Finishpraat: Racen met nummer 1

2085
Casey Stoner in 2012 | Foto credit: Repsol Honda

De wekelijkse rubriek Finishpraat speelt in op actualiteit, combineert verleden met heden en haalt oude herinneringen op; kortom een verhaal voor de echte motorsportfan. In deze editie gaat het over racen met nummer 1 in de MotoGP en World Superbike.

Ducati kan in 2023 nog volop kunnen genieten van hun dubbele wereldtitel in 2022. Pecco Bagnaia en Alvaro Bautista presteerden beiden hun 2023 motor met daarop het nummer 1 die zij mogen dragen als regerend wereldkampioen MotoGP en World Superbike. Ik kan mij voorstellen dat Bagnaia wel flink getwijfeld heeft voordat hij ging rijden met nummer 1. We zouden het zelfs een gewaagde keuze kunnen noemen. In de MotoGP klasse – die sinds 2002 bestaat – is er namelijk nog nooit iemand kampioen geworden met nummer 1 op de kuip.







In het MotoGP tijdperk is er vier keer met nummer 1 gereden. De laatste was Casey Stoner op de Repsol Honda in 2012. Het was tevens het laatste seizoen van de Australiër, die door blessures wat races moest missen en als derde eindigde in het kampioenschap. Stoner nam in 2012 de nummer 1 plaat over van Jorge Lorenzo. De Spanjaard werd drie keer MotoGP kampioen, maar reed enkel na zijn eerste titel in 2010 een jaar met nummer 1. Met de nummer 1 op de kuip werd Lorenzo – achter Stoner – tweede in het 2011kampioenschap. Stoner reed ook na zijn wereldtitel in 2007 een jaar lang rond met nummer 1 op de kuip van zijn rode Ducati. In 2008 moest Stoner het afleggen tegen Valentino Rossi. De eerste die in de MotoGP klasse met nummer 1 aan de start verscheen was Nicky Hayden. De Amerikaan werd in 2006 kampioen, maar eindigde in 2007 ‘slechts’ als achtste in het MotoGP kampioenschap. Daarvoor Rossi vijfmaal op rij kampioen geworden – waaronder één keer in de 500cc – maar de Italiaan koos nooit voor de nummer 1 plaat. Ook Marc Marquez koos na zijn meer recentere MotoGP titels niet voor nummer 1 net als Joan Mir en Fabio Quartararo. In het 500cc tijdperk was het veel gebruikelijker om met de nummer 1 plaat te rijden. De laatste rijder die in de koningsklasse kampioen werd met nummer 1 is Mick Doohan in 1998. Er ligt voor Bagnaia dus een mooie uitdaging om de negatieve reeks met racen met de nummer 1 te doorbreken.

In de World Superbike ligt dat anders. In deze raceklasse is wel gebruikelijk om met nummer 1 te rijden. Zo reed Toprak Razgatlioglu vorig jaar nog met nummer 1 en was Jonathan Rea daarvoor jarenlang onderweg met dit prominente rijnummer. Voor de titelreeks van Rea pakte Sylvain Guintoli in 2014 de World Superbike titel. De Fransman stapte na zijn titel met Aprilia over naar Ten Kate Honda, waarmee hij in 2015 – als teammaat van Michael van der Mark – met nummer 1 reed. Daarvoor was Tom Sykes nog een jaar met nummer 1 onderweg. De laatste keer dat er geen nummer 1 in de World Superbike aan de start stond was in 2013. Dit kwam omdat de 2012 kampioen Max Biaggi zijn racecarrière met een wereldtitel had beëindigd. De laatste keer dat er een wereldkampioen niet voor nummer 1 in de World Superbike koos was Carlos Checa. De Spanjaard werd in 2011 kampioen op een Althea Ducati, maar besloot om in 2012 zijn favoriete nummer 7 trouw te blijven. Checa was ook de laatste Ducati kampioen in de World Superbike voor Bautista dat vorig jaar behaalde. De laatste nummer 1 op een Ducati in de World Superbike staat op naam van James Toseland in 2005. Troy Bayliss werd dan nog wel kampioen in 2007 en 2009, maar reed enkel na zijn eerste World Superbike titel van 2001 met het startnummer 1. Na zijn tweede titel in 2007 besloot Bayliss vast te houden aan zijn nummer 21 en na zijn laatste kampioenschap beëindigde de Australiër zijn carrière. Dan over Toseland. Hij werd in 2004 wereldkampioen met Ducati. Met de nummer 1 op de kuip werd Toseland vierde in het 2005 kampioenschap achter Troy Corser, Chris Vermeulen en Noriyuki Haga.

Kortom racen met het nummer 1 levert – zeker in de MotoGP maar ook in de World Superbike – niet altijd het gewenste succes op. Mijn tip voor Bagnaia en Bautista: ga in gesprek met Doohan en Rea. Want zij wisten als geen ander met de “nummer 1 druk” om te gaan en hun titel – met nummer 1 op de kuip – meermaals met succes te verdedigen.

Tot volgende week,
Asse Klein



Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter