Finishpraat: Japanners in de Grand Prix

2102
Haruchika Aoki - Foto credit: Henk Teerink

De wekelijkse rubriek Finishpraat speelt in op actualiteit, combineert verleden met heden en haalt oude herinneringen op; kortom een verhaal voor de echte motorsportfan. In deze editie gaat het over de successen van Japanse rijders in de Grand Prix.

In de laatste jaren zien we Japanners weer wat beter presteren in de Grand Prix, mede door de komst van de Asia Talent Cup en Team Asia. Daarvoor was het jarenlang erg rustig betreft Japans succes. Dat was in de jaren 90 wel anders, maar daarover later meer. Succes in de koningsklasse – MotoGP – blijft toch lastig voor de Japanse rijders. En dat terwijl de meeste fabrikanten uit het land van de rijzende zon komen. Takaaki Nakagami is al jaren de enige Japanse deelnemer, maar lijkt niet het niveau te hebben om te kunnen winnen. Sinds de start van de MotoGP klasse in 2002 hebben er slechts twee Japanners weten te winnen. Tohru Ukawa (1x in 2002) en Makoto Tamada (2x in 2004). Iemand die goed als zeker ook had gewonnen in de MotoGP was Dajiro Kato, maar het grote talent en de 250cc wereldkampioen van 2001 overleed tragisch bij een crash op Suzuka in 2003.







Voordat Japanners in de jaren 90 – voornamelijk in de 125cc en 250cc – doorbraken, was er in de jaren 70 ook al succes. Hideo Kanaya pakte de allereerste zege voor Japan in de 500cc. Dit deed hij op de Salzburgring in 1975. Op deze dag wist hij ook de 350cc race te winnen. Kanaya was begin jaren 70 ook de teamgenoot van de legendarisch Jarno Saarinen. Wereldkampioen zou Kanaya niet worden, dat deed Takazuki Katayama wel. Katayama pakte in 1977 met een Yamaha de wereldtitel in de 350cc klasse. Vervolgens moest Japan lang wachten op een nieuwe wereldkampioen, want die kwam er pas in 1993! Dat was het jaar dat Tetsuya Harada een vaste Grand Prix rijder werd in de 250cc en ook de periode dat veel Japanse rijders doorbraken. Harada reed met een Yamaha en die stond in die tijd niet bekend als de sterkste motor in deze klasse. Na Harada’s indrukwekkende start van het seizoen kwam later in het jaar Loris Capirossi sterk opzetten. Voor de laatste race in Jarama stond Capirossi tien punten voor op Harada, maar toch zou de Japanner wereldkampioen worden. De twee titelkandidaten streden lang met elkaar voor plek drie in de race. Op dat moment zou Capirossi wereldkampioen zijn. Harada wist Capirossi af te schudden en naar koplopers – Max Biaggi en Loris Reggiani – te rijden. Harada was ontketend in de slotfase en passeerde beide Italianen. Door zijn overwinning en de vierde plaats van Capirossi werd Harada de eerste Japanse wereldkampioen in de 250cc. Verder werden Kato (2001) en Hiroshi Aoyama (2009) wereldkampioen in de 250cc.

Begin jaren 90 zijn de Japanse rijders ook al sterk in de 125cc. Het begint met Noburu Ueda, die in 1991 twee races wint. De eerste 125cc wereldtitel volgt in 1994 met Kazuto Sakata. In dat jaar worden er tien van de veertien races door Japanners gewonnen, want naast Sakata winnen ook Ueda en Takeshi Tsuijmura. Sakata zou in 1998 nogmaals wereldkampioen worden. In 1995 komt er Japans en Nederlands succes samen, wanneer Haruchika Aoki – net als zijn broer Nobuatsu – gaat racen voor het team van Arie Molenaar. Tijdens zijn eerste race Nederlandse dienst zorgt Aoki voor een absolute sensatie door de 125cc race in Australië te winnen. Aoki wint in 1995 nog zes keer en wordt wereldkampioen. Ook dit jaar worden er tien – van de dertien – 125cc races door Japanners gewonnen. Een jaar later prolongeert Aoki met Arie Molenaar Racing de wereldtitel. In 1996 worden er zeven van de vijftien races voor Japanners geworden. In 1997 is Valentino Rossi oppermachtig en kan alleen Ueda vier zeges van hem afsnoepen. 1998 wordt het meeste succesvolle jaar voor de Japanners, wanneer maar liefst elf van de veertien races worden door hen gewonnen met zeges van Sakata, Tomomi Manako, Masao Azuma en Ueda. Daarna wordt het langzaamaan minder met de Japanse dominantie in de 125cc. Wel wist Youichi Ui nog elf GP-zeges te behalen, maar werd geen wereldkampioen. In de jaren 90 weten Norifumi Abe (3x) en Tadayuki Okada (4x) te winnen in de 500cc, waardoor er in totaal momenteel zes verschillende Japanse winnaar in de koningsklasse zijn.

Aangezien Japan met fabrikanten als Honda, Yamaha en Suzuki al zoveel Grand Prix zeges en titels hebben gewonnen, vallen de resultaten van de Japanse rijders toch wat tegen. Harada en Kato zijn de succesvolste Japanners met allebei zeventien Grand Prix overwinningen. Een wereldtitel in de koningsklasse is er nog niet en de laatste MotoGP winst dateert van 2004. Wie zal er namens Japan weer gaan winnen in de MotoGP? Ik denk dat veel Japanners momenteel inzetten op Ai Ogura. We gaan het zien!

Tot volgende week,
Asse Klein



Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter