Finishpraat: De magie van Spa-Francorchamps

2310
Spa Francorchamps | Foto credit: Henk Teerink
Spa Francorchamps | Foto credit: Henk Teerink

De wekelijkse rubriek Finishpraat speelt in op actualiteit, combineert verleden met heden en haalt oude herinneringen op; kortom een verhaal voor de echte motorsportfan. In deze editie gaat over het bijzonder en unieke circuit van Spa-Francorchamps.

Komend weekend wordt de 24 uur op Spa-Francorchamps gereden. Sinds vorig jaar staat deze WK Endurance race weer op de kalender. Persoonlijk vind ik dat geweldig. Want vraag aan veel Grand Prix coureurs uit het verleden of aan recentere ONK rijders wat voor hen het mooiste circuit ter wereld is en velen zullen het antwoord ‘Spa-Francorchamps’ geven. Maar het is ook een circuit dat vaak ter discussie heeft gestaan. Wat maakt het circuit zo bijzonder en uniek? Het circuit behoort ten eerste tot het rijtje legendarische circuits dat al een eeuw of langer bestaan. Assen staat ook in dat rijtje. Daarnaast ligt Spa-Francorchamps midden in de Belgische Ardennen wat de locatie ‘magisch’ maakt. Maar bovenal is de layout van Spa-Francorchamps uniek en nergens anders ter wereld te vinden.







Het circuit van Spa-Francorchamps is ontworpen in 1920. Het oorspronkelijke circuit bestond uit 15 kilometer en rond de tweede wereldoorlog werd het circuit aangepast – vloeiender gemaakt – naar 14,1 kilometer. Toen het wereldkampioenschap wegrace in 1949 zijn intrede deed stond de Belgische Grand Prix op Spa-Francorchamps gelijk op de kalender. Tot begin jaren 70 werden er nauwelijks – net als op vele andere banen – veiligheidsmaatregelen toegepast. De baan van ruim 14 kilometer was op dat moment ook nog geen permanent circuit. Het circuit van Spa-Francorchamps stond jarenlang bekend als één van de snelste circuit ter wereld, maar ook als gevaarlijk.

Giacomo Agostini tijdens de Bikers Classis in Spa

Wanneer je de motorsportfans vraagt die in de jaren 60 of 70 op Spa-Francorchamps zijn geweest, dan hoor je vaak één ding terug: het geluid van de motoren door de bossen! Het circuit van Spa-Francorchamps kent veel hoogteverschillen en lange rechte stukken. In die tijd was het woord chicane nog niet uitgevonden, waardoor er door de rijders – voor die tijd – enorme topsnelheden werden behaald. Dat in combinatie met de locatie midden in de bossen zorgde ervoor dat de geluiden van de motoren daar ‘magisch’ genoemd werden. Denk aan de MV Agusta’s en Gilera’s die gilden toen ze over de lange rechte stukken naar beneden richting de laatste bocht “La Source” raasden. Natuurlijk zijn ook Eau Rouge en Raidillon legendarische delen van het Belgische circuit.

Eind jaren 70 werd het oude Spa-Francorchamps ingekort tot 6.9 kilometer en werd het tevens een permanent circuit. Een feestelijke opening werd het niet. Want in 1979 wordt de Grand Prix door alle toprijders onder aanvoering van wereldkampioen Kenny Roberts geboycot. Dit komt omdat het nieuwe asfalt te laat was aangebracht en daarom nog spekglad was. Het leverde veel discussie op, maar na een uitstapje in 1980 in Zolder staat Spa-Francorchamps – gelukkig – vanaf 1981 weer op de Grand Prix kalender. In 1990 wordt de laatste Grand Prix van België verreden, die veelal een week na de TT Assen werd verreden. Er was in die tijd veel gedoe met organisatie over entreeprijzen en andere zaken. Tijdens de laatste Belgische Grand Prix waren er nog wel twee Nederlandse winnaars. Hans Spaan won in de 125cc en Egbert Streuer met Geral de Haas kwamen als eerste in de WK Zijspannen over de finish. Het ONK wegrace zou nog wel jarenlang Spa-Francorchamps – tot groot genoegen van de rijders – aandoen.

Eau Rouge | Foto credit Henk Teerink
Eau Rouge | Foto credit Henk Teerink

In 2022 werden er een aantal ingrijpende veranderingen aan het circuit van Spa-Francorchamps doorgevoerd. Deze aanpassingen waren ook ten gunste van de wegracesport. Tijdens het project met de kosten van 80 miljoen werden onder andere langere uitloopstroken, verbeterde grindbakken en nieuwe tribunes gecreëerd. Dit alles zorgde ervoor dat het WK Endurance inmiddels is teruggekeerd naar het magische circuit en eind deze week, 16 – 18 juni voor het tweede opeenvolgende seizoen wordt verreden. Voor meer info en tickets: www.24hspamotos.com

Wordt het ook tijd voor een World Superbike of MotoGP evenement op Spa-Francorchamps? Ik ben benieuwd naar jullie mening!

Tot volgende week,
Asse Klein




Handige links FIM EWC 24H of Spa Motos 2023:

Tijdschema en volledige uitslagen 
Live Timing
Waar te volgen op TV



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.