Finishpraat: Veelbelovende WorldSBK seizoensopener op Phillip Island

1289
race1-phillip-island-2024
Openingsfase Race 1 Phillip Island | © WorldSBK

De wekelijkse rubriek Finishpraat speelt in op actualiteit, combineert verleden met heden en haalt oude herinneringen op; kortom een verhaal voor de echte motorsportfan. Deze editie gaat over de veelbelovende WorldSBK seizoensopener op Phillip Island.

Sjonge jonge, wat valt er veel over deze openingsronde van het World Superbike seizoen 2024 te vertellen. Het was verrassend en leuk! Tenminste dat is mijn mening. Wat vonden jullie ervan? Veel verschillende merken vooraan. Ducati, BMW, Yamaha en Kawasaki eindigden op het podium. En in drie races finishten er maar liefst zeven verschillende rijders in de top-drie. Alleen Alex Lowes en Andrea Locatelli behaalden twee keer een podiumplaats. Nicolò Bulega en Alex Lowes waren verrassende winnaars. Geen enkele zege dus voor de traditionele top-drie van de laatste jaren: Alvaro Bautista, Toprak Razgatlioglu en Jonathan Rea. In 2018 gebeurde het voor het laatst gebeurt dat er een World Superbike raceweekend was zonder een zege van één van deze drie rijders. Dat was in een tijd dat er nog geen Superpole Race was. En weet je wie er daar toen voor zorgde? Michael van der Mark. De Nederlander pakte een dubbele overwinning met Yamaha op Donington Park in 2018. Op Phillip Island vond ik het erg positief wat de Nederlander liet zien. Natuurlijk willen we hem in de top-vijf en het liefst voor het podium zien strijden, maar dat zat er na de crash en zestiende startplek in de Superpole kwalificatie niet meer in. Het huidige World Superbike veld is mega sterk, naast de zeven rijders die al op het podium stonden zijn er nog veel meer kandidaten voor een topklassering. Maar de manier waarop Michael in de hoofdraces naar voren kwam was veelbelovend.







Toch moeten we ook een kleine disclaimer bij alle resultaten plaatsen. Phillip Island is vanwege zijn bijzondere layout in combinatie met hoge bandenslijtage lang niet altijd een goede referentie voor de rest van het seizoen. Tijdens de races in Europa kunnen de verhoudingen maar zo flink anders zijn, maar het overall gevoel blijft dat het een spannend seizoen gaat worden. Want wie had nou gedacht Alex Lowes twee races zou winnen? De Brit voelt zich zichtbaar goed thuis in de rol van nieuwe kopman van het Kawasaki-team na het vertrek van Jonathan Rea. Lowes mag nu werken met Pere Riba en dat werpt blijkbaar zijn vruchten af. Toen Bulega zaterdag pole pakte en de eerste race won moest ik denken aan het debuut van zijn huidige teamgenoot Bautista in 2019. De Spanjaard won toen drie keer tijdens zijn debuut op Phillip Island. Dat zat er voor Bulega nog niet in, maar zijn zege in de eerste race was indrukwekkend. De Italiaan is daarmee de eerste regerend wereldkampioen Supersport die bij zijn debuut in de World Superbike wint. Daarnaast is hij de vijfde rijder die zijn eerste race voor Ducati in de World Superbike won. De andere rijders waren: Doug Polen (1991), John Kocinkski (1996), Anthony Gobert (1999) en Bautista (2019).

Razgatlioglu had vooraf al aangekondigd dat Phillip Island niet tot zijn beste circuits behoort. Datzelfde geldt voor Catalunya en Aragon, banen die veel van de banden vragen. Toch liet Razgatlioglu zien dat je met de BMW vooraan kan meestrijden in de World Superbike. Het gevoel is ook dat BMW een stap voorwaarts heeft gemaakt. Al was de technische DNF in Race 2 wel een heel dure voor Razgatlioglu in zijn titelstrijd. Bautista krabbelde op Phillip Island langzaam op na een zwaar voorseizoen. De regerend wereldkampioen begon matig op vrijdag en crashte in Race 1, maar kende een goede zondag. Zijn achterband was helemaal op aan het einde van Race 2, waardoor Bautista niet kon voorkomen dat Alex Lowes hem – zeer spectaculair – buitenom passeerde in de slotronde. Toch laat Bautista – ondanks het extra gewicht aan zijn Ducati – zien een titelkandidaat te zijn. Dat is nog niet te zeggen van Jonathan Rea. Hij kende zijn slechtste weekend in de laatste tien jaar en misschien wel uit zijn carrière. Rea met Yamaha is voorlopig nog geen goed huwelijk. Dat Yamaha wel mee kan doen om de prijzen liet Andrea Locatelli zien. De Italiaan had misschien wel het beste tempo in Race 2, maar ging in de laatste ronde onderuit. Normaal gesproken is Locatelli een rijder met constante uitslagen en met zijn huidige snelheid kan hij ook maar zo één van de titelkandidaten zijn. Maar dat zijn er nog veel meer, want we hebben Andrea Iannone nog niet genoemd die gelijk een podium scoorde na vier jaar geen race te hebben gereden. Erg knap. Maar zoals gezegd, na het bijzondere circuit van Phillip Island kunnen de verhoudingen in Europa zomaar weer anders zien. Ik kijk er in ieder geval erg naar uit. De volgende races zijn eind maart in Catalunya en dan door naar Assen waar van 19 t/m 21 april de Nederlandse ronde wordt verreden.

Tot volgende week,
Asse Klein



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  Twitter | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.