Ducati MotoE prototype ‘V21L’ voor het eerst gesignaleerd op het circuit

6020
Ducati-V21L
Michele Pirro -Ducati V21L | foto© Ducati Corse

Michele Pirro heeft op het Misano World Circuit Marco Simoncelli voor het eerst de nieuwe ‘Ducati V21L’ onderworpen aan een test, een prototype van de nieuwe machine welke Ducati in 2023 gaat leveren en inzetten binnen de FIM Enel MotoE World Cup.

Het 2022 FIM Enel MotoE World Cup seizoen zal het laatste seizoen zijn waar gebruik gemaakt gaat worden van het motormerk Energica. Vanaf 2023 neemt Ducati het stokje over als enige motorenleverancier van de klasse waar met elektrisch aangedreven motoren wordt gereden.







Dat Ducati Corse het voor hen nieuwe raceproject serieus aanpakt blijkt uit het feit dat er de afgelopen maanden al keihard gewerkt is aan de nieuwe MotoE machine. Sterker nog, zoals nu bekend is geworden heeft Ducati MotoGP testcoureur Michele Pirro het eerste prototype al uitvoerig getest op het circuit. Pirro, die enkele dagen geleden in het huwelijksbootje stapte met zijn jarenlange partner Paola, testte de nieuwe ‘Ducati V21L’ een paar dagen op het Misano World Circuit Marco Simoncelli.

Het prototype van de elektrische motorfiets, met de codenaam “V21L”, is het resultaat van het gezamenlijke werk van het Ducati Corse team en de Ducati R&D ingenieurs, onder leiding van Roberto Canè, Ducati eMobility Director. Tijdens de test werden ook de eerste foto’s gemaakt van deze toch wel vreemde eend in de bijt van de Ducati familie.

Ducati-V21L
Ducati V21L | foto© Ducati Corse

Michele Pirro: “Het testen van het MotoE prototype op het circuit was een grote sensatie, want het markeert het begin van een belangrijk hoofdstuk in de Ducati geschiedenis. De motor is licht en heeft al een goede balans. Bovendien zijn de gasverbinding in de eerste openingsfase en de ergonomie zeer vergelijkbaar met die van een MotoGP motorfiets. Ware het niet van de stilte en van het feit dat we in deze test besloten hebben om het vermogen te beperken tot slechts 70% van de prestaties, hadden we deze power reductie niet gedaan dan had ik me gemakkelijk kunnen inbeelden dat ik op mijn eigen MotoGP machine reed.”

De belangrijkste uitdagingen bij de ontwikkeling van een elektrische aangedreven motor blijft gerelateerd aan de grootte, het gewicht en de actieradius van de batterijen. Ducati’s doel is om elektrische motorfietsen die hoge prestaties leveren en gekenmerkt worden door hun lichtheid in 2023 beschikbaar te maken voor alle FIM Enel MotoE World Cup deelnemers. De focus van het project zijn, naast betere prestaties, de beheersing van het gewicht en de consistentie van de vermogensafgifte tijdens de race, verkregen dankzij de aandacht bij de ontwikkeling van een koelsysteem dat geschikt is voor het doel.

Ducati’s ervaring in de FIM Enel MotoE World Cup zal een fundamentele ondersteuning zijn voor product R&D. Het doel is om, zodra de technologie het toelaat, een Ducati elektrisch aangedreven model voor gebruik op de weg te creëren die sportief, licht en opwindend is en in staat om alle liefhebbers tevreden te stellen.

Ducati V21L
Michele Pirro – Ducati V21L | foto© Ducati Corse


Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter