Ezpeleta: ‘Problemen zijn voor iedereen gelijk’

63

Carmelo Ezpeleta maakt zich vooralsnog geen zorgen om de kritiek rondom de nieuwe MotoGP elektronica en de nieuwe Michelin banden. Er wordt gewerkt aan verbeteringen en de problemen zijn voor iedereen gelijk volgens de Dorna baas in een gesprek met de Duitse website speedweek.com.

<p>De afgelopen drie jaar reden de zogenaamde open klasse teams al met de van aanvang af omstreden eenheidselektronica van Magneti Marelli. Vanaf 2016 moeten alle teams van deze elektronica gebruik gaan maken. Rijders, teams en technici van met name de fabrieksteams klagen steen en been over de forse stap terug die deze elektronica veroorzaakt. </p> <p><br /> </p> <p>De elektronica is instabiel, reageert te langzaam en alle met de elektronica verbonden systemen zoals Launch, Wheelie en Traction control laten te wensen over. De ontwikkeling van de eenheidselektronica is door Dorna betaald en is bedoeld om de kosten te reduceren en het kwaliteitsverschil in het MotoGP veld te nivelleren.</p> <p><br /> </p> <p>De fabrikanten hebben in meerderheid ingestemd met de elektronica omdat men er vanuit ging dat Honda daardoor een deel van haar technische voorsprong zou inleveren. Honda verzette zich inderdaad het langst tegen de elektronica en dreigde zelfs even met terugtrekking uit de MotoGP klasse. De soep wordt echter nooit zo heet gegeten als hij wordt opgediend en ook Honda ging uiteindelijk overstag.</p> <p><br /> </p> <p>Het ziet er echter naar uit dat met Magneti Marelli niet de beste partner is gekozen voor de eenheidselektronica. Valentino Rossi klaagde na de test in Valencia dat de elektronica een grote stap achteruit betekende en de ontwikkeling terugwierp naar een niveau van voor 2010. Dani Pedrosa, doorgaans zeker niet de grootste klager, viel Rossi daarin bij.</p> <p><br /> </p> <p>Dorna baas Carmelo Ezpeleta blijft echter achter de keuze staan:</p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;Het kan best zijn dat deze elektronica op technisch gebied een stap terug is. Bij ons heeft er echter niemand serieus geklaagd. De rijders zeggen dat deze elektronica slechter is dan de eigen 2015 fabriekselektronica. Dat zal best zo zijn maar de situatie is voor iedereen gelijk. Er is nooit beweerd dat deze ECU hetzelfde niveau zou hebben als de eigen 2015 ECU. Daarnaast wordt de software nog steeds verder ontwikkelt. Bij de start van het 2016 seizoen zal het verschil aanzienlijk kleiner zijn dan nu. Het oorspronkelijke idee was en is nog steeds om in 2016 alle rijders met dezelfde elektronische mogelijkheden de baan op te sturen.&rdquo;</p> </blockquote>







De kritiek kwam echter niet alleen van de toprijders. Ook Aprilia coureur Stefan Bradl uitte pittige kritiek aan het adres van Magneta Marelli.&nbsp;<blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;De elektronica reageert te langzaam en de traction control is nauwelijks te regelen voor de set-up aanpassingen van bocht tot bocht. Dat leidt tot valpartijen. Daarnaast hebben de teams meer mensen nodig om alle dingen rondom de elektronica uit te zoeken waardoor de kostenbesparing ook relatief klein is,&rdquo; aldus de Duitser.</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p>Volgens Ezpeleta valt het allemaal wel mee:</p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;Als er inderdaad dergelijke onvolkomenheden inzitten worden die opgelost. We zijn op de goede weg. Veel rijders vertellen ons dat de elektronica goed functioneert. Uiteraard beschikken we nu nog niet over de definitieve versie voor 2016 omdat de ontwikkeling momenteel nog in volle gang is.&rdquo;</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p>De Dorna baas maakt zich ook niet al te druk over de kritiek op de nieuwe Michelin banden. Volgens de rijders geeft met name de voorband geen feedback over de grens. Tijdens de test in Valencia, na de laatste Grand Prix aldaar, leverde het ontbreken van feedback van de voorband niet minder dan 23 valpartijen op in twee dagen.</p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;De Michelin voorbanden zullen misschien niet zo goed worden als de Bridgestone voorbanden waren. Ook bij Michelin wordt echter dagelijks vooruitgang geboekt en na de laatste testdag in Jerez gaven diverse rijders aan dat er verbeteringen voelbaar waren. De rijders die niet gewend waren aan de Bridgestone banden hadden sowieso al geen klachten. Zij hebben geen problemen met de nieuwe Michelin banden. De overige rijders hebben gemerkt dat er verschillen zijn tussen Bridgestone en Michelin maar ook hier geldt dat het voor iedereen gelijk is. Ik ben er verder van overtuigd dat Michelin de komende maanden nog veel vooruitgang zal boeken. Het wordt echter moeilijk inschatten hoe duidelijk die vooruitgang zicht- en voelbaar zal zijn bij de eerste race van het seizoen. Rijders en teams moeten zich eenvoudigweg aan de banden aanpassen.&rdquo;</p> </blockquote><span style="font-family: 'lucida console', monospace;"><br /> </span><span style="font-family: 'lucida console', monospace;"><br /> </span> <p> </p> <p> </p> <p><span style="line-height: 16px; font-family: arial;"><br /> </span></p> <p><span style="line-height: 16px; font-family: arial;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?</span><strong style="font-family: arial; line-height: 16px; font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em style="font-family: arial; line-height: 16px;"><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-family: arial; line-height: 16px; font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" title="Meld je hier aan" style="font-family: arial; line-height: 16px; font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –> <div><br /> </div>