Finishpraat: Wat kunnen we verwachten van het MotoGP seizoen 2024?

2904
Pecco Bagnaia en Jorge Martin | © MotoGP
Pecco Bagnaia en Jorge Martin | © MotoGP

De wekelijkse rubriek Finishpraat speelt in op actualiteit, combineert verleden met heden en haalt oude herinneringen op; kortom een verhaal voor de echte motorsportfan. Een nieuw jaar betekent ook een nieuw MotoGP seizoen. Wat mogen we verwachten van het MotoGP seizoen 2024?

Veel races
Het seizoen 2023 zat door de komst van de Sprint al boordevol met races. In totaal werden er afgelopen jaar 39 MotoGP races verreden. Goed nieuws voor de MotoGP-fans; in 2024 staan er zelfs nog 5 races meer op de planning. De Grand Prix kalender 2024 bestaat uit 22 evenementen met 44 races. Het is nog even wachten of Kazachstan – die vorig jaar ook op de kalender stond – dit jaar wel doorgaat. Europa heeft één Grand Prix meer dan vorig jaar, omdat Aragon terug is op de kalender. Omcirkel zaterdag 9 maart en zondag 10 maart maar alvast in je agenda, want dan begint het MotoGP seizoen in Qatar. De TT Assen is traditiegetrouw in het laatste weekend van juni. Dit jaar is dat 28 t/m 30 juni. Een week na de TT Assen wordt er nog gereden op de Sachsenring. Na de Duitse GP zijn we exact halverwege en is er een maand zomerstop. De tweede seizoenshelft wordt zoals gebruikelijk afgesloten in Valencia. De laatste Grand Prix staat van 15 t/m 17 november op de kalender. En voor de MotoGP fans nog meer goed nieuws; tussen de start en einde van het seizoen zijn er slechts vijftien weekenden zonder een Grand Prix. En dat is inclusief drie weekenden zomerstop.







Veel Ducati’s vooraan
Het moge duidelijk zijn dat Ducati ook de grote favoriet is in 2024. Naast dat de Italiaanse fabrikant 8 van de 22 motoren op de grid brengt, leveren zij ook vooraf de vier grootste titelkandidaten: Francesco Bagnaia, Jorge Martin, Marco Bezzecchi en Marc Marquez. Wat het wel bijzonder maakt is dat deze vier rijders uitkomen voor een ander Ducati-team. De interne Ducati strijd zal daarom groot worden. Vorig jaar wisten alle acht de Ducati-rijders podiumplaatsen te scoren en alleen Luca Marini wist geen race (inclusief Sprint) te winnen. Marini en Johann Zarco hebben Ducati verlaten en zijn vervangen door Marc Marquez en Franco Morbidelli. Wie gaat Ducati tegenhouden in 2024? Vooraf lijken Brad Binder, Aleix Espargaro, Maverick Viñales en misschien Fabio Quartararo – als de Yamaha meewerkt – de meeste tegenstand te kunnen bieden. Of zou Pedro Acosta al voor een verrassing kunnen zorgen in zijn debuutseizoen? Het talent is zonder enige twijfel aanwezig.

Veel verschillende winnaars
Ondanks dat Ducati vooraf de favoriet is en de sterkste motor lijkt te hebben, is er niet een uitgesproken favoriet voor de MotoGP wereldtitel 2024. Daarnaast zijn de onderlinge verschillen mega klein. In 2023 wisten 8 verschillende rijders een Grand Prix (hoofd)race te winnen. En opvallend; geen enkele rijder slaagde erin om twee Grand Prix (hoofd)races achter elkaar te winnen. Dat was de eerste keer dat dit gebeurde sinds de invoering van het wereldkampioenschap 500cc/MotoGP sinds 1949. Inclusief de Sprint waren er zelfs 10 verschillende winnaars. Alex Marquez en Brad Binder wonnen geen hoofdrace, maar wel sprintraces. In 2024 zouden deze aantallen zomaar overtroffen kunnen worden, want grote namen als Fabio Quartararo, Marc Marquez en Maverick Viñales wonnen bijvoorbeeld niet in 2023. En als we aantal regenraces krijgen in 2024 kunnen zomaar ook Miguel Oliveria en Jack Miller – die ook niet wonnen in 2023 – aan het lijstje van winnaars toegevoegd worden. Mijn inschatting (en hoop) dat is we het aantal van 10 verschillende winnaars in 2024 gaan overtreffen.

Veel transfers
Van heel veel MotoGP rijders loopt het contract eind 2024 af. Er zijn maar drie rijders waarvan officieel bekend is dat zij na 2024 nog zeker zijn van hun zitje. Luca Marini (Repsol Honda) en Johann Zarco (LCR Honda) hebben dit jaar een tweejarig contract getekend, wat hen tot eind 2025 aan Honda verbindt. Brad Binder verlengde zijn KTM-contract afgelopen jaar tot eind 2026. Van alle andere rijders loopt het contract eind 2024 af. Eén ding is daarmee zeker; het gaat druk worden op de transfermarkt en deze zal waarschijnlijk erg vroeg gaan beginnen. Een aantal rijders – denk aan Enea Bastianini en Jack Miller – moeten zich gaan bewijzen dat ze hun fabriekszitje waard zijn. Aan de andere kant moeten fabrikanten als Honda en Yamaha hard gaan werken om rijders als Fabio Quartararo en Joan Mir aan boord te houden. Het wordt ongetwijfeld zeer interessant om de transfermolen gedurende het seizoen 2024 te volgen.

Veel Marc Marquez
Of hij het nou goed gaat doen of niet; Marc Marquez zal na zijn transfer van Repsol Honda naar Gresini Ducati tijdens het seizoen 2024 volop in de schijnwerpers staan. Want één van de meest besproken transfers aller tijden in de motorsport zal nauwlettend in de gaten gehouden worden. Of je nou fan bent van Marc Marquez of niet; reken er maar dat je op alle motorsportkanalen veel berichten van de achtvoudig wereldkampioen voorbij gaat ziet komen. Het wordt natuurlijk ook interessant waar Marc Marquez na 2024 gaat racen aangezien hij een eenjarige deal bij Gresini Ducati heeft gesloten.

Kortom; VEEL om je op te verheugen in het MotoGP seizoen 2024!

Tot volgende week,
Asse Klein



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  Twitter | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.