De wekelijkse rubriek Finishpraat speelt in op actualiteit, combineert verleden met heden en haalt oude herinneringen op; kortom een verhaal voor de echte motorsportfan. Deze editie gaat over de vreselijke botsing afgelopen weekend in de Moto3 en het doel van de huidige verkenningsronde.
De schrik zat er bij iedereen goed in na het verschrikkelijke ongeluk met Noah Dettwiler en José Antonio Rueda tijdens de sighting lap voorafgaand aan de Moto3-race in Maleisië. Allereerst wens ik Noah en José heel veel sterkte en beterschap. Ik hoop dat beide jongens herstellen van deze horrorcrash. Naast de schrik en het gevoel van: hoe zou het voor alle naaste betrokkenen zijn?, dacht ik ook aan; had dit voorkomen kunnen worden? Ik weet dat beide rijders daar op dit moment helemaal niets aan hebben, maar het is wél goed om de situatie te analyseren en ervan te leren voor de toekomst. Want het racen gaat gewoon door, zoals dat ook het geval was in Maleisië. Ik begrijp heel goed dat veel rijders en teamleden daar twijfels bij hadden. Eigenlijk in alle raceklassen, maar zéker in de Moto3, waar jonge rijders kort daarvoor twee collega’s per helikopter hebben zien vertrekken. Dat maakt diepe indruk.
Als je naar dit vreselijke incident kijkt, lijkt het te gaan om een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Ogenschijnlijk had Dettwiler een technisch probleem, kort nadat hij de pitstraat had verlaten. De jonge Zwitser reed daarbij op een gevaarlijke plek: op de ideale lijn, op een snel gedeelte van het circuit. Vanuitgaande dat Dettwiler kort daarvoor stil was komen te vallen, was het voor hem ook niet eenvoudig om ‘even’ over te steken naar de andere kant van de baan. Daar reden namelijk de ene na de andere coureur langs. Angel Piqueras zag dat Dettwiler langzaam reed en probeerde achteropkomende rijders daarvoor te waarschuwen. Rueda zag het echter niet of in elk geval te laat, en knalde met hoge snelheid achterop zijn collega.
Dat Rueda op volle snelheid reed, is inmiddels vrij gebruikelijk geworden tijdens de sighting lap – in het Nederlands: verkenningsronde. Dit komt doordat de warm-up sessies op zondagochtend voor Moto2 en Moto3 zijn verdwenen. De verkenningsronde (of tegenwoordig: -ronden) zijn dan de eerste meters van de dag voor de coureurs en velen gebruiken deze meteen om in raceritme te komen. Had dit incident met een warm-up in de ochtend voorkomen kunnen worden? Dat is te kort door de bocht. Zoals gezegd: het was een ongelukkige samenloop. Maar mogelijk was het technische probleem van Dettwiler dan al aan het licht gekomen en had hij zijn motor eerder aan de kant kunnen zetten. Nu moest hij immers de grid nog bereiken. Ook had Rueda dan wellicht minder hard gereden in de verkenningsronde. Tijdens een training – zoals een warm-up – wordt vaak met meer focus en structuur gereden dan tijdens een sighting lap. Al blijft dit natuurlijk speculatief.
Voorheen was de verkenningsronde puur bedoeld om de baancondities en motor even te voelen voordat je op de grid arriveert. In 2023 werd de warm-up voor Moto2 en Moto3 afgeschaft, zodat er een rijdersparade en fanshow voor de MotoGP toegevoegd kon worden aan het programma. Omdat er geen warm-up meer is, kiezen veel rijders ervoor om tegenwoordig twee sighting laps te rijden. Ze gaan na hun eerste ronde de pitstraat weer in, om nog een ronde te maken – zolang de pitstraat nog open is. Toch zijn er ook rijders die na één ronde al de grid opzoeken. En ook hoe rijders zo’n ronde aanpakken verschilt enorm: de een gebruikt het om in ritme te komen, de ander rijdt rustig en gebruikt het puur als verkenning.
Is er een oplossing? Het ongeluk tussen Dettwiler en Rueda was een verschrikkelijk incident – een samenloop van factoren – maar ik denk dat de regels rond de verkenningsronden scherper moeten worden nu de warm-up sessies zijn verdwenen. Het zou goed zijn als er duidelijke richtlijnen komen, net zoals die gelden tijdens officiële trainingen. Bijvoorbeeld: verplicht twee verkenningsronden rijden, waarbij je in de eerste ronde rustig aan doet (bijvoorbeeld achter een safety car) en in de tweede moet aanzetten. En een aanvullend idee zou kunnen zijn om de rijders in kleine groepjes de baan op te sturen, waarbij ze altijd de mogelijkheid hebben voor een tweede ronde en dus niet hoeven te haasten voor de pitstraat sluit. Het zijn zomaar wat ideeën, en ongetwijfeld heeft de organisatie hier een veel beter beeld van dan ik. Wat in elk geval belangrijk is: dat er duidelijke afspraken komen over hoe we omgaan met die verkenningsronden en als die er al zijn, dan zouden ze strikter moeten worden nageleefd. En in mijn ogen zou de warm-up terugbrengen ook een goed idee zijn. Dit vreselijke ongeluk kunnen we niet meer terugdraaien. En misschien had het ook niet voorkomen kunnen worden. Maar het roept wél een belangrijke veiligheidsvraag op: wat is het doel van de verkenningsronden nu de warm-up sessies verdwenen zijn?
Tot volgende week,
Asse Klein
Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’

