HomeInternationaalFinishpraatFinishpraat: WorldSBK is voor voormalige Grand Prix-coureurs

Finishpraat: WorldSBK is voor voormalige Grand Prix-coureurs

De wekelijkse rubriek Finishpraat speelt in op actualiteit, combineert verleden met heden en haalt oude herinneringen op; kortom een verhaal voor de echte motorsportfan. Deze editie gaat over de ontwikkelingen binnen het startveld van de World Superbike.

Allereerst wil ik alle teamleden van Pata Yamaha Ten Kate Racing en Stefano Manzi feliciteren met de wereldtitel in de Supersport-klasse. Dit jaar stond het team uit Nieuwleusen voor een enorme uitdaging. De inmiddels vertrouwde Yamaha R6 werd ingeruild voor de Yamaha R9. Ik denk dat veel mensen niet beseffen wat voor megaproject dat achter de schermen is voor zo’n team. Op de baan was daar echter niets van te merken. Hun coureur Stefano Manzi won meteen de eerste race en scoorde praktisch overal topresultaten. Afgelopen weekend in Estoril maakte de Italiaan het af. Nadat de afgelopen twee jaar Ducati – met Nicolo Bulega en daarna Adrian Huertas – net te sterk was, heeft Ten Kate Racing nu weer de wereldtitel terug. De dertiende in totaal; ze hebben het toch maar mooi geflikt. Een enorm compliment aan iedereen die onderdeel is van het team!

Nu we het toch over de WorldSBK-paddock hebben, wil ik even inzoomen op het volgende. Op dit moment zijn er 16 namen bevestigd voor de World Superbike-grid van 2026. Wat opvalt: maar liefst 13 van deze coureurs hebben een achtergrond in de MotoGP of Moto2. Het is inmiddels algemeen bekend dat de World Superbike steeds meer een klasse wordt voor rijders die zijn ‘afgevallen’ in de Grand Prix, maar het aantal blijft elk jaar stijgen. Ook een deel van deze rijders heeft een tussenstop gemaakt met een titel in de World Supersport. Denk aan Nicolo Bulega, Andrea Locatelli en Stefano Manzi. Yari Montella is nog een twijfelgeval binnen deze theorie, omdat hij geen volledig seizoen in de Grand Prix heeft gereden. De overige rijders zonder Grand Prix-achtergrond zijn: Alex Lowes, Axel Bassani en Garrett Gerloff. Alle anderen hebben meerdere jaren in de Grand Prix gereden voordat ze arriveerden in de World Superbike. En dan hebben Dominique Aegerter en Andrea Iannone – ook ex-GP-rijders – nog niet eens een plek.

Waarom stijgt dit aantal zo snel? Ten eerste omdat steeds meer World Superbike-rijders van de oude stempel van de grid verdwijnen. Zo nemen we komend weekend afscheid – om verschillende redenen – van Jonathan Rea, Toprak Razgatlioglu en Michael van der Mark op WorldSBK-niveau. Razgatlioglu is uniek in zijn soort, omdat hij de overstap maakt naar de MotoGP. Iets wat eigenlijk bijna nooit meer voorkomt. Zelfs zesvoudig wereldkampioen Rea slaagde er niet in om deze sprong te maken, ondanks dat hij de kans kreeg om als invaller op te treden bij Repsol Honda. In de jaren ervoor zagen we ook al rijders als Bradley Ray, Michael Ruben Rinaldi, Markus Reiterberger, Tom Sykes, Leon Camier, Chaz Davies en Leon Haslam verdwijnen. Typische WorldSBK-rijders, al hebben Haslam en Davies ook in de Grand Prix gereden. Het niveau in de Grand Prix ligt simpelweg hoger dan in de WorldSBK-paddock, waardoor de ‘afvallers’ uit die klasse nog altijd zeer interessant zijn voor de WorldSSP- of WorldSBK-klassen.

Kijk nu maar weer naar de komst van Miguel Oliveira, Jake Dixon en Somkiat Chantra naar de WorldSBK in 2026. Ook wordt het vanuit de lagere klassen steeds duurder om de weg naar boven binnen het WorldSBK-paddock te vinden. De financiële stap tussen bijvoorbeeld de WorldSSP300 en de WorldSSP is enorm – en daar zijn al veel rijders op stukgelopen. Daarnaast is het verschil in motoren en dus de bijbehorende rijstijl simpelweg te groot. Vroeger kwamen er ook veel rijders vanuit het British Superbike naar de WorldSBK. Dat begon eigenlijk al vanaf de start van het kampioenschap. Denk in de jaren ’90 aan Carl Fogarty, Neil Hodgson, James Whitham – noem ze maar op. De laatste generatie met Rea, Haslam, Camier en Sykes is inmiddels ook verdwenen. De nieuwe generatie, zoals Bradley Ray, Tarran Mackenzie en Ryan Vickers, slaagt niet in de WorldSBK, terwijl ze in het British Superbike absolute toppers zijn. Het niveauverschil is daarbij niet meteen de grootste uitdaging – dat is vooral het technische reglement. In het British Superbike wordt geen gebruikgemaakt van elektronische hulpmiddelen, iets wat in de WorldSBK in de afgelopen decennia juist enorm is doorontwikkeld. De stap tussen deze twee categorieën is dus flink gegroeid.

Dit alles leidt tot maar één conclusie: de WorldSBK-klasse wordt steeds meer een klasse voor voormalig Grand Prix-coureurs. En dat betekent zeker niet dat zij niet nog steeds verschrikkelijk hard gaan!

Tot volgende week,
Asse Klein



Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:

Facebook | InstagramX Threads YouTube   



   Vrijwillige bijdrage   

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



 

Gerelateerde berichten
Gerelateerd