Fabio Quartararó werd afgelopen zondag tweede in de MotoGP race op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto. Gedurende de trainingen had de Fransman veruit het beste tempo maar in de race kreeg hij het niet voor elkaar om voorbij te gaan aan Pecco Bagnaia.
In de MotoGP race op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto van afgelopen zondag werd nog eens bevestigd dat de kwalificatie in de hedendaagse MotoGP van een ontzettend groot belang is. Aleix Espargaró zat in grootste gedeelte van de race achter Marc Márquez en Jack Miller terwijl zijn tempo vele malen beter was. Toen de Spanjaard er eenmaal voorbij was wist hij ook gauw weg te rijden.
Een vergelijkbare situatie was er voor Fabio Quartararó kwam het moment er voor de Fransman niet dat hij voorbij kon gaan aan polesitter en racewinnaar Pecco Bagnaia. In de vrije trainingen liet Quartararó al zien dat hij zelfs op zeer gebruikte banden nog rondetijden in de 1’37 kon rijden terwijl de concurrenten dat maar een aantal keren konden doen, en dan op veel nieuwere banden.
Het racetempo van de regerend wereldkampioen was dus ontzettend goed en gezien zijn historie op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto was dat ook niet zo’n verrassing. Op zaterdag moest hij echter wel zijn meerdere erkennen in Pecco Bagnaia want het was de Italiaan die ruim 0,4 seconde sneller was dan de Fransman. In 2019, 2020 (2x) en 2021 stond Quartararó op pole position dus moest hij voor het eerst in drie jaar zijn meerdere erkennen in een concurrent.
In de persconferentie op zaterdag na de kwalificatie ging het er dan ook voornamelijk over hoe de andere coureurs het voor elkaar zouden krijgen om Quartararó niet te laten winnen. De enige tactiek was om zo snel mogelijk voor de Fransman te rijden en ervoor te zorgen dat hij niet weg kon rijden. Het Circuito de Jerez – Ángel Nieto is redelijk smal en daardoor is inhalen lastig. Daarnaast is het in de hedendaagse MotoGP lastig om lang achter een andere coureur te rijden omdat de machines ontzettend veel warmte uitstoten en het belangrijk is met alle aerodynamica om vrije lucht te hebben zodat de remmen, het motorblok maar vooral de banden voldoende gekoeld kunnen worden.
Quartararó startte goed maar Bagnaia nam meteen de leiding in handen en gaf deze in de hele race niet meer weg. De regerend wereldkampioen was de enige die het tempo van de Ducati coureur kon volgen en leek wat over te hebben, maar inhalen leek onmogelijk. Quartararó leek zich zakken zodat er een marge van 0,5 tot 0,8 seconde ontstond en hij met name zijn banden koel kon houden. In de slotfase zette de Yamaha coureur nog één keer aan maar het bleek een onmogelijke opgave te zijn om Bagnaia van de zege af te houden.
Net als alle andere MotoGP coureurs had Quartararó voor de hard-compound voorband gekozen. Dit was echter de medium-compound van een jaar geleden en de enige realistische optie aangezien de medium-compound en soft-compound voorband bij voorbaat al veel te zacht waren voor dit circuit, aldus de coureurs.
Fabio Quartararó: “Ik had een hele goede start maar Pecco [Bagnaia] remde ontzettend laat in bocht 1. In bocht 1 en 2 was hij heel sterk en ik wist dat het een heel lastige opgave zou worden als ik hem niet in de eerste drie ronden kon inhalen. De temperatuur van de voorband zou dan hoog oplopen en dat is uiteindelijk ook hetgeen wat er gebeurde.
Gedurende de race bleef ik daarom ook iets verder achter hem rijden omdat het anders onmogelijk was om de machine te besturen. Met de oplopende bandenspanning was er weinig grip aan de voorkant en zat er daarom veel beweging in, de voorband voelde aan als kauwgom. Ik heb er alles aan gedaan maar ik kon uiteindelijk niets doen om dichterbij te komen.
In bocht 10 zat ik er nog dicht achter en wilde ik het proberen in bocht 11 maar ik ging wijd en toen was het klaar. Ik wist dat het niet meer mogelijk was om in te halen maar ik ben super blij want ik heb het idee dat ik mijn manier van rijden verbeterd heb wanneer we problemen hebben met de voorkant. Dit is een positief punt aan deze race.”
Ondanks dat hij niet op de bovenste trede van het podium stond was Quartararó tevreden met deze race. Hij en Bagnaia waren ruim tien seconden sneller dan Aleix Espargaró op de derde plaats en ook liet de Fransman zien dat hij wederom veruit de sterkste Yamaha coureur was. Teamgenoot Franco Morbidelli was de enige andere gefinishte Yamaha op de vijftiende plaats met ruim 27 seconden achterstand op Bagnaia.
Fabio Quartararó: “Deze race was heel goed om informatie uit te halen. Het was wel grappig want ik leek Pecco soms wel te kopiëren. Als hij de apex mistte, mistte ik die ook. Iedere keer als hij iets deed, deed ik daarachter precies hetzelfde, ons tempo was bijna precies hetzelfde. Ik ben blij want vorig jaar was deze race op fysiek gebied heel lastig maar nu voel ik me veel sterker en ik heb in de race geen pijn gehad. Ik kijk uit naar de volgende race.”
Na een testdag op maandag in Jerez heeft Fabio Quartararó nu een aantal dagen rust tot aan de volgende Grand Prix. Heel veel rust zal dat echter niet zijn want het is namelijk de Franse Grand Prix in Le Mans die op het programma staat van 13 t/m 15 mei waarbij de regerend wereldkampioen zich ongetwijfeld nog voor een groot aantal PR-activiteiten zal moeten melden.
Handige links Gran Premio Red Bull de España:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.
Meer info: www.racesport.nl/supporter