De wekelijkse rubriek Finishpraat speelt in op actualiteit, combineert verleden met heden en haalt oude herinneringen op; kortom een verhaal voor de echte motorsportfan. Natuurlijk kan deze editie maar over één onderwerp gaan; de podiumplek van Collin Veijer in de Moto2.
Het ingaan van de vierde ronde van de Moto2-race tijdens de Grand Prix van Portugal in 2025. Een moment voor de geschiedenisboeken. Voor het eerst rijdt een Nederlander aan kop in de Moto2-klasse. Collin Veijer passeert op dat moment kampioenschapsleider Diogo Moreira. De eerste keer dat Collin aan kop reed in de Moto3 was tijdens de Duitse Grand Prix van 2023. Dat gebeurde na een raketstart, maar het moment duurde niet lang: anderhalve ronde later lag hij in het grind. En op dat moment had hij meerdere posities moeten prijsgeven. Deze keer duurde het véél langer. Zelfs zo lang dat er serieuze hoop ontstond op een legendarische Nederlandse overwinning. Vijftien ronden lang leidde Collin het Moto2-veld in Portimão. En hoe! Halverwege de race bouwde hij zijn voorsprong uit tot bijna een seconde. De achtervolgers hadden grote moeite om de Red Bull KTM Ajo-coureur te volgen, vooral in de vierde en eerste sector van de ‘rollercoaster’, zoals dit circuit wordt genoemd. In de slotfase kwam Collin net iets te kort qua kracht in zijn arm – nog een nasleep van de blessure die hij eerder in het seizoen opliep. Toch hield hij knap stand en veroverde hij de tweede plaats: zijn eerste podium in de Moto2.
Toch is het eigenlijk geen toeval dat Collin een podiumplaats behaalt. Dat komt doordat er opvallende parallellen zijn met het seizoen 2023, toen hij debuteerde in het Moto3-wereldkampioenschap. Ook toen had hij een half jaar nodig om op stoom te komen en zich structureel vooraan te melden. Dat patroon herhaalt zich nu – iets later en iets minder opvallend, maar dat heeft ook te maken met heel andere omstandigheden. Afgelopen winter werd Collin, zoals bekend, geconfronteerd met zeer heftige familieomstandigheden. Daarbovenop kwam een blessure aan zijn arm na de zesde Grand Prix, waardoor hij twee races moest missen en kostbare ontwikkeltijd verloor. In 2023 kende hij deze tegenslagen niet. En bovendien: de Moto2-klasse is simpelweg nog competitiever dan de Moto3.
Toch wist Collin ook dit jaar – net als in 2023 – het tij te keren. De Red Bull Ring in Oostenrijk speelde daarbij opnieuw een sleutelrol. In 2023 was het de tweede race na de zomerstop waarin hij zijn eerste pole position in de Moto3 pakte en vanaf dat moment niet meer weg te denken was in de voorste gelederen van het veld. Dit jaar was de Oostenrijkse Grand Prix de eerste Moto2-race na de zomerstop, en vanaf dat moment kon Collin zich structureel meten met de top-tien. Sindsdien is dat eigenlijk niet meer veranderd. Misano was een negatieve uitschieter en op Phillip Island werd hij twaalfde. Maar in de andere zeven races finishte de Staphorster steevast binnen de top-tien. In 2023 liet hij iets soortgelijks zien, al waren het toen vaker top-vijf klasseringen. Maar zoals gezegd: de Moto2 is in de breedte van een nóg hoger niveau. In de Moto3 behaalde hij zijn eerste podium vier races voor het einde (derde in Thailand), gevolgd door zijn eerste overwinning in Maleisië. Nu pakt hij in de Moto2 zijn eerste podium in de voorlaatste race.
Betekent dit dat Collin vanaf nu praktisch elk weekend op het podium zal staan? Absoluut niet – dat lukt bijna niemand in deze mega competitieve Moto2-klasse. Maar deze podiumplaats in Portimão is wél een prachtige bevestiging dat Collin ook in deze klasse tot de absolute top kan behoren. En het belooft veel voor volgend jaar. In zijn tweede Moto3-seizoen groeide hij uit tot een topcoureur. Ik verwacht dat hij dat in 2026 ook in de Moto2 zal zijn. Al speelt dan opnieuw het verschil tussen Moto3 en Moto2 een rol. In de Moto3 staken vorig jaar zo’n zes tot maximaal acht rijders boven de rest uit. In de Moto2 zijn dat er zeker twaalf, waardoor het nóg moeilijker is om consequent in de top-vijf te eindigen. Maar dat wij – en ook de concurrentie – in 2026 serieus rekening moeten houden met Collin, dat staat vast. Geweldig toch?!
Tot volgende week,
Asse Klein
Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
