Assen, tijdens de afgelopen Zaterdag gereden EK 250cc wedstrijd viel Ronald Beitler van het MARO racing team uit Ens op de twaalfde plaats liggend uit door technische problemen. Ondanks deze tegenslag reed Ronald een goede wedstrijd en heeft hij bewezen in het sterke Europese veld van 50 man zich goed staande te kunnen houden.
De trainingen
Donderdagmiddag nadat de MotoGP training afgelopen was, begon de eerste vrije EK 250 training op een natte baan met veel wind, een flinke tegenvaller , omdat we deze week als hoofddoel hadden om de vering af te stellen. We gebruikte de nieuwe Michelin regenbanden die we vorige week lieten monteren. Ronald had echter geen goed gevoel over de grip. Andere afstellingen van de vering verbeterde dit iets. Noch geen uur later begon de eerste EK tijdtraining, geen tijd dus om iets serieus aan de motor te wijzigen. Ook de tijdtraining was nat, door aanpassingen aan de vering werd het gevoel langzaam beter. Ronald kwalificeerde zich met een tijd van 2.33.5 als zeventiende van een groep van 51 deelnemers, niet slecht voor iemand die voor het eerste jaar 250cc rijd. De tweede kwalificatie training begon vrijdagmiddag na de training van de MotoGP. De baan was nu gelukkig droog maar het woei af en toe nog wel flink. We besloten deze training met soft slicks te vertrekken. Na drie ronden bleken deze echter al kapot te gaan. Nu bleek ook dat de wegligging sterk te wensen overliet. Ondanks diverse aanpassingen aan de settings van de vering kregen we het niet goed. De motor zelf liep echter perfect. Ondanks deze problemen kwalificeerde Ronald zich met een tijd van 2.18.1 als 20e en was daarmee derde Nederlander in de kwalificatie.
Het weer was Zaterdag perfect. Nadat de MotoGP afgelopen was kreeg de EK 250 nog een korte tijd om te kijken of alles in orde was voor de wedstrijd. Wij gebruikte de warming-up om de vering te testen, na nog een kleine aanpassing was Ronald tevreden. De wedstrijd begon 15 minuten na de warming-up, dat betekende dat we +/- 10 minuten hadden om snel brandstof bijvullen en de banden warm te houden. Als er tijd geweest was om de datalogger uit te lezen hadden we gezien dat een van de cilinder om onbekende reden te arm was komen te staan. En teveel detoneerde, maar helaas.
De wedstrijd
Toen Ronald op het grid stond, zagen we dat de motor de opwarm ronde veel te veel gedetoneerd had, er was opdat moment echter niets meer aan te doen. Ronald zijn start was zoals gebruikelijk goed, hij pakte direct in de eerste bocht twee man en kwam na de eerste ronde als 18e door. Hij bouwde de race langzaam op en verbeterde elke ronde zijn tijd en positie, dan pakte hij weer een rijder binnendoor in een bocht dan remde hij er weer een rijder uit voor een bocht. Halverwege de wedstrijd lag hij op de twaalfde plaats en liep snel in op de rijder voor hem. Met nog zes ronden te gaan sloeg het noodlot echter toe, door teveel detonatie begon een cilinder zwaar te lopen, en moest Ronald zijn opmars staken. Tot op dat moment ging zijn rondetijd elke ronde weer iets omlaag, uiteindelijk verbeterde hij zijn snelste tijd uit de training met ruim 2 seconden. Hij kwam echter glunderend de paddock binnen en heeft enorm van het rijden genoten. Jammer dat de motor het op gaf, een elfde plaats had er zeker in gezeten. We zijn echter heel erg tevreden met de voortgang die we zowel met de motor en de vering geboekt hebben en zien vol vertrouwen de volgende wedstrijd tegemoet.
Onzekere toekomst
Wanneer deze volgende wedstrijd plaats vindt is nog onzeker. Thuiskomende van Assen vonden we namelijk een zeer onplezierige mededeling van de KNMV in de brievenbus, die meldde dat zowel de 250cc wedstrijd op 1 Augustus als op 22 Augustus op Assen i.v.m. met o.a geluid niet doorgaan. Een enorme teleurstelling, we zullen dan ook flink protesteren, ik ben alleen bang dat dit niet echt zal helpen. Dit betekent namelijk dat er voor de 250cc nog maar vier wedstrijden op echte circuits zijn waar de rijders iets kunnen leren. De vijf wedstrijden op de stratencircuits zijn in dat opzicht nauwelijks interessant. Op deze manier zal de afstand tussen de internationale top en de Nederlandse top steeds groter worden zoals we de afgelopen GP in de 250cc klasse al duidelijk hebben kunnen zien (Geen van de vier wildcard rijders wist zich te kwalificeren) en racen er in de toekomst in Nederland alleen noch maar straat fietsen rond.