Finishpraat: Mini-Grand Prix in Raalte

3996
Boet van Dulmen tijdens de Raalte Races | Foto credit; Henk Teerink

De wekelijkse rubriek Finishpraat speelt in op actualiteit, combineert verleden met heden en haalt oude herinneringen op; kortom een verhaal voor de echte motorsportfan. In deze editie gaat over de gouden jaren van de Raalte Races op de Luttenbergring, waarbij het evenement uitgroeide tot een ware Mini-Grand Prix.

Komend weekend staat er de Grand Prix op Motorland Aragon op het programma, maar in Nederland staat het wegraceweekend in het teken van classic races. Op het TT Circuit Assen wordt de Classic GP verreden een nieuw gecombineerd auto- en motorsportevenementen waar onder andere oud-wereldkampioenen als Giacomo Agostini, Phil Read en Carlos Lavado in actie komen. Tegelijkertijd wordt er zaterdag 17 september in Raalte een Classic Race Demonstratie georganiseerd. Dit wordt gedaan op de Luttenbergring waar in de jaren 70 en 80 historie werd geschreven, waarbij het evenement uitgroeide tot een ware “Mini-Grand Prix!”







Tweevoudig 250cc wereldkampioen Carlos Lavado racete ook in Raalte | Foto credit: Henk Teerink

In de jaren 70 werden er op tientallen stratencircuits in Nederland wegraces georganiseerd. Soms enkel voor nationale rijders, maar ook regelmatig werden er internationale coureurs gestrikte. Bij een aantal evenementen kwam er zelfs de wereldtop in actie, zoals in Raalte. Het evenement op de Luttenberg trok begin jaren 70 slechts een paar duizend bezoekers, maar dat zou snel veranderen. Mede door startgeld uit te geven en het moment van de race – zo’n twee weken voor de TT Assen – groeide de Raalte Races uit tot topevenement en was het een ideale voorbereiding voor de Nederlandse Grand Prix. De Grote Drie – Wil Hartog, Jack Middelburg en Boet van Dulmen – waren natuurlijk publiekstrekkers, maar in de tweede helft van de jaren 70 kwamen ook wereldtoppers als Barry Sheene, Pat Hennen, Steve Baker, Johnny Cecotto en Graziano Rossi – de vader van – naar Raalte. Het bleef niet alleen bij de 500cc, want ook in de overige raceklassen kwam een gedeelte van absolute wereldtop aan de start. De organisatie ging op zoek naar rijders die bereid waren om te komen en natuurlijk naar smaakmakers voor het publiek.

Barry Sheene was één van de sterren die in Raalte racete | Foto credit: Henk Teerink

Dat laatste lukte zeker, want eind jaren 70 en begin jaren 80 kwamen er ieder jaar zo’n 40.000 mensen naar Raalte! Natuurlijk kwamen de coureurs vanwege hun startgeld, maar er werd ook serieus gestreden, waarbij ik een gebeurtenis uit 1981 als voorbeeld neem. Toni Mang en Jon Ekerold streden voor de 350cc wereldtitel en kwamen ook in Raalte tegen elkaar in de baan. Ekerold reed net voor Mang toen hij ten val kwam en daarbij zijn enkel brak: weg kans op prolongatie van zijn wereldtitel. In datzelfde jaar streed niemand minder dan Marco Lucchinelli – de latere 500cc wereldkampioen – met Van Dulmen voor de winst. Van Dulmen was – net als Middelburg en Hartog – een specialist op stratencircuits en wist de Italiaan te verslaan. Franco Uncini kwam ook meerdere keren naar Raalte, zo ook in 1982 toen hij later dat jaar wereldkampioen werd. De dagzege in Raalte tijdens die editie ging naar Middelburg.

De Zuid-Afrikaan Jon Ekerold kwam graag naar Raalte | Foto credit: Henk Teerink

Dit alles is praktisch hetzelfde als nu Fabio Quartararo en Marc Marquez op de Luttenbergring zouden racen en dat daarnaast Celestino Vietti en Pedro Acosta het tegen Bo Bendsneyder en Zonta van den Goorbergh zouden opnemen in de Moto2 klasse. Daarnaast komt dan Jonathan Rea, Toprak Razgatlioglu en Alvaro Bautista met Michael van der Mark in de baan tijdens de Superbike races. Dat is toch niet voor te stellen? Ik kan mij dat in ieder geval niet voorstellen, omdat ik die geweldige tijd van de jaren 70 en 80 niet heb meegemaakt in Raalte. Maar wat moet dat fantastisch zijn geweest voor de motorsportfans die daar wel bij zijn geweest! Natuurlijk is het nu allemaal anders qua veiligheid en belangen, waardoor bovenstaande gedachtenspinsels natuurlijk nooit meer in de praktijk te brengen zijn.

Zo rond 1984 werd het voor organisator RAM – Raalte Automobiel- en Motorclub – steeds lastiger om internationale toppers naar Raalte te halen. Er werd steeds meer startgeld gevraagd en ook vanuit fabrieksbelangen mochten er steeds minder rijders deelnemen aan dit soort evenementen. De bezoekersaantallen daalden snel. Binnen een paar jaar kwamen er “slechts” nog zo’n 10.000 mensen naar Raalte. De RAM besloot het vanaf 1985 over een andere boeg te gooien en in het in de solo-klassen enkel te doen met de Nederlandse top plus een aantal topcombinaties uit de WK Zijspanen uit te nodigen. Het gewenste effect bleef uit en ook kreeg de organisatie een aantal jaar op rij te kampen met slecht weer. In 1989 besloot de RAM te stoppen met de races. Vanaf 1997 werden er – onder een nieuwe stichting – nog weer aantal jaar op rij ONK races verreden in Raalte. Er werd toen in de omgekeerde richting gereden in vergelijking met de gouden jaren. Dit duurde slechts een paar jaar, want na 2004 is er geen officiële wedstrijd meer in Raalte verreden. Maar wie nog even een keer die nostalgie van de Raalte Races wil ervaren kan komende zaterdag bij de Classic Race Demonstratie op de Luttenbergring terecht.

Tot volgende week,
Asse Klein



Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter