Over ruim een week wordt op het TT Circuit Assen de 87e editie van de Dutch TT verreden. In onderstaand door Egbert Braakman gemaakt overzicht een terugblik vanaf de eerste TT die al in 1925 verreden werd.

 

1925 – De eerste Nederlandse TT op zaterdag 11 juli 1925 op een 28,4 km lang circuit, gevormd door de wegendriehoek tussen Rolde (start/finish), Borger en Schoonloo. Voor de organisatie tekent de Motorclub ‘Assen & Omstreken’, opgericht in 1922. Binnen de Motorclub wordt daartoe de TT Commissie gevormd.

1926 – Nieuw 16,5 km lang circuit ten zuiden van Assen. Met uitzondering van de jaren 1940 t/m 1945 blijft dit circuit in gebruik tot en met de 24e Dutch TT in 1954. Weliswaar met enkele tussentijdse aanpassingen.

1927 – De 3e Dutch TT krijgt de status van internationale races door de deelname van buitenlandse coureurs, waaronder Norton fabriekscoureur Stanley Woods uit Ierland. Woods wint de 500 cc race.

Arie Wuring (175 cc) en Han van Kooten (350 cc) zijn de buitenlandse concurrentie te snel af. De zege in de 750cc race gaat naar Hendrik van der Veen uit Drachten met zijn fameuze Scott. De nadien in Glimmen en Haren woonachtige en immer in de TT geïnteresseerde Van der Veen werkt in 2000 nog mee aan een NOS documentaire ’75 jaar Dutch TT’ en overlijdt op 25 oktober 2002 op 98-jarige leeftijd.

1930 – Piet van Dinter is de derde Nederlander die een internationaal bezette klasse op zijn naam schrijft. In de gecombineerde 175/250 cc race passeert hij weliswaar niet als eerste de finishvlag maar op DKW is hij wel de winnaar in de 175 cc klasse.

1934 – De 10e Dutch TT krijgt van de F.I.d.C.M. (de latere FIM: Fédération Internationale de Motocyclisme) het predikaat ‘Grote Prijs van Europa’. De Asser sportverenigingen bieden het TT-monument aan.

1936 – Verandering van organisatievorm. In verband met de grote investeringen, nodig ter verbetering van het circuit, wordt op 23 juni 1936 de ‘Stichting Circuit van Drenthe’ opgericht. In de statuten wordt vastgelegd dat deze stichting de organisatie van de ‘Grote Prijs van Nederland der KNMV’ ten doel heeft. De TT Commissie blijft gehandhaafd en vormt in wezen het dagelijks bestuur met een eigen voorzitter.

1940 – Na 15 Dutch TT’s, in de periode 1925 tot en met 1939, een noodzakelijke onderbreking gedurende 6 jaar vanwege de Tweede Wereldoorlog (1940 t/m 1945).

1946 – Met de 16e TT wordt de vooroorlogse reeks hervat, zij het – omdat geheel opnieuw moet worden begonnen – met nationale races.

1947 – De TT is weer een internationaal motorsport evenement, met coureurs van naam. Het kwik stijgt op de TT-dag tot ongekende hoogte. Uit dit jaar stammen de verhalen van ‘een gulden voor een glas water’.

1948 – Dick Renooy wint op z’n Eysink de 125 cc race met een gemiddelde van 98,0 km/u.

1949 – Door de FIM wordt het wereldkampioenschap voor wegraces ingesteld. De TT Races in Assen tellen vanaf dat moment als een Grand Prix mee voor de WK-punten.

1954 – De 24e en laatste TT op het stratencircuit Assen, Hooghalen, Laaghalen, Laaghalerveen, Assen. Met overmacht en een gemiddelde van 167,8 km/u wint Geoff Duke de 500 cc race op z’n 4-cilinder Gilera.

1955 – De 25e Dutch TT wordt gehouden op een compleet nieuw circuit, 7,7 km lang en geheel op Asser grondgebied. De races worden niet op de laatste zaterdag in juni gehouden, maar op zaterdag 16 juli 1955. Het speciaal aangelegde circuit is ook geschikt voor zijspanraces en deze klasse wordt meteen aan het programma toegevoegd. Drikus Veer wordt 4e met een 500cc Gilera. Het nieuwe circuit blijft tot en met 1983 in gebruik. In de tussentijd vinden beperkte reconstructies plaats en wel de vervanging Kniebocht door Geert Timmerbocht in 1976 en de verlegging van het tracé bij de Ruskenhoek in 1980.

1961 – Het eerste jaar dat een Japans merk in Assen wint. In dit geval Honda met meteen maar een dubbelslag: een zege voor de Australiër Tom Phillis in de 125 cc, terwijl de later legendarisch geworden Brit Mike Hailwood het merk de 250 cc overwinning bezorgt.

1962 – De FIM verleent de 50 cc klasse WK-status en met de toevoeging van deze kleinste klasse aan het TT-programma komt het aantal races – 50, 125, 250, 350 en 500 cc + zijspannen – op zes.

Wellicht mede door de toevoeging van deze ook in ons land populaire klasse wordt een nieuwe mijlpaal bereikt: Voor het eerst in haar roemruchte geschiedenis trekt de 32e Dutch TT op de wedstrijddag meer dan 100.000 bezoekers. Het circuit wordt omzoomd door 101.992 betalende toeschouwers, die Jan Huberts (Kreidler) in de kleinste klasse op een 2e plaats zien eindigen achter Ernst Degner (Suzuki).

1964 – De Rhodesiër Jim Redman zorgt voor een unicum. Drie zeges op een dag. Met z’n fabrieks Honda’s wint hij zowel de 125, 250 als 350 cc race.

1967 – Mike Hailwood doet de hattrick van Redman, drie jaar geleden, nog eens over. ‘Mike the Bike’  brengt Honda opnieuw drie TT-overwinningen. Die in de 250, 350 en 500 cc. Met 130.672 verkochte kaartje op de TT-dag overschrijdt het publiek voor het eerst de 130.000 grens.

1968 – Paul Lodewijkx schrijft met z’n door Jan Thiel en Martin Mijwaart geconstrueerde Jamathi de 50 cc race op z’n naam met een gemiddelde van 117,3 km/u. De ervaren Hans-Georg Anscheidt op de fabrieks Suzuki laat zich in de Kniebocht, in het zicht van de finish, verschalken door de Nederlander.

1971 – Het Twentse racetalent Theo Bult doet op z’n Yamsels van zich spreken met twee podiumplaatsen. ’s Morgens derde in de 350 cc achter de coryfeeën Giacomo Agostini (MV Agusta) en Phil Read (Yamaha) en daarna, ’s middags, een tweede plaats in de 250 cc race achter dezelfde Read op Yamaha.

1975 – Viering van het 50-jarig bestaan van Nederlands grootste (motor)sportevenement met ondermeer, in de TT-week, een goed bezochte, fraai ingerichte overzichtstentoonstelling in de Trianthahal bij het Asser IJsstadion (nadien DeSmelt en sinds medio 2009 De Bonte Wever). Helaas zet het dodelijk verongelukken van de Duitse coureur Rolf Thiele in de 250 cc race een domper op de 45e editie van de Dutch TT.

1977 – Wil Hartog – bekend als ‘De Witte Reus’ – wint op z’n Riemersma Suzuki de 500 cc race en brengt het 120.000 koppige publiek in een complete euforie. In een in opdracht van Castrol geproduceerde film worden de hoogtepunten van de 250 cc, 350 cc en 500 cc TT-races op boeiende wijze vastgelegd.

1980 – Met Jack Middelburg op Yamaha na 3 jaar voor de tweede maal een Nederlander die met z’n zege in de 500 cc race een Grand Prix op Drentse bodem op z’n naam schrijft. Het publiek reageert uitzinnig.

1982 – Bouw van een geheel nieuwe accommodatie bestaande uit tijdwaarnemershuis, pits, alsmede voor verhuur bestemde ruimten – zogeheten VIP-rooms danwel hospitality suites – boven de pits. Voor het eerst meer dan 140.000 toeschouwers op de TT-dag. Maar liefst 143.431 mensen omzomen de baan. Met het trainingsbezoek erbij (59.703) wordt voor het eerst de 200.000 barrière doorbroken.

1983 – De FIM heeft aan de 350 cc klasse de WK-status ontnomen en Assen reageert door deze klasse te vervangen door een andere klasse met WK-status: de TT Formule 1. Het aantal races blijft derhalve 6 en uniek is dat daarmee de Dutch TT de enige Grand Prix wordt met 6 voor een WK-titel tellende races. Er worden maar liefst 72.236 programmaboekjes verkocht, voor het eerst meer dan 70.000.

1984 – Complete renovatie van het in 1955 aangelegde circuit met de aanleg van een nieuw tracégedeelte, waardoor het meest noordelijke deel komt te vervallen en het circuit met circa 1,5 km wordt ingekort. Bouw van een nieuwe overdekte hoofdtribune en aanleg van een tunnel onder de Veenslang. Vervanging van de 50 cc klasse door de 80 cc.

1985 – Viering van het 60-jarig bestaan van de TT-organisatie en op 29 juni de 55e Dutch TT. De ‘Mannen van Assen’  ontvangen van Texaco – de partner van het eerste uur in 1925 toen het woord sponsor nog niet uitgevonden was – een gouden TT-speld met briljant.

1986 – Eerste TT Speedweek: EK Races geïntegreerd in de TT-week, die daarmee uitgroeit tot een zesdaagse Speedweek. Maandag en dinsdag het EK en vervolgens, met de TT Formule 1 op de donderdagavond, de week opbouwend tot een climax: de Dutch TT op de laatste zaterdag in juni.

1987 – Historic TT op de donderdagavond aan het Speedweek-programma toegevoegd. Op hun thuiscircuit winnen de Assenaren Egbert Streuer en Bernard Schnieders – inmiddels 3-voudig wereldkampioen – voor het eerst de zijspanrace met hun LCR-Yamaha. Het publiek verkeert in extase.

1989 – Nog vóór de 59e Dutch TT komt het nieuwbouwcomplex van een tweetal restaurants en een perscentrum gereed. Direct na de TT volgt de verbreding van het circuit van 7 tot 10 meter, waarbij het start/finish gedeelte op een breedte van 14 meter wordt gebracht. De nieuwe lengte bedraagt 6,049 km. Hans Spaan wint op het tijdens de TT nog 6,134 km lange circuit de 125 cc race op z’n Honda.

1990 – Het in 1982 gebouwde complex van pits en VIP-rooms wordt fors uitgebreid. De 80 cc klasse heeft vanaf 1990 geen WK-status meer en de FIM heeft eveneens deze status ontnomen aan de TT Formule 1.  Derhalve bestaat het programma van de 60e Dutch TT uit 4 races in de klassen 125 cc, 250 cc, 500 cc en zijspannen. Desondanks trekt de jubileum TT op de wedstrijddag maar liefst 143.532 toeschouwers. Ergo 101 meer dan in 1982 en daarmee een nieuw absoluut record, waardoor het totale bezoek in de TT-week voor de tweede keer (eerste keer in 1982) de magische 200.000-grens doorbreekt en met het trainingsbezoek van 59.207 op een totaal van  202.739 komt.

1991 – Om aan het aantal aanvragen voor zitplaatsen te voldoen komt in mei de Stekkenwaltribune gereed, waardoor het totaal aantal zitplaatsen op ruim 58.500 komt. Vanwege het slechte weer is een groot deel van de parkeerterreinen onbruikbaar. Als alternatief wordt een deel van de A28 als parkeerruimte voor duizenden voertuigen gebruikt. Ondanks deze handicap trekt de wedstrijddag toch nog 135.567 bezoekers en de trainingsdagen 52.634. Ergo 188.201 totaal! Voor het vervoer naar het circuit wordt een vloot bussen ingezet. Met z’n LCR-Yamaha wint de inmiddels van Assen naar Grolloo verhuisde Egbert Streuer voor de tweede keer de zijspanrace, nu met de Brit Peter Brown als passagier.

1992 – Het circuit wordt afgesloten voor het openbaar verkeer. Nog vóór de 62e Dutch TT wordt de capaciteit van de Stekkenwaltribune verdubbeld en komt het totaal aantal zitplaatsen op ruim 64.500. Vergeleken met 20 jaar geleden royaal een verdrievoudiging. Met de komst van TWP (Bernie Ecclestone’s Two Wheel Promotions) en het Spaanse Dorna doet een nieuwe opzet van de wegrace GP’s haar intrede.  Gevolg is dat voor de laatste keer het concept van de in 1986 ingevoerde Speedweek wordt gehanteerd.

1993 – Als gevolg van de vanaf 1992 nieuwe structuur van de wegrace GP’s moet afgezien worden van de organisatie van de Historic TT op de donderdagavond. Voor het eerst staat de Dutch TT, de 63e, officieel te boek als de ‘Lucky Strike Dutch Grand Prix’.

1994 – Onderhandelingen met TWP – Bernie Ecclestone heeft deze firma inmiddels verkocht aan Dorna – hebben tot gevolg dat de populaire Historic TT weer in het programma kan worden opgenomen. Op grond  van titelsponsoring door British American Tobacco (BAT) met haar sigarettenmerk Lucky Strike wordt ook de 64e Dutch TT als ‘Lucky Strike Dutch Grand Prix’ in de annalen bijgeschreven.

1995 – Viering van het 70-jarig bestaan van de TT-organisatie met op zaterdag 24 juni de “Lucky Strike Dutch Grand Prix’, danwel de 65e Dutch TT. Aan het Europese GP-programma zijn 2 klassen toegevoegd. De Thunderbike Trophy en (in Assen op vrijdagmiddag) een 125 cc EK-race. Het bereiken van de dubbele mijlpaal wordt gevierd met een ‘Parade of the Champions’ op de TT-dag, terwijl de organisatie zich mag verheugen in koninklijk bezoek in de persoon van een zeer geïnteresseerde kroonprins Willem Alexander.

1996 – Op 1 maart wordt onder de naam ‘Op weg naar pole position’ een 5-jarenplan voor een totale upgrading van het circuit gepresenteerd. Het EK 125 is, na één jaar toegevoegd te zijn, weer van het Europese GP-programma afgevoerd doch de Thunderbike Trophy (4-cil. 600 cc 4-takt)  blijft gehandhaafd.

1997 – De Thunderbike Trophy wordt van het GP-programma afgevoerd. In plaats daarvan wordt in Assen een race voor de nationale Suzuki GSX-R600 Cup aan het TT-programma toegevoegd. Vanaf 1997 vormen de zijspannen geen Grand Prix klasse meer. De driewielers komen nu bij een aantal GP’s, waaronder Assen, in actie voor de World Cup. Op de donderdagavond wordt voor de 10e keer een Historic TT verreden. De Dutch TT, inmiddels de 67e editie, gaat officieel voor de vijfde en (vooralsnog) laatste maal als ‘Lucky Strike Dutch Grand Prix’ de geschiedenis in.

1998 – Een nieuwe hoofdsponsor, de fabrikant van sigarettenvloeipapier Rizla, doet haar intrede. Dat betekent eveneens een naamsverandering van het evenement. De 68e Dutch TT wordt nu officieel gepresenteerd als de ‘Rizla+ Dutch TT’. Voor het eerst wordt de Historic TT op de zaterdag verreden en de daardoor vrijkomende ruimte op de donderdagavond wordt ingevuld met een race voor de nationale Suzuki GSX-R600 Cup. De zijspannen, vanaf 1955 niet weg te denken bij de Dutch TT- na 42 GP’s en in 1997 en 1998 een race voor de World Cup – rijden (vooralsnog) hun laatste wedstrijd in de Asser TT als gevolg van het, met ingang van 1999,  onderbrengen van deze World Cup in de Superbike WK-cyclus.

In september wordt begonnen met de eerste fase van een totale upgrading van het circuit. Deze eerste fase bestaat uit een nieuwe grotere hoofdtribune, een 2-laags complex bestaande uit hospitality units, founders lounges en 2 restaurants, alsmede een voetgangerstunnel tussen hoofdtribune en middenterrein.

1999 – De 69e Dutch TT, officieel de Rizla+ Dutch TT, wordt georganiseerd op zaterdag 26 juni op het TT Circuit Assen met een deels reeds totaal nieuwe accommodatie. Geen zijspannen meer en naast de drie Grand Prix klassen – 125, 250 en 500 cc – en de Historic TT worden een Supermono Challenge en een tweetal Trans Atlantic Match Races aan het programma toegevoegd. De upgrading van het circuit wordt in oktober voortgezet, waardoor het geheel bij de 70e editie in 2000 een nog imposantere aanblik zal bieden.

2000 – Viering van het 75-jarig bestaan van de TT-organisatie met op 24 juni de 70e Rizla+ Dutch TT. Een nieuw 5 etages hoog hoofdgebouw torent boven start/finish uit en de Grand Prix teams opereren vanuit 34 aanzienlijk grotere pitboxen met daarboven een modern perscentrum. Het programma bestaat, naast de drie GP klassen, uit een ronde voor het Europees kampioenschap met op vrijdag een 125 cc race. De TT-dag, na afloop van de GP 500, wordt afgesloten met races voor het EK Supersport en 250 cc. Op de donderdagavond reeds een race voor het Nederlands kampioenschap in de klasse Suzuki GSX-R600.

2001 – Het Britse Imperial Tobacco (Rizla+) sluit een deal met het Franse Altadis (Gauloises) waardoor de 71e Dutch TT officieel de Gauloises Dutch TT gaat heten. De overeenkomst loopt tot en met 2006. Op zaterdag 30 juni worden naast de drie GP klassen EK races in de klassen Supersport en 250 cc verreden. De EK 125 cc race wordt reeds op vrijdagmiddag afgewikkeld. Hoewel er in de training door Loris Capirossi met z’n 500 Honda voor het eerst een ronde van boven de 180 km/u gemiddeld op de klokken wordt gezet (2’00.743 = 180,353 km/u) wordt in de 500 cc race het reeds uit 1991 stammende absolute ronderecord, tijdens de 61e Dutch TT gevestigd door Kevin Schwantz op zijn 500 Suzuki met een tijd van 2’02.443 (gem. 177,849 km/u), niet verbeterd. Honda coureur Valentino Rossi blijft er met zijn snelste ronde (2’02.662) in de 500 GP juist een fractie boven. Vanwege de weersomstandigheden (buien) komen in de 125 en 250 GP races ook geen nieuwe ronderecords tot stand. De ronderecords gevestigd door Noboru Ueda (125 Honda, 2’13.225 = 163,455 km/u)) en Valentino Rossi (250 Aprilia, 2’05.696 = 173,246 km/u), tijdens de TT in 1999, blijven onaangetast. Omdat het tracé van het TT Circuit Assen na afloop van het raceseizoen 2001 licht aangepast wordt, door de verlegging van de Veenslang en aanpassingen bij Mandeveen en Duikersloot, zitten er geen verbeteringen van ronderecords meer in op het nu nog 6049 meter lange circuit. In de nieuwe layout (april 2002) is het circuit een fractie korter maar meet ook dan nog iets meer dan 6 kilometer. De 72e (Gauloises) Dutch TT wordt vastgesteld op zaterdag 29 juni 2002.

2002 – De 72e Dutch TT wordt op 29 juni verreden op een inmiddels qua layout aangepast circuit met een lengte van 6027 meter. Naast een volledig EK programma wordt aan deze TT ook een race voor de BMW BoxerCup toegevoegd. Helaas weet een klein deel van het publiek zich niet te gedragen en neemt na de overwinning van Valentino Rossi in de MotoGP klasse korte tijd bezit van de baan door over de hekken te klimmen. De FIM draagt Assen maatregelen op een dergelijk incident vanaf 2003 tegen te gaan.

2003 – De Gauloises Dutch TT en daarmee de 73e editie van de Dutch TT wordt op zaterdag 28 juni afgewikkeld. Uitgerekend op het circuit en omgeving regent het die dag terwijl het elders in Assen droog is. Van nieuwe ronderecords in de klassen GP125, GP250 en MotoGP is dan ook geen sprake. Het EK programma is niet meer volledig want het EK Supersport is verhuisd naar het WK Superbike evenement op 7 september. De EK 125 race wordt reeds op vrijdag gehouden en de EK 250 race als laatste race op de TT-dag, die begint met de BMW BoxerCup race. Mede dankzij de actie “Enjoy, don’t destroy” gedraagt het publiek zich voorbeeldig. Helaas loopt de publieke belangstelling wel iets terug.

2004 – Op 26 juni staat de 74e Dutch TT op het programma, officieel niet meer als “Gauloises Dutch TT” doch als “Gauloises TT Assen”. Het EK programma is inmiddels verdeeld over drie evenementen. Het EK125 bij het WK Endurance op 12 april en het EK Supersport bij het WK Superbike op 5 september, zodat bij de TT het EK250 resteert. Het wedstrijdprogramma – BMW BoxerCup, GP125, GP250, MotoGP en EK250 – kan daarmee op één dag, de traditionele laatste zaterdag in juni, worden afgewerkt.

Met de snelste ronde van Valentino Rossi met Yamaha tijdens de MotoGP race wordt voor het eerst in een race de 2 minuten grens doorbroken en komt de gemiddelde snelheid tijdens zijn recordronde tevens voor het eerst boven de 180 km/u. Zijn tijd van 1’59.472 komt overeen met 181,609 km/u. Zijn tijd van 1’58.758 in de training betekent zelfs een gemiddelde van 182,700 km/u en levert de Italiaan pole position op.

2005 – Het jaar 2005 staat in het teken van het 80-jarig jubileum (1925-2005) van de TT organisatie en tegelijkertijd de 75e editie van de Dutch TT. Deze jubileumeditie staat gepland voor zaterdag 25 juni.

Naast de drie GP klassen staan de EK250 en de BMW PowerCup op het programma. De laatste is een nieuwe BMW serie ter vervanging van de BMW BoxerCup.

Met de in maart 2005 afgeronde veranderingen bij Ruskenhoek en De Bult is het circuit 30 meter korter geworden en de totale lengte bedraagt nu 5.997 meter. Het korte circuit meet nu 3.851 meter.

In de Geert Timmerbocht is een nieuwe “zwevende” tribune verrezen, van waaraf men een prachtig uitzicht op de baan heeft en een groot gedeelte van het circuit kan overzien.

2006 – De 76e Dutch TT op 24 juni kan in de annalen bijgeschreven worden als de A-Style TT Assen. Tabaksreclame is niet meer toegestaan. Vandaar dat Gauloises vervangen is door A-Style als titelsponsor. Om ruimte te maken voor “TT World” in de noordlus is in het voorjaar de baan ingekort van 5.997 tot 4.555 meter. Dat betekent dat de races op het GP circuit voortaan uit meer ronden bestaan. Aan het GP programma zijn twee klassen toegevoegd: WK Zijspannen en EK250.

De inkorting van het GP circuit betekent dat nu ook de nationale races op dat circuit worden gehouden.

Nicky Hayden met Honda wordt in de MotoGP race de nieuwe houder van het ronderecord met een tijd van 1’37.106 (gem 168,867 km/u). Met een tijd van 1’36.411 (gem. 170,084 km/u) is de pole postion in deze klasse voor John Hopkins met Suzuki.

2007 – De 77e Dutch TT op 30 juni heet officieel wederom A-Style TT Assen. Het vaste GP-programma (125-250-MotoGP) wordt  aangevuld met 2 klassen: een ronde voor het WK Zijspannen en een ronde voor de Red Bull MotoGP Rookies Cup met 125cc KTM machines. Nieuw in 2007 is dat de MotoGP 4-takt machines zijn teruggegaan in cilinderinhoud van 990 naar 800cc. Met een snelste ronde van 1’37.433 (gem. 168,300 k/u) in de race verbreekt Valentino Rossi niet het in 2006 door Nicky Hayden gevestigde MotoGP ronderecord. Door het slechte weer tijdens de kwalificatietraining op vrijdag is de tijd van de pole position in de MotoGP niet vergelijkbaar met die in 2006. Tot en met de 77e TT is alleen tijdens de eerste GP (Loisal) het MotoGP ronderecord (met een 990cc machine) met een 800cc machine gebroken.

2008 – De 78e Dutch TT, de A-Style TT Assen, vindt plaats op zaterdag 28 juni. Sinds de invoering van het WK door de FIM is het de 60e Grand Prix meetellend voor het WK die op Assen wordt verreden.  Dus onafgebroken vanaf het ontstaan in 1949. Op geen ander circuit is dat aantal wegrace GP’s verreden.

Naast de drie GP-klassen (125cc – 250cc – MotoGP) bestaat het programma uit een ronde voor het WK Zijspannen en een race voor de Red Bull MotoGP Rookies Cup. In de eerste ronde van de MotoGP race schuift Valentino Rossi met zijn Yamaha onderuit. Hij kan de race wel hervatten en eindigt ook nog als 11e, maar zijn crash verhindert uiteraard een duel met  Casey Stoner op Ducati. Een duel tussen de 2 toppers zoals in 2007, met  Rossi als winnaar. Nu passeert Stoner als eerste de zwart/wit geblokte vlag.

2009 – De 79e Dutch TT, de Alice TT Assen, wordt verreden op 27 juni. Met zijn zege in de MotoGP race wint Valentino Rossi zijn 100e Grand Prix. Zijn tijd van 1’36.558 in ronde 4 betekent ook een nieuw absoluut ronderecord voor tweewielers, neerkomend op een gemiddelde van 169,825 km/u. De eerste 3 finishers beginnen de race met elk een gelijk aantal WK-punten (uniek!), maar Jorge Lorenzo (2e) en Casey Stoner (3e) hebben geen weerwoord op de stuurkunsten van de immens populaire Italiaan.

Het programma van de drie GP-klassen (125 cc – 250 cc – MotoGP) wordt aangevuld met een race voor de Red Bull MotoGP Rookies Cup en een Supersport race voor het Open Nederlands Kampioenschap.

2010 – Met de TIM TT Assen, wordt op zaterdag 26 juni de 80e Dutch TT verreden. Door een wijziging van het tracé bij de Rushoek is het circuit 13 meter korter geworden en meet inmiddels nog 4,542 km. Het circuit is door het vloeiender verloop bij de Rushoek iets sneller geworden en dat vertaalt zich in iets snellere rondetijden. Jorge Lorenzo wint de MotoGP race, maar Dani Pedrosa rijdt de snelste ronde met een tijd van 1’34.525, neerkomend op een gemiddelde van 172,982 km/u. De 250 cc klasse is vanaf 2010 vervangen door de Moto2, een klasse met 600 cc viertakt viercilinders. De derde GP-klasse is de 125 cc en naast dat vaste GP-programma wordt een race voor de Red Bull MotoGP Rookies Cup verreden en een Supersport race voor het Open Nederlands Kampioenschap.

In het kader van het jubileum rijdt Giacomo Agostini een ronde op de Yamaha waarop hij zijn laatste race in 1976 heeft gewonnen en een ronde op de Yamaha M1 MotoGP machine van Valentino Rossi. Vanwege een beenbreuk, opgelopen bij de GP in Mugello, moet Rossi deze jubileum-TT aan zich voorbij laten gaan.

2011 – De 81e Dutch TT, de IVECO TT ASSEN, wordt op zaterdag 25 juni verreden. Het blijft niet de gehele dag droog en dat betekent ook dat er geen nieuwe ronderecords worden gevestigd. Naast de drie GP klassen – 125 cc, Moto2 en MotoGP – staan er twee races voor de Red Bull MotoGP Rookies Cup op het programma (waarvan de eerste race reeds op vrijdagmiddag wordt verreden) en een race voor het Open Nederlands Kampioenschap Supersport. De 125 cc race wordt vanwege regen voortijdig afgevlagd, zodat hierin het resultaat na 14 ronden telt in plaats van de geplande 22 ronden.

Het trainingsprogramma voor de donderdagmiddag moet worden afgelast vanwege een aan het eind van de morgen in de Moto2 training ontstaan oliespoor van meer dan een kilometer. In combinatie met de natte baan kost het verwijderen daarvan veel tijd. Ter compensatie wordt op de vrijdag vroeger begonnen met de training en heeft het publiek met een kaart voor de donderdag gratis toegang.

2012 – De 82e Dutch TT, voor de tweede keer IVECO TT ASSEN geheten, wordt op zaterdag 30 juni verreden. Met zo’n 22 graden en de zon erbij is het aangenaam raceweer. Het programma bestaat nu uit de 3 WK-klassen, de nieuwe Moto3 250cc 4-taktklasse (ter vervanging van de na 2011 opgeheven 125cc 2-taktklasse), Moto2 en MotoGP. Daarnaast 2 races voor de Red Bull MotoGP Rookies Cup – waarvan de eerste reeds op vrijdagmiddag wordt verreden – en een race voor het ONK Dutch Supersport.

De Moto3 race valt ten prooi aan de Spanjaard Maverick Vinales met een FTR Honda. Jasper Iwema komt als 24e over de meet. Bij de Moto 2 zegeviert een andere Spanjaard, Marc Marquez, op een Suter en in de MotoGP gaat de overwinning naar de Australiër Casey Stoner op een Honda.

2013 – De 83e Dutch TT, voor de derde keer IVECO TT ASSEN geheten, wordt op zaterdag 29 juni gehouden. Het programma bestaat uit de 3 WK-klassen Moto3, Moto2 en MotoGP. Daarnaast 2 races voor de Red Bull MotoGP Rookies Cup – waarvan de eerste reeds op vrijdagmiddag wordt verreden – en een race voor het ONK Dutch Supersport. Nieuw is dat er, na meerdere jaren afwezigheid, op vrijdag een WK zijspanrace aan het programma wordt toegevoegd. Het Britse duo Ken Birchall/ Thomas Birchall wint, terwijl Bennie Streuer met Geert Koerts met een 5e plaats als beste Nederlandse combinatie eindigt.

De zege in de Moto3 race gaat naar de Spanjaard Luis Salom op een KTM. De winst in de Moto2 gaat naar een andere Spanjaard, Pol Espargaro op een Kalex. Veelvoudig wereldkampioen Valentino Rossi brengt het publiek in vervoering door op Yamaha de MotoGP race te winnen, na zijn minder succesvolle periode bij Ducati.

2014 – De 84e Dutch TT, de IVECO DAILY TT ASSEN, vindt plaats op zaterdag 28 juni. Het programma wordt gevormd door de 3 WK-klassen Moto3, Moto2 en MotoGP, aangevuld met 2 races voor de Red Bull Rookies Cup, waarvan één op vrijdag. Bo Bendsneyder wint de Rookie race op zaterdag. Wederom een WK zijspanrace, waarin het duo Bennie Streuer / Geert Koerts als 3e eindigt. Op zaterdag wordt het programma afgesloten met een race voor het ONK Dutch Supersport.

Winnaar van de Moto3 race is Alex Marquez en Jasper Iwema verovert daarin een 12e plaats. De Moto2 race valt ten prooi aan de Australiër Anthony West en in de 8e MotoGP race van het seizoen is Marc Marquez op Honda ook in Assen heer en meester. Het wordt zijn 8e zege op rij in 2014.

2015 – De 85e editie van de Dutch TT wordt verreden op zaterdag 27 juni. Na 4 jaar te boek gestaan te hebben als IVECO TT ASSEN krijgt de 85e Dutch TT een nieuwe titelsponsor en wordt in de annalen bijgeschreven als MOTUL TT ASSEN. Het Franse oliemerk is daarvoor een 3-jarig contract met Dorna aangegaan. Als programma de 3 WK-klassen Moto3, Moto2 en MotoGP, aangevuld met 2 races voor de Red Bull Rookies Cup, waarvan één op vrijdag en beide gewonnen door Bo Bendsneyder. De zaterdag wordt afgesloten met een ONK Dutch Suppersport race. De Moto3 race wordt gewonnen door Miguel Oliveira met een 24e plaats voor Jorel Boerboom. Winnaar van de Moto2 race is Johann Zarco met een 25e plaats voor Jasper Iwema. De MotoGP race valt ten prooi aan Valentino Rossi, nipt vóór Marc Marquez en op het laatste moment beslist in de Geert Timmer Bocht. Jorge Lorenzo eindigt als 3e.

In het kader van 90 jaar TT (1925-2015) wordt op zaterdag 11 juli, met start en finish in Rolde, een Historische TT met oude motoren verreden. Exact 90 jaar na de eerste TT op zaterdag 11 juli 1925.

2016 – De 86e editie van de Dutch TT, de MOTUL TT ASSEN vindt voor het eerst niet meer plaats op een zaterdag, maar op zondag 26 juni. De 3 WK-klassen Moto3, Moto2 en MotoGP worden aangevuld met 2 races voor de Red Bull Rookies Cup, waarvan één op zaterdag en beide gewonnen door Paul Fernandez.

Francesco Bagnaia wint de Moto3 race, met een 9e plaats voor Bo Bendsneyder. De Moto2 race valt ten prooi aan Takaaki Nakagami. Vanwege de regen wordt de MotoGP race in 2 delen verreden met de Australiër Jack Miller als verrassende winnaar. Marc Marquez wordt 2e en Scott Redding 3e.

Het programma op zondag wordt afgesloten met een race voor de gecombineerde klassen KTM 690 Duke Battle & KTM RC390 Cup en een race voor de Dutch Ducati Challenge.

2017 – De kaartverkoop voor de 87e Dutch TT, de MOTUL TT ASSEN op zondag 25 juni, is op maandag 27 juni 2016 begonnen, ondermeer via de website van het circuit. Het TT Circuit kon reeds in april 2017 meldden dat alle tribune kaarten ( ruim 53.000) verkocht waren.

(Samenstelling: Egbert Braakman – TT Circuit Assen)