Finishpraat: Deze bocht in Aragon is van ons

1988
Collin Veijer | Foto credit: Red Bull Content Pool

De wekelijkse rubriek Finishpraat speelt in op actualiteit, combineert verleden met heden en haalt oude herinneringen op; kortom een verhaal voor de echte motorsportfan. In deze editie een pleidooi om bocht 16 & 17 van Motorland Aragon om te dopen tot “Dutch Corner”.

Afgelopen weekend was ik aanwezig bij de Grand Prix van Aragon. Door het verloop van de MotoGP race is het kampioenschap alleen nog maar spannender geworden. De top-drie – Fabio Quartararo – Pecco Bagnaia en Aleix Espargaro – komt steeds dichter bij elkaar, waardoor het in Valencia zomaar een spectaculaire ontknoping kan worden. Het was ook een bijzonder einde van het raceweekend in Aragon, want kort voordat ik zondag het circuit verliet werd het Wilhelmus afgespeeld. Collin Veijer had op fabelachtige wijze de tweede Red Bull Rookies Cup race gewonnen, waarmee hij de titelstrijd nog spannender heeft gemaakt. De coureur uit Staphorst staat nog 11 punten achter kampioenschapsleider José Rueda met nog twee races in Valencia te gaan.







Maar ik wil even verder ingaan op de wijze waarop Veijer zijn race won: buitenom in de laatste bocht, fantastisch! Alleen al door deze inhaalactie heeft Veijer in mijn ogen een Moto3 Grand Prix zitje voor 2023 verdiend. Heb je dit nog niet gezien? Dan kan je de race – met het geweldige slot – terugkijken op Red Bull TV via: Red Bull Rookies Cup – Race 2 in Aragon

Deze laatste bocht zijn eigenlijk twee bochten (bocht 16 & 17) die door de rijders als één lange doordraaier worden genomen. Toen ik de inhaalactie van Veijer zag, dacht ik gelijk: dit heb ik eerder een Nederlander zien doen! Op Motorland Aragon hebben we in de afgelopen jaren sowieso meer Nederlands succes gehad, want Zonta van den Goorbergh won daar in 2020 alle drie de European Talent Cup wedstrijden. Maar waar ik naartoe wil is de inhaalactie van Jeffrey Buis in de WK Supersport 300 race in 2020 op Aragon. Het was het gouden jaar van Buis wat hem uiteindelijk de wereldtitel opleverde. De basis daarvoor werd gelegd in Aragon toen hij drie van de vier races wist te winnen. Tweemaal wist Buis alleen weg te rijden, maar één zege werd beslist in de laatste bocht(en). Buis kwam als derde op de Bocht 16 & 17 – de lange doordraaier – af. Door zeer laat te remmen ging hij zijn twee voorgangers buitenom voorbij, kwam ijzersterk door de laatste doordraaier en won de race. Deze inhaalactie lijkt erg op de wijze waarop Veijer zondagmiddag zijn overwinning behaalde.

Ik kijk ook graag naar de Tour de France. Daar is de Alpe d’Huez uitgeroepen tot de Nederlandse berg, omdat daar acht keer een Nederlander als eerste bovenkwam. Tijdens iedere editie van de Tour de France komen er massaal Nederlandse fans naar deze berg, die zich verzamelen in Bocht 7. De Alpe d’Huez kent in totaal 21 bochten, dat zijn er vier meer dan het circuit van Aragon. Ondertussen heeft Nederland in de laatste drie jaar al zeven internationale zeges behaald op Motorland Aragon, waardoor we enig vergelijk met de Alpe d’Huez kunnen maken. Bocht 10 op Aragon is een aantal jaar geleden vernoemd naar Marc Marquez, omdat hij daar als thuisrijder zo succesvol is geweest. Ik stel voor dat Motorland Aragon bocht 16 & 17 gaat omdopen tot “Dutch Corner”, dat hebben we na de spectaculaire inhaalacties van Veijer en Buis in combinatie met alle Nederlandse zeges wel verdiend.

Tot volgende week,
Asse Klein



Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter