Vanaf het seizoen 2019 zal de FIM Enel MotoE World Cup als vierde categorie, naast de Moto3, Moto2 en de MotoGP, tijdens een vijftal weekenden worden toegevoegd aan het programma van het MotoGP wereldkampioenschap. De nieuwe categorie en de nieuwe titelsponsor werden dinsdag door Dorna in Rome officieel gepresenteerd.
Dorna heeft dinsdagochtend 6 februari de plannen onthuld omtrent de nieuwe FIM Enel MotoE World Cup, een competitie waar met gelijkwaardige elektrisch aangedreven motoren gereden wordt en die vanaf het seizoen 2019 als vaste categorie zal worden toegevoegd aan een vijftal wedstrijdweekenden van het MotoGP wereldkampioenschap.
In FIM Enel MotoE World Cup wordt gereden met gelijke elektrische motoren welke worden geleverd door de Italiaanse fabrikant Energica. De vijf wedstrijden welke in 2019 gepland staan zullen worden verreden over een afstand van minimaal 8 en maximaal 12 ronden zodat de volledige race afgelegd kan worden met één en dezelfde accu.
Het deelnemersveld zal tijdens het eerste seizoen bestaan uit 18 coureurs die allemaal op een gelijkwaardige Energica EgoGP machine aan de start zullen verschijnen. De machines, die volgens de berichten zo’n 250 kg zullen wegen, leveren 147 pk en beschikken over een koppel van 200 Nm. De Italiaanse energieleverancier Enel zal in 2019 als titelsponsor op gaan treden van de nieuwe categorie.
De startplaatsen voor de FIM Enel MotoE World Cup worden in eerste instantie aangeboden aan de bestaande Independent Teams uit de MotoGP categorie waarbij er sowieso ook één startplaats gereserveerd zal worden voor één bestaand Moto2 en één bestaand Moto3 team.
De wedstrijden staan vooralsnog gepland op zondagochtend na afloop van de warm-up sessie en voorafgaand aan de eerste wedstrijd van de dag tijdens een Grand Prix weekend. Tijdens welke vijf Grand Prix weekenden dat zal zijn werd niet bekend gemaakt, de verwachting is echter dat het tijdens de weekenden zal zijn waar de Red Bull MotoGP Rookies Cup coureurs niet in actie komen.
In een tijdens de presentatie vertoonde promo video waarin voormalig Grand Prix coureur Loris Capirossi een demo verzorgde sprak de Italiaan de verwachting uit dat de rondetijden ongeveer vergelijkbaar zullen zijn met de huidige rondetijden van de Moto3 klasse.