Gigi Dall’Igna, General Manager Ducati Corse, heeft genoeg van de jarenlange nederlagen ten opzichte van Honda en Yamaha. Sinds de deelname van Ducati in de MotoGP (2003) werd men één keer wereldkampioen en eindigde men drie keer als runners-up. Na twee keer tweede (2017 en 2018) zijn Dall’Igna’s verwachtingen voor komend seizoen hooggespannen en neemt de Ducati manager dan ook met niets minder dan de wereldtitel genoegen.

Na twee seizoenen samengewerkt te hebben met Jorge Lorenzo krijgt Andrea Dovizioso komend seizoen in naam van Danilo Petrucci een nieuwe teamgenoot binnen het officiële Ducati MotoGP fabrieksteam.

In 2017 verloor Dovizioso de titelstrijd in de laatste race van het seizoen in Valencia aan Repsol Honda coureur Marc Marquez en kwam hij uiteindelijk 37 punten te kort voor de titel. In 2018 eindigde Dovizioso opnieuw als tweede in het kampioenschap achter Marquez, dit keer was had de Spanjaard 76 punten meer weten te scoren.

Met elf overwinningen is Dovizioso, achter de inmiddels gestopte Casey Stoner die in totaal 23 keer wist te winnen op een Ducati en in 2007 de enige MotoGP wereldtitel voor Ducati wist te behalen, wel de meest succesvolle Ducati MotoGP coureur. Wat echter nog ontbreekt op Dovizioso’s palmares is een wereldtitel, en als het aan Gigi Dall’Igna ligt komt daar in 2019 verandering in.

De General Manager Ducati Corse heeft namelijk genoeg van de jarenlange nederlagen ten opzichte van Honda en Yamaha. Voor 2019 zet hij zijn geld op Dovizioso. Met de komst van Petrucci als zijn nieuwe teamgenoot en het vertrek van de afgelopen twee seizoenen duurbetaalde Jorge Lorenzo kiest Dall’Igna voor komend seizoen echter wel duidelijk voor een andere aanpak en strategie.

“Onze strategie is duidelijk veranderd”, benadrukte Dall’Igna vrijdagavond na afloop ven de Ducati Team teampresentatie. “Tot nu toe hebben we twee coureurs gehad die vooral aan zichzelf dachten en in hun eigen belang handelden, of dat nu het beste was voor het team of niet. Nu willen we een systeem waarin we gezamenlijk het eindresultaat moeten zien te verbeteren. Ik heb het niet over teamorders, maar met name over synergieën in de ontwikkeling en tuning van de motor. Andrea reed al bij Ducati voordat ik er ging werken (eind 2013). Hij kent de Ducati medewerkers en ook de werkprocessen erg goed. Bovendien is duurzaamheid één van de belangrijkste aspecten binnen de racesport. Dovi heeft vorig jaar enkele sterke races gereden, zoals in Doha, Brno of Valencia. Hij eindigt de laatste twee wereldkampioenschappen op de tweede plaats. Hij is vastbesloten om het beter te doen, en dat is wat we tenslotte allemaal willen. Danilo daarentegen rijdt sinds 2015 voor Ducati en rijdt sindsdien heel erg goed. Hij stond al een aantal keren het podium, maar hij heeft nog nooit een race gewonnen. Dat moet dit jaar zijn hoofddoel zijn. Daarnaast moet hij goed genoeg zijn om in elke race mee te kunnen vechten voor een podiumplaats.”

Dovizioso en Petrucci komen voor de eerste keer in actie in hun nieuwe Mission Winnow Ducati Team kleurstelling tijdens de eerste Official MotoGP Test van 2019 welke van 6 t/m 8 februari wordt verreden op het Sepang International Circuit in Maleisië.