De wekelijkse rubriek Finishpraat speelt in op actualiteit, combineert verleden met heden en haalt oude herinneringen op; kortom een verhaal voor de echte motorsportfan. De motorraces in Tubbergen waren al zeer bekend, nog voordat de wegraces in Raalte en Hengelo GLD in opkomst kwamen.
Het voordeel van werken in de motorsport – als het ook nog eens je hobby is – is dat je soms op bijzondere plekken mag komen. Afgelopen zondag was zo’n moment, toen ik was uitgenodigd voor een speciale Meet & Greet rondom de Wematik Classic GP-parade in Tubbergen. Afgelopen maandag reden een groot aantal nationale en internationale coureurs van weleer nog eens in Tubbergen. Een dag eerder had de organisatie – bestaande uit Rob Vennegoor, Theo Bult, Marcel Ankoné, Gerard Schepers en Ben Haarhuis – een Meet & Greet georganiseerd met deze rijders, familieleden en andere nauw betrokkenen. Vanuit het buitenland waren Alan North, Bruno Kneubühler, Philippe Coulon, Pentti Korhonen, Juliaan van Zeebroeck, Eero Hyvärinen, Neil Tuxworth en Alex George overgekomen. Allemaal voormalig GP-rijders die in het verleden ook deelnamen aan de Tubbergen Motorraces.
Na een uitstekend ontvangst bij ’t Oale Hoes – waar we de dag ook zouden afsluiten – gingen we met twee bussen een rondje maken over het voormalige stratencircuit en haalden we herinneringen op. Onlangs had ik voor een artikel in Moto73 al in de geschiedenis van dit bijzondere evenement mogen duiken. Ik wist dat er in het verleden in Tubbergen was gereden, maar ik kwam er tijdens mijn ontdekkingstocht pas achter hoe groot het evenement in Tubbergen is geweest. Er kwamen al fabrieksteams en toprijders naar Tubbergen, ver voordat de internationale races in Raalte en Hengelo GLD groot werden. Het evenement werd een ware klassieker op tweede pinksterdag. Ook in de jaren ’70 was het evenement nog groots, nadat er na tragische ongevallen in 1972 een paar jaar niet was gereden. De laatste race in Tubbergen vond plaats in 1984, al werd er die laatste keer op een ander parcours gereden dan het iconische stratencircuit van weleer.
De eerste races in Tubbergen werden in 1946 verreden, maar het evenement werd pas echt groot in de jaren ’50 en ’60, toen zo’n 60.000 mensen naar de “Grand Prix van Twente” kwamen. Tubbergen was een lang stratencircuit van bijna 10 kilometer dat de dorpen Tubbergen, Fleringen en Albergen aandeed. Het was ook een razendsnel parcours. Iets wat tijdens de bustour nogmaals duidelijk werd, want bijna de hele route ligt er nog steeds, al zijn de wegen hier en daar gemoderniseerd. Eigenlijk was het praktisch vol gas van dorp naar dorp. Dat moet destijds ook al bizar hard zijn gegaan! De Fleringer Es moet een spectaculair stuk zijn geweest. Het bestond uit een aantal snelle slingers richting het dorp Fleringen. Volgens Theo Bult het mooiste stuk van het circuit. En hij kan het weten, want Bult wist begin jaren ’70 als lokale rijder de internationale top te verslaan in Tubbergen. In de dorpen zelf lagen diverse scherpe bochten, zoals de Albergen Hairpin en de Fleringen Hairpin, waar we met de bustour nog zijn gestopt. De hairpin in Fleringen ligt er nog steeds, net als de klinkers waarop destijds ook al geremd moest worden. Ik vond het bijzonder om te zien, want tot en met 1972 werd er dwars door het dorp Fleringen gereden; ongekend! Naderhand werd het parcours iets aangepast.
Tijdens onze stop bij de Fleringen Hairpin werden oude herinneringen opgehaald en werd verteld welke toprijders deze bocht allemaal wel niet genomen hadden. Later vervolgden we onze bustour naar het monument waarop de vijf dodelijke slachtoffers van de Tubbergen Motorraces vermeld staan. Het betreft drie coureurs en twee toeschouwers. Indrukwekkend was dat ook diverse familieleden van de slachtoffers bij de Meet & Greet aanwezig waren. We hadden weinig geluk met het weer tijdens de tour, maar alsof het zo moest zijn: tijdens het herdenkingsmoment was het even droog. Met alle aanwezigen en liefhebbers van de motorsport stonden we stil bij de keerzijde van deze mooie sport. Een bijzonder moment. Vervolgens gingen we terug naar het startpunt, waar we met elkaar onder het genot van een hapje en een drankje oude herinneringen ophaalden. Ondanks dat ik de gemiddelde leeftijd flink naar beneden haalde, was het ook voor mij mooi om erbij te mogen zijn en te zien hoe groot de Tubbergen Motorraces zijn geweest – en nog steeds in vele harten van motorsportfans, teams en coureurs voortleven.
Tot volgende week,
Asse Klein
Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’