Home Blog

Luuk de Vries imponeert bij debuut in Promo3-klasse Valencia: twee keer top-10

luuk-de-vries
Luuk de Vries | foto© Luuk de Vries Motorsport

Luuk de Vries heeft tijdens zijn eerste optreden in de Promo3-klasse direct indruk gemaakt. In het openingsweekend van de MIR Racing Cup in Valencia reed de jonge Nederlander naar een tiende en negende plaats in de races, waarmee hij direct zijn visitekaartje afgaf.

Sterk in de regen: P3 in Q1

Na zijn succesvolle jaren in de Moto5-klasse begon De Vries dit weekend aan een nieuw hoofdstuk in zijn racecarrière. De kwalificaties op zaterdag werden verreden onder wisselende weersomstandigheden. De regen tijdens Q1 bleek in het voordeel van De Vries, die zich snel in de top nestelde en uiteindelijk P3 noteerde, op slechts 0,3 seconden van de snelste tijd. “Ik hoopte al op een natte sessie, en dat betaalde zich uit,” aldus de De Vries.

De overige drie Nederlanders in deze klasse, te weten Douwe Douma, Dean Gouw en Timo Kubbinga noteerden in deze eerste sessie van het weekend respectievelijk de vierde,  zeventiende en eenentwintigste rondetijd.

Klik hier voor de volledige uitslag Q1

Droge Q2 levert negende tijd op

In de droge tweede kwalificatie bewees De Vries ook op droog asfalt zijn snelheid. Hij verbeterde zijn persoonlijk record en sloot af als negende, wat hem een goede uitgangspositie gaf voor beide races. Kubbinga, Douma en Gouw zich respectievelijk als elfde, veertiende en vijftiende.

Klik hier voor de volledige uitslag Q2

Race 1: Inhaalrace na terugval naar P14

De eerste race kende een moeilijke start. In de openingsbocht werd De Vries naar buiten gedwongen en viel terug naar P14. In een indrukwekkende inhaalrace vocht hij zich terug naar voren en reed zijn snelste ronde van het weekend – een tijd die goed was geweest voor pole. Hij finishte als tiende, op slechts 0,225 seconden van het podium. Douma (P14) en Kubbinga (P11) scoorden ook punten. Gouw crashte en haalde de finish niet.

Klik hier voor de volledige uitslag Race 1

Race 2: Sterk in de kopgroep, geraakt in slotbocht

In Race 2 streed De Vries opnieuw volop mee in de kopgroep van elf rijders. Een kleine wheelie bij de start kostte hem tijd, maar hij herstelde zich snel en reed in de top-10. In de slotfase verloor hij nog posities door contact met een andere coureur in de laatste bocht, maar eindigde alsnog als negende, op slechts 1,3 seconden van de winnaar. Kubbinga werd dertiende, Douma veertiende. Gouw startte niet vanwege schade aan zijn machine opgelopen bij de crash in de eerste race van de dag.

Klik hier voor de volledige uitslag Race 2

Tussenstand kampioenschap

Met een 10e en 9e plaats staat De Vries met 119 gescoorde punten voorlopig negende in de tussenstand van het kampioenschap. Een sterke start van het seizoen voor de Team De Vries Motorsport coureur, die zijn sponsoren – met name Van Huisstede dé Slager en Van Der Pol Premium Signmakers – na afloop bedankte voor de speciale support tijdens het evenement op Circuit Ricardo Tormo.

Kubbinga (102), Douma (96) en Gouw (3) bezetten na het openingsweekend in Valencia respectievelijk de elfde, dertiende en tweeëndertigste plaats in de tussenstand.

Klik hier voor de volledige tussenstand 



Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:



   Vrijwillige bijdrage   

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



 

De Kwaadsteniet sterk van start tijdens ADAC Junior Cup-debuut in Oschersleben

scott-de-kwaadsteniet
Scott de Kwaadsteniet | foto© Henk Teerink

Scott de Kwaadsteniet is zijn seizoen in de ADAC Junior Cup (voorheen KTM Junior Cup) solide begonnen. Tijdens de openingsronde van het seizoen in Oschersleben eindigde de jonge Nederlander als zevende in Race 1 en zesde in Race 2. Daarmee liet hij zien dat hij zich in zijn eerste raceweekend op KTM-niveau goed staande houdt.

Vrijdag: Snel op tempo op onbekend asfalt

Voor Scott de Kwaadsteniet was het zijn eerste kennismaking met het circuit van Oschersleben. Ondanks het onbekende circuit wist hij in de vrije training al naar P10 te rijden. In de eerste kwalificatie zette hij een negende tijd neer. “Het gevoel was goed, maar ik wist dat er meer in zat”, reageerde hij na afloop.

Zaterdag: P7 na gevecht in Race 1

In de tweede kwalificatie op zaterdagochtend verbeterde De Kwaadsteniet zijn tijd en stond hij lange tijd zesde, maar moest uiteindelijk genoegen nemen met P8 op de grid. In de eerste race kende hij een matige start, maar wist zich terug te knokken richting de top. Een fel gevecht met een concurrent zorgde ervoor dat hij de aansluiting met de kopgroep verloor. Twee ronden voor het einde werd de race gestopt na een crash, waardoor de Nederlander als zevende werd geklasseerd. “Ik zat ertussenin: net niet bij de kopgroep, maar ook niet bij de achtervolgers. Dat maakte het lastig,” aldus De Kwaadsteniet.

Zondag: Kort maar krachtig gevecht in Race 2

De tweede race op zondag werd eveneens gekenmerkt door een rode vlag-situatie. De Kwaadsteniet had vanaf P8 een sterke start en nestelde zich in de kopgroep. Na een crash werd de race na vier ronden stilgelegd, op dat moment reed hij op P5. Bij de herstart, over slechts vijf ronden, kon hij zijn uitgangspositie niet helemaal vasthouden, maar vocht zich knap terug. Hij passeerde uiteindelijk de finish als zesde. “Niet helemaal tevreden, maar zeker ook niet ontevreden,” concludeerde hij realistisch.

Met een zevende en zesde plaats scoorde De Kwaadsteniet meteen solide punten in zijn eerste optreden binnen deze klasse. Het gevoel is positief en biedt perspectief richting de rest van het seizoen.



↓ Onderstaande de volledige uitslagen en het tijdschema ↓



01 – IDM Oschersleben 2025
17:05 - 17:30
Junior Cup
Eerste kwalificatie


Handige links IDM Oschersleben 2025:

Tijdschema en volledige uitslagen
Live Timing
Fotoverslag



  • Northern Talent Cup Race 1
  • Northern Talent Cup Race 1
  • Melvin van der Voort
  • Northern Talent Cup Race 1
  • Rick Kooistra
  • IDM Supersport Race 1
  • Dylan Czarkowski
  • Dylan Czarkowski
  • Rick Kooistra
  • Twan Smits
  • Melvin van der Voort
  • Luca de Vleesschauwer
  • Lennox Lehmann
  • Ruben Bijman
  • Rick Kooistra
  • IDM Sportbike Race 1
  • Scott de Kwaadsteniet
  • Rick Kooistra
  • Manny van Tilburg
  • Ruben Nijland
  • Scott de Kwaadsteniet
  • Jaylen Korporaal
  • Molenaar Racing
  • Molenaar Racing
  • Melvin van der Voort
  • Ruben Bijman
  • Molenaar Racing
  • Ruben Bijman
  • Milan Merckelbagh
  • Florian Alt
  • IDM Oschersleben_Friday_photo Damon Teerink-0791
  • Twan Smits
  • Ricardo Brink
  • Milan Merckelbagh
  • IDM groepsfoto Supersport 2025
  • IDM groeps foto 2025 foto Henk Teerink
  • IDM groepsfoto Sportbike 2025
  • IDM groepsfoto Superbike 2025 groepsfoto


Livestream zaterdag (vanaf 14:55 uur)





Livestream zondag (vanaf 11:10 uur)





Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:

 



   Vrijwillige bijdrage Racesport.nl  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer: NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



 

EXO COM bluetooth communicatiesysteem

EXO COM introduceert als nieuw merk een bluetooth communicatiesysteem. Met deze bluetooth communicatieset voor in de helm, zet EXO COM de nieuwe standaard op het gebied van rijdercommunicatie.

EXO COM is universeel inzetbaar en daardoor geschikt voor iedere helm. Dit bereikt EXO COM door slim gebruik te maken van een plakstrip of klip, die eenvoudig op iedere helm te plaatsen is. EXO COM is daarnaast uitermate geschikt voor Scorpion EXO helmen, die over de gehele line-up steeds vaker voorzien worden van het standaard barionet systeem.  De EXO COM komt beschikbaar in twee varianten: de Link-1 en de Link-1C. Beide modellen stellen gebruiksgemak en geluidskwaliteit voorop, wat onder andere al blijkt uit de zeer eenvoudige app bediening.

Harmon Kardon speakers

Dat kwaliteit en geluidsbeleving voorop staan bij de EXO COM blijkt wel uit de keuze voor de speakers van de gerenommeerde fabrikant Harmon Kardon. De speakers hebben een diameter van 40mm en bieden een ongeëvenaarde HD geluidskwaliteit. Om elkaar tijdens de rit goed te kunnen verstaan biedt de EXO COM uiteraard ook actieve Noice Cancelling. Dit filtert niet enkel de omgevingsgeluiden goed weg, maar zorgt er ook voor dat muziek, navigatieinstructies en stemgeluiden goed doorkomen.

Door de slimme toevoeging van een NFC-chip in de EXO COM is het ‘pairen’ of koppelen via bluetooth met ieder ander apparaat zeer eenvoudig. Na het installeren van de app, is het simpelweg een kwestie van de smartphone tegen de EXO COM aanhouden en de koppeling is gemaakt. Ook meerdere EXO COMs onderling koppelen werkt zeer eenvoudig op dezelfde manier.

Eenmaal gekoppeld biedt de EXO COM, ongeacht de uitvoering, tot maar liefst 14 uur aan spraaktijd. Het blijven bedienen van de telefoon gaat eenvoudig, doordat de EXO COM zowel Siri als voice assistent van Android/Google ondersteunt.

Daarbovenop is EXO COM ook compatibel met communicatiesystemen van andere merken, mits deze eveneens over de OBI functie beschikken. Merken die modellen bieden met dezelfde ondersteuning zijn onder andere: Uclear, Midland en Cardo. Het grootste voordeel hiervan is dat het zeer eenvoudig is om meerdere systemen met elkaar te koppelen en je als rijder niet meer afhankelijk bent van wat andere rijders binnen de groep voor merk gebruiken.

Uiteraard voldoet de EXO COM met zijn IP58 rating ook aan de strengste normen voor water- en stofdichtheid. Rijden in de regen is dus geen enkel probleem. Daarbovenop komt ook nog eens dat de EXO COM speciaal is ontwikkeld voor Scorpion EXO helmen, waardoor deze altijd past en bovendien eenvoudig te bevestigen is op meerdere Scorpion EXO helmen. Waaronder op dit moment al de EXO GT SP Air en EXO Z1 modellen. De uitsparing in de helm biedt daarbij perfect plaats aan de speakers, waardoor deze nooit vervelend op het hoofd drukken en de helm dus even comfortabel blijft zitten als u van Scorpion gewend bent.

EXO COM Link-1C

Met de Link-1C biedt EXO COM een 2-Way bluetooth interface. In totaal kunnen dus twee apparaten gekoppeld worden. Daarbij biedt de Link-1C gegarandeerd tot 450 meter bereik. Met 42 gram is de Link-1C daarnaast zeer licht en maakt dit geen merkbaar verschil bij het dragen van de helm. De Link-1C is verkrijgbaar in het zwart vanaf €179,90. Uiteraard is ook de goedkoopste uitvoering al voorzien van Harman Kardon Speakers.

EXO COM Link-1

De Link-1 is het topmodel uit de EXO COM range. Zo biedt de Link-1 de 4-way bluetooth interface, waardoor het mogelijk is om meerdere apparaten binnen hetzelfde bluetooth netwerk te koppelen. Daarnaast is het mogelijk om de Link-1 te besturen via Voice Control. Om een grotere groep rijders te ondersteunen heeft de Link-1 daarbij tot maar liefst 1.2 kilometer bereik. Waardoor in een grotere groep de voorste en achterste rijder elkaar nog steeds kunnen verstaan. De Link-1 is verkrijgbaar in Dark Silver vanaf €269,90. Er is ook een Dual set beschikbaar vanaf €489,90.

Accessoires

Standaard is de EXO COM voorzien van verschillende bevestigingsopties voor op de helm. Te denken valt dan aan 3M-sticker, maar ook een speciale klem die onder de helmrand geschoven kan worden. EXO COM denkt hierbij ook aan de rijders met een jet- of flipbackhelm. De EXO COM is namelijk altijd voorzien van Boom-Mic. Deze plaatst de microfoon op een extra stevige bevestiging en voorziet deze ook van een Boom-Mic geluidsdempende plopkap.

Los bij te bestellen is er eventueel een speciale Go-Pro adapter. Deze zorgt ervoor dat beeld en geluid automatisch synchroon met elkaar lopen.

De EXO COM is per direct te bestellen bij alle Scorpion EXO dealers.

Prijzen en kleuren

  • Kleur Link-1C: Black
  • Prijs Link-1C: €179,90
  • Kleur Link-1: Dark Silver
  • Prijs Link-1: €269,90 (€489,90 voor de dual pack)

Over EXO COM

meer informatie over EXO COM via www.exocomglobal.com

Over Trophy

Trophy BV is al sinds 2006 een vertrouwd gezicht. Door de jaren heen hebben we met ons team een uitgebreid dealernetwerk opgebouwd in de Benelux en Duitsland. Dit is mede te danken aan ons vakkundige personeel en servicegerichte instelling. Hierdoor garanderen wij een optimale samenwerking met u als dealer. Ons merkenportfolio van Scorpion helmen, Bering motorkleding, Segura motorkleding en Bagster zadels sluit dan ook naadloos aan bij onze ambitie in het bieden van kwaliteit, innovatie en design.



Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:



   Vrijwillige bijdrage   

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



 

Martin opnieuw op zoek naar MotoGP-uitgang: creatieve clausules onder vuur

jorge-martin
Jorge Martin met de nummer 1 plaat in zijn enige tot nu toe verreden Grand Prix weekend op een Aprilia | foto© Aprilia Racing

Jorge Martin overweegt zijn Aprilia-contract vroegtijdig te beëindigen door zich te beroepen op een prestatieclausule. De regerend MotoGP wereldkampioen staat na zes Grand Prix weekenden in 2025 puntloos 26e in het klassement, maar miste vijf van deze races door blessureleed. Desondanks beroept hij zich op een clausule die ontbinding mogelijk maakt als hij niet bovenaan het klassement staat. Aprilia is woedend en overweegt juridische stappen.

Aprilia woedend: “Geen eerlijke toepassing”

De Italiaanse fabrikant uit Noale betwist dat de clausule überhaupt in deze context geldig is. Jorge Martin reed slechts één race en viel daarin uit, waardoor zijn huidige klassering niet representatief is voor zijn prestaties of het potentieel van het Aprilia MotoGP project. Zijn zware crash in Qatar en het langdurige herstel hebben zijn seizoen feitelijk tot stilstand gebracht. Aprilia voelt zich benadeeld en vermoedt opzet, of in elk geval opportunisme.

Lees ook: Jorge Martin overweegt vertrek bij Aprilia: wat is er aan de hand?

KTM déjà vu: exit door clausule in 2020

Voor wie de carrière van Martin volgt, is deze situatie geen verrassing. In 2020 wist hij ook al gebruik te maken van een ontsnappingsclausule in zijn KTM-contract. Hoewel hij dat seizoen voor Aki Ajo uitkwam in de Moto2, lag er een automatische MotoGP-promotie in het verschiet bij KTM. Een specifieke clausule bepaalde echter dat hij vrij was om over te stappen als KTM op 30 juni 2020 geen rijder in de top tien van het wereldkampioenschap had.

Door de coronapandemie was er op die datum nog geen enkele race gereden. Juridisch gezien stond er dus geen enkele KTM-rijder in de top tien, ondanks het feit dat dat later in het seizoen alsnog gebeurde. Martin en zijn manager Albert Valera grepen hun kans en tekenden bij het toenmalige Pramac Ducati – een overstap die hem uiteindelijk de wereldtitel opleverde in 2024.

Vertrouwen onder druk

KTM voelde zich destijds verraden, en ook nu dreigt Martin reputatieschade op te lopen. Een tweede contractbreuk via een ‘slimme’ interpretatie van clausules zet vraagtekens bij zijn betrouwbaarheid als contractpartner. En dat in een paddock waar vertrouwen cruciaal is.

Mocht Martin daadwerkelijk Aprilia vroegtijdig verlaten, dan zal hij opnieuw bewijzen dat hij niet alleen snel is op de baan, maar ook in het manoeuvreren tussen juridische constructies. Of dat hem in de toekomst partners of tegenstanders oplevert, zal de toekomst uit moeten wijzen.



RW-2025-vip



collin-veijer



Tijdschema en volledige uitslagen Michelin Grand Prix of France



06 – MotoGP Le Mans 2025
08:30 - 08:45
MotoE
Training 1
09:26 - 09:58
Moto3 * (nieuw tijdschema)
Eerste vrije training
10:06 - 10:46
Moto2 *
Eerste vrije training
10:55 - 11:40
MotoGP *
Eerste vrije training
12:10 - 12:35
Red Bull Rookies *
Eerste vrije training
12:45 - 13:00
MotoE *
Training 2
13:15 - 13:50
Moto3
Training
14:05 - 14:45
Moto2
Training
15:00 - 16:00
MotoGP
Training
16:25 - 16:50
Red Bull Rookies
Tweede vrije training
17:00 - 17:10
MotoE
Eerste kwalificatie
17:20 - 17:30
MotoE
Tweede kwalificatie
17:50 - 18:10
Red Bull Rookies
Kwalificatie




Handige links Michelin Grand Prix of France:

Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag



Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:

 



   Vrijwillige bijdrage Racesport.nl  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer: NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



 

Crash en chaos voor Bastianini in Le Mans: “Bagnaia remde duidelijk te vroeg”

enea-bastianini
Enea Bastianini - Le Mans 2025 | foto© KTM Images

Enea Bastianini kende zondag een desastreuze MotoGP race op het circuit van Le Mans. De Red Bull KTM Tech3 coureur kwam in de eerste bocht ten val en nam daarbij Francesco Bagnaia en Joan Mir mee in zijn crash. De actie kwam hem duur te staan: hij kreeg een long lap penalty opgelegd voor de volgende Grand Prix op Silverstone.

Sleutelincident: crash in bocht 1

De race was nog maar net onderweg toen het misging voor Enea Bastianini. In de krappe eerste bocht dook hij agressief naar binnen, maar raakte Bagnaia en Mir. “Pecco remde te vroeg. Ik kon nergens meer heen en raakte hem. Het spijt me dat we allebei ten val kwamen,” aldus Bastianini. De stewards bestraften de actie met een long lap penalty voor de volgende race.

Strategische blunders en fouten

Daar bleef het niet bij. Bastianini startte op slicks, wisselde naar regenbanden, en keerde later terug naar slicks. “Het was een bizarre race. Je wist niet wat de juiste keuze was,” blikte hij terug. Na een tweede crash kreeg hij ook nog een tijdstraf wegens het te snel rijden in de pitlane: “De jongens vergaten de pitlimiter in te schakelen.”

Teleurstellende dertiende plek

Ondanks de chaos en straffen wist Bastianini nog als dertiende te finishen. In 2022 won hij nog op Le Mans, vorig jaar werd hij tweemaal vierde. “Ik heb het verprutst. Soms maak ik het mezelf te moeilijk,” gaf hij eerlijk toe.

Toekomst Bastianini bij Yamaha?

Ondertussen blijven geruchten aanhouden over een mogelijke overstap van Bastianini naar het team van Prima Pramac Yamaha. Sky Sport meldde onlangs al dat de Japanners hem op het oog hebben. Bastianini heeft echter nog een contract bij KTM tot 2026, dus een vertrek is voorlopig niet zonder obstakels.

Met Tech3 teamgenoot Maverick Viñales die constanter presteert, groeit de druk op de Italiaan. Hij zal dan ook snel progressie moeten zien te boeken op de KTM RC16 wil hij in beeld blijven bij top MotoGP teams.



RW-2025-vip



collin-veijer



Tijdschema en volledige uitslagen Michelin Grand Prix of France



06 – MotoGP Le Mans 2025
08:30 - 08:45
MotoE
Training 1
09:26 - 09:58
Moto3 * (nieuw tijdschema)
Eerste vrije training
10:06 - 10:46
Moto2 *
Eerste vrije training
10:55 - 11:40
MotoGP *
Eerste vrije training
12:10 - 12:35
Red Bull Rookies *
Eerste vrije training
12:45 - 13:00
MotoE *
Training 2
13:15 - 13:50
Moto3
Training
14:05 - 14:45
Moto2
Training
15:00 - 16:00
MotoGP
Training
16:25 - 16:50
Red Bull Rookies
Tweede vrije training
17:00 - 17:10
MotoE
Eerste kwalificatie
17:20 - 17:30
MotoE
Tweede kwalificatie
17:50 - 18:10
Red Bull Rookies
Kwalificatie




Handige links Michelin Grand Prix of France:

Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag



Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:

 



   Vrijwillige bijdrage Racesport.nl  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer: NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



 

Sterk debuut Ruben Bijman in IDM Supersport: punten bij eerste optreden

ruben-bijman
Ruben Bijman | foto© Damon Teerink

Ruben Bijman heeft tijdens zijn debuutweekend in het IDM Supersport meteen gescoord. De 21-jarige coureur, uitkomend voor het Molenaar Racing Team op een Honda CBR600RR, eindigde zowel in Race 1 als Race 2 op het circuit van Oschersleben als veertiende. Daarmee pakte hij zijn eerste vier punten in het prestigieuze Duitse kampioenschap.

Solide overstap naar nieuwe klasse

Na succesvolle jaren in de IDM Supersport 300, waarin Ruben Bijman vorig jaar als tweede eindigde, maakte hij samen met het team de overstap naar de IDM Supersport-klasse. Met beperkt testwerk vooraf was het doel voor het openingsweekend om in de punten te eindigen. Bijman kwalificeerde zich als zestiende in een sterk deelnemersveld en toonde direct potentie.

Race 1: slimme slotfase

In de eerste race op zaterdag moest Bijman na een moeizame start terrein goedmaken. Hij sloot halverwege aan bij een groep die streed om P11. In de laatste ronde profiteerde hij van een intern duel tussen twee concurrenten, plaatste een geslaagde aanval en hield hen achter zich tot de finish. Bijman werd veertiende en pakte zo direct zijn eerste IDM Supersport-punten.

Race 2: sterke pace, zelfde resultaat

Zondag kende Bijman een betere start en won meteen een positie. Hij kon aanvankelijk niet direct aansluiten bij de groep voor hem, maar na een valpartij van een rijder voor hem verhoogde hij het tempo. Met strakke rondetijden consolideerde hij zijn positie en scherpte zelfs zijn persoonlijk snelste ronde aan. Wederom finishte hij als veertiende.

Beide races werden gewonnen door respectievelijk Andreas Kofler (Race 1) en Dirk Geiger (Race 2), waarbij laatstgenoemde op de streep Kofler nog wist te verslaan.

Positieve evaluatie vanuit het team

Teammanager Thom Molenaar sprak van een geslaagde seizoensstart:

“We wisten vooraf niet waar we zouden staan. Ruben liet in elke sessie progressie zien en de doelstelling om punten te pakken is ruimschoots gehaald. We gaan nu kijken of we richting een top-tien klassering kunnen werken in de komende races.”

De volgende ronde van het IDM wordt verreden op de Red Bull Ring in Oostenrijk, waar Bijman opnieuw mikt op progressie en punten.



↓ Onderstaande de volledige uitslagen en het tijdschema ↓



03- IDC Oschersleben 2025
12:55 - 13:10
Dutch Superbike / Dutch Supersport
Vrije training
13:10 - 13:25
Dutch ProClass 1000 / Dutch ProClass
Vrije training
15:25 - 15:45
Dutch Superbike / Dutch Supersport
Eerste kwalificatie
15:45 - 16:05
Dutch ProClass 1000 / Dutch ProClass
Eerste kwalificatie


Handige links IDC Oschersleben (03) 2025:

Tijdschema en volledige uitslagen
Live Timing
Fotoverslag



  • Podium zondag
  • Podium zondag
  • Podium zondag
  • Podium zondag
  • Podium zondag
  • IDC crew
  • Dutch Superbike & Dutch Supersport race
  • Crash
  • Wayne Tessels
  • IDC crew
  • Dutch Superbike & Dutch Supersport race
  • Dutch Superbike & Dutch Supersport race
  • Dutch Superbike & Dutch Supersport race
  • Dutch Superbike & Dutch Supersport race
  • Dutch Superbike & Dutch Supersport race
  • Dutch Superbike & Dutch Supersport race
  • Dutch Superbike & Dutch Supersport race
  • Dutch Superbike & Dutch Supersport race
  • Dutch Superbike & Dutch Supersport race
  • Dutch Superbike & Dutch Supersport race
  • Dutch Superbike & Dutch Supersport race
  • Dutch Superbike & Dutch Supersport race
  • Dutch Superbike & Dutch Supersport race
  • Dutch Superbike & Dutch Supersport race
  • Dutch Superbike & Dutch Supersport race
  • Dutch Superbike & Dutch Supersport race
  • Dutch Superbike & Dutch Supersport race
  • Dutch Superbike & Dutch Supersport race
  • Dutch Superbike podium
  • Dutch Supersport podium
  • Dutch Superbike & Dutch Supersprt race
  • Dutch Superbike & Dutch Supersprt race
  • Dutch Superbike & Dutch Supersprt race
  • Dutch Superbike & Dutch Supersprt race
  • Lennox Lehmann
  • Sven Doornenbal
  • Milan Merckelbagh
  • Wayne Tessels
  • Sven Wind
  • Lucas Arends
  • Eddie de Boer
  • Julian van Kalkeren
  • Kay van Steenbergen


Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:

 



   Vrijwillige bijdrage Racesport.nl  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer: NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



 


Sterk debuutweekend voor Team SWPN in IDM Oschersleben

dylan-czarkowski
Dylan Czarkowski | foto© Damon Teerink

Team SWPN, partner van Stichting Zorgeloos Kind, is het IDM-seizoen 2025 sterk begonnen op het circuit van Oschersleben. Ondanks een straf en een crash toonden rijders Jan Mohr (IDM Superbike) en Dylan Czarkowski (IDM Supersport) hun potentie in het openingsweekend van het kampioenschap.

Superbike: Mohr opent met solide race, pech in tweede

Jan Mohr begon het weekend voortvarend door tijdens de vrije trainingen een achtste tijd te noteren. In de kwalificatie kon hij deze snelheid echter niet verzilveren. Een fout geplaatste bandensticker kostte hem drie startplaatsen, waardoor hij als vijftiende aan de eerste race moest beginnen. Desondanks vocht hij zich sterk terug naar de achtste positie.

In de tweede race sloeg de pech toe. Een harde impact met een hoge curbstone beschadigde het voorwiel van zijn Yamaha, wat voor hevige vibraties zorgde. Mohr besloot de race desondanks uit te rijden en eindigde als 21e.

Jan Mohr: “Vrijdag waren we competitief, maar zaterdag ging het mis in de kwalificatie. De eerste race was goed, de tweede een strijd met het materiaal. Ik ben tevreden over onze basis, maar we moeten blijven verbeteren.”

Supersport: Czarkowski herpakt zich na crash

Voor Dylan Czarkowski betekende Oschersleben zijn debuut in de IDM Supersport. De jonge Drent wist zich als veertiende te kwalificeren en maakte indruk met zijn leercurve. In de eerste race kwam hij vroeg ten val, maar toonde mentale veerkracht door in race twee als elfde te finishen – op slechts drie seconden van de zesde plaats.

Met constante rondetijden onder zijn kwalificatieniveau stelde hij bovendien zijn eerste IDM-punten veilig.

Dylan Czarkowski: “Het was een goed weekend, ondanks de valpartij. We hebben veel geleerd en weten waar we kunnen verbeteren. De snelheid zit erin, nu gaan we bouwen richting Schleiz.”

Team SWPN ziet potentie

Teammanager Frank Brouwer kijkt met vertrouwen vooruit: “We zagen veel potentie, al was het een weekend met pieken en dalen. Jan liet zijn snelheid zien, Dylan verraste positief bij zijn debuut. We gaan bouwen aan stabiliteit en weten dat er nog veel in zit.”

De volgende IDM-ronde vindt plaats van 30 mei t/m 1 juni op het stratencircuit van Schleiz.



↓ Onderstaande de volledige uitslagen en het tijdschema ↓



01 – IDM Oschersleben 2025
17:05 - 17:30
Junior Cup
Eerste kwalificatie


Handige links IDM Oschersleben 2025:

Tijdschema en volledige uitslagen
Live Timing
Fotoverslag



  • Northern Talent Cup Race 1
  • Northern Talent Cup Race 1
  • Melvin van der Voort
  • Northern Talent Cup Race 1
  • Rick Kooistra
  • IDM Supersport Race 1
  • Dylan Czarkowski
  • Dylan Czarkowski
  • Rick Kooistra
  • Twan Smits
  • Melvin van der Voort
  • Luca de Vleesschauwer
  • Lennox Lehmann
  • Ruben Bijman
  • Rick Kooistra
  • IDM Sportbike Race 1
  • Scott de Kwaadsteniet
  • Rick Kooistra
  • Manny van Tilburg
  • Ruben Nijland
  • Scott de Kwaadsteniet
  • Jaylen Korporaal
  • Molenaar Racing
  • Molenaar Racing
  • Melvin van der Voort
  • Ruben Bijman
  • Molenaar Racing
  • Ruben Bijman
  • Milan Merckelbagh
  • Florian Alt
  • IDM Oschersleben_Friday_photo Damon Teerink-0791
  • Twan Smits
  • Ricardo Brink
  • Milan Merckelbagh
  • IDM groepsfoto Supersport 2025
  • IDM groeps foto 2025 foto Henk Teerink
  • IDM groepsfoto Sportbike 2025
  • IDM groepsfoto Superbike 2025 groepsfoto


Livestream zaterdag (vanaf 14:55 uur)





Livestream zondag (vanaf 11:10 uur)





Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:

 



   Vrijwillige bijdrage Racesport.nl  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer: NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



 

 

Merckelbagh begint sterk aan het 2025 IDM Superbike seizoen

milan-merckelbagh
Milan Merckelbagh | foto© Damo Teerink

Milan Merckelbagh is het nieuwe Internationale Deutsche Motorradmeisterschaft (IDM) seizoen uitstekend begonnen. Op de Motorsport Arena Oschersleben eindigde de 24-jarige Limburger als zevende in het dagklassement van de IDM Superbike. De overwinning ging naar zijn teamgenoot Hannes Soomer van het Masteroil-Alpha-Van Zon-BMW Team.

Sterk begin vanaf P13

Tijdens de kwalificatie op het technische circuit van Oschersleben reed Merckelbagh naar een dertiende startpositie. In Race 1 kwam hij sterk uit de startblokken en wist hij al snel op te rukken naar de top tien. Met een constant tempo en scherpe inhaalacties klom de Heerlenaar uiteindelijk op naar de zevende plaats.

“In de eerste race was mijn pace echt sterk,” verklaarde Merckelbagh. “Jammer genoeg kreeg ik richting het einde last van arm-pump, waardoor ik net niet voor P6 kon vechten.”

Moeizame tweede race, maar wederom punten

De tweede race verliep minder soepel. Een matige start weerhield Merckelbagh ervan om opnieuw in de top tien te eindigen, maar met een elfde plaats scoorde hij opnieuw waardevolle punten. Door een straf voor een wildcard-deelnemer schoof hij in het gecombineerde dagklassement alsnog op naar P7.

“De armproblemen waren in de tweede race gelukkig minder,” aldus Merckelbagh. “Daardoor kon ik in de slotfase beter aanvallen. Al met al een prima seizoensstart. Mijn doel is de top acht, liefst top vijf – en de basis daarvoor is nu gelegd.”

Volgende ronde: Schleizer Dreieck

Over drie weken vervolgt het IDM-seizoen op het karakteristieke stratencircuit Schleizer Dreieck in Thüringen. Dit oudste stratencircuit van Duitsland is een vaste waarde op de IDM-kalender en belooft opnieuw een interessant weekend te worden voor Merckelbagh en zijn team.



↓ Onderstaande de volledige uitslagen en het tijdschema ↓



01 – IDM Oschersleben 2025
17:05 - 17:30
Junior Cup
Eerste kwalificatie


Handige links IDM Oschersleben 2025:

Tijdschema en volledige uitslagen
Live Timing
Fotoverslag



  • Northern Talent Cup Race 1
  • Northern Talent Cup Race 1
  • Melvin van der Voort
  • Northern Talent Cup Race 1
  • Rick Kooistra
  • IDM Supersport Race 1
  • Dylan Czarkowski
  • Dylan Czarkowski
  • Rick Kooistra
  • Twan Smits
  • Melvin van der Voort
  • Luca de Vleesschauwer
  • Lennox Lehmann
  • Ruben Bijman
  • Rick Kooistra
  • IDM Sportbike Race 1
  • Scott de Kwaadsteniet
  • Rick Kooistra
  • Manny van Tilburg
  • Ruben Nijland
  • Scott de Kwaadsteniet
  • Jaylen Korporaal
  • Molenaar Racing
  • Molenaar Racing
  • Melvin van der Voort
  • Ruben Bijman
  • Molenaar Racing
  • Ruben Bijman
  • Milan Merckelbagh
  • Florian Alt
  • IDM Oschersleben_Friday_photo Damon Teerink-0791
  • Twan Smits
  • Ricardo Brink
  • Milan Merckelbagh
  • IDM groepsfoto Supersport 2025
  • IDM groeps foto 2025 foto Henk Teerink
  • IDM groepsfoto Sportbike 2025
  • IDM groepsfoto Superbike 2025 groepsfoto


Livestream zaterdag (vanaf 14:55 uur)





Livestream zondag (vanaf 11:10 uur)





Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:

 



   Vrijwillige bijdrage Racesport.nl  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer: NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



 

Finishpraat: Backflip voor eigen publiek

Johann Zarco | foto© MotoGP.com
Johann Zarco | foto© MotoGP.com

De wekelijkse rubriek Finishpraat speelt in op actualiteit, combineert verleden met heden en haalt oude herinneringen op; kortom een verhaal voor de echte motorsportfan. Het was genieten afgelopen zondag met de MotoGP-zege van Johann Zarco in Frankrijk.

De tranen bij Johann Zarco toen hij de grid opliep na zijn unieke MotoGP-zege kon ik mij heel goed voorstellen. De Fransman bedankte het thuispubliek – dat in recordaantallen naar Le Mans was gekomen – met zijn traditionele backflip – een sprong die de 34-jarige coureur altijd uitvoert na een overwinning. In de MotoGP was het ‘pas’ zijn tweede backflip.

De emoties bij Zarco kon ik mij enorm goed voorstellen. Ook ik had het op dat moment moeilijk om het droog te houden. Zowel voor Zarco als voor het Franse publiek moet dit een bijzonder moment zijn geweest. Voor Zarco moet en mag deze overwinning voelen als een kroon op zijn carrière. De Fransman werd in 2015 en 2016 wereldkampioen in de Moto2 voordat hij overstapte naar de koningsklasse. Zarco werd vanaf het begin gezien als een enorm sterke coureur – maar daarvan zijn er meer in de MotoGP. Dat zorgde ervoor dat het hem, ondanks veel podiumplaatsen (de teller staat nu op 22), maar niet lukte om te winnen. Dat veranderde op Phillip Island in 2023, net als afgelopen weekend in een knotsgekke race met wisselende weersomstandigheden. Zarco heeft dus een patent op bijzondere zeges.

En de Fransen werden getrakteerd op een héle bijzondere Grand Prix. De laatste jaren genieten zij al van de luxe van twee toprijders in de MotoGP – iets wat voor Frankrijk uniek is, want er zijn tegenwoordig niet veel Franse talenten meer. In Italië en zeker in Spanje is het gebruikelijk dat een thuisrijder de Grand Prix wint. In Frankrijk is dat allerminst vanzelfsprekend, wat de zege van afgelopen weekend des te specialer maakt. De pole position van Fabio Quartararo was al prachtig, net als het feit dat de Yamaha-rijder in beide races de leiding wist te pakken. In een race vol chaos – met wisselvallig weer, uitgestelde start, motorwissels en veel crashes – kwam Zarco bovendrijven. Hij hield de rust, iets wat zeker niet makkelijk moet zijn geweest in je thuisrace. Zo mooi dat hij zijn emoties liet zien na afloop. Het podium met het volkslied was toch schitterend! Ik denk dat er geen enkele MotoGP-fan was die hier níét van kon genieten. Het is je meer dan gegund, Johann!

Zo’n zege in eigen huis deed mij ook even denken aan de Nederlandse TT-zeges. Ik ben geboren in 1986, dus ik heb nooit bewust een TT-zege meegemaakt. En al helemaal niet in de koningsklasse. Goh, wat zouden wij dat toch graag ook nog eens meemaken, toch? Ook won Zarco met een Honda, waarmee hij een eind maakte aan de indrukwekkende reeks van 22 GP-zeges op rij van Ducati. Na de Grand Prix van Spanje had Ducati daarmee het record van Honda geëvenaard uit 1998. In 1997 won Honda álle 500cc-races en dat ging door in de eerste zeven races van 1998. De kopman van Honda was destijds Mick Doohan. En wanneer de Australiër een keer niet won, gingen de zeges naar zijn merkgenoten Alex Crivillé, Tadayuki Okada, Max Biaggi of Carlos Checa. Die reeks van 22 Honda-zeges kwam ten einde op Donington Park, toen Simon Crafar met een Yamaha wist te winnen. Honda leek dit record kwijt te raken, maar uitgerekend hun eigen coureur Zarco zorgde ervoor dat Ducati nu weer van voren af aan moet beginnen. De laatste niet-Ducati-zege dateerde van begin 2024, toen Maverick Viñales met Aprilia won in Amerika. De laatste Honda-zege dateerde van nog een jaar eerder, toen Alex Rins eveneens in Amerika won. Opvallend: ook dat gebeurde toen Rins – net als Zarco nu – uitkwam voor LCR Honda. De laatste zege van het fabrieksteam van Honda was in 2021 met Marc Márquez. Diezelfde Márquez deed goede zaken in Frankrijk, mede omdat zijn broertje Alex zijn eerste grote fout(en) van 2025 maakte en puntloos bleef in de race op zondag. Zijn andere concurrent Pecco Bagnaia ging zelfs twee keer onderuit. Naast Zarco is Marc Márquez dus de grote winnaar van de Grand Prix van Frankrijk.

En tot slot wil ik je nog graag attenderen op een prachtig motorsportevenement dat komend weekend (17–18 mei) op de kalender staat: de road races op de Varsselring in Hengelo (GLD). Ik kom ieder jaar graag naar Hengelo. Het is een prachtig stratencircuit; een absolute aanrader om een rondje langs de baan te lopen. De organisatie is zeer prettig en de sfeer is fantastisch, met enorm veel verschillende races. Kortom: hopelijk tot ziens op de Varsselring!

Tot volgende week,
Asse Klein



Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:

Facebook | InstagramX Threads YouTube   



   Vrijwillige bijdrage   

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



 

Jorge Martin overweegt vertrek bij Aprilia: wat is er aan de hand?

jorge-martin
Jorge Martin | foto© Aprilia Racing

Regerend MotoGP wereldkampioen Jorge Martin staat mogelijk voor een vroegtijdig vertrek bij Aprilia, ondanks een nog doorlopend contract tot eind 2026. Volgens het doorgaans goed ingelichte autorsport.com heeft de Spanjaard zijn huidige werkgever Aprilia laten weten gebruik te willen maken van een optie om het contract voortijdig te beëindigen.

Contractclausule maakt vertrek mogelijk

Hoewel MotoGP-contracten officieel bijna altijd voor twee seizoenen worden gesloten, bevatten ze vaak clausules die tussentijdse beëindiging mogelijk maken. Martin is daarin geen onbekende: zijn overstap van KTM naar Ducati in 2021 werd destijds ook mogelijk dankzij een dergelijke ontsnappingsclausule.

In het geval van Aprilia zou de clausule gekoppeld zijn aan Martin’s klassering in de tussenstand van het kampioenschap, maar door zijn zware blessure – waaronder elf gebroken ribben en een klaplong – heeft hij tot nu toe nauwelijks kunnen rijden. Het in het contract vermeldde meetpunt zou na zes Grand Prix weekenden zijn, en dat was dus afgelopen weekend tijdens de Michelin Grand de France in Le Mans.

Teleurstellende start voor Aprilia

Martin’s afwezigheid heeft Aprilia Racing tot nu toe geen goed gedaan. Marco Bezzecchi toonde in de voorbereiding nog potentie met de nieuwe RS-GP, maar worstelt sinds de start van het seizoen met instabiliteit bij het insturen en uit accelereren. Daar komt bij dat de technische leiding bij Aprilia inmiddels in handen is van Fabiano Sterlacchini, een voormalig Ducati en KTM-man, die Romano Albesiano aan het begin van het 2025 seizoen opvolgde.

Opmerkelijk

Na Pedro Acosta, de KTM-coureur die de afgelopen tijd veelvuldig in verband wordt gebracht met een mogelijk vroegtijdig vertrek bij de Oostenrijkers, is Martin de tweede MotoGP coureur die de publiciteit zoekt en zijn contract vroegtijdig wil ontbinden. Nu kennen de twee Spanjaarden elkaar uiteraard erg goed, maar het is daarnaast wel toevallig dat beiden hun zakelijke belangen – naast Aleix Espargaró en Tony Arbolino – laten behartigen door het Spaanse managementbureau Playmaker Agency van Albert Valera. Nu is het natuurlijk de grote vraag of het plan uit de hoge hoed komt van Valera of Martin. Feit is wel dat Valera opnieuw de aandacht op zich weet te vestigen en ondanks dat Martin nog steeds langs de kant staat hij een dag na de Franse Grand Prix wel alle aandacht weet te trekken. Dat vervolgens de Spaanse journalist Germán Garcia Casanova (auto- en motorsport.com) maandag het nieuws publiceerde maakt het verhaal nog smeuïger en opmerkelijker. Johan Cruijff zou in dit geval gezegd hebben, dit lijkt wel verdacht veel op een plan.

Mogelijke alternatieven voor Martin

Een terugkeer naar Pramac Racing zou een mogelijkheid zijn, zeker aangezien Jack Miller slechts een éénjarig contract heeft en er zelfs geruchten de ronde doen dat Miguel Oliveira al na één seizoen moet vertrekken, en dat ondanks een tweejarig en nog tot aan het einde van 2026 doorlopend Yamaha contract. Ook Honda is in beeld; zij kunnen Martin mogelijk direct een fabriekszitje bieden, met Luca Marini’s contract dat eind dit jaar afloopt. Beide fabrikanten boeken progressie, maar zijn nog niet op het niveau van Ducati.

Voor Martin speelt wellicht ook de lange termijn mee. In 2027 veranderen de technische reglementen drastisch, met onder andere 850cc-blokken, beperkingen op aero en ride-height devices, en nieuwe Pirelli-banden. Honda, maar ook Yamaha lijken zich al sterk op die nieuwe fase voor te bereiden.

Wat als Martin vertrekt?

Voor Aprilia zou het vertrek van Martin een gevoelige klap zijn. Het merk positioneerde zich juist als aantrekkelijke optie voor topcoureurs. Een logische interne vervanger zou Ai Ogura zijn, nu actief voor satellietteam Trackhouse Racing MotoGP. Andere opties zijn Luca Marini en Jack Miller, die op de rijdersmarkt het meest wankelen. Verder zou Aprilia mogelijk bij KTM kunnen shoppen, afhankelijk van de financiële situatie bij de Oostenrijkse motorenfabrikant.

Toch doorgaan?

Volgens autosport.com zou Martin Aprilia nog enige tijd willen geven om met een competitieve motor te komen. Maar of dat de relatie herstelt, is zeer de vraag. Ondanks dat Aprilia van mening is dat Martin vanwege zijn blessure niet zomaar kan vertrekken en men juridisch voldoende power heeft om hem aan zijn contract te houden en te behouden voor het merk Aprilia is het de vraag of men dit na de houding van de Spanjaard en zijn management nog wel moet willen. Een vertrek lijkt op dit moment realistischer dan een voortzetting, de krater die een dergelijke bom heeft veroorzaakt strijk je namelijk niet zomaar weer even vlak.

Opgevallen

Eén ding is ons vrijdag wel opgevallen in Le Mans, terwijl het vrijdagavond al vrij rustig was in de paddock van het Franse circuit troffen we tot onze verbazing daar Martin in gezelschap van zijn manager. Het meest opvallende was dat Martin gekleed was in vrijetijdskleding (camping smoking) en niet in zijn Aprilia teamkleding zoals gebruikelijk is tijdens een Grand Prix weekend. Nu kunnen we ons er iets bij voorstellen dat de Spanjaard het liefst zo anoniem mogelijk het circuit wilde verlaten – in Le Mans moet je bij het verlaten van het circuit naar de P1 parking door het publiek, en die waren er toen al in grote getale – maar opvallend was het zeker nu deze geruchten zich de ronde doen.



RW-2025-vip



collin-veijer



Tijdschema en volledige uitslagen Michelin Grand Prix of France



06 – MotoGP Le Mans 2025
08:30 - 08:45
MotoE
Training 1
09:26 - 09:58
Moto3 * (nieuw tijdschema)
Eerste vrije training
10:06 - 10:46
Moto2 *
Eerste vrije training
10:55 - 11:40
MotoGP *
Eerste vrije training
12:10 - 12:35
Red Bull Rookies *
Eerste vrije training
12:45 - 13:00
MotoE *
Training 2
13:15 - 13:50
Moto3
Training
14:05 - 14:45
Moto2
Training
15:00 - 16:00
MotoGP
Training
16:25 - 16:50
Red Bull Rookies
Tweede vrije training
17:00 - 17:10
MotoE
Eerste kwalificatie
17:20 - 17:30
MotoE
Tweede kwalificatie
17:50 - 18:10
Red Bull Rookies
Kwalificatie




Handige links Michelin Grand Prix of France:

Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag



Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:

 



   Vrijwillige bijdrage Racesport.nl  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer: NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



 

IDM Oschersleben: Spannende races en wisselende successen voor de Nederlanders

idm-supersport-2025
IDM Supersport Race 1 - Oschersleben | foto© Henk Teerink

De Motorport Arena Oschersleben was afgelopen weekend plaats van handeling voor de openingsronde van het 2025 IDM seizoen. In onderstaand verslag de samenvattingen van de races verreden in de Superbike, Supersport en de nieuwe Sportbike klasse.

IDM Superbike Race 1: Soomer wint openingsrace na dramatisch verloop

Sterke start voor Alt en Tulovic
De race begon veelbelovend voor polesitter Lukas Tulovic en Florian Alt. Alt kwam het beste weg bij de start, maar werd in de hotelbocht direct gecounterd door Tulovic. De twee raakten elkaar bijna bij het uitkomen van de bocht, waardoor Leandro “Tati” Mercado de leiding kon overnemen.

Technisch malheur slaat toe
Al in ronde drie begon het drama zich te ontvouwen. Alt kreeg bij het aanremmen van het rechte stuk te maken met een blokkerend achterwiel en spinde hard zijwaarts. Hij bleef op de machine zitten, maar zijn race zat erop.

Mercado onderuit, Soomer grijpt zijn kans
Na het uitvallen van de twee topfavorieten leek de weg vrij voor Mercado. De Argentijn reed lange tijd comfortabel aan de leiding, met teamgenoot Hannes Soomer en de GERT56-BMW’s van Jan-Ole Jähnig en Toni Finsterbusch op afstand. Toch bleef Soomer aandringen. In de voorlaatste ronde sloeg het noodlot ook voor Mercado toe: hij crashte en moest zijn droom op een eerste IDM-zege uitstellen.

Soomer nam dankbaar over en schreef zijn eerste overwinning van het seizoen bij. Finsterbusch eindigde als tweede, ondanks een virus dat hem de dag ervoor nog parten speelde. Jähnig maakte het BMW-podium compleet. Ducati-rijder Lorenzo Zanetti hield de eer van zijn merk hoog met een vierde plaats.

Nederlanders in de punten
Milan Merckelbagh finishte als zevende en was daarmee de best geklasseerde Nederlander. Ricardo Brink (gastrijder) eindigde als negende, Twan Smits pakte drie WK-punten met P11.


IDM Superbike Race 2: Tulovic domineert Race 2, eerste zege voor Ducati-coureur

Sterke revanche voor Tulovic
Na de technische problemen in Race 1, die zowel Tulovic als Alt tot opgave dwongen, grepen beide coureurs in de tweede race hun herkansing met beide handen aan. Tulovic nam direct na de start de leiding en bouwde al snel een voorsprong op van bijna vier seconden. Daarachter probeerde Alt het tempo te volgen, maar hij kreeg gaandeweg de race concurrentie van Zanetti en Soomer.

Zanetti passeerde zijn teamgenoot Alt met een machtige inhaalactie op het rechte stuk, waarna ook Soomer oprukte. De Est drukte in de slotronde met een late remactie Zanetti van de tweede plaats. Alt viel zo net buiten het podium.

Nederlanders in de punten
Merckelbagh werd elfde en scoorde opnieuw solide punten voor het klassement. Brink eindigde als veertiende, terwijl Twan Smits als vijftiende het laatste punt pakte.


IDM Superport Race 1: Kofler opent titelverdediging met dominante zege  – Van der Voort op P5

Kofler onaantastbaar, Geiger valt terug
Vanaf de start nam Andreas Kofler de leiding en gaf die ondanks druk van Dirk Geiger niet meer uit handen. Geiger wist in de tweede ronde zelfs sneller te rijden dan zijn kwalificatietijd, maar technische problemen gooiden roet in het eten. Vanaf ronde vijf verloor de Honda-coureur plotseling terrein en zakte uiteindelijk terug naar de zevende plaats.

De Vleeschauwer en Blin grijpen hun kans
Met Geiger uit de kopgroep rukten de Ducati-rijders Luca de Vleeschauwer en Daniel Blin op naar het podium. Voor De Vleeschauwer betekende dit zijn eerste podium in de klasse, terwijl Blin zijn sterke seizoensstart van vorig jaar herhaalde.

Sterk optreden Van der Voort
Melvin van der Voort profiteerde eveneens van Geigers problemen. De Nederlander hield zijn hoofd koel en passeerde samen met Marvin Siebdrath de haperende Honda. Van der Voort eindigde uiteindelijk als vijfde, vlak achter Siebdrath. Ruben Bijman pakte met P14 eveneens punten. Dylan Czarkowski kwam tijdens zijn debuutrace in deze klasse niet aan de finish.


IDM Supersport Race 2: Geiger slaat terug met bloedstollende overwinning – crash Van der Voort

Geiger begon deze race met een duidelijk doel: de nederlaag van zaterdag rechtzetten. Dat deed hij met ijzersterke vastberadenheid. Na vier ronden rukte Luca de Vleeschauwer op naar de derde plaats ten koste van Daniel Blin. Voorin vochten Geiger en Kofler rondenlang een intens gevecht uit.

In ronde zes passeerde Geiger de leidende Kofler, maar de Oostenrijker counterde meteen. Wat volgde was een duel vol inhaalacties en minimale marges. In de slotfase nam Geiger definitief de leiding over, al had hij bij de finish slechts 0,095 seconde voorsprong.

Teleurstelling voor Van der Voort
Melvin van der Voort was in gevecht om de zesde plaats toen hij in de elfde ronde onderuitging. De Nederlander moest daardoor zijn sterke weekend vroegtijdig beëindigen. Landgenoot Czarkowski reed zich knap naar P11, terwijl Bijman wederom punten pakte met een 14e plaats.


IDM Sportbike Race 1: Oliver Svendsen heerst bij IDM Sportbike-seizoensopener

De eerste race op zaterdag werd gekenmerkt door een fout van polesitter Luis Rammerstorfer, die zijn start volledig miste. Oliver Svendsen en Petr Svoboda profiteerden optimaal en grepen de leiding. Svoboda nam in ronde twee kortstondig de kop, maar Svendsen hield het hoofd koel. In de laatste ronde viel hij aan in bocht één en wist de winst binnen te slepen.

Luis Rammerstorfer, die zich knap herstelde na zijn slechte start, eindigde als derde. Rick Kooistra hield Ben Kugler in een fel duel af en werd vijfde, achter Justin Hänse.


IDM Sportbike Race 2: Drama en fotofinish

In de tweede race op zondag overtrof Svendsen zijn eerdere prestatie. Petr Svoboda leidde lang, maar kreeg halverwege de race gezelschap van een op dreef zijnde Rammerstorfer. De Oostenrijker nam verrassend de leiding, maar zag zijn droom in rook opgaan toen zijn ketting het begaf.

In de slotronde vond opnieuw een heroïsche strijd plaats tussen Svendsen en Svoboda. Svendsen ging voorbij, maakte bijna een highside mee, verloor de leiding, maar herstelde zich fenomenaal. Met een ultieme aanval in de laatste bocht haalde hij Svoboda in – met slechts 0,03 seconde voorsprong op de finishlijn. “Ik crashte vanochtend nog tijdens de warming-up, maar opgeven was geen optie”, aldus een geëmotioneerde Svendsen.

Justin Hänse profiteerde van het uitvallen van Rammerstorfer en pakte zijn eerste IDM-podium met een derde plaats. Rick Kooistra wist ook in deze race zijn concurrent Ben Kugler voor te blijven en finishte als vierde.




↓ Onderstaande de volledige uitslagen en het tijdschema ↓



01 – IDM Oschersleben 2025
17:05 - 17:30
Junior Cup
Eerste kwalificatie


Handige links IDM Oschersleben 2025:

Tijdschema en volledige uitslagen
Live Timing
Fotoverslag



  • Northern Talent Cup Race 1
  • Northern Talent Cup Race 1
  • Melvin van der Voort
  • Northern Talent Cup Race 1
  • Rick Kooistra
  • IDM Supersport Race 1
  • Dylan Czarkowski
  • Dylan Czarkowski
  • Rick Kooistra
  • Twan Smits
  • Melvin van der Voort
  • Luca de Vleesschauwer
  • Lennox Lehmann
  • Ruben Bijman
  • Rick Kooistra
  • IDM Sportbike Race 1
  • Scott de Kwaadsteniet
  • Rick Kooistra
  • Manny van Tilburg
  • Ruben Nijland
  • Scott de Kwaadsteniet
  • Jaylen Korporaal
  • Molenaar Racing
  • Molenaar Racing
  • Melvin van der Voort
  • Ruben Bijman
  • Molenaar Racing
  • Ruben Bijman
  • Milan Merckelbagh
  • Florian Alt
  • IDM Oschersleben_Friday_photo Damon Teerink-0791
  • Twan Smits
  • Ricardo Brink
  • Milan Merckelbagh
  • IDM groepsfoto Supersport 2025
  • IDM groeps foto 2025 foto Henk Teerink
  • IDM groepsfoto Sportbike 2025
  • IDM groepsfoto Superbike 2025 groepsfoto


Livestream zaterdag (vanaf 14:55 uur)





Livestream zondag (vanaf 11:10 uur)





Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:

 



   Vrijwillige bijdrage Racesport.nl  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer: NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



 

Twee keer top tien voor Korporaal tijdens enerverend NTC-weekend in Oschersleben

jaylen-korporaal
Jaylen Korporaal (95) | foto© Henk Teerink

Fynn Kratochwil en Robin Siegert schreven ieder een overwinning op hun naam tijdens de tweede ronde van het 2025 Northern Talent Cup seizoen in Oschersleben. Kratochwil won zaterdag na een bloedstollende slotronde, terwijl Siegert zondag profiteerde van een crash tussen de koplopers en zijn eerste zege van het seizoen boekte. Nederlands succes was er in Oschersleben voor Jaylen Korporaal, de ADR Racing coureur scoorde op het Duitse circuit een zevende en zesde plaats in de twee verreden races.

Race 1: Kratochwil wint thriller, Korporaal keurig zevende

Op zaterdag was het opnieuw Fynn Kratochwil die zijn status als titelfavoriet onderstreepte. De Duitser pakte zijn derde zege op rij door in de laatste bocht Anina Urlass te passeren. De marge aan de finish: 0,049 seconde. Lorenzo Pontillo maakte het podium compleet.

Urlass leidde lange tijd, nadat ze als polesitter een sterke start had. Kratochwil liet echter al snel zijn snelheid zien en nam de leiding over in de openingsronde. Wat volgde was een constant gevecht tussen Kratochwil, Urlass en Pontillo, waarbij ook Thias Wenzel en Robin Siegert zich regelmatig in de kopgroep meldden.

Voor Wenzel eindigde de race vroegtijdig: hij ging onderuit in ronde 11 in bocht 9. Jaylen Korporaal vocht zich naar een solide zevende plaats, voor onder andere Roman Durdis en Swan Emprin. Tom Rolin en Alessandro Binder werden respectievelijk vierde en vijfde.

De overige twee Nederlandse talenten in deze competitie, Ruben Nijland en Manny van Tilburg passeerden in deze eerste race van het weekend als zestiende en één eenentwintigste de finish.

Race 2: Siegert grijpt kansen na crash Urlass en Kratochwil, Korporaal zesde

De zondagse race kende een volledig ander verloop. Robin Siegert (Motorace Academy Germany) greep direct na de start de leiding en zette een hoog tempo neer. Achter hem vormde zich een kopgroep met Urlass, Kratochwil, Pontillo en Wenzel.

Urlass nam de regie over en probeerde weg te rijden, maar Kratochwil bleef aandringen. Op het moment dat het duel vooraan zijn climax bereikte, sloeg het noodlot toe: beide rijders crashten samen in bocht 8. Beiden bleven ongedeerd, maar zagen hun race voortijdig eindigen.

In de slotronde nam Siegert het heft in handen. Met een beslissende actie in de laatste bocht pakte hij de leiding terug van Tom Rolin, die tweede werd. Pontillo verzekerde zich van zijn tweede podium van het weekend, voor Wenzel en Binder. Korporaal reed opnieuw sterk en finishte als zesde, zijn beste resultaat van het seizoen tot nu toe terwijl Nijland en Tilburg respectievelijk de zestiende en achttiende plaats voor zich opeisten.

Tussenstand kampioenschap

Met drie overwinningen en een nulscore blijft Kratochwil aan de leiding in het kampioenschap, maar de concurrentie kruipt dichterbij.

De Northern Talent Cup vervolgt het seizoen eind mei op het circuit van Most in Tsjechië.



↓ Onderstaande de volledige uitslagen en het tijdschema ↓



01 – IDM Oschersleben 2025
17:05 - 17:30
Junior Cup
Eerste kwalificatie


Handige links IDM Oschersleben 2025:

Tijdschema en volledige uitslagen
Live Timing
Fotoverslag



  • Northern Talent Cup Race 1
  • Northern Talent Cup Race 1
  • Melvin van der Voort
  • Northern Talent Cup Race 1
  • Rick Kooistra
  • IDM Supersport Race 1
  • Dylan Czarkowski
  • Dylan Czarkowski
  • Rick Kooistra
  • Twan Smits
  • Melvin van der Voort
  • Luca de Vleesschauwer
  • Lennox Lehmann
  • Ruben Bijman
  • Rick Kooistra
  • IDM Sportbike Race 1
  • Scott de Kwaadsteniet
  • Rick Kooistra
  • Manny van Tilburg
  • Ruben Nijland
  • Scott de Kwaadsteniet
  • Jaylen Korporaal
  • Molenaar Racing
  • Molenaar Racing
  • Melvin van der Voort
  • Ruben Bijman
  • Molenaar Racing
  • Ruben Bijman
  • Milan Merckelbagh
  • Florian Alt
  • IDM Oschersleben_Friday_photo Damon Teerink-0791
  • Twan Smits
  • Ricardo Brink
  • Milan Merckelbagh
  • IDM groepsfoto Supersport 2025
  • IDM groeps foto 2025 foto Henk Teerink
  • IDM groepsfoto Sportbike 2025
  • IDM groepsfoto Superbike 2025 groepsfoto


Livestream zaterdag (vanaf 14:55 uur)





Livestream zondag (vanaf 11:10 uur)





Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:

 



   Vrijwillige bijdrage Racesport.nl  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer: NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



 

Bestel nu de Isle of Man TT+ Live Pass met kortingscode RACESPORTNL15

© Isle of Man TT Races

In samenwerking met de Isle of Man TT organisatie kunnen we een kortingscode aanbieden voor de officiële TT+ Live Pass. Met het invoeren van ‘RACESPORTNL15’ in het bestelproces krijg je 15% korting op de aanschafprijs van deze videodienst.

Het is bijna weer zover, de 2025 editie van de Isle of Man TT komt eraan. Over precies twee weken (maandag 26 mei) gaan de wegen op het Isle of Man weer dicht en verandert ruim zestig kilometer aan openbare weg in een circuit.

Ook dit jaar zal Racesport.nl weer aanwezig zijn om verslag te doen van dit legendarische road race evenement. Niet alleen van wat er op de baan gebeurt, maar ook van allerlei randzaken die dit evenement maken wat het is.

Afgelopen week hebben we al een voorproefje gehad van wat we over twee weken kunnen verwachten met de North West 200 races. Spannende races die onder andere Michael Dunlop en Davey Todd wisten te winnen en coureurs als Peter Hickman en Dean Harrison die op het podium eindigden. Deze coureurs zullen ook over twee weken weer de hoofdrol spelen in de strijd voor het eremetaal van de Isle of Man TT.

Naast de coureurs die strijden voor het podium is er ook weer Nederlandse inbreng tijdens de aankomende Isle of Man TT. Zo zal het Never Be Clever Racing team uit Kampen net als vorig jaar weer aan de start verschijnen met Darryl Tweed uit Noord-Ierland en Rhys Hardisty. Daarnaast is ook Performance Racing Achterhoek uit Hengelo Gld. weer van de partij met de Noord-Ierse coureur Adam McLean.

Sinds 2022 is het mogelijk om alle sessies van de Isle of Man TT live te volgen via de TT+ Live Pass. Omdat de Snaefell Mountain Course ruim zestig kilometer lang is, is het een hele onderneming om alles in beeld te brengen. Maar met tientallen camera’s rondom het circuit en meerdere TV-helikopters krijgen ze het voor elkaar, wat natuurlijk spectaculaire beelden oplevert.

De TT+ Live Pass is te bestellen via de officiële website van de Isle of Man TT en in samenwerking met de organisatie mogen we namens Racesport.nl een kortingscode aanbieden aan onze lezers. Gebruik tijdens het bestelproces de kortingscode RACESPORTNL15 voor 15% korting op de aanschafprijs van deze streamingsdienst die absoluut de moeite waard is.

De TT+ Live Pass is uiteraard te bekijken op een computer of smartphone (iOS / Android) maar er zijn ook officiële apps voor Apple TV, Android TV, Amazon Fire TV, ROKU, LG Smart TV en Samsung Smart TV. Kortom, deze streamingsdienst werkt naadloos op vrijwel alle apparaten.



Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:



   Vrijwillige bijdrage   

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



 

Fabio Quartararo bestraft vanwege ‘onverantwoord gedrag’ na crash in Le Mans

fabio-quartararo
Fabio Quartararo | foto© Randy van Maasdijk

Fabio Quartararo heeft na afloop van de MotoGP race in Le Mans een ongebruikelijke straf gekregen vanwege het negeren van instructies van marshals, wat leidde tot een boete van €2000 en het missen van de eerste 10 minuten van FP1 tijdens de Britse Grand Prix in Silverstone.

Ongebruikelijke straf na crash in Le Mans

Tijdens de natte race op Le Mans wisselde Quartararo na de opwarmronde van motor, wat hem een dubbele long lap penalty opleverde onder de nieuwe regels. Hoewel hij aanvankelijk vooraan reed, crashte hij in de vierde ronde bij het ingaan van de laatste bocht en kon hij niet terugkeren naar de pitlane. Daarna raakte de Fransman in een woordenwisseling met marshals voordat hij terugkeerde naar de paddock. De stewards beschouwden dit als “onverantwoord gedrag” en “het negeren van directe instructies van marshals”, wat potentieel gevaarlijk was voor hemzelf en anderen.

Impact op Yamaha’s voorbereidingen

Deze straf komt op een ongelegen moment voor Yamaha, dat net een nieuw motorblok heeft geïntroduceerd met een lichte topsnelheidsverbetering. De beperkte tijd in FP1 op Silverstone kan de testplannen van het team beïnvloeden, vooral gezien de focus op het verbeteren van de prestaties op circuits waar vermogen cruciaal is.

Een vergelijkbaar vergrijp was er in de Moto3 voor Ryusei Yamanaka, de Japanner ontvangt voor zijn acties in de grindbak een schorsing voor de eerste vrije training op Silverstone en €500 boete.

Long lap penalty

Quartararo had 1 van zijn 2 long lap penalty’s ingelost voor dat de Monster Energy Yamaha MotoGP coureur ten val kwam, door zijn uitvalbeurt kon de Fransman zijn tweede long lap penalty niet meer inlossen. Het lijkt erop dat die, door de crash, komt te vervallen. Een officiële berichtgeving is hier tot op heden nog niet over naar buiten gebracht.



RW-2025-vip



collin-veijer



Tijdschema en volledige uitslagen Michelin Grand Prix of France



06 – MotoGP Le Mans 2025
08:30 - 08:45
MotoE
Training 1
09:26 - 09:58
Moto3 * (nieuw tijdschema)
Eerste vrije training
10:06 - 10:46
Moto2 *
Eerste vrije training
10:55 - 11:40
MotoGP *
Eerste vrije training
12:10 - 12:35
Red Bull Rookies *
Eerste vrije training
12:45 - 13:00
MotoE *
Training 2
13:15 - 13:50
Moto3
Training
14:05 - 14:45
Moto2
Training
15:00 - 16:00
MotoGP
Training
16:25 - 16:50
Red Bull Rookies
Tweede vrije training
17:00 - 17:10
MotoE
Eerste kwalificatie
17:20 - 17:30
MotoE
Tweede kwalificatie
17:50 - 18:10
Red Bull Rookies
Kwalificatie




Handige links Michelin Grand Prix of France:

Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag



Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:

 



   Vrijwillige bijdrage Racesport.nl  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer: NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



 

Bastianini ontvangt long lap penalty voor veroorzaken crash met Bagnaia

enea-bastianini
Enea Bastianini | foto© Randy van Maasdijk

Enea Bastianini heeft van de FIM-stewards een long lap penalty opgelegd gekregen voor zijn rol in de crash met Francesco Bagnaia tijdens de openingsronde van de MotoGP-race op Le Mans. De Italiaan verloor de controle over zijn machine in de chicane van bocht 3 en nam daarbij zijn voormalig Ducati teamgenoot mee in zijn val.

Chaotische race voor Bastianini

Enea Bastianini zijn race verliep turbulent. Voorafgaand aan de hoofdrace werd hij al gestraft met een dubbele long lap penalty wegens het wisselen van motor aan het einde van de warm up lap. Bij bocht drie ging Bastianini onderuit en nam in zijn val Francesco Bagnaia mee. Beide coureurs konden hun race hervatten, maar Bastianini crashte later opnieuw in bocht 14. Na een motorwissel in de pitstraat overschreed hij bovendien de snelheidslimiet, wat hem een tweede dubbele long lap penalty opleverde. Uiteindelijk finishte hij als 13e, met een ronde achterstand op de winnaar.

Straf voor volgende race

De FIM-stewards oordeelden dat Bastianini’s actie in bocht 3 als “onverantwoord rijgedrag” werd beschouwd, wat in strijd is met artikel 1.21.2 van het FIM Grand Prix World Championship Regulations. Als gevolg daarvan moet Bastianini een long lap penalty uitvoeren tijdens de volgende Grand Prix op Silverstone.

Bagnaia accepteert excuses

Na de race benaderde Bastianini zijn voormalig teamgenoot Bagnaia publiekelijk om zijn excuses aan te bieden voor het incident. Bagnaia accepteerde de excuses en omschreef het weekend als “een weekend om snel te vergeten”, aangezien hij voor het eerst sinds Aragón vorig jaar geen enkel punt wist te scoren.



RW-2025-vip



collin-veijer



Tijdschema en volledige uitslagen Michelin Grand Prix of France



06 – MotoGP Le Mans 2025
08:30 - 08:45
MotoE
Training 1
09:26 - 09:58
Moto3 * (nieuw tijdschema)
Eerste vrije training
10:06 - 10:46
Moto2 *
Eerste vrije training
10:55 - 11:40
MotoGP *
Eerste vrije training
12:10 - 12:35
Red Bull Rookies *
Eerste vrije training
12:45 - 13:00
MotoE *
Training 2
13:15 - 13:50
Moto3
Training
14:05 - 14:45
Moto2
Training
15:00 - 16:00
MotoGP
Training
16:25 - 16:50
Red Bull Rookies
Tweede vrije training
17:00 - 17:10
MotoE
Eerste kwalificatie
17:20 - 17:30
MotoE
Tweede kwalificatie
17:50 - 18:10
Red Bull Rookies
Kwalificatie




Handige links Michelin Grand Prix of France:

Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag



Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:

 



   Vrijwillige bijdrage Racesport.nl  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer: NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



 

Mir loopt breuk op in rechterhand na crash in Le Mans, onduidelijkheid over herstelduur

joan-mir
Joan Mir grijpt naar zijn rechterhand | foto© Randy van Maasdijk

Joan Mir heeft bij zijn startcrash tijdens de MotoGP-race op Le Mans een breuk opgelopen aan zijn rechterhand. De Honda-coureur kwam in de openingsronde ten val in bocht 3 en werd direct na zijn crash overgebracht naar het medisch centrum, waar artsen een breuk aan zijn rechterhand vaststelden. Hij is inmiddels onderweg naar Barcelona voor verder onderzoek en behandeling.

De crash betekende een vroegtijdig einde van het raceweekend voor de 2020-wereldkampioen, die een moeilijk seizoen doormaakt op de RC213V. Mir verloor de voorkant van zijn machine in de derde bocht, in een incident waarbij onder andere ook Ducati-coureur Francesco Bagnaia betrokken raakte. Laatstgenoemde kon zijn weg vervolgen, maar hield geen punten over aan de Franse Grand Prix.

Honda bevestigde later via sociale media dat Mir een breuk heeft opgelopen aan zijn rechterhand. Een exacte indicatie van de hersteltijd is nog niet bekend. Wel wordt duidelijk dat Mir de komende dagen intensief zal worden onderzocht in Barcelona door Dr. Xavier Mir, dezelfde arts die vaker MotoGP-coureurs behandelt bij hand- en polsblessures.

Mir kende tot nu toe een moeizaam 2025-seizoen, waarin hij door technische problemen en crashes nauwelijks tot scoren kwam. Zijn teamgenoot Luca Marini eindigde de Franse Grand Prix als elfde en is daarmee de enige coureur dit seizoen die alle races in de punten eindigde.



RW-2025-vip



collin-veijer



Tijdschema en volledige uitslagen Michelin Grand Prix of France



06 – MotoGP Le Mans 2025
08:30 - 08:45
MotoE
Training 1
09:26 - 09:58
Moto3 * (nieuw tijdschema)
Eerste vrije training
10:06 - 10:46
Moto2 *
Eerste vrije training
10:55 - 11:40
MotoGP *
Eerste vrije training
12:10 - 12:35
Red Bull Rookies *
Eerste vrije training
12:45 - 13:00
MotoE *
Training 2
13:15 - 13:50
Moto3
Training
14:05 - 14:45
Moto2
Training
15:00 - 16:00
MotoGP
Training
16:25 - 16:50
Red Bull Rookies
Tweede vrije training
17:00 - 17:10
MotoE
Eerste kwalificatie
17:20 - 17:30
MotoE
Tweede kwalificatie
17:50 - 18:10
Red Bull Rookies
Kwalificatie




Handige links Michelin Grand Prix of France:

Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag



Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:

 



   Vrijwillige bijdrage Racesport.nl  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer: NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



 

Collin Veijer uitgevallen na crash in openingsronde Moto2-race Le Mans

collin-veijer
Collin Veijer | foto© Randy van Maasdijk

Collin Veijer heeft zondag tijdens de Moto2-race op het Circuit Bugatti in Le Mans zijn eerste DNF van het seizoen moeten noteren. De Red Bull KTM Ajo-coureur kwam in de openingsronde ten val na contact met een andere rijder en verliet daarmee de Franse Grand Prix zonder WK-punten.

Incident in openingsronde

Veijer begon de race vanaf de negentiende positie op de grid. In een chaotische eerste ronde, met meerdere incidenten in het middenveld, werd de 20-jarige Staphorster geraakt in bocht 2. Ondanks een poging om door te rijden, verloor hij de controle bij het uitkomen van bocht 8 na contact met een andere rijder, wat resulteerde in een zware highsider. De race was daarmee voorbij voordat deze echt begonnen was.

Eerste DNF van het seizoen

Voor Veijer is het een tegenslag in een tot nu toe constant seizoen. In de voorgaande drie races scoorde hij telkens punten, maar in Le Mans moest hij voor het eerst dit jaar vroegtijdig opgeven. De Red Bull KTM Ajo-rijder blijft voorlopig op de achttiende plaats in de WK-stand met 11 punten.

Veijer: “De start was chaotisch”

Collin Veijer toonde zich na afloop teleurgesteld maar strijdvaardig:

“De race van vandaag eindigde erg vroeg voor mij. De start was een beetje chaotisch, met veel onderlinge contacten in de eerste paar bochten. Ik probeerde agressief te zijn in de eerste ronde, maar in bocht 8 had ik contact met een andere rijder met een highsider tot gevolg. Gelukkig gaat het goed met me. Het is jammer om het weekend zo te eindigen, maar we hebben veel vooruitgang geboekt en we kijken ernaar uit om naar Silverstone te gaan en dit resultaat achter ons te laten.”

De volgende kans op revanche voor Veijer is over twee weken tijdens de Britse Grand Prix op Silverstone, van 23 t/m 25 mei. Daar zal hij proberen de opwaartse lijn van zijn seizoen weer op te pakken.



RW-2025-vip



collin-veijer



Tijdschema en volledige uitslagen Michelin Grand Prix of France



06 – MotoGP Le Mans 2025
08:30 - 08:45
MotoE
Training 1
09:26 - 09:58
Moto3 * (nieuw tijdschema)
Eerste vrije training
10:06 - 10:46
Moto2 *
Eerste vrije training
10:55 - 11:40
MotoGP *
Eerste vrije training
12:10 - 12:35
Red Bull Rookies *
Eerste vrije training
12:45 - 13:00
MotoE *
Training 2
13:15 - 13:50
Moto3
Training
14:05 - 14:45
Moto2
Training
15:00 - 16:00
MotoGP
Training
16:25 - 16:50
Red Bull Rookies
Tweede vrije training
17:00 - 17:10
MotoE
Eerste kwalificatie
17:20 - 17:30
MotoE
Tweede kwalificatie
17:50 - 18:10
Red Bull Rookies
Kwalificatie




Handige links Michelin Grand Prix of France:

Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag



Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:

 



   Vrijwillige bijdrage Racesport.nl  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer: NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



 

Zonta van den Goorbergh: “Het zijn momenteel geen makkelijke tijden”

zonta-van-den-goorbergh
Zonta van den Goorbergh | foto© Randy van Maasdijk

Zonta van den Goorbergh kende zondagmiddag een bijzonder ongelukkige start van de Moto2-race tijdens de Michelin Grand Prix of France. De Nederlander moest na een technisch probleem op de grid vanuit de pitstraat vertrekken, maar wist zich ondanks pijn en tegenslag alsnog naar de negentiende plaats te knokken op het Circuit Bugatti in Le Mans.

Ongelukkige start van het weekend

Het weekend begon vrijdag al met een harde crash, waarna Van den Goorbergh zich zaterdag nog relatief goed herstelde. De pijn was zondag echter weer flink aanwezig. “Ik heb het tegen niemand verteld omdat ik het niet als excuus wilde gebruiken,” aldus de RW-Idrofoglia Racing GP coureur. “Maar vanochtend had ik echt veel pijn.”

Desondanks stond hij zondag gemotiveerd aan de start, maar net voor het doven van de lichten ging het mis. “Op de grid sloeg de motor af, ondanks dat ik de koppeling in had. We hebben al langer problemen met de koppeling, zoals in Jerez. Dit weekend hebben we geprobeerd het op te lossen, zelfs met hulp van Triumph, maar het probleem bleef.”

Start vanuit de pitstraat

Van den Goorbergh moest rennend met de motor richting pitlane en begon de race als allerlaatste. Ondanks de fysieke ongemakken en het mentale tikje wist hij gaandeweg toch een goed ritme te vinden. “De start was lastig, maar toen ik eenmaal in de flow kwam, was de pace echt goed. Ik had zelfs het tempo voor de top tien, maar het zit niet mee de laatste tijd.”

Halverwege kende hij een klein dipje, maar herpakte zich richting het slot van de race en maakte alsnog meerdere posities goed. De uiteindelijke negentiende plaats leverde geen WK-punten op, maar toonde wel veerkracht.

Dankbaar en strijdvaardig

“Ik zal niet stoppen met alles geven,” liet Van den Goorbergh tot slot weten. “Het zijn momenteel geen makkelijke tijden, maar ik wil iedereen bedanken die achter mij blijft staan. Betere tijden gaan er komen.”

De eerstvolgende Grand Prix wordt over twee weken verreden, plaats van handeling voor de zevende Grand Prix van het seizoen is Silverstone.



RW-2025-vip



collin-veijer



Tijdschema en volledige uitslagen Michelin Grand Prix of France



06 – MotoGP Le Mans 2025
08:30 - 08:45
MotoE
Training 1
09:26 - 09:58
Moto3 * (nieuw tijdschema)
Eerste vrije training
10:06 - 10:46
Moto2 *
Eerste vrije training
10:55 - 11:40
MotoGP *
Eerste vrije training
12:10 - 12:35
Red Bull Rookies *
Eerste vrije training
12:45 - 13:00
MotoE *
Training 2
13:15 - 13:50
Moto3
Training
14:05 - 14:45
Moto2
Training
15:00 - 16:00
MotoGP
Training
16:25 - 16:50
Red Bull Rookies
Tweede vrije training
17:00 - 17:10
MotoE
Eerste kwalificatie
17:20 - 17:30
MotoE
Tweede kwalificatie
17:50 - 18:10
Red Bull Rookies
Kwalificatie




Handige links Michelin Grand Prix of France:

Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag



Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:

 



   Vrijwillige bijdrage Racesport.nl  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer: NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



 

Michelin Grand Prix of France: Hoogtepunten Moto3, Moto2 en MotoGP race

motogp-race-le-mans-2025
MotoGP race Le Mans 2025 | foto© Randy van Maasdijk
Zondag werden in Le Mans de race verreden van de Michelin Grand Prix of France, het zesde Grand Prix weekend van het seizoen. In onderstaande drie video’s de hoogtepunten van zowel de Moto3, Moto2 als ook de MotoGP race. Met dank aan Ziggo Sport Racing.

MotoGP race

Moto2 race

Moto3 race



RW-2025-vip



collin-veijer



Tijdschema en volledige uitslagen Michelin Grand Prix of France



06 – MotoGP Le Mans 2025
08:30 - 08:45
MotoE
Training 1
09:26 - 09:58
Moto3 * (nieuw tijdschema)
Eerste vrije training
10:06 - 10:46
Moto2 *
Eerste vrije training
10:55 - 11:40
MotoGP *
Eerste vrije training
12:10 - 12:35
Red Bull Rookies *
Eerste vrije training
12:45 - 13:00
MotoE *
Training 2
13:15 - 13:50
Moto3
Training
14:05 - 14:45
Moto2
Training
15:00 - 16:00
MotoGP
Training
16:25 - 16:50
Red Bull Rookies
Tweede vrije training
17:00 - 17:10
MotoE
Eerste kwalificatie
17:20 - 17:30
MotoE
Tweede kwalificatie
17:50 - 18:10
Red Bull Rookies
Kwalificatie




Handige links Michelin Grand Prix of France:

Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag



Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:

 



   Vrijwillige bijdrage Racesport.nl  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer: NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



 

MotoGP zege van Johann Zarco in Le Mans om meerdere redenen speciaal

johann-zarco
Johann Zarco na zijn winst in Le Mans | foto© Randy van Maasdijk

Johann Zarco heeft zondagmiddag op indrukwekkende wijze de MotoGP race van de Franse Grand Prix op zijn naam geschreven. Zarco hield in een knotsgekke race vast aan zijn regenbanden en won zijn thuisrace op Le Mans met een voorsprong van bijna twintig seconden op de leider in de tussenstand van het kampioenschap Marc Márquez. De overwinning van de LCR Honda coureur was om meerdere redenen speciaal.

Moeizame start, meesterlijke strategie

De MotoGP race in Le Mans begon zondagmiddag allesbehalve vlekkeloos voor Johann Zarco. Na een touché in de eerste ronde viel hij terug in het veld. Terwijl meerdere rijders de gok waagden op slicks en later van motor wisselden, hield Zarco vertrouwen in de regenbanden en bleef op de baan. Zijn geduld werd beloond toen de regen toenam en de concurrentie terug naar pitlane moest voor een tweede bike swap.

“Ik wist dat ik niet goed ben op slicks met natte plekken op het asfalt. Ik dacht: wees geduldig, laat de regen zijn werk doen,” aldus Zarco na afloop tegenover TNT Sports.

Cruciale fout Jack Miller, Marc Márquez op achterstand

Jack Miller leek lange tijd de grootste uitdager van Zarco, maar crashte in de laatste bocht. Ook Marc Márquez, die vanaf het middenveld terugkwam, vormde geen bedreiging. De leider in de tussenstand van het kampioenschap koos voor het veiligstellen van de tweede plaats aangezien zijn naaste belagers in de tussenstand van het kampioenschap (zijn broer Alex en Francesco Bagnaia) beiden al uit de race waren.

Zarco controleerde de slotfase van de race en bracht de overwinning veilig thuis.

“Ik was bang dat Marc nog zou terugkomen. Hij is altijd gevaarlijk in zulke situaties, maar gelukkig kon ik het verschil managen,” zei de 33-jarige Zarco.

Historische dag voor Frankrijk

Het is de eerste keer in 71 jaar dat een Franse coureur de Franse Grand Prix in de koningsklasse wint. Zarco’s voorsprong op de streep bedroeg maar liefst 19,907 seconden. Voor Honda betekende het de eerste zege sinds de Amerikaanse GP in 2023 en het einde van Ducati’s dominantie van 22 overwinningen op rij.

“Het is magisch om zo geschiedenis te schrijven,” sprak Zarco. “Ik kijk vaak oude races terug met de grote namen van vroeger. Nu mag ik zelf een stukje toevoegen aan die geschiedenis. Daar ben ik trots op.”

De overwinning zondagmiddag in Le Mans was dus bijzonder en om meerdere redenen speciaal, niet alleen voor Zarco maar ook voor zijn werkgever Honda (HRC):

  • Einde van Ducati’s dominantie: De zege van Zarco maakte een einde aan een indrukwekkende reeks van 22 opeenvolgende overwinningen door Ducati in de MotoGP.
  • Eerste Franse winnaar in decennia: Zarco werd de eerste Franse coureur in 71 jaar die de Franse Grand Prix wist te winnen, een prestatie die voor het laatst werd behaald door Pierre Monneret in 1954.
  • Belangrijke mijlpaal voor Honda: Voor Honda betekende deze overwinning de eerste zege sinds de Grand Prix van de Verenigde Staten in 2023, toen Alex Rins eveneens in de LCR Honda kleuren op Circuit of the Americas wist te winnen.


RW-2025-vip



collin-veijer



Tijdschema en volledige uitslagen Michelin Grand Prix of France



06 – MotoGP Le Mans 2025
08:30 - 08:45
MotoE
Training 1
09:26 - 09:58
Moto3 * (nieuw tijdschema)
Eerste vrije training
10:06 - 10:46
Moto2 *
Eerste vrije training
10:55 - 11:40
MotoGP *
Eerste vrije training
12:10 - 12:35
Red Bull Rookies *
Eerste vrije training
12:45 - 13:00
MotoE *
Training 2
13:15 - 13:50
Moto3
Training
14:05 - 14:45
Moto2
Training
15:00 - 16:00
MotoGP
Training
16:25 - 16:50
Red Bull Rookies
Tweede vrije training
17:00 - 17:10
MotoE
Eerste kwalificatie
17:20 - 17:30
MotoE
Tweede kwalificatie
17:50 - 18:10
Red Bull Rookies
Kwalificatie




Handige links Michelin Grand Prix of France:

Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag



Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:

 



   Vrijwillige bijdrage Racesport.nl  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer: NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



 

Winkelwagen0
Er zijn nog geen producten aanwezig