Nu de geluiden steeds sterker worden dat er in 2020, vanwege de uitbraak van het coronavirus, geen MotoGP wereldkampioenschap zal komen komt ook het besef bij de fabrikanten, teams en coureurs hoe nu verder. Rijden we in 2021 allemaal met 2020 materiaal, rijden alle huidige coureurs ook komend seizoen bij hun huidige teams en worden alle reeds getekende transfers geannuleerd? Kortom, er zullen de komende tijd veel moeilijke en uitzonderlijke vragen beantwoord moeten worden.

Nadat maandagochtend in een eerder bericht op deze site al te lezen was dat het steeds aannemelijker wordt dat er in 2020 geen MotoGP wereldkampioenschap zal zijn vanwege de wereldwijde corona pandemie, lijken nu ook betrokken partijen steeds meer bewust van deze situatie. Leek Dorna CEO Carmelo Ezpeleta tot voor dit weekend nog vrij positief gestemd over het feit dat er later in het seizoen alsnog gereden kon worden, inmiddels heeft ook de Spaanse Dorna baas in een gesprek met het Spaanse dagblad ‘La Razon’ voor het eerst gesproken over de mogelijkheid dat er in 2020 geen MotoGP-races gehouden kunnen worden

Carmelo Ezpeleta: “We moeten er serieus over na gaan denken dat er dit jaar geen races meer verreden zullen worden. Het kan echt gebeuren, maar we hopen het natuurlijk niet, niet alleen vanwege onze sport, maar voor de hele mensheid.”

Ezpeleta’s angst voor een totale annulering van het 2020 MotoGP seizoen 2020 is verre van onterecht. De in het vorige artikel al genoemde beperkingen en het sluiten van verschillende grenzen lijkt steeds meer werkelijkheid te worden. De Oostenrijkse bondskanselier Sebastian Kurz deed hierover zondag – ondanks dat het land deze dagen een aantal beperkende maatregelen zal versoepelen – een aantal ferme uitspraken, uitspraken die zeker niet zonder gevolgen zullen blijven voor het MotoGP wereldkampioenschap.

Bondskanselier Sebastian Kurz: “Zolang er geen vaccinatie of effectieve medicatie is, zal het coronavirus ons blijven vergezellen. De vrijheid om te reizen zoals we die altijd kenden, zal niet zo lang meer duren. Het zal allemaal sterk afhangen van hoe de situatie zich de komende tijd in de verschillende landen zal ontwikkelen. Ik kan me echter niet voorstellen dat we deze ziekte in Oostenrijk kunnen overwinnen en we vervolgens met ons allen weer de wereld over gaan reizen om het opnieuw uit andere landen te importeren. Ons doel op lange termijn is om weer één Europa te hebben, maar dat we op dit moment onze grenzen moeten bewaken is duidelijk. In deze uitzonderlijke situatie mag je niet overhaast de verkeerde stappen nemen.

Met andere woorden, zolang er geen effectief vaccin is – en deze wordt pas op zijn vroegst in 2021 verwacht – worden de Oostenrijkers beperkt om te reizen buiten hun eigen landgrens. Mocht men in Oostenrijk deze maatregel in laten gaan dan is er niet alleen een belemmering voor het organiseren van de Grand Prix op de Red Bull Ring maar zal tevens het volledige Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team voor lange tijd geïsoleerd worden.

Als er in 2020 daadwerkelijk geen MotoGP seizoen zal zijn dan ontstaan er, naast de grote financiële gevolgen, ook een groot aantal andere dilemma’s.

Hoe lang kunnen, met name de privé-teams dit volhouden, hoe lang kan Dorna de teams financieel blijven ondersteunen, welke ingrijpende maatregelen zullen de fabrikanten moeten gaan nemen nu ook nagenoeg alle motorverkopen met gigantische aantallen zijn teruggelopen, wat gebeurt er met de reeds afgesproken transfers – gaan deze wel door of worden deze allemaal teruggedraaid, wat gebeurt er met het 2020 materiaal als er helemaal niet gereden wordt dit jaar, welke circuits kunnen na dit seizoen het hoofd boven water houden en in 2021 nog een Grand Prix organiseren? Allemaal vragen die vooralsnog onbeantwoord blijven en waarop de komende tijd nog een antwoord gevonden moet worden.

Zo maakt Petronas-teambaas Razlan Razali zich zorgen over zijn protegé Fabio Quartararo. Zoals bekend zal het Franse talent volgend jaar toetreden tot het Monster Energy Yamaha MotoGP Team maar als er vanwege de corona crisis dit jaar geen race gereden wordt blijft Quartararo in 2021 dan nog een jaar of voegt hij zich ondanks dit gewoon bij het fabrieksteam?

Na een geweldig debuutseizoen keek Petronas Yamaha SRT nu uit naar een ander seizoen met Quartararo, een seizoen waarin men mogelijk zelfs de strijd om de titel aan leek te kunnen gaan met Marc Marquez, Andrea Dovizioso, Maverick Viñales en co.

Razlan Razali: “We moeten praten over wat er zal gebeuren als er dit jaar geen races zijn. We moeten dit bijzondere jaar misschien wel behandelen alsof deze er nooit is geweest en dan 2021 beschouwen zoals het in 2020 had moeten zijn. In het slechtste geval, als alle races dit jaar zouden worden geannuleerd, verwacht ik dat iedereen in 2021 terugkomt op de afspraken van 2020 omdat we erop zullen staan ​​en ervoor zullen vechten dat Fabio het laatste jaar met ons zal rijden voordat hij de overstap naar het fabrieksteam maakt. We weten inmiddels dat hij kan vechten voor het wereldkampioenschap. Ons doel met hem is dat hij een paar overwinningen zal gaan scoren. We willen dat voor hem maar ook voor ons team, ook al begint het seizoen dit jaar heel laat en zijn er maar slechts een aantal races. Dat is ons doel.”

Natuurlijk komt iedereen voor zijn eigen belangen op, maar Razali heeft inmiddels al steun en draagvlak gevonden voor zijn ideeën al zijn er nog geen andere teams of fabrikanten die hierover een officieel standpunt ingenomen hebben. Mocht Quartararo echter in 2021 in de kleuren van Petronas Yamaha SRT aan de start verschijnen dan betekent dit tevens dat Valentino Rossi zijn beslissing om na dit seizoen wel of niet te stoppen met een jaar uit kan stellen en in 2021 net als de afgelopen jaar deel uit blijft maken van het Monster Energy Yamaha MotoGP Team.

Alvorens het zover is en dit soort details aan de orde komen zullen er ongetwijfeld nog vele andere en grotere problemen opgelost moeten worden. De eerste geruchten dat er fabrikanten zijn die zich noodgedwongen terug zullen moeten trekken uit het MotoGP wereldkampioenschap vanwege deze uitzonderlijke situatie zijn er namelijk ook al. Dat hier vanwege contractuele verplichtingen veel haken en ogen aan zitten moge duidelijk zijn, maar dat er grote veranderingen aan zitten te komen binnen onze prachtige sport moge duidelijk zijn.

 

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App