HomeInternationaalFinishpraatFinishpraat: 11 jaar Michael van der Mark in de World Superbike

Finishpraat: 11 jaar Michael van der Mark in de World Superbike

De wekelijkse rubriek Finishpraat speelt in op actualiteit, combineert verleden met heden en haalt oude herinneringen op; kortom een verhaal voor de echte motorsportfan. In deze editie: de hoogte- en dieptepunten van 11 jaar Michael van der Mark in de World Superbike.

Michael van der Mark nam afgelopen weekend afscheid als fulltime World Superbike-rijder. In totaal reed hij 315 races in elf seizoenen. Van der Mark won zes keer, stond 42 keer op het podium en eindigde zeven keer in de top zes van het wereldkampioenschap. Zijn beste eindklassering behaalde hij in 2018, toen hij als derde van de wereld eindigde. Michael gaf de World Superbike elf jaar lang kleur voor de Nederlandse fans. Ik kan me zijn debuut op Phillip Island herinneren als de dag van gisteren. De jonge Mickey op kop in Race 2, tussen alle grote namen. Ik wist toen zeker dat er mooie jaren zouden volgen en die kwamen er ook. Wat ik altijd zo waardeerde aan Michael, is zijn aanvallende rijstijl. In de eerste ronden van een race was hij altijd enorm sterk. Ook de manier waarop: altijd spectaculair. Iedereen kent de beelden hoe hij door Meeuwenmeer boende tijdens de races in Assen. Hij ging vol voor de aanval, all-in, en dat kostte hem in de slotfase van races soms nog wel eens een paar plekken. Het was misschien niet goed genoeg voor een wereldtitel, maar wél meer dan genoeg om jarenlang een absolute topper in de World Superbike te zijn. Hierbij een terugblik op een elf jaar Michael van der Mark in de World Superbike.

Honda (2015 t/m 2016)
Als World Supersport-kampioen maakte Michael van der Mark in 2015 de overstap naar de World Superbike, waar hij teamgenoot werd van Sylvain Guintoli bij Ten Kate Racing. Guintoli was het jaar ervoor wereldkampioen geworden met Aprilia. Jonathan Rea had het Nederlandse Honda-team verlaten voor een overstap naar Kawasaki. Van der Marks debuut was stormachtig. Tijdens de openingsronde op Phillip Island reed hij in Race 2 al enkele ronden aan de leiding. Tijdens de vierde ronde in Assen behaalde hij zijn eerste podiumplaatsen: tweemaal een derde plaats. In zijn debuutjaar reed hij praktisch constant in de top-acht en sloot het seizoen af op de zevende plek in het klassement. Guintoli eindigde als zesde. In 2016 kreeg Van der Mark Nicky Hayden als teamgenoot. Het seizoen begon veelbelovend: op Phillip Island streed hij in beide races mee om de overwinning en finishte hij als derde en tweede. In de tweede ronde, in Thailand, stond hij op pole position en pakte hij opnieuw een podiumplaats. In Assen ging hij strijdend om de zege onderuit in de Ossebroeken. Op sommige circuits konden de Honda’s meestrijden om het podium, op andere was dat onmogelijk. Hayden scoorde de enige overwinning voor Honda, in een natte race op Sepang. In het eindklassement werd Van der Mark vierde, voor Hayden, die als vijfde eindigde.

Yamaha (2017 t/m 2020)
Vanaf 2017 kwam Van der Mark uit voor het Yamaha-fabrieksteam, waar Alex Lowes drie jaar zijn teamgenoot was. Vanaf het begin zat de Yamaha R1 in de top-zes, maar het team kwam vaak nét tekort voor het podium. Halverwege het seizoen in Misano leek dat te veranderen: Van der Mark reed aan de leiding in Race 1, totdat zijn achterband met nog zeven ronden te gaan plofte. Aan het einde van het seizoen boekten beide Yamaha-rijders steeds meer vooruitgang. Van der Mark behaalde podiumplaatsen in Portimão en Magny-Cours en eindigde als zesde in het kampioenschap, net achter Lowes (vijfde). 2018 werd zijn beste seizoen. Van der Mark eindigde als derde in het wereldkampioenschap, achter Jonathan Rea en Chaz Davies. Hij boekte dat jaar zijn eerste overwinningen in de World Superbike – op Donington Park won hij beide races – en verzamelde in totaal elf podiumplaatsen. Hij was daarmee de eerste Nederlander ooit die in de World Superbike wist te winnen. Ook 2019 was een sterk jaar, maar Van der Mark eindigde net achter Lowes als vierde in de eindstand. Het was ook het eerste jaar van de Superpole Race. In Assen wist hij eindelijk Rea te verslaan, maar finishte achter Álvaro Bautista, die in de eerste seizoenshelft onverslaanbaar bleek. In Jerez boekte Van der Mark alsnog een overwinning. In het door corona beïnvloede seizoen van 2020 – zijn laatste jaar als Yamaha-coureur – kreeg hij een nieuwe teamgenoot: Toprak Razgatlioglu. De Turk was hem over het hele seizoen nipt de baas. Van der Mark won de Superpole Race in Montmeló, maar moest zich doorgaans tevreden stellen met klasseringen tussen de derde en zesde plaats. Uiteindelijk eindigde hij als vijfde in het kampioenschap.

BMW (2021 t/m 2025)
De verwachtingen voor zijn debuutseizoen bij BMW in 2021 waren bescheiden, zeker omdat Tom Sykes het jaar ervoor slechts twaalfde was geworden. Met Van der Mark erbij verbeterde het pakket echter aanzienlijk. Hij reed een constant seizoen en eindigde knap als zesde in de eindstand. Op Donington Park werd hij derde in de Superpole Race en later dat jaar won hij de sprintrace op een nat Portimão – BMW’s eerste zege in de World Superbike in acht jaar. Van der Mark presteerde ook duidelijk beter dan Sykes, die als elfde eindigde. In 2022 wilden BMW en Van der Mark de aanval inzetten op de top-vijf, maar drie zware blessures gooiden roet in het eten. Daarmee gingen ook twee seizoenen verloren voor BMW, want het pakket raakte zonder Van der Mark steeds verder achterop. De aankondiging dat Razgatlioglu in 2024 naast Van der Mark voor BMW zou rijden, werd gezien als een gewaagde gok van de Turk. Maar het werd een doorslaand succes. De ervaring van Van der Mark en het talent van Razgatlioglu maakten van de BMW M1000RR een winnend pakket. Razgatlioglu werd wereldkampioen, terwijl Van der Mark gedurende het seizoen 2024 steeds sterker werd. De Nederlander won een natte race in Magny-Cours en stond op het podium tijdens de laatste droge race in Jerez. Door het succes kreeg BMW voor 2025 te maken met technische beperkingen. Vooral Van der Mark ondervond hier hinder van, want hij kon zijn vorm van 2024 niet vasthouden. Toch ging het gedurende het seizoen wat beter, al bleef het verschil met Razgatlioglu groter dan een jaar eerder.

Bedankt Michael!

Tot volgende week,
Asse Klein



Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:

Facebook | InstagramX Threads YouTube   



   Vrijwillige bijdrage   

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



 

Gerelateerde berichten
Gerelateerd