Het TT circuit is vandaag en morgen het toneel van jarenlange race historie. Voor de tweede keer in de geschiedenis van het ciruit barst het paddock bijna uit elkaar van de hoeveelheid levende legendes en wereldkampioenen van weleer, dit allemaal tijdens de tweede Centennial Classic TT.
De eerste dag van dit klassieke feest word gekenmerkt door het gevoel alsof je bij het binnenlopen van het paddock door een tijdmachine stapt. De sfeer is er een om in te lijsten. Het paddock staat tjokvol met de meest exotische machines van weleer. Daartussen kan het publiek rustig een praatje maken met bijvoorbeeld Giacomo Agostini, Boet van Dulmen of Wil Ôde Witte ReusÕ Hartog. <br /> <br /> De diversiteit van de racemotoren is enorm. Zo zie je naast de 500cc GP machine van Freddie Spencer een aantal pitboxen verder de schitterde V8 van Moto Guzzi staan. De machines van MV Agusta maken bij het publiek veel indruk en het is dringen geblazen rond de pitbox om de een- en multicilinders van het roemruchte merk te bewonderen. <br /> <br /> Dit heeft waarschijnlijk ook te maken met het feit dat de machines een fantastisch geluid produceren als ze warm gedraaid worden. Naast het snerpende geluid van de tweetakten die als vanouds over het circuit razen is het een zeer bijzondere ervaring om de dikke vijfhonderd eencylinder viertakten van Matchless en Norton over de Drentse hei te zien en vooral horen gaan. <br /> <br /> Overal zie je coureurs met elkaar in gesprek om herrinneringen op te halen en nieuwe ervaringen te delen. Daarnaast is er ruim de tijd voor de fans om de handtekeningen van helden uit vervlogen tijden alsnog te bemachtigen. Je ziet dan ook veelvuldig de racefans Ð jong en oud – met fotoboek of handtekingenblok door de pitsstraat lopen.
Naast de ÔwedstrijdenÕ in de middag werd er door iedere klasse eerst nog een training afgewerkt. Ondanks dat er misschien niet meer op haren en snaren gereden word door de diverse heren, willen ze uiteraard de machines en de baan zo goed mogelijk leren kennen, dit om later op de dag zo goed mogelijk voor de dag te komen. <br /> <br /> Helaas gooide het weer af en toe wat roet in het eten voor wat betreft de regelmatigheidswedstrijden, zoals ze officieel heten, want de coureurs op leeftijd zullen het daarom nog wat voorzichtiger aan doen. Gelukkig is het overwegend droog, zo ook bij de MV Agusta parade waardoor we Agostini als vanouds op een driecilinder de baan over zien gaan in navolging van Phil Read. De 500 en 350 zescilinder machines die bij elkaar rijden zijn een fantastische akoestische belevenis en nemen je mee naar een tijd waar milieu en geluidsoverlast nog lang niet bestonden. <br /> <br /> Een forse regenbui laat de 500cc ÔwedstrijdÕ helaas letterlijk in het water vallen. De regendruppels komen net voor de start in grote getale naar beneden. Toch drukt dit de pret niet en zien we onder andere Agostini, Wil Hartog en Freddie Spencer op de baan. Hoewel de Witte Reus zich thuis moet voelen onder deze omstandigheden zoekt hij toch al vlot de pits op. Een technisch probleem doet hem opgeven. <br /> <blockquote> ÒTja hij loopt maar op drie poten helaas, maar hopelijk is dat probleem morgen weer verholpen.Ó <br /> </blockquote> Morgen is er inderdaad nog een dag van dit historisch spectakel, waarbij we in Assen nog even de sfeer van Ôdie goede oude tijdÕ kunnen proeven. <br /> <br /> Klik op de foto voor meer foto’s van deze eerste dag van de Centennial Classic TT