Eerherstel voor Nederlandse wegracesport

328

Gedurende de jaren Õ90 ging het snel minder met de prestaties van de Nederlandse coureurs in de diverse GP-klassen. Hans Spaan en Wilco Zeelenberg verloren in die periode de aansluiting met de echte wereldtop. Toch waren het deze zelfde Zeelenberg (250cc) en Loek Bodelier (125cc), die tijdens de Dutch TT van 1994 de laatste twee podiumplaatsen voor Nederland, tot op heden, gedurende een offici‘le GP wisten te scoren. Beide rijders zorgden daarmee voor een kleine opleving van de Nederlandse wegracesport.

Na de glorieperiode van Wil Hartog, Boet van Dulmen en Jack Middelburg zijn er eind jaren Õ80 en begin jaren Õ90 opnieuw een aantal Nederlanders, die voor successen zorgen op mondiaal niveau.
Hans Spaan wordt vice-wereldkampioen in de 125cc klasse in 1989 en 1990, waarbij hij negen GPÕs weet te winnen. In 1991 zijn de prestaties van de man uit Castricum echter een stuk minder, waar hij ook in de jaren daarna de aansluiting met de wereldtop verliest.
Wilco Zeelenberg beleeft zijn grootste successen in de jaren 1990 en 1991 in de 250cc klasse met een overwinning in de GP van Duitsland in 1990 en respectievelijk een vijfde en een vierde plaats in de eindstand in die twee jaren. In 1992 maakt Zeelenberg de overstap naar Suzuki en vanaf dat moment blijven ook de grootse prestaties voor Zeelenberg uit.
Na zijn wereldkampioenschappen in 1984, 1985 en 1986 pakt Egbert Streuer in de jaren daarop ook nog menige podiumplaats, met de diverse bakkenisten, bij de Zijspannen. In 1992 pakt hij tijdens de Franse GP nog een tweede plek met Peter Brown en aan het eind van dat seizoen winnen zij ook nog eens de speciale Zijspan-GP in Assen tijdens het WK Superbike-weekend, waarna we Streuer in 1993 niet meer terugzien in de GPÕs.
In 1993 worden er voor Nederland geen GP-podiumplaatsen gepakt en voor aanvang van de 64e Dutch TT in 1994 zijn de diverse Nederlanders niet verder gekomen dan een achtste plaats als beste klassering in een wedstrijd (Loek Bodelier, GP van Spanje, 125cc/Patrick van den Goorbergh, GP van Oostenrijk, 250cc) gedurende de eerste helft van dat seizoen. Daarna is het dus tijd voor de Dutch TT van dat jaar, die voor de Nederlanders weer voor grotere successen zou zorgen.







250cc race tijdens de Dutch TT van 1994:

Het belooft bij voorbaat al een spannende race in de 250cc klasse te worden op het TT-circuit van Assen, die als eerste GP-klasse aan de start verschijnt die dag. Tijdens de trainingen waren het reeds Max Biaggi (Aprilia), Loris Capirossi (Honda), Doriano Romboni (Honda) en Tadayuki Okada (Honda), die de snelste tijden op de klokken wisten neer te zetten en daarmee de eerste startrij innemen. Bovendien zijn het deze vier coureurs, die op dat moment ook de eerste vier plekken bezetten in de tussenstand voor de wereldtitel. Wilco Zeelenberg (Honda) heeft zich naar een tiende startplaats getraind, terwijl de gebroeders Jurgen en Patrick van den Goorbergh naast elkaar staan op de vierde startrij door respectievelijk de 13e en de 14e trainingstijd te hebben gerealiseerd.

Bij het verspringen van het licht is het Romboni, die de leiding neemt, voor Biaggi en Okada. Zeelenberg heeft een redelijk goede start en bevindt zich in de beginfase van de race zo rond een negende positie. Jean-Philippe Ruggia (teamgenoot van Biaggi en winnaar van de GP van Spanje) moet zijn machine al in de eerste ronde aan de kant zetten vanwege technische problemen, terwijl de rest van het veld direct al behoorlijk uit elkaar wordt getrokken.
Romboni en Biaggi hebben de vaart er meteen goed in zitten en rijden weg van hun directe concurrenten; een groepje van vijf man met Okada, Capirossi, Tetsuya Harada (Yamaha en regerend-wereldkampioen), Nobuatsu Aoki (Honda) en Ralf Waldmann (Honda). Een eindje daarachter volgen Luis DÕAntin (Honda), Zeelenberg en Jean-Michel Bayle (Aprilia) op respectievelijk een achtste, negende en tiende positie.

Bij het ingaan van de 3e ronde hebben Harada en Capirossi zich iets los weten te maken van Okada, Aoki en Waldmann, totdat Capirossi in De Strubben Harada van zijn machine rijdt, waarbij ook de Italiaan zelf hard ten val komt. Aan de kop van de wedstrijd gaat het in diezelfde ronde nog mis voor raceleider Romboni, als hij er op een vervelende manier afstuitert in De Bult. Hiermee komt Biaggi eenzaam en alleen aan de leiding te liggen, waardoor de strijd om de koppositie geheel verdwenen is. Op zijn pikzwarte Chesterfield Aprilia gaat Max in een moordend tempo over het circuit om zich vervolgens door de concurrentie niet meer bij te laten halen.
Het gevecht om de tweede positie gaat echter keihard door. Het zijn nu Okada, Aoki en Waldmann, die de eerste drie plekken achter Biaggi innemen en de drie heren wisselen constant van positie met elkaar. Achter dit achtervolgende trio zijn het Bayle en Zeelenberg, die samen wegrijden bij DÕAntin om het gat naar de drie mannen voor hen te dichten.

Doordat Okada, Aoki en Waldmann het elkaar behoorlijk lastig maken, slagen Bayle en Zeelenberg erin het verschil met de twee Japanners en de Duitser duidelijk kleiner te maken. In de 9e ronde hebben de Fransman en onze eigen Zeelenberg (rijdend met een prachtige feloranje helm, ook vanwege het WK Voetbal in de Verenigde Staten, waar het Nederlands elftal later die dag ook nog moet spelen) de aansluiting gevonden. Op dat moment heeft Biaggi zich al zoÕn vijftien seconden losgereden van de groep met (nu) vijf achtervolgers.
Bayle mengt zich direct in de groep en werkt zich verder naar voren. Aoki en Zeelenberg zakken echter iets af en moeten de rest iets laten gaan. Aoki rijdt zichzelf en Wilco even later alweer naar het achterwiel van de vierde man in de wedstrijd van dat moment, waarmee de groep met achtervolgers weer in ere is hersteld.
Ondertussen blijven Okada, Waldmann, Bayle en Aoki met elkaar aan het vechten om posities, terwijl Zeelenberg aan de staart van het groepje blijft hangen op een veilige zesde plek in de race. In de 13e ronde van de race rukt Wilco echter voor het eerst op naar een vijfde plek door in de GT-bocht aan Waldmann voorbij te gaan. Een rondje later wordt de Nederlander in de Stekkenwal door deze zelfde Waldmann alweer terugverwezen naar een zesde positie.

Na veertien ronden gereden te hebben, bedraagt de voorsprong van Biaggi inmiddels al zoÕn 26 seconden, terwijl met nog vier ronden te rijden de slotfase van de race is aangebroken.
Zeelenberg rijdt nog enige tijd achteraan in het groepje op een zesde plek, maar in de 17e ronde, wanneer er nog twee ronden te gaan zijn en de knikkers verdeeld gaan worden, werkt hij zich op een gegeven moment op naar een vierde positie, de plek die hij bij het ingaan van de laatste ronde ook nog in handen heeft.
Die laatste ronde van de race wordt vervolgens zinderend spannend, waarbij Wilco zijn positie lange tijd weet te handhaven. Als een zwerm bijen, zo dicht zitten ze op elkaar, duiken de vijf coureurs de Ramshoek in op weg naar de allesbeslissende GT-bocht. Aoki probeert in een ultieme uitremactie de tweede plek, achter Biaggi die inmiddels al lang als eerste over de finish is gekomen, te pakken, maar de Japanner komt met teveel snelheid de GT-bocht in zetten, waardoor hij in het gras terechtkomt. Okada, Zeelenberg en Waldmann gaan de Japanner voorbij, die bij zijn terugkeer op de baan ervoor zorgt, dat Bayle ook nog even een uitstapje in het gras moet maken.
Ruim 28 seconden na Biaggi komt Okada als tweede over de finish, voor Zeelenberg die eindelijk weer eens een podiumplaats voor Nederland pakt. Waldmann wordt vierde, terwijl Aoki genoegen moet nemen met een vijfde plek, net voor Bayle. Jurgen en Patrick van den Goorbergh finishen ook binnen de top 10 met respectievelijk een negende en een tiende plek.

Uitslag 250cc race Dutch TT 1994:

1e Max Biaggi (ITA) Aprilia
2e Tadayuki Okada (JAP) Honda
3e Wilco Zeelenberg (NED) Honda
4e Ralf Waldmann (DUI) Honda
5e Nobuatsu Aoki (JAP) Honda
6e Jean Michel Bayle (FRA) Aprilia
7e Luis DÕAntin (SPA) Honda
8e Eskil Suter (ZWI) Aprilia
9e Jurgen van den Goorbergh (NED) Aprilia
10e Patrick van den Goorbergh (NED) Aprilia

125cc race tijdens de Dutch TT van 1994:

Na de race in de 500cc klasse, gewonnen door Michael Doohan, is het de beurt aan de heren in de lichtste solo-GP-klasse, de 125cc klasse. Noboru Ueda (Honda) mag vanaf pole-position vertrekken, terwijl de achtste trainingstijd van de Nederlander Loek Bodelier (Honda) ook perspectieven biedt voor de 17 ronden tellende wedstrijd.

Regerend-wereldkampioen Dirk Raudies (Honda) duikt na de start als eerste de Haarbocht in, waarbij hij gevolgd
wordt door Oliver Petrucciani (Aprilia), Ueda, Akira Saito (Honda), Peter Oettl (Aprilia) en de goed gestarte Bodelier. Takeshi Tsujimura (Honda) heeft echter een hele slechte start gekend, waardoor hij zich vanuit het achterveld een weg naar voren moet banen. Saito komt even later ten val en Petrucciani zakt al snel terug, terwijl Ueda, Oettl, Raudies en Kazuto Sakata (Aprilia) iets weg weten te rijden ten opzichte van Bodelier, die eventjes later wordt vergezeld door Tomomi Manako (Honda), Jorge Martinez (Yamaha) en de sterk naar voren gereden Tsujimura.

In de 3e ronde van de race gaat de leider in de race, Ueda, in het Meeuwenmeer onderuit en een paar kilometer verderop moet Raudies zijn machine in het gras parkeren vanwege een kapotte krukaslager. Hierdoor komen Oettl en Sakata met zijn twee‘n aan de leiding van de wedstrijd te liggen. Daarachter zijn Manako, Tsujimura, Bodelier en Martinez druk bezig het gat naar de twee koplopers dicht te rijden.
Tsujimura vindt als eerste de aansluiting bij Sakata en Oettl, na uit de groep met achtervolgers te zijn weggereden en gedurende een aantal ronden tussen beide groepjes in te hebben gebengeld.
Nadat Tsujimura zich gevoegd heeft tot de twee koplopers, lopen ook Manako, Bodelier en Martinez met rasse schreden in ten opzichte van de drie leiders en na elf ronden gereden te hebben, is er een nieuwe kopgroep ontstaan bestaande uit zes rijders.

In de 13e ronde van de race moet Manako noodgedwongen zijn machine aan de kant zetten vanwege een gebroken schakelpedaal. De vijf overige rijders gaan door en samen gaan ze als aan een touwtje de laatste ronde in, nadat Bodelier in de 15e ronde van de race zelfs even de leiding in handen heeft gehad. In de laatste ronde lijkt Loek echter genoegen te moeten nemen met een vijfde plek, omdat hij een klein gaatje moet laten ten opzichte van zijn vier voorgangers.
Tsujimura, die al enige tijd de leiding in handen heeft, rijdt een ijzersterke laatste ronde en de Japanner boekt op het TT-circuit zijn tweede zege van het seizoen. Martinez werkt zich in diezelfde laatste ronde knap op naar een tweede positie om op deze plek ook over de streep te komen. Bij het uitkomen van de GT-bocht trekt Oettl zijn machine echter onderuit, na even in het gras te hebben gezeten, waardoor ook Sakata wordt opgehouden. Bodelier weet hier optimaal gebruik van te maken en in de sprint naar de finish weet hij alsnog beslag te leggen op een prachtige derde plek, de tweede podiumplaats voor een Nederlander van de dag.

Uitslag 125cc race Dutch TT 1994:

1e Takeshi Tsujimura (JAP) Honda
2e Jorge Martinez (SPA) Yamaha
3e Loek Bodelier (NED) Honda
4e Kazuto Sakata (JAP) Aprilia
5e Masaki Tokudome (JAP) Honda
6e Herri Torrontegui (SPA) Aprilia
7e Oliver Petrucciani (ZWI) Aprilia
8e Garry Mccoy (AUS) Aprilia

De Dutch TT van 1994 was met deze prima resultaten van Zeelenberg en Bodelier een enorm succes geworden voor de Nederlandse motorsport. Tot op de dag van vandaag zijn het echter dus wel nog steeds de twee laatste podiumplaatsen voor een Nederlander in de GPÕs. Na het vertrek van Zeelenberg en Bodelier uit de GPÕs was het met name Jurgen van den Goorbergh, die de belangen voor Nederland moest behartigen, maar hij kwam niet verder dan een vierde plaats als beste klassering. Alleen Martien en Tonnie van Gils slaagden er bij de Zijspannen in het podium een aantal keren te behalen. Deze races worden echter sinds een heel aantal jaren niet meer gelijktijdig verreden met de GP125, de GP250 en de MotoGP. Vraag blijft dus wie de eerstvolgende Nederlander zal zijn, die een podiumplaats zal pakken in een Grand Prix.

Tekst: Asse Klein, [email protected]
Bron foto: www.max-biaggi.com

Max Biaggi was op zijn Aprilia een klasse apart tijdens de 250cc race in 1994 op het TT-circuit van Assen.