Haanappel, Arnold Bos en Patrick Hovenga haalden door pech de finish niet.
UITSLAG RACE OFF THE CHAMPIONS:
1.Mark Edwards; 2.Marc George; 3.Benny Jerzenbeck; 4.Evert van de Beek; 5.Fernando Mendes; 6.Enrico Cairo; 7.Jon Good; 8.Rob Hakvoort; 9.Marco Winkelaar; 10.Jarno Onstenk; 11.Dennis Verschuren; 12.Ulrich Meckfessel; 13.Herbert Robinson; 14.Henk From; 15.Marko Struijk.
ONK EINDSTAND: 1.Evert van de Beek 121pt; 2.Rob Hakvoort 81pt; 3.Winfred Reinbergen 64pt; 4.Joseph Grauwmans 56pt 5.Marco Winkelaar 46pt; 6.Stefan Meiners 45pt; 7.Arnold Bos 42pt; 8.Benny Jerzenbeck 41pt; 9.Patrick Hovenga 38pt 10.Henk From 38pt; 11.Koen de Wit 29pt; 12.Ted Haanappel 26pt; 13.Mike Edwards 25pt; 14.Dennis Verschuren 23pt; 15.Marko Struijk 23pt.
EINDSTAND EUROPEAN SUPERMONO 2003:
1.Jerzenbeck 165pt; 2.Lawes 134pt; 3.Meiners 131pt; 4.Jamie Hitter 61pt 5.Steve Ruth 61pt; 6.Jon Good 49pt; 7.Van de Beek 46pt; 8.Mendes 45pt; 9.Meckfessel 37pt; 10.George 37pt; 21.Dennis Verschuren 20pt; 23.Marko Winkelaar 17pt; 28.Joseph Grauwmans 12pt; 30.Ted Haanappel 10pt; 32.Henk From 9pt; 33.Rob Hakvoort 8pt; 37.Winfred Reinbergen 6pt; 40.Jarno Onstenk 6pt; 41.Lambert van Gompel 5pt; 46.Arnold Bos 3pt; 48.Koen de Wit 2pt; 50.Marco Waagmeester 2pt; 51.Patrick Hovenga 1pt
KORT SUPERMONO NIEUWS:
·Dennis Verschuren kan in 2004 beschikken over topmateriaal. Hij kan beschikken over een GRC BMW waarmee eerder David Gatenby heeft gereden. Dick Hooglang, van Hoogland Motoren Kwadijk heeft de motor gekocht en stelt die beschikbaar aan de Yamaha TZR Cup winnaar van 2002.
·CHRISTIAN van der Velden rijdt in Francorchamps zijn laatste wedstrijd in de Supersport en stapt over naar de Supermono. Ă’Supersport rijden is dusdanig duur geworden en om mee te mogen doen in Assen moet je minstens 1.28 rijden. Er zijn meestal veel WK rijders bij, het niveau is enorm gestegen en voor mij geen haalbare kaart meer. Ik denk in de Supermono nog echt te kunnen genieten, dat was ook vandaag al het geval, ondanks mijn uitvallen,Ă“ aldus de voormalige Supersport 400 kampioen. Overigens wil ook Mike Spitters van de Supersport naar de Supermono.
·LEX VAN DIJK is voornemens met het Team James te gaan onderhandelen voor een zitje naast Europees Kampioen Jerzenbeck. Daarnaast hebben enkele 250cc coureurs informatie ingewonnen bij de Supermono organisatie. De toekomst voor deze klasse lijkt beter dan ooit. Zo was er in Assen ook Michael Funke, redacteur van het bekende Magazine PS. Funke bereed een prachtige fabrieks MUZ. Alleen al de carbonfiber wielen waren oogstrelend mooi.
·De Supermono klasse telt in 2004 ook mee voor het Rookie of the Year klassement. Kunnen de jongens het eens over hebben tijdens het supermono jaarfeest in het 3e weekend van oktober. Plaats van handeling is de zaak van Ted Haanappel, Motortour in Amsterdam
Tekst en Foto: Kees Siroo