Giancarlo Morbidelli, de grote man achter het legendarische motormerk Morbidelli, is maandag 10 februari na een lang ziekbed overleden. De Italiaanse architect en ontwerper van verschillende kampioensmotoren overleed in het ziekenhuis van Fano op de leeftijd van 86 jaar.

Giancarlo Morbidelli is dood: de motorwereld rouwt om een ​​legende. Zo werd maandag het overlijden van Giancarlo Morbidell in Italië bekend gemaakt.

Morbidelli, die zijn werkzame leven begon als houtbewerker, maar een diepgewortelde passie had voor tweewielers ontwierp en bouwde verschillende prachtige racemotoren.

Morbidelli had al enkele machines getuned toen hij in 1969 samen met constructeur Franco Ringhini zijn eerste 50 cc tweetaktracer ontwikkelde. In de daaropvolgende jaren zou Morbidelli grote successen boeken in de raceklassen 50- en 125 cc met als rijders Eugenio Lazzarini en Gilberto Parlotti. Na het dodelijke ongeval van Parlotti tijdens de TT van Man in 1972 stopte het Morbidelli team tijdelijk. In 1974 werd topcoureur Ángel Nieto ingehuurd, maar toen de resultaten uitbleven huurde Morbidelli constructeur Jörg Möller, die bij het raceteam van Van Veen Kreidler had gewerkt.

Met zijn 125cc machines behaalden Paolo Pileri en Pier Paolo Bianchi in 1975 en 1976 de wereldtitel. Vanaf 1976 leverde het team ook productieracers voor privé-coureurs. Daardoor konden behalve Pier Paolo Bianchi (wereldkampioen) en Eugenio Lazzarini (tweede) in 1977 nog vier Morbidelli’s bij de eerste tien in het wereldkampioenschap eindigen. In 1977 werd Mario Lega bovendien wereldkampioen in de 250cc klasse op een eveneens door Jörg Möller ontworpen Morbidelli tweecilinder. Nadat Möller vertrok naar Minarelli droeg Morbidelli de race-activiteiten over aan het eveneens in Pesaro gevestigde bedrijf S.P.A. Benelli Armi.

Morbidelli, die al geruime tijd ziek was, overleed maandag 10 februari op de leeftijd van 86 jaar en laat een vrouw (Augusta) en twee kinderen na: zoon Gianni Morbidelli, een voormalig Formule 1-coureur, en dochter Letizia.

Giancarlo Morbidelli
Giancarlo Morbidelli werd in 1934 in Pesaro geboren als oudste zoon van de boerenfamilie. Hij gaat naar een technische school en begint aan het einde van de studie te werken in een  fabriek. Na de “call up” periode, met slechte middelen, maar met grote intelligentie en passie, opent Morbidelli een kleine fabriek voor de productie van speciale houtbewerkingsmachines

Dankzij zijn grote intuïtie en zijn grote industriële en technische capaciteiten is hij in staat om zijn fabriek tot een van de belangrijkste en bekendste in de houtbewerkingssector te maken; de industrie kent een snelle groei en heeft meer dan 300 medewerkers in dienst. Maar Giancarlo’s grootste passie is de motor, sinds hij een tiener was, en hij vergeet het nooit.

Ook om het merk Morbidelli over de hele wereld te promoten, besluit hij aan het einde van de jaren ’60 om te beginnen met de planning van en de productie van racemotoren; deze motoren hebben een groot succes in de jaren ’70, met vele overwinningen op de circuits en met de verovering van 4 wereldkampioenschappen tussen 1975 en 1977.

Aan het einde van de jaren 1970 begint Giancarlo zijn zoon Gianni te steunen, die zijn briljante carrière als autocoureur begint met karts tot hij enkele jaren uitkomt in het F1-kampioenschap. Giancarlo volgt en ondersteunt Gianni sinds jaar en dag op de circuits waar hij deelneemt aan races.

Aan het begin van de jaren negentig is Giancarlo inmiddels zeer tevreden over zijn activiteiten, dus besluit hij zijn bloeiende industrie te verkopen om zich volledig te wijden aan zijn grote passie voor motorfietsen.

Hij begint met het plannen en monteren van een kleine serie van 850cc motoren met een V8-motor, een geweldig en exclusief voorbeeld van motorfiets-techniek, met geen gelijke in de wereldwijde productie.

Voor zijn onvergelijkbare eigenschappen komt de motor in het Guinness World Records boek en wordt hij ook tentoongesteld in museums in New York, Bilbao en het Las Vegas Guggenheim Museum.

In 1999 voltooit Giancarlo, die al sinds zijn jeugd oude motoren verzamelt, een museum met een overdekte ruimte van ongeveer 3.000 m2 en een tentoonstelling van ongeveer 350 motoren die gebouwd zijn van het eerste tot het laatste decennium van de 19e eeuw. Dit werk is het resultaat van meer dan 25 jaar onderzoek en samenwerking met verzamelaars en vakmensen uit de hele wereld.

Het museum bevond zich tot aan het afgelopen jaar in Pesaro, waar het mogelijk was om de prachtige collectie te zien en te bewonderen. Helaas besloot de familie vorig jaar het museum te sluiten en de gehele collectie te koop aan te bieden op een veiling.

 




Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u ons werk mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Middels een vrijwillige bijdrage van minimaal € 15,00 mag u zich met recht een trouwe Racesport.nl supporter* noemen. Als Racesport.nl supporter ondersteunt u niet alleen het werk van de Racesport.nl redactie maar dingt u ook nog eens regelmatig mee naar fantastische prijzen. De acties hiervoor en uitslagen hiervan worden vanaf nu uitsluitend en exclusief middels een speciale Racesport.nl supporters nieuwsbrief gepubliceerd en bekend gemaakt.
Ook Racesport.nl supporter worden? Dat kan via de volgende betaallink:  ING – Betaalverzoek 

* Racesport.nl bezoekers betalen minimaal € 15,00 en zijn daarmee een seizoen lang als Racesport.nl supporter verbonden aan de site. In januari ontvangt u automatisch een e-mail met de vraag of u zich opnieuw voor een seizoen wilt aanmelden.
Bij betaling graag uw e-mailadres vermelden waarop u de nieuwsbrief wenst te ontvangen. Een e-mail sturen naar office@racesport.nl kan ook.

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App