De wekelijkse rubriek Finishpraat speelt in op actualiteit, combineert verleden met heden en haalt oude herinneringen op; kortom een verhaal voor de echte motorsportfan. Op de Sachsenring kwamen er maar 10 MotoGP-rijders aan de finish. Wanneer gebeurde dat voor het laatst?
Dat Marc Márquez won op de Sachsenring zal niemand hebben verrast. Wel opvallend was het aantal rijders dat de finish haalde: slechts tien wisten de volledige race uit te rijden. De crashes waren eigenlijk het enige spectaculaire aan een verder vrij saaie Grand Prix van Duitsland, althans als het gaat om de hoofdrace van de MotoGP. De toeschouwers bij Bocht 1 zullen het daar waarschijnlijk niet mee eens zijn, want zij zagen de ene na de andere rijder onderuitgaan. En dat gebeurde niet alleen in de MotoGP, maar ook in de Moto2 en Moto3. Veel rijders verkeken zich op het hardste aanrempunt van het krappe circuit, dat ook nog eens bergaf loopt, in combinatie met wind in de rug.
Het was pas de tweede keer in het MotoGP-tijdperk dat er slechts tien rijders aan de finish kwamen. Sinds 2002 – het jaar waarin de MotoGP-klasse werd geïntroduceerd – is het wel vaker voorgekomen dat álle coureurs die finishten ook WK-punten scoorden. Zo kwamen er bijvoorbeeld vorig jaar nog twaalf rijders aan de finish in Indonesië. Maar slechts tien finishers is echt uitzonderlijk weinig. De oorzaak is vrij simpel. Het begon al met het aantal rijders dat aan de race begon: 18. Dit geringe aantal was te wijten aan de vele blessures die rijders tijdens de trainingen, Sprint of vooraf al hadden opgelopen. Als er dan in de race ook nog eens veel crashes plaatsvinden, is de kans groot dat je met een klein groepje overblijft aan de meet.
Dat gebeurde ook in 2011, tijdens de Grand Prix van Australië op Phillip Island. Toen gingen er slechts veertien rijders van start, onder andere omdat Yamaha-fabrieksrijders Jorge Lorenzo en Ben Spies geblesseerd waren. In de race crashte onder meer Valentino Rossi op zijn Ducati. Maar hij was niet de enige in de tricky condites waarbij het tijdens de race licht begon te regenen; uiteindelijk kwamen ook toen slechts tien rijders aan de finish. Karel Abraham scoorde toen een top-tienklassering, terwijl hij als laatste reed. Die ‘eer’ was afgelopen zondag voor Alex Rins. Ook tijdens de allereerste MotoGP-race in 2002 op Suzuka kwamen er weinig rijders aan de eindstreep. Op een natte baan haalden slechts twaalf coureurs de finish, al was dat toen voornamelijk te wijten aan de omstandigheden. En zo waren er nog wel een aantal MotoGP-races waar er maar elf, twaalf of dertien rijders aan de finish kwamen.
We moeten nog verder terug in de geschiedenisboeken voor een 500cc-race waarin slechts tien rijders de finish haalden. Vanaf 1992 waren de startvelden in de 500cc redelijk goed gevuld, mede dankzij goede startgelden voor privérijders en later ook de komst van tweecilinder motoren. Daardoor finishten er meestal wel vijftien of meer rijders. Maar in 1990 was dat anders: dat was qua deelnemersaantallen een armoedige tijd in de 500cc. De hoge kosten en weinig ondersteuning voor privérijders zorgden ervoor dat velen afhaakten, terwijl ook veel toprijders geblesseerd raakten op de onhandelbare 500cc-tweetaktkanonnen.
Tijdens de tweede race op Laguna Seca in Amerika gingen er dat jaar maar vijftien rijders van start, waarvan er slechts tien de finish haalden. Maar misschien wel de meest armoedige 500cc-race – zonder dat er sprake was van een staking – was die tijdens de Grand Prix van Joegoslavië. In Rijeka gingen nog zestien rijders van start, maar Ron Haslam, Alexander Barros, Sito Pons, Randy Mamola, Juan Garriga, Pierfrancesco Chili en Vittorio Scatola gingen onderuit of haalden de finish niet. Slechts negen rijders kwamen toen over de streep, waarvan maar vijf binnen één ronde. In die tijd was het verschil tussen fabrieksteams en privérijders enorm. Cees Doorakkers was één van de vier privérijders die de finish haalde. Hij werd tweede van dat kwartet en finishte als zevende. Het was zijn beste resultaat in de Grand Prix, al vond Cees zelf dat het zeker niet zijn beste race was. Het resultaat werd vooral bepaald door het magere deelnemersveld.
Tot volgende week,
Asse Klein
Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’