HomeWorldSBKWorldSBKExclusief interview met Toprak Razgatlioglu: "Ik droomde niet eens van de MotoGP,...

Exclusief interview met Toprak Razgatlioglu: “Ik droomde niet eens van de MotoGP, want dat leek te ver weg”

Toprak Razgatlioglu zal de World Superbike paddock aan het einde van 2025 verlaten en de overstap maken naar het MotoGP wereldkampioenschap. Een tijdje geleden spraken we de sympathieke tweevoudig wereldkampioen die in 2026 weer terug zal keren bij Yamaha, maar dan bij het Prima Pramac Racing team op een YZR-M1 MotoGP machine.

Het was maandenlang één van de grote vragen die zowel in de World Superbike als MotoGP paddock gesteld werd: Wat gaat Toprak Razgatlioglu in 2026 doen? Na veel onderhandelingen en een zeer hard draaiende geruchtenmolen is het hoge woord er eindelijk uit. In 2026 zal de tweevoudig World Superbike kampioen overstappen naar de MotoGP klasse en uitkomen voor het Prima Pramac Racing Yamaha team.

Het betekent een terugkeer naar de Japanse fabrikant waar hij van 2020 t/m 2023 voor reed, en in 2021 zijn eerste World Superbike titel mee behaalde. In 2024 stapte hij over naar BMW Motorrad en daar behaalde hij meteen zijn tweede wereldtitel mee. In 2025 beschikt hij niet meer over het zogeheten ‘superconcessie’ chassis waar hij vorig jaar zo vertrouwd mee was, waardoor hij – en teamgenoot Michael van der Mark eveneens – nog niet het hetzelfde gevoel heeft met de BMW M 1000 RR als voorheen.

Een paar weken geleden – voordat het officieel bekend was dat hij zou overstappen naar de MotoGP klasse – spraken we Razgatlioglu. We hadden het over de huidige moeilijkheden met de BMW, de grote vooruitgang van rivaal Nicolò Bulega en wat hij graag na zijn carrière als motorcoureur zou willen doen.


Je hebt dit jaar al een aantal flinke gevechten gehad met Nicolò Bulega. Denk je dat hij dit jaar een grote stap heeft gemaakt, of denk je dat jouw motor minder competitief is dan vorig jaar?

“Ja, het grootste probleem is dat mijn motor dit jaar anders is. Aan de andere kant is hij ook verbeterd, ik zal nooit zeggen dat hij niet beter is geworden. Oké, Ducati is erg sterk, maar hij rijdt ook erg goed. Maar als ik de motor van vorig jaar had, zou het makkelijker zijn om met hem te vechten. Nu zit ik elke bocht op de limiet. Hoe dan ook, ik ben erg blij voor Bulega, want hij wordt beter en sterker.”

Je zei dat je alles hebt gegeven, dus je moest echt keihard vechten tot het uiterste.

“Ja, want de motor voelt niet zoals vorig jaar, vanwege het chassis. Ik voel minder grip in de bochten, ook al push ik zo hard, en ik verlies vaak de voorkant tijdens de race. Maar als ik de race terugkijk op tv zie ik niets geks, maar het gevoel is totaal anders. Het is op dit moment erg zwaar voor me, ik denk dat het veel makkelijker zou zijn als ik op de motor van vorig jaar reed.

Maar goed, dit jaar is totaal anders. Dit is de motor die we hebben en het is onmogelijk om iets te veranderen, want regels zijn regels. Ik focus me gewoon op mijn werk. Ik rijd de motor, ik focus op de race en probeer een goede afstelling te vinden voor de race. Ik geloof dat BMW de motor zal verbeteren, want we werken elke raceweekend keihard en we blijven verbeteren.”

© Randy van Maasdijk

Vorig jaar vocht je met Nico om de titel tot het laatste raceweekend. Denk je dat dat dit jaar weer zo zal zijn, en wordt de strijd misschien nog spannender omdat jullie niveaus nu dichter bij elkaar liggen?

“Nu zitten we heel dicht bij Nico, maar qua motor zitten we ver uit elkaar. Er is een enorme kloof, maar in de race zijn we bijna gelijk. Ik denk dat we verschillende raceweekenden zullen zien van circuit tot circuit, want soms vindt Nicolo een baan echt geweldig en soms vind ik een baan echt geweldig. Ik denk dat we dit het hele jaar zullen zien, maar over het algemeen is hij erg sterk en ik geef nooit op. Ik ben een echte vechter, dus ik denk dat iedereen zal genieten van de vele mooie races.”

Het feit dat iedereen jou op de motor wil hebben, hier in WorldSBK of misschien zelfs in MotoGP, geeft dat een goed gevoel?

“Ik vind het mooi dat zoveel mensen geïnteresseerd zijn, het betekent dat ik iets goed doe. Maar ik focus me daar niet echt op, want ik wil gewoon races winnen en mijn werk doen. We zien wel waar ik in de toekomst terechtkom.”

© Randy van Maasdijk

In het verleden heb je al eens gezegd dat je op veel verschillende motoren wilde winnen. Je hebt wereldtitels gewonnen met BMW en Yamaha, en je hebt races gewonnen op de Kawasaki. Met dat in gedachten, zou het dan interessant zijn om naar een andere fabrikant te gaan en ook met hen te winnen?

“Ik heb een droom voor de toekomst. Ik weet het nu niet, maar misschien stap ik in de toekomst over naar een ander merk als ik in World Superbike blijf. Ik weet niet of ik naar MotoGP ga, maar ik heb een droom voor de toekomst. Ik zou graag nog een keer het World Superbike-kampioenschap willen winnen met een ander merk, want niemand heeft het kampioenschap met drie verschillende merken gewonnen. Dat is ook mijn doel, maar dat is voor de toekomst.”

Je noemde MotoGP, en vanaf 2027 gebruiken ze daar Pirelli-banden. Maakt dat de overstap naar MotoGP makkelijker, met ook nieuwe motoren in 2027?

“Ja, precies. Ik heb een keer een MotoGP-motor geprobeerd, maar ik vond de banden erg lastig, totaal anders en ze voelden keihard aan. Ik kon de limiet niet goed aanvoelen, maar de Pirelli-band ken ik heel goed, ik weet precies waar de limiet ligt. Oké, er is een verschil in motor en chassis, maar ik geloof dat ik me daaraan kan aanpassen. Ik moet alleen de andere stijl van deze motor leren, maar we zullen zien.”

Michael heeft ook nog geen contract voor volgend jaar. Denk je dat, of je nu blijft of vertrekt, BMW hem moet houden?

“Ik denk dat het goed is voor BMW om Michael te houden, hij weet alles. Hij kent de motor, hij weet hoe de motor verbeterd kan worden en hij is een erg goede rijder omdat hij alles begrijpt. Toen ik vorig jaar bij BMW kwam, stapte ik op de motor en alles was klaar. Michael en de andere rijders hebben de motor verbeterd. Het is echt belangrijk dat iemand bij BMW blijft om de motor te verbeteren. Michael is goed omdat hij alles begrijpt en vooral tijdens tests werkt hij keihard. Hij maakt altijd meer ronden dan ik en probeert altijd nieuwe onderdelen en nieuwe afstellingen. Ik denk dat hij een erg belangrijke man is voor BMW. We zullen zien wat er gebeurt, we hebben nog tijd. Ik focus me gewoon op mijn werk.”

© Randy van Maasdijk

Wat staat er op je bucketlist? Het maakt niet uit of het met racen te maken heeft of niet.

“De enige droom die ik als kind had, was het winnen van een wereldtitel. Ik droomde ervan om er een te winnen, maar ik heb er al twee. Ik droomde niet eens van MotoGP, want dat leek me veel te ver weg. Maar nu zijn er mogelijkheden om naar MotoGP te gaan en dat is voor mij een ongelooflijk gevoel. Ik heb in 2022 al een MotoGP-motor gereden, en dat was een geweldige ervaring. Want alle jonge rijders dromen ervan om ooit een MotoGP-motor te rijden, en ik heb het gedaan. Ik ben daar echt blij mee. Maar nu word ik elk jaar beter. Ik verbeter, ik leer meer. Nu lijkt mijn niveau klaar voor MotoGP, maar ik heb ook een goed contract nodig, want het leven gaat door. Ik heb een goed merk en een goed team nodig. We zullen zien.”

MotoGP heeft 22 rondes en nu heb je er maar 12 in World Superbike, dus bijna het dubbele.

“De aantallen zijn voor mij niet belangrijk, geen probleem.”

Buiten het racen, wat zijn dingen die je in je leven nog wilt doen?

“Ik heb waarschijnlijk nog zo’n 10 jaar in mijn motorcarrière. Daarna wil ik gaan autoracen. Ik weet niet of dat in Turkije of in Europa zal zijn, maar een beetje zoals wat Valentino Rossi nu doet. Want ik vind autoracen ook leuk, maar we zullen zien over een jaar of 10. Ik hoop dat ik nog leef, dat is belangrijk, maar als mijn carrière klaar is, stap ik misschien over naar auto’s.”

Laatste vraag: denk je dat we ooit weer World Superbike in Turkije kunnen hebben? Met veel mensen in de tribunes voor jou, voor Bahattin, voor Can?

“Een tijdje geleden reed ik op een standaardmotor op Istanbul Park. Ik deed maar twee of drie rondes, maar het was geweldig. Ik miste deze baan echt en het nieuwe oppervlak is fantastisch. Alles is nog nieuw vanwege de Formule 1-race die ze daar een paar jaar geleden hadden. Als iemand zegt dat we volgende week daar moeten racen, kunnen we gaan en racen, want alles is klaar. Ik hoop dat we ooit weer daar rijden, want veel Turken kijken de races op tv. Waarom zouden ze niet in het echt kunnen komen kijken? Dat is echt belangrijk voor mij. Maar het zou ook een erg stressvolle race zijn, want je moet winnen in je thuisronde. Ik hoop dat we daar ooit weer racen, misschien volgend jaar of misschien in 2027.”

Dank je, Toprak.

© Randy van Maasdijk

Lees ook: Exclusief interview met Toprak Razgatlioglu – deel 1: “Ik heb al voor 90% het juiste gevoel met de BMW” (2024)
Lees ook: Exclusief interview met Toprak Razgatlioglu – deel 2: “Ik hoop dat ik als een goed persoon herinnerd word” (2024)

Dit weekend komen Toprak Razgatlioglu en alle andere coureurs in de World Superbike paddock weer in actie op het Misano World Circuit Marco Simoncelli in Italië, voor de zesde ronde van het 2025-seizoen.



↓Tijdschema en volledige uitslagen Pirelli Emilia-Romagna Round↓



06 – WorldSBK Misano 2025
09:00 - 09:25
R3 BLU CRU World Cup
Vrije training
09:40 - 10:20
WorldSSP
Vrije training
10:35 - 11:20
WorldSBK
Eerste vrije training
11:35 - 12:00
WorldSSP300
Vrije training
13:15 - 13:40
R3 BLU CRU World Cup
Superpole
13:55 - 14:35
WorldSSP
Superpole
15:00 - 15:45
WorldSBK
Tweede vrije training
16:00 - 16:25
WorldSSP300
Superpole


Handige links Pirelli Emilia-Romagna Round:

Volledige tijdschema en uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag



Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:

 



   Vrijwillige bijdrage Racesport.nl  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer: NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



 

Gerelateerde berichten
Gerelateerd

Winkelwagen0
Er zijn nog geen producten aanwezig